uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę 2003/71/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 4 listopada 2003 r. w sprawie prospektu emisyjnego publikowanego w związku z publiczną ofertą lub dopuszczeniem do obrotu papierów wartościowych i zmieniającą dyrektywę 2001/34/WE 1 , w szczególności jej art. 13 ust. 7 zdanie trzecie, art. 14 ust. 8 zdanie trzecie oraz art. 15 ust. 7 zdanie trzecie,
(1) Celem dyrektywy 2003/71/WE jest harmonizacja wymogów dotyczących sporządzania, zatwierdzania i rozpowszechniania prospektów emisyjnych. W celu zapewnienia spójnej harmonizacji i uwzględnienia technicznego rozwoju rynków finansowych konieczne jest szczegółowe określenie tych wymogów, w szczególności wymogów dotyczących procesu zatwierdzania, publikacji oraz upowszechnianych informacji na temat oferty lub dopuszczenia do obrotu poza prospektem emisyjnym, z uwzględnieniem reklam.
(2) Proces przeglądu i zatwierdzenia prospektu emisyjnego jest procesem wieloetapowym, w ramach którego decyzja właściwego organu krajowego o zatwierdzeniu prospektu pociąga za sobą kolejne rundy analizy i opracowywania projektu prospektu po stronie emitenta, oferującego lub osoby wnioskującej o dopuszczenie do obrotu na rynku regulowanym w celu zagwarantowania, że prospekt spełnia wymóg kompletności, w tym spójności i zrozumiałości przedstawionych w nim informacji. W celu zapewnienia emitentom, oferującym lub osobom wnioskującym o dopuszczenie do obrotu większej pewności co do procesu zatwierdzania konieczne jest określenie, jakie dokumenty należy przedstawiać właściwym organom krajowym na różnych etapach cyklu zatwierdzania prospektu emisyjnego.
(3) Projekt prospektu emisyjnego należy zawsze przedkładać właściwemu organowi krajowemu w formacie elektronicznym umożliwiającym wyszukiwanie oraz za pośrednictwem środków elektronicznych akceptowanych przez ten organ. Ponieważ format elektroniczny umożliwiający wyszukiwanie pozwala właściwym organom krajowym wyszukiwać konkretne terminy lub słowa w prospekcie, ułatwia on szybszą weryfikację i przyczynia się do zapewnienia efektywnego i terminowego procesu przeglądu.
(4) Z wyjątkiem pierwszego projektu prospektu emisyjnego konieczne jest, aby każdy projekt prospektu przedłożony właściwemu organowi krajowemu zawierał wyraźne wskazanie zmian dokonanych w stosunku do uprzednio przedłożonego projektu oraz wyjaśnienie sposobu, w jaki wprowadzone zmiany eliminują wszelkie przypadki niekompletności, o których powiadomił właściwy organ krajowy. Przy każdym przedłożeniu projektu prospektu emisyjnego właściwemu organowi krajowemu należy przedłożyć zarówno wersję oznaczoną z wyróżnionymi wszystkimi zmianami w stosunku do uprzednio przedłożonego projektu, jak i wersję nieoznaczoną, w której takie zmiany nie są wyróżnione.
(5) Jeżeli informacje podlegające ujawnieniu zawarte w odpowiednich załącznikach do rozporządzenia Komisji (WE) nr 809/2004 2 nie mają zastosowania lub, zważywszy na charakter emisji lub emitenta, nie mają znaczenia w przypadku konkretnego prospektu emisyjnego, informacje takie należy wskazać właściwemu organowi krajowemu w celu zminimalizowania ewentualnych opóźnień w procesie przeglądu.
(6) W celu zapewnienia efektywnego wykorzystania zasobów właściwy organ krajowy powinien mieć prawo zakończyć proces przeglądu bez zatwierdzenia prospektu emisyjnego, jeżeli stanie się dla niego oczywiste, że emitent, oferujący lub osoba wnioskująca o dopuszczenie do obrotu nie jest w stanie spełnić wymogów systemu prospektu emisyjnego.
(7) Elektroniczna publikacja prospektów emisyjnych, w tym ostatecznych warunków, zapewnia inwestorom szybki i łatwy dostęp do zawartych w nich informacji. Wymaganie od inwestorów, aby zaakceptowali zastrzeżenie prawne, uiścili opłatę lub przeszli proces rejestracji w celu uzyskania dostępu do prospektu emisyjnego, utrudnia łatwy dostęp i nie powinno być dozwolone. Filtrów ostrzegających o tym, w których jurysdykcjach oferta jest przeprowadzana, oraz zobowiązujących inwestorów do ujawnienia ich państwa zamieszkania lub wskazania, że nie zamieszkują w określonym państwie lub na terytorium objętym konkretną jurysdykcją, nie należy uznawać za zastrzeżenia prawne.
(8) Reklamy dotyczące oferty publicznej lub dopuszczenia do obrotu mogą stać się niedokładne lub wprowadzające w błąd w przypadku pojawienia się lub zauważenia nowego znaczącego czynnika, istotnego błędu lub niedokładności odnoszących się do informacji zawartych w prospekcie emisyjnym. Należy określić wymogi mające na celu zapewnienie, aby w przypadkach, w których reklamy staną się niedokładne lub wprowadzające w błąd ze względu na wystąpienie takiego nowego czynnika, istotnego błędu lub takiej niedokładności, reklamy takie były zmienianie.
(9) Ponieważ prospekt emisyjny stanowi nadrzędne źródło informacji o ofercie publicznej lub dopuszczeniu do obrotu, wszelkie informacje rozpowszechniane na temat takich ofert i dopuszczeń do obrotu, niezależnie od tego, czy służą do celów reklamowych czy innych oraz czy są przekazywane ustnie czy na piśmie, powinny być zgodne z informacjami zawartymi w prospekcie emisyjnym. Należy to zapewnić poprzez nałożenie wymogu, aby wszelkie rozpowszechniane informacje nie były sprzeczne ani nie odnosiły się do informacji, które są sprzeczne, z treścią prospektu emisyjnego. Ponadto należy zakazać rozpowszechniania informacji, które przedstawiają wyraźnie jednostronny pogląd na temat informacji zawartych w prospekcie emisyjnym. Co więcej, ponieważ alternatywne wskaźniki wyników mogą mieć nieproporcjonalny wpływ na decyzję inwestycyjną, należy zakazać umieszczania takich wskaźników w informacjach dotyczących oferty publicznej lub dopuszczenia do obrotu rozpowszechnianych poza prospektem emisyjnym, jeżeli nie są one zawarte w prospekcie.
(10) Rozporządzenie (WE) nr 809/2004 zawiera przepisy dotyczące publikacji prospektu emisyjnego i upowszechniania reklam. Aby uniknąć powielania wymogów, należy skreślić niektóre przepisy rozporządzenia (WE) nr 809/2004.
(11) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowią projekty regulacyjnych standardów technicznych przedstawione Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA).
(12) Zgodnie z art. 10 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 3 urząd ten przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat takich projektów regulacyjnych standardów technicznych, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwrócił się o wydanie opinii do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych ustanowionej na mocy art. 37 tego rozporządzenia,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2016.58.13 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2016/301 uzupełniające dyrektywę 2003/71/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących zatwierdzenia i publikacji prospektu emisyjnego oraz upowszechniania reklam i zmieniające rozporządzenie Komisji (WE) nr 809/2004 |
| Data aktu: | 30/11/2015 |
| Data ogłoszenia: | 04/03/2016 |
| Data wejścia w życie: | 24/03/2016 |