uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 43 ust. 2,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,
uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego 1 ,
stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą 2 ,
(1) Rozporządzenie Rady (WE) nr 1342/2008 3 ustanawia długoterminowy plan w zakresie zasobów dorsza w cieśninie Kattegat, Morzu Północnym, cieśninie Skagerrak i wschodniej części kanału La Manche, zachodniej części Szkocji i Morzu Irlandzkim oraz w zakresie połowów tych zasobów. Celem rozporządzenia (WE) nr 1342/2008 jest zrównoważona eksploatacja, która odnawia i utrzymuje te zasoby dorsza powyżej poziomów umożliwiających uzyskanie maksymalnego podtrzymywalnego połowu (MSY).
(2) Ocena naukowa dotycząca skuteczności rozporządzenia Rady (WE) nr 1342/2008 dokonana przez Komitet Naukowo-Techniczny i Ekonomiczny ds. Rybołówstwa (STECF) wykazała szereg problemów związanych ze stosowaniem tego rozporządzenia. Międzynarodowa Rada Badań Morza (ICES) zaproponowała dokonanie ponownej oceny strategii zarządzania, w szczególności w następstwie zmiany postrzegania przez nią zasobów w Morzu Północnym.
(3) Od momentu rozpoczęcia stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013 4 z dniem 1 stycznia 2014 r. ramy zarządzania dotyczące dorsza zmieniły się fundamentalnie, w szczególności poprzez wprowadzenie obowiązku wyładunku.
(4) Obecnie, w oparciu o rozporządzenie (UE) nr 1380/2013, przygotowywane są nowe wieloletnie plany połowów wielogatunkowych w różnych regionach atlantyckich. Rozporządzenie (WE) nr 1342/2008 zostanie ostatecznie zastąpione, w odniesieniu do każdego odnośnego obszaru, nowymi wieloletnimi planami połowów wielogatunkowych. Zatem rozporządzenie (WE) nr 1342/2008 będzie miało zastosowanie jedynie przez krótki okres czasu. W rozporządzeniu (WE) nr 1342/2008 należy jednak pilnie wprowadzić szereg zmian, aby objąć okres do momentu, gdy zaczną być stosowane nowe wieloletnie plany połowów wielogatunkowych.
(5) Dzięki systemowi nakładu połowowego określonemu w rozporządzeniu (WE) nr 1342/2008 udało się wiele osiągnąć w odniesieniu do selektywności i innych środków unikania połowów dorsza, ale system ten stał się przeszkodą dla realizacji obowiązku wyładunku, ponieważ utrudnia dalsze dostosowywanie wzorców połowowych, takich jak wybór obszaru i narzędzia. Należy zatem zaprzestać stosowania systemu nakładu połowowego. Rozporządzenie (WE) nr 1342/2008 spowodowało znaczną poprawę w zakresie selektywności i unikaniu połowów dorsza dzięki zachętom, które były związane z systemem nakładu połowowego, oraz dzięki środkom krajowym (plany unikania połowów dorsza lub redukcji odrzutów), dlatego bardzo ważne jest, aby przy wprowadzaniu obowiązku wyładunku wszystkich połowów dorsza zgodnie z harmonogramem określonym w rozporządzeniu (UE) nr 1380/2013 państwa członkowskie mające bezpośredni interes w połowach kontynuowały lub dalej rozwijały te środki krajowe.
(6) Podczas fazy przejściowej, w trakcie której przygotowywane są wieloletnie plany połowów wielogatunkowych zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 1380/2013 w odniesieniu do obszarów objętych obecnie rozporządzeniem (WE) nr 1342/2008, środki zarządzania powinny uwzględniać odpowiedni poziom minimalny i poziom zapobiegawczy biomasy. Jeżeli zasoby znajdują się poniżej bezpiecznych poziomów biomasy (MSY Btrigger) określonych w opiniach naukowych spójnych z rozporządzeniem (UE) nr 1380/2013, należy przyjąć wszystkie środki niezbędne do rozwiązania takiego problemu.
(7) W niektórych obszarach objętych rozporządzeniem (WE) nr 1342/2008 informacje dotyczące zasobów i połowów mogą być niewystarczające do określenia uprawnień do połowów zgodnie z zasadą MSY. W takich przypadkach należy stosować podejście ostrożnościowe.
(8) Oprócz systemu nakładu połowowego, rozporządzenie (WE) nr 1342/2008 wprowadziło system specjalnych zezwoleń połowowych powiązanych z ograniczeniem całkowitej zdolności mocy silników statków rybackich w danym obszarze. Aby uniknąć powodujących zakłócenia przemieszczeń działalności połowowej, które mogłyby mieć negatywny wpływ na odbudowę zasobów, należy utrzymać ten system, przy jednoczesnym całkowitym zaprzestaniu stosowania samego systemu nakładu połowowego.
(9) Rozporządzenie Rady (WE) nr 1224/2009 5 uchyliło szereg przepisów rozporządzenia (WE) nr 1342/2008, które odwoływały się do załączników II i III do tego rozporządzenia. Ponieważ w rozporządzeniu (WE) nr 1342/2008 nie ma żadnych innych odesłań do tych załączników, stały się one nieaktualne i należy je uchylić.
(10) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 1342/2008,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Strasburgu dnia 23 listopada 2016 r.
| W imieniu Parlamentu Europejskiego | W imieniu Rady |
| M. SCHULZ | I. KORČOK |
| Przewodniczący | Przewodniczący |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2016.330.1 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 2016/2094 zmieniające rozporządzenie Rady (WE) nr 1342/2008 ustanawiające długoterminowy plan w zakresie zasobów dorsza i połowów tych zasobów |
| Data aktu: | 23/11/2016 |
| Data ogłoszenia: | 03/12/2016 |
| Data wejścia w życie: | 07/12/2016, 01/01/2017 |