uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/65/UE z dnia 8 czerwca 2011 r. w sprawie ograniczenia stosowania niektórych niebezpiecznych substancji w sprzęcie elektrycznym i elektronicznym 1 , w szczególności jej art. 5 ust. 1 lit. a),
(1) Dyrektywa 2011/65/UE nakłada na państwa członkowskie obowiązek zapewnienia, aby sprzęt elektryczny i elektroniczny wprowadzany do obrotu nie zawierał ołowiu.
(2) Pkt 6b) załącznika III do dyrektywy 2011/65/UE przewiduje wyłączenie stosowania ołowiu jako pierwiastka stopowego w aluminium zawierającym do 0,4 % ołowiu masowo do dnia 21 lipca 2016 r. Komisja otrzymała wniosek o przedłużenie tego wyłączenia w odniesieniu do kategorii 1-7 i 10 przed dniem 21 stycznia 2015 r. zgodnie z art. 5 ust. 5 dyrektywy 2011/65/UE.
(3) Ołów jest w sposób zamierzony dodawany do aluminium jako wzmacniacz przydatności do obróbki skrawaniem do celów produkcji przemysłowej. Niedawno na rynku udostępnione zostały pewne substytuty bezołowiowe. Techniczna wykonalność i niezawodność tych alternatyw nie jest jeszcze znana.
(4) Ponadto, chociaż recykling złomu aluminium zawierającego ołów jest korzystny dla środowiska, usunięcie tego wprowadzonego w sposób niezamierzony ołowiu ze strumienia recyklingu aluminium nie jest jeszcze technicznie wykonalne.
(5) Stopy aluminium, do których ołów nie został wprowadzony w sposób zamierzony, i stopy aluminium, do których ołów jest dodawany w celu uzyskania pewnych właściwości, należy rozróżnić w brzmieniu pkt 6b) załącznika III do dyrektywy 2011/65/UE, zgodnie z art. 5 ust. 1 lit. a) tej dyrektywy.
(6) W przypadku niezamierzonej obecności ołowiu pochodzącego z recyklingu złomu aluminium zawierającego ołów, ze względu na niewykonalność eliminacji ołowiu i mniejszy wpływ na środowisko aluminium z recyklingu, uzasadnione jest udzielenie wyłączenia do dnia 21 lipca 2021 r. dla kategorii 1-7 i 10. Jeśli chodzi o ołów w stopach aluminium do obróbki skrawaniem, należy udzielić wyłączenia dla kategorii 1-7 i 10 na okres trzech lat po publikacji niniejszej dyrektywy delegowanej w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, aby umożliwić branży przeprowadzenie niezbędnych ocen efektywności bezołowiowych alternatyw dostępnych na rynku i dostosowanie do możliwych zmian. W odniesieniu do kategorii innych niż kategorie 1-7 i 10 obecne wyłączenie pozostaje ważne w okresach określonych w art. 5 ust. 2 akapit drugi dyrektywy 2011/65/UE.
(7) Należy zatem odpowiednio zmienić dyrektywę 2011/65/UE,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
| W imieniu Komisji | |
| Jean-Claude JUNCKER | |
| Przewodniczący |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2018.123.106 |
| Rodzaj: | Dyrektywa |
| Tytuł: | Dyrektywa delegowana 2018/740 zmieniająca, w celu dostosowania do postępu naukowego i technicznego, załącznik III do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/65/UE w odniesieniu do wyłączenia w przypadku zastosowania ołowiu jako pierwiastka stopowego w aluminium |
| Data aktu: | 01/03/2018 |
| Data ogłoszenia: | 18/05/2018 |
| Data wejścia w życie: | 07/06/2018 |