uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/751 z dnia 29 kwietnia 2015 r. w sprawie opłat interchange w odniesieniu do transakcji płatniczych realizowanych w oparciu o kartę 1 , w szczególności jego art. 7 ust. 6,
(1) W celu sprecyzowania wymogów zapewniających rozdzielność systemów kart płatniczych i podmiotów obsługujących transakcje należy zdefiniować niektóre terminy dotyczące rachunkowości, organizacji i procesu decyzyjnego systemów kart płatniczych i podmiotów obsługujących transakcje, niezależnie od formy prawnej tych podmiotów.
(2) Systemy kart płatniczych i podmioty obsługujące transakcje powinny mieć takie procedury rachunkowe, które umożliwią im przedstawianie informacji finansowych dotyczących odrębnych rachunków zysków i strat oraz not wyjaśniających do tych informacji finansowych. Wymogi te nie powinny zastępować ani zmieniać zasad rachunkowości i norm lub wymogów dotyczących rocznych sprawozdań finansowych, które mają już zastosowanie w odniesieniu do systemów kart płatniczych i podmiotów obsługujących transakcje.
(3) W tym celu należy określić, w jaki sposób w ramach tych procesów rachunkowości należy przydzielać przychody i koszty. Takie procesy rachunkowości powinny być należycie udokumentowane, szczególnie w odniesieniu do przesunięć środków między systemami kart płatniczych i podmiotami obsługującymi transakcje.
(4) W celu zapewnienia wzajemnej niezależności systemy kart płatniczych i uczestniczące podmioty obsługujące transakcje powinny co najmniej raz w roku dostarczać informacje finansowe, które powinny być potwierdzone przez niezależnego biegłego rewidenta. Na wniosek właściwych organów powinno się im udostępniać te informacje oraz ich potwierdzenie, aby umożliwić im egzekwowanie wymogów niezależności.
(5) Systemy kart płatniczych i podmioty obsługujące transakcje niebędące oddzielnymi osobami prawnymi powinny być przynajmniej zorganizowane jako różne wewnętrzne części jednostki gospodarczej. Pracownicy systemów kart płatniczych i pracownicy podmiotów obsługujących transakcje, w tym kadra kierownicza wyższego szczebla, powinni być od siebie niezależni i umieszczeni w osobnych przestrzeniach roboczych z ograniczonym, kontrolowanym dostępem. W celu promowania niezależności kadry kierowniczej wyższego szczebla, w przypadku gdy dwa podmioty należą do tej samej grupy, oraz aby zapobiec efektowi "drzwi obrotowych", kadra kierownicza wyższego szczebla jednego podmiotu powinna mieć zakaz podejmowania pracy dla drugiego podmiotu przez okres co najmniej jednego roku po zakończeniu pracy dla dotychczasowego podmiotu.
(6) Personel systemów kart płatniczych powinien móc wykonywać zadania związane z projektowaniem, aktualizowaniem lub wdrażaniem usług w zakresie obsługi transakcji tylko wówczas, gdy spełnione są szczególne warunki zapewniające zgodność z wymogami niezależności.
(7) Aby wyeliminować wszelkie zachęty do zapewniania sobie wzajemnie przez systemy kart płatniczych i podmioty obsługujące transakcje preferencyjnego traktowania lub uprzywilejowanych informacji niedostępnych dla ich konkurentów, wynagrodzenia pracowników systemów kart płatniczych i podmiotów obsługujących transakcje nie powinny pośrednio ani bezpośrednio zależeć od wyników ekonomicznych podmiotów obsługujących transakcje lub systemów kart płatniczych. Na wniosek właściwych organów powinno się im w pełni udostępniać informacje dotyczące polityki wynagrodzeń.
(8) Należy określić, że w przypadku gdy systemy kart płatniczych i podmioty obsługujące transakcje należą do tego samego podmiotu prawnego lub tej samej grupy, zasady zapewniające przestrzeganie przez personel obowiązującego rozporządzenia powinny zostać określone w kodeksie postępowania wraz ze skutecznymi sankcjami i mechanizmami egzekwowania, które należy podać do wiadomości publicznej.
(9) Systemy kart płatniczych i podmioty obsługujące transakcje powinny mieć możliwość korzystania ze wspólnych usług, pod warunkiem że nie doprowadzi to do wymiany między nimi informacji szczególnie chronionych oraz że warunki korzystania ze wspólnych usług, w tym warunki finansowe udostępniania takich usług, są odpowiednio udokumentowane w pojedynczym dokumencie. Na wniosek właściwych organów powinno się im udostępniać taki dokument, aby umożliwić im stosowanie wymogów niezależności. Należy wprowadzić szczególne warunki wspólnego korzystania z systemu zarządzania informacjami. Zakazana powinna być jednak wymiana informacji szczególnie chronionych między systemami kart płatniczych i podmiotami obsługującymi transakcje, które mogłyby dać przewagę konkurencyjną systemom kart płatniczych lub podmiotom obsługującym transakcje.
(10) W celu zapewnienia odpowiedniego łagodzenia ewentualnych konfliktów interesów w procesie podejmowania decyzji między systemami kart płatniczych i podmiotami obsługującymi transakcje należy określić warunki ustalania składu organów zarządzających systemów kart płatniczych i podmiotów obsługujących transakcje, niezależnie od formy prawnej i ustaleń organizacyjnych tych podmiotów. Warunki te należy podać do wiadomości publicznej i poddawać przeglądowi przez właściwe organy. Systemy kart płatniczych i podmioty obsługujące transakcje powinny mieć również oddzielne roczne plany operacyjne, zatwierdzane przez ich odpowiednie organy zarządzające. Na wniosek właściwych organów powinno się im w pełni udostępniać takie oddzielne roczne plany operacyjne, aby umożliwić im egzekwowanie wymogów niezależności.
(11) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedstawiony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Bankowego (EUNB).
(12) EUNB przeprowadził otwarte konsultacje społeczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, które stanowią podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwrócił się o wydanie opinii do Bankowej Grupy Interesariuszy ustanowionej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 2 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| Jean-Claude JUNCKER | |
| Przewodniczący |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2018.13.1 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2018/72 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/751 w sprawie opłat interchange w odniesieniu do transakcji płatniczych realizowanych w oparciu o kartę w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych ustanawiających wymogi, które muszą spełniać systemy kart płatniczych i podmioty obsługujące transakcje w celu zapewnienia stosowania wymogów niezależności pod względem rachunkowości, organizacji i procedury podejmowania decyzji |
| Data aktu: | 04/10/2017 |
| Data ogłoszenia: | 18/01/2018 |
| Data wejścia w życie: | 07/02/2018 |