uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 43 ust. 3,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
(1) Art. 43 ust. 3 Traktatu stanowi, że Rada, na wniosek Komisji, ma przyjąć środki dotyczące ustalania i przydziału uprawnień do połowów.
(2) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013 1 zawiera wymóg ustanowienia środków służących ochronie, z uwzględnieniem dostępnych opinii naukowych, technicznych i ekonomicznych, obejmujących w stosownych przypadkach sprawozdania przygotowane przez Komitet Naukowo-Techniczny i Ekonomiczny ds. Rybołówstwa i inne organy doradcze, jak również z uwzględnieniem wszelkich porad otrzymanych od komitetów doradczych oraz wspólnych rekomendacji wydanych przez państwa członkowskie.
(3) Rada zobowiązana jest do przyjęcia środków dotyczących ustalenia i przydziału uprawnień do połowów, w tym -w stosownych przypadkach - określonych warunków funkcjonalnie z nimi związanych. Uprawnienia do połowów należy przydzielić państwom członkowskim w taki sposób, by zapewnić względną stabilność działalności połowowej każdego państwa członkowskiego w odniesieniu do każdego stada lub rodzaju rybołówstwa, i z należytym uwzględnieniem celów wspólnej polityki rybołówstwa (WPRyb) określonych w rozporządzeniu (UE) nr 1380/2013.
(4) Rozporządzenie (UE) nr 1380/2013 określa cel WPRyb polegający na osiągnięciu współczynnika eksploatacji na poziomie maksymalnego podtrzymywalnego połowu w miarę możliwości do 2015 r., a w sposób stopniowy i narastający w odniesieniu do wszystkich stad - najpóźniej do 2020 r.
(5) Całkowite dopuszczalne połowy (TAC) należy zatem ustalać, zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 1380/2013, na podstawie dostępnych opinii naukowych, z uwzględnieniem aspektów biologicznych i społeczno-gospodarczych, przy jednoczesnym zapewnieniu sprawiedliwego traktowania poszczególnych sektorów rybołówstwa, jak również biorąc pod uwagę opinie wyrażane podczas konsultacji z zainteresowanymi stronami.
(6) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1139 2 ustanawia wieloletni plan w odniesieniu do stad dorsza atlantyckiego, śledzia atlantyckiego i szprota w Morzu Bałtyckim oraz połowów eksploatujących te stada (zwany dalej "planem"). Plan ma na celu zapewnienie, aby eksploatacja żywych zasobów morza pozwalała na odtwarzanie i utrzymywanie populacji poławianych gatunków powyżej poziomów pozwalających zapewnić maksymalny podtrzymywalny połów. W tym celu jak najszybciej, w sposób stopniowy i narastający, do 2020 r. należy dla danych stad osiągnąć docelową śmiertelność połowową wyrażoną w postaci przedziałów. Limity połowowe mające zastosowanie w 2017 r. do dorsza atlantyckiego, śledzia atlantyckiego i szprota w Morzu Bałtyckim należy ustalić z myślą o osiągnięciu celów przedmiotowego planu.
(7) Zgodnie z planem, jeżeli opinie naukowe wskazują, że biomasa stada tarłowego któregokolwiek z odnośnych stad spadła poniżej punktów odniesienia dla biomasy stada tarłowego zawartych w załączniku II do rozporządzenia (UE) 2016/1139, należy przyjąć wszystkie odpowiednie środki zaradcze w celu zapewnienia szybkiego przywrócenia danego stada do poziomów przekraczających poziom umożliwiający osiągnięcie maksymalnego podtrzymywalnego połowu. Międzynarodowa Rada Badań Morza (ICES) wskazała, że biomasa stada dorsza atlantyckiego w zachodniej części Morza Bałtyckiego znajduje się poniżej punktów odniesienia ochrony zawartych w załączniku II do tego rozporządzenia. W konsekwencji uprawnienia do połowów stada dorsza atlantyckiego w zachodniej części Morza Bałtyckiego powinny zostać ustalone poniżej przedziału śmiertelności połowowej w załączniku I kolumna B do rozporządzenia (UE) 2016/1139 na takim poziomie, który uwzględnia spadek biomasy. W tym celu należy uwzględnić harmonogram realizacji celów wspólnej polityki rybołówstwa ogólnie oraz przedmiotowego planu - w szczególności oczekiwane skutki podjętych środków zaradczych oraz konieczność zapewnienia korzyści ekonomicznych, społecznych i w zakresie zatrudnienia, zgodnie z art. 2 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013.
(8) Należy przyjąć dalsze środki zaradcze. Przedłużenie obecnie obowiązującego sześciotygodniowego okresu zamkniętego o dodatkowe dwa tygodnie zwiększyłoby ochronę skupisk tarłowych dorsza atlantyckiego. Zgodnie z opinią naukową połowy rekreacyjne dorsza atlantyckiego w zachodniej części Morza Bałtyckiego przyczyniają się znacznie do ogólnej śmiertelności połowowej tego stada. Biorąc pod uwagę obecny stan tego stada, należy przyjąć pewne środki dotyczące połowów rekreacyjnych. W szczególności zastosowanie powinien mieć dzienny limit na rybaka rekreacyjnego; limit ten powinien być bardziej restrykcyjny w okresie tarła. Pozostaje to bez uszczerbku dla zasady względnej stabilności mającej zastosowanie do komercyjnej działalności połowowej.
(9) Jeżeli chodzi o stado dorsza atlantyckiego we wschodniej części Morza Bałtyckiego, w związku ze zmianami jego biologicznego stanu, ICES nie udało się ustalić biologicznych punktów odniesienia i zamiast tego zaleciła ona dla tego stada dorsza atlantyckiego określenie TAC zgodnie z podejściem stosowanym w przypadku ograniczonych danych. Należy zatem - z myślą o przyczynieniu się do realizacji celów planu - ustalić TAC stada dorsza atlantyckiego we wschodniej części Morza Bałtyckiego zgodnie z podejściem ostrożnościowym.
(10) Jeżeli chodzi o śledzia atlantyckiego w Zatoce Ryskiej, dostępne opinie naukowe wskazują na obecność bardzo silnego rocznika 2015. Ustalenie TAC zgodnie z przedziałem śmiertelności połowowej zawartym w załączniku I kolumna A do rozporządzenia (UE) 2016/1139 doprowadziłoby do znacznego wzrostu biomasy stada tarłowego, który z kolei skutkowałby zwiększeniem konkurencji, jeżeli chodzi o pożywienie, wolniejszym wzrostem, niższym współczynnikiem kondycji oraz ogólnie niższą jakością ryb. W związku z tym, że biomasa stada tarłowego tego stada znajduje się powyżej punktu odniesienia biomasy zawartego w załączniku II kolumna A do tego rozporządzenia, należy ustalić TAC zgodnie z przedziałami śmiertelności połowowej zawartymi w załączniku I kolumna B do tego rozporządzenia, ponieważ jest to konieczne do uniknięcia poważnych szkód dla tego stada spowodowanych dynamiką wewnątrzgatunkową w rozumieniu art. 4 ust. 4 lit. b) tego rozporządzenia.
(11) Korzystanie z uprawnień do połowów określonych w niniejszym rozporządzeniu powinno podlegać rozporządzeniu Rady (WE) nr 1224/2009 3 , a w szczególności jego art. 33 i 34 dotyczącym zapisu połowów i nakładu połowowego oraz przekazywania Komisji danych dotyczących wyczerpania uprawnień do połowów. W niniejszym rozporządzeniu należy zatem określić kody dotyczące wyładunków ryb ze stad objętych niniejszym rozporządzeniem, które państwa członkowskie mają stosować, przesyłając dane Komisji.
(12) W rozporządzeniu Rady (WE) nr 847/96 4 wprowadzono dodatkowe warunki dotyczące corocznego zarządzania TAC, w tym w art. 3 i 4, przepisy dotyczące elastyczności w odniesieniu do zasobów objętych TAC przezornościowymi i analitycznymi. Na podstawie art. 2 tego rozporządzenia, ustalając TAC, Rada ma określić stada, w odniesieniu do których art. 3 lub 4 nie mają zastosowania, w szczególności na podstawie biologicznego stanu tych stad. Ostatnio w art. 15 ust. 9 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 w odniesieniu do wszystkich stad podlegających obowiązkowi wyładunku wprowadzono mechanizm elastyczności obejmującej kolejny rok. W związku z tym, w celu uniknięcia nadmiernej elastyczności, która podważyłaby zasadę racjonalnej i odpowiedzialnej eksploatacji żywych zasobów morza, utrudniłaby realizację celów wspólnej polityki rybołówstwa i pogorszyłaby biologiczny stan stad, należy ustalić, że art. 3 i 4 rozporządzenia (WE) nr 847/96 mają zastosowanie w odniesieniu do TAC analitycznych tylko wówczas, gdy nie korzysta się z elastyczności obejmującej kolejny rok przewidzianej w art. 15 ust. 9 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013.
(13) W oparciu o nowe opinie naukowe należy na okres od dnia 1 listopada 2016 r. do dnia 31 października 2017 r. ustalić wstępny TAC dotyczący okowiela w obszarze ICES IIIa i wodach Unii obszarów ICES IIa i IV. Rozporządzenie (UE) 2016/72 powinno zatem zostać odpowiednio zmienione. Aby uniknąć zakłócenia działalności połowowej, przepisy dotyczące okowiela powinny być stosowane od dnia 1 listopada 2016 r.
(14) Aby uniknąć zakłócenia działalności połowowej oraz zapewnić unijnym rybakom środki utrzymania, niniejsze rozporządzenie powinno być stosowane od dnia 1 stycznia 2017 r. W związku z pilnym charakterem niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie natychmiast po jego opublikowaniu,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Rady | |
| M. LAJČÁK | |
| Przewodniczący |
Kwoty połowowe ustalone w nin. rozporządzeniu zostały zmniejszone zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia nr (UE) 2017/2309 z dnia 13 grudnia 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.331.23) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 21 grudnia 2017 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2016.295.1 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 2016/1903 ustalające uprawnienia do połowów na 2017 rok dla niektórych stad ryb i grup stad ryb w Morzu Bałtyckim oraz zmieniające rozporządzenie (UE) 2016/72 |
| Data aktu: | 28/10/2016 |
| Data ogłoszenia: | 29/10/2016 |
| Data wejścia w życie: | 01/11/2016, 01/01/2017, 29/10/2016 |