Rozporządzenie 2016/314 zmieniające załącznik III do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1223/2009 dotyczącego produktów kosmetycznych

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) 2016/314
z dnia 4 marca 2016 r.
zmieniające załącznik III do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1223/2009 dotyczącego produktów kosmetycznych
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1223/2009 z dnia 30 listopada 2009 r. dotyczące produktów kosmetycznych 1 , w szczególności jego art. 31 ust. 1,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Eter monoetylowy glikolu dietylenowego (DEGEE), nazwa INCI: ethoxydiglycol, stosowany w produktach kosmetycznych, nie został jeszcze objęty przepisami rozporządzenia (WE) nr 1223/2009.

(2) DEGEE był przedmiotem oceny ryzyka przeprowadzonej przez Francję, w wyniku której Francja 2  zdecydowała, że jest on bezpieczny dla konsumentów, jeśli stosuje się go w stężeniu nieprzekraczającym 1,5 %, we wszystkich produktach kosmetycznych z wyjątkiem produktów do higieny jamy ustnej. Decyzja ta została zgłoszona Komisji i państwom członkowskim zgodnie z art. 12 dyrektywy Rady 76/768/EWG 3 . W związku z tym Komisja upoważniła Komitet Naukowy ds. Produktów Konsumenckich (SCCP) do wydania opinii na temat bezpieczeństwa każdego z glikoloeterów będących przedmiotem ograniczeń określonych w decyzji Francji.

(3) SCCP, decyzją Komisji 2008/721/WE 4  zastąpiony przez Komitet Naukowy ds. Bezpieczeństwa Konsumentów (SCCS), wydał 19 grudnia 2006 r. 5 , 16 grudnia 2008 r. 6 , 21 września 2010 r. 7  i 26 lutego 2013 r. 8  opinie naukowe dotyczące DEGEE.

(4) SCCS uznał, że stosowanie DEGEE w utleniających preparatach do farbowania włosów w stężeniu nieprzekraczającym 7 % w/w, w nieutleniających preparatach do farbowania włosów w stężeniu nieprzekraczającym 5 % w/ w i w innych produktach spłukiwanych w stężeniu nieprzekraczającym 10 % w/w nie stwarza zagrożenia dla zdrowia konsumentów. SCCS uznał również, że stosowanie DEGEE nie stwarza zagrożenia dla zdrowia konsumentów w stężeniu nieprzekraczającym 2,6 % w/w w pozostałych produktach kosmetycznych innych niż w aerozolu oraz w następujących produktach aerozolowych: czystych kompozycjach zapachowych, antyperspirantach i dezodorantach. Stosowanie DEGEE w produktach do higieny jamy ustnej i produktach do oczu nie było jednak przedmiotem oceny SCCS, a zatem nie może być uznane za bezpieczne dla konsumentów.

(5) W świetle wspomnianych opinii SCCS Komisja uznała, że nieuregulowanie DEGEE przepisami rozporządzenia stanowi potencjalne ryzyko dla zdrowia ludzi.

(6) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 1223/2009.

(7) Stosowanie wspomnianych wyżej ograniczeń powinno zostać odroczone, aby umożliwić przemysłowi dokonanie niezbędnych modyfikacji składu produktów. W szczególności należy przyznać przedsiębiorstwom dwanaście miesięcy od momentu wejścia w życie niniejszego rozporządzenia na wprowadzanie do obrotu produktów zgodnych z przepisami oraz na wycofanie z obrotu produktów niezgodnych z przepisami.

(8) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Produktów Kosmetycznych,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W załączniku III do rozporządzenia (WE) nr 1223/2009 wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

Od dnia 25 marca 2017 r. wprowadza się do obrotu i udostępnia na rynku unijnym tylko produkty kosmetyczne zgodne z przepisami niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  3

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 4 marca 2016 r.

W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIK  9  

W załączniku III do rozporządzenia (WE) nr 1223/2009 dodaje się pozycję w brzmieniu:

Numer porządkowy Określenie substancji Ograniczenia Warunki i ostrzeżenia na opakowaniach
Nazwa chemiczna/ INN Nazwa w słowniku

wspólnych nazw

składników

Nr CAS Nr WE Rodzaj produktu, części ciała Maksymalne stężenie

w preparacie gotowym

do użycia

Inne
a b c d e f g h i
"297 2-(2-etoksyetoksy)etanol Eter monoetylowy glikolu dietylenowego (DE-GEE) Ethoxydiglycol 111-90-0 203-919-7 a) Utleniające produkty do farbowania włosów a) 7 % a) do e)

Poziom zanieczyszczenia glikolu etylenowego w 2-(2-etoksyetoksy)etanolu musi być ≤ 0,1 %.

Nie stosować w produktach do oczu i produktach do higieny jamy ustnej."

b) Nieutleniające produkty do farbowania włosów b) 5 %
c) Produkty spłukiwane inne niż produkty do farbowania włosów c) 10 %
d) Pozostałe produkty kosmetyczne inne niż w aerozolu d) 2,6 %
e) Następujące produkty w aerozolu: czyste kompozycje zapachowe, produkty do włosów w aerozolu, antyperspiranty i dezodoranty e) 2,6 %
1 Dz.U. L 342 z 22.12.2009, s. 59.
2 Ministère de la Santé et des Solidarités. Décision du 23 novembre 2005 soumettant à des conditions particulières et à des restrictions la fabrication, le conditionnement, l'importation, la distribution en gros, la mise sur le marché à titre gratuit ou onéreux, la détention en vue de la vente ou de la distribution à titre gratuit ou onéreux et l'utilisation de produits cosmétiques contenant certains éthers de glycol, Journal officiel, no 291 du 15 décembre 2005, http://www.journal-officiel.gouv.fr/frameset.html.
3 Dyrektywa Rady 76/768/EWG z dnia 27 lipca 1976 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw państw członkowskich dotyczących produktów kosmetycznych (Dz.U. L 262 z 27.9.1976, s. 169).
4 Decyzja Komisji 2008/721/WE z dnia 5 września 2008 r. w sprawie utworzenia struktury doradczej komitetów naukowych i ekspertów w dziedzinie bezpieczeństwa konsumentów, zdrowia publicznego i środowiska oraz uchylająca decyzję 2004/210/WE (Dz.U. L 241 z 10.9.2008, s. 21).
9 Załącznik zmieniony przez sprostowanie z dnia 21 stycznia 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.17.52/1).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2016.60.59

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 2016/314 zmieniające załącznik III do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1223/2009 dotyczącego produktów kosmetycznych
Data aktu: 04/03/2016
Data ogłoszenia: 05/03/2016
Data wejścia w życie: 25/03/2016