uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając decyzję Rady 2013/107/UE z dnia 13 listopada 2012 r. dotyczącą podpisania i zawarcia Umowy między rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki a Unią Europejską w sprawie koordynacji programów znakowania efektywności energetycznej urządzeń biurowych 1 , w szczególności jej art. 4,
(1) Umowa umożliwia Komisji Europejskiej wraz z Agencją Ochrony Środowiska Stanów Zjednoczonych opracowanie wspólnych specyfikacji sprzętu biurowego i ich okresową zmianę poprzez zmianę załącznika C do Umowy.
(2) Komisja określa stanowisko, które zostanie przyjęte przez Unię Europejską w sprawie zmiany specyfikacji.
(3) Środki określone w niniejszej decyzji uwzględniają opinię Grupy Unii Europejskiej ds. Energy Star, o której mowa w art. 8 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 106/2008 2 .
(4) Specyfikacje wyświetlaczy zawarte w części I załącznika C powinny zostać uchylone i zastąpione specyfikacjami załączonymi do niniejszej decyzji,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Zgodnie z Umową między rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki a Unią Europejską w sprawie koordynacji programów znakowania efektywności energetycznej urządzeń biurowych decyzję dotyczącą zmiany specyfikacji zawartych w załączniku C do tej Umowy podejmują podmioty zarządzające. Stanowisko, które zostanie przyjęte przez Unię Europejską w odniesieniu do niniejszej decyzji dotyczącej specyfikacji wyświetlaczy w załączniku C do Umowy, opiera się na załączonym projekcie decyzji.
Sporządzono w Brukseli dnia 28 września 2016 r.
| W imieniu Komisji | |
| Jean-Claude JUNCKER | |
| Przewodniczący |
PROJEKT DECYZJI
podmiotów zarządzających na mocy Umowy między rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki a Unią Europejską w sprawie koordynacji programów znakowania efektywności energetycznej urządzeń biurowych, dotyczącej zmiany specyfikacji wyświetlaczy zawartej w załączniku C do Umowy
PODMIOTY ZARZĄDZAJĄCE,
uwzględniając Umowę między rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki a Unią Europejską w sprawie koordynacji programów znakowania efektywności energetycznej urządzeń biurowych, w szczególności jej art. XII,
mając na uwadze, że specyfikacje "wyświetlaczy" powinny zostać zmienione,
STANOWIĄ, CO NASTĘPUJE:
Część I "Wyświetlacze", figurującą obecnie w załączniku C do Umowy między rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki a Unią Europejską w sprawie koordynacji programów znakowania efektywności energetycznej urządzeń biurowych, zastępuje się częścią I "Wyświetlacze", jak określono poniżej.
Niniejsza decyzja wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu. Niniejszą decyzję sporządzoną w dwóch egzemplarzach podpisują współprzewodniczący.
| Podpisano w Waszyngtonie, DC, dnia [...] r. [...] | Podpisano w Brukseli dnia [...] r. [...] |
| W imieniu Agencji Ochrony Środowiska Stanów | W imieniu Unii Europejskiej Zjednoczonych |
ZAŁĄCZNIK C
SPECYFIKACJE WYŚWIETLACZY (Wersja 7.0)
produkt wyposażony w ekran i towarzyszące mu układy elektroniczne, często umieszczone w jednej obudowie, którego podstawową funkcją jest wyświetlanie informacji wizualnych pochodzących z 1) komputera, stacji roboczej lub serwera za pośrednictwem jednego lub większej liczby wejść (np. VGA, DVI, HDMI, DisplayPort, IEEE 1394, USB); 2) pamięci zewnętrznej (np. pamięć USB, karta pamięci); lub 3) połączenia sieciowego.
Uwaga: Tryb uśpienia może służyć następującym funkcjom: umożliwianie aktywacji trybu włączenia poprzez włącznik zdalny, technologię dotykową, wewnętrzny czujnik lub timer; wyświetlanie na wyświetlaczu informacji lub statusu urządzenia, w tym zegarów; wspieranie funkcji wykorzystujących czujniki; lub utrzymywanie obecności w sieci.
Uwaga: Wyświetlacz może wyjść z tego trybu tylko w wyniku bezpośredniego przełączenia przez użytkownika zintegrowanego wyłącznika zasilania lub sterownika. Niektóre produkty mogą być pozbawione trybu wyłączenia.
Uwaga: Funkcjonalność automatycznej regulacji jasności musi być aktywowana, aby mogła regulować poziom jasności wyświetlacza.
Uwaga: Nie należy uwzględniać obsługi kolorów w obszarze barw niewidocznych/niewidzialnych. Wielkość skali kolorów musi być wyrażona jako procent jedynie widzialnego obszaru przestrzeni barw CIE LUV.
fotometryczna miara natężenia światła zmierzającego w danym kierunku, w przeliczeniu na jednostkę powierzchni, wyrażana w kandelach na metr kwadratowy (cd/m2).
Uwaga: Wyświetlacz o rozdzielczości ekranu 1 920 × 1 080 (w poziomie × w pionie) miałby natywną rozdzielczość pionową na poziomie 1 080.
Uwaga: Powierzchnia ekranu jest obliczana przez pomnożenie użytecznej szerokości przez użyteczną wysokość obrazu. Szerokości i wysokości obrazu ekranów zakrzywionych należy mierzyć po łuku ekranu.
Uwaga: Połączenia mostkowe umożliwiają rozbudowę portów, z reguły w celu przeniesienia ich w bardziej dogodne miejsce lub zwiększenia liczby dostępnych portów.
Uwaga: Pełna łączność z siecią nie jest ograniczona do określonego zestawu protokołów. Zwana jest również funkcją "proxy sieci" i jest opisana w normie Ecma-393.
Uwaga: Czujnik ten jest zazwyczaj stosowany do przełączenia wyświetlacza z trybu włączenia w tryb uśpienia i odwrotnie.
Uwaga: Do celów niniejszej specyfikacji moduły dostarczające wszelkich innych dodatkowych opcji wejściowych nie są uznawane za moduły wtykowe.
Uwaga: Popularne przykłady to USB i zasilanie przez sieć Ethernet. Standardowy prąd stały obejmuje zwykle dostawę zasilania i komunikację tym samym kablem, ale - podobnie jak w przypadku standardu 380 V dc - nie jest to wymagane.
Równanie 1
Obliczanie łącznego zużycia energii
ETEC = 8,76 × (0,35 × PON + 0,65 × PSLEEP)
gdzie:
- ETEC oznacza łączne zużycie energii wyliczone w kWh,
- PON oznacza obliczony pobór mocy w trybie włączenia, wyrażony w watach,
- PSLEEP oznacza obliczony pobór mocy w trybie uśpienia, wyrażony w watach, oraz
- Wynik należy podawać w zaokrągleniu do najbliższej dziesiątej części kWh.
Tabela 1
Obliczanie maksymalnej wartości TEC (ETEC_MAX) dla monitorów w kWh
| Powierzchnia (cal2) |
ETEC maks. (kWh) Gdzie: A = użyteczna powierzchnia ekranu w cal2 r = rozdzielczość ekranu w megapikselach Wynik należy podawać w zaokrągleniu do najbliższej dziesiątej części kWh |
| A < 130 | (6,13 × r) + (0,06 × A) + 9 |
| 130 ≤ A < 150 | (6,13 × r) + (0,69 × A) - 72,38 |
| 150 ≤ A < 180 | (6,13 × r) + (0,21 × A) - 0,50 |
| 180 ≤ A < 200 | (6,13 × r) + (0,05 × A) + 28 |
| 200 ≤ A < 230 | (6,13 × r) + (0,03 × A) + 31,33 |
| 230 ≤ A < 280 | (6,13 × r) + (0,2 × A) - 7 |
| 280 ≤ A < 300 | (6,13 × r) + 49 |
| 300 ≤ A < 500 | (6,13 × r) + (0,2 × A) - 11 |
| A ≥ 500 | (6,13 × r) + 89 |
Równanie 2
Łączne zapotrzebowanie energetyczne monitorów
ETEC ≤ ( ETEC_MAX + EEP + EABC + EN + EOS + ET) × effAC_DC
gdzie:
- ETEC oznacza TEC w kWh obliczone zgodnie z równaniem 1,
- ETEC_MAX oznacza maksymalną wartość zapotrzebowania TEC w kWh obliczoną zgodnie z tabelą 1,
- EEP oznacza limit energii dla wyższej wydajności wyświetlaczy w kWh zgodnie z sekcją 3.3.4,
- EABC oznacza limit w kWh dla automatycznej regulacji jasności zgodnie z równaniem 4,
- EN oznacza limit w kWh na pełną łączność z siecią zgodnie z tabelą 3,
- EOS oznacza limit w kWh na czujnik obecności zgodnie z tabelą 4,
- ET oznacza limit w kWh na technologię dotykową zgodnie z równaniem 5, oraz
- effAC_DC oznacza standardową korektę na straty przy konwersji prądu przemiennego na stały powstające w chwili podawania zasilania z urządzenia na wyświetlacz wynoszącą 1,0 dla wyświetlaczy zasilanych prądem przemiennym i 0,85 dla zasilanych standardowym prądem stałym.
Tabela 2
Obliczanie limitu energii dla wyświetlaczy o wyższej wydajności
| Kryteria skali kolorów |
EEP (kWh) gdzie: - ETEC_MAX oznacza maksymalną wartość zapotrzebowania TEC w kWh; oraz - r oznacza rozdzielczość ekranu wyrażoną w megapikselach |
| Obsługa skali kolorów nie mniejsza niż 32,9 % modelu CIE LUV | 0,15 x (E TEC MAX - 6,13 x r) |
| Obsługa skali kolorów nie mniejsza niż 38,4 % modelu CIE LUV | 0,65 × (ETEC_MAX- 6,13 × r) |
Uwaga: Model obsługujący ponad 99 % przestrzeni kolorów sRGB odpowiada 32,9 % modelu CIE LUV, a model obsługujący ponad 99 % Adobe RGB odpowiada 38,4 % modelu CIE LUV.
Równanie 3
Obliczanie ograniczenia mocy w trybie włączenia z domyślnie włączoną automatyczną regulacją jasności
gdzie:
- RABC oznacza wyrażone w procentach ograniczenie poboru mocy w trybie włączenia, powodowane przez automatyczną regulację jasności,
- P300 oznacza pobór mocy w trybie włączenia, wyrażony w watach, mierzony przy natężeniu oświetlenia w otoczeniu wynoszącym 300 luksów zgodnie z sekcją 6.4 Metody przeprowadzania testów, oraz
- P12 oznacza pobór mocy w trybie włączenia, wyrażony w watach, mierzony przy natężeniu oświetlenia w otoczeniu wynoszącym 12 luksów zgodnie z sekcją 6.4 Metody przeprowadzania testów.
Równanie 4
Limit energii na automatyczną regulację jasności (EABC) monitorów
EABC = 0,05 × ETEC_MAX
gdzie:
- EABC oznacza limit energii w kWh dla automatycznej regulacji jasności, oraz
- Etec max oznacza maksymalną wartość TEC w kWh, zgodnie z tabelą 1.
Tabela 3
Limit energii na pełną łączność z siecią (EN) dla monitorów
| EN (kWh) |
| 2,9 |
Tabela 4
Limit energii na dodatkowe funkcje (EOS) monitorów
| Rodzaj | Limit (kWh) |
|
Czujnik obecności Eos |
1,7 |
Równanie 5
Limit energii na technologię dotykową (ET) monitorów
ET = 0,15 × ETEC_MAX
gdzie:
- ET oznacza limit energii na technologię dotykową w kWh, oraz
- ETEC_MAX oznacza maksymalną wartość TEC w kWh, zgodnie z tabelą 1.
Równanie 6
Obliczanie maksymalnego poboru mocy w trybie włączenia (PON_MAX) w watach dla wyświetlaczy przeznaczonych do przekazu treści
PONMAX= (4,0 × 10-5 × ℓ × A) + 119 × tanh(0,0008 × (A - 200,0) + 0,11) + 6
gdzie:
- PON_MAX oznacza maksymalny pobór mocy w trybie włączenia w watach,
- A oznacza powierzchnię ekranu wyrażoną w calach kwadratowych,
- ℓ oznacza maksymalną mierzoną luminancję wyświetlacza w kandelach na metr kwadratowy, mierzoną zgodnie z sekcją 6.2 Metody przeprowadzania testów,
- tanh oznacza hiperboliczną funkcję tangens, oraz
- wynik należy podawać w zaokrągleniu do najbliższej dziesiątej części wata.
Równanie 7
Wymaganie dotyczące poboru mocy w trybie włączenia dla wyświetlaczy przeznaczonych do przekazu treści
PON ≤ PON_MAX + PABC
- PON oznacza pobór mocy w trybie włączenia, wyrażony w watach, mierzony zgodnie z sekcją 6.3 lub 6.4 Metody przeprowadzania testów,
- PON_MAX oznacza maksymalny pobór mocy w trybie włączenia w watach, zgodnie z równaniem 6, oraz
- PABC oznacza limit mocy na automatyczną regulację jasności w trybie włączenia, wyrażony w watach, zgodnie z równaniem 8.
Równanie 8
Obliczanie limitu mocy w trybie włączenia dla wyświetlaczy przeznaczonych do przekazu treści z domyślnie włączoną automatyczną regulacją jasności
PABC = 0,05 × PON_MAX
gdzie:
- PABC oznacza limit mocy mierzony w trybie włączenia dla funkcji automatycznej regulacji jasności, wyrażony w watach, oraz
- PON_MAX oznacza maksymalny wymagany pobór mocy w trybie włączenia w watach. 3.5. Wymogi dotyczące trybu uśpienia dla wyświetlaczy przeznaczonych do przekazu treści
Równanie 9
Wymagany pobór mocy w trybie uśpienia wyświetlaczy przeznaczonych do przekazu treści
PSLEEP < PSLEEPMAX+ PN+ POS+ PT
gdzie:
- PSLEEP oznacza pobór mocy mierzony w trybie uśpienia, wyrażony w watach,
- PSLEEPMAX oznacza maksymalny wymagany pobór mocy w trybie uśpienia, wyrażony w watach, zgodnie z tabelą 5,
- PN oznacza limit w watach na pełną łączność z siecią zgodnie z tabelą 6,
- POS oznacza limit w watach na czujnik obecności zgodnie z tabelą 7, oraz
- PT oznacza limit w watach na technologię dotykową zgodnie z tabelą 7.
Tabela 5
Maksymalny wymagany pobór mocy w trybie uśpienia (PSLEEP_MAX) dla wyświetlaczy przeznaczonych do przekazu treści
|
Psleep_max (w watach) |
| 0,5 |
Tabela 6
Limit na pełną łączność z siecią dla wyświetlaczy przeznaczonych do przekazu treści
|
PN (w watach) |
| 3,0 |
Tabela 7
Limity mocy na dodatkowe funkcje wyświetlaczy przeznaczonych do przekazu treści w trybie uśpienia
| Rodzaj | Rozmiar ekranu (w calach) | Limit (w watach) |
|
Czujnik obecności POS |
Wszystkie | 0,3 |
| Funkcjonalność dotykowa | ≤ 30 | 0,0 |
|
PT (dotyczy tylko wyświetlaczy przeznaczonych do przekazu treści o rozmiarze ekranu przekraczającym 30 cali) |
> 30 | 1,5 |
Tabela 8
Maksymalny wymagany pobór mocy w trybie wyłączenia (POFF_MAX)
|
Poff_max (w watach) |
| 0,5 |
Tabela 9
Metody przeprowadzania testów do celów kwalifikacji do oznaczenia ENERGY STAR
| Rodzaj produktu | Metoda przeprowadzania testów |
| Wszystkie rodzaje produktów i wszystkie rozmiary ekranu | Metoda przeprowadzania testów ENERGY STAR na potrzeby określenia zużycia energii przez wyświetlacze |
| Wyświetlacze o wyższej wydajności | Międzynarodowy Komitet ds. Metrologii Wyświetlaczy (ICDM) Norma pomiarów wyświetlaczy przeznaczonych do przekazu treści - wersja 1.03 |
| Wyświetlacze deklarujące pełną łączność z siecią | CEA-2037-A, Wyznaczanie zużycia energii elektrycznej przez telewizory |
Wersja z września 2015 r.
Poniższą metodę przeprowadzania testów należy stosować do określenia zgodności produktów z wymogami specyfikacji wyświetlaczy kwalifikujących się do oznaczenia ENERGY STAR.
Poniższa metoda przeprowadzania testów ma zastosowanie do wszystkich produktów kwalifikujących się na podstawie specyfikacji wyświetlaczy kwalifikujących się do oznaczenia ENERGY STAR.
Jeżeli nie wskazano inaczej, wszystkie terminy stosowane w niniejszym dokumencie są zgodne z definicjami zawartymi w specyfikacji wyświetlaczy kwalifikujących się do oznaczenia ENERGY STAR.
Tabela 10
Wymogi dotyczące mocy pobranej produktów
| Rynek | Napięcie | Tolerancja napięcia |
Maksymalny współczynnik zniekształceń harmonicznych |
Częstotliwość | Tolerancja częstotliwości |
| Ameryka Północna/Tajwan | 115 V ac | +/- 1,0 % | 5,0 % | 60 Hz | +/- 1,0 % |
| Europa/Australia/Nowa Zelandia | 230 V ac | +/- 1,0 % | 5,0 % | 50 Hz | +/- 1,0 % |
| Japonia | 100 V ac | +/- 1,0 % | 5,0 % | 50 Hz lub 60 Hz | +/- 1,0 % |
Uwaga: Zmierzona oporność kabli zasilających prądu stałego zawiera sumę oporności przewodu zasilającego prądu stałego i przewodu masowego.
Uwaga: Napięcia i prądu nie trzeba koniecznie mierzyć w tym samym miejscu, o ile napięcie jest mierzone w granicach 50 miliomów dostarczonego kabla,
Rysunek 1
Przykładowy układ z rozplecionym kablem USB 2.0
Rysunek 2
Konfiguracja testowa - widok z góry
Uwagi:
- D1 = D2 w odniesieniu do pionowej płaszczyzny odniesienia
- D1 oraz D2 wskazują, że rogi przedniej powierzchni testowanego egzemplarza powinny być oddalone od pionowej płaszczyzny odniesienia o co najmniej 2 stopy
- D3 oraz D4 wskazują, że środek czujnika światła powinien być oddalony od ścian pomieszczenia o co najmniej 2 stopy
Rysunek 3
Konfiguracja testowa - widok z boku
Uwagi:
- D1 = D2 w odniesieniu do pionowej płaszczyzny odniesienia
- D1 oraz D2 wskazują, że rogi przedniej powierzchni testowanego egzemplarza powinny być oddalone od pionowej płaszczyzny odniesienia o co najmniej 2 stopy
- Po osiągnięciu docelowego natężenia oświetlenia należy usunąć luksomierz z pomiarów mocy
- H1 = H2 w odniesieniu do poziomej płaszczyzny odniesienia (np. podłogi)
- H3 oraz H4 wskazują, że środek czujnika światła powinien być oddalony od podłogi i stropu o co najmniej 2 stopy
- Luksomierz usunięty z pomiarów mocy po osiągnięciu docelowego natężenia oświetlenia
Ogólną dokładność miernika wyznacza się jako sumę bezwzględną (±) 2 % pomiaru i 2-cyfrowej tolerancji w odniesieniu do najmniej znaczącej cyfry wyświetlonej wartości. Na przykład, gdy luksomierz wyświetli "200,0" przy pomiarze ekranu o jasności 200 nitów, to 2 % z 200 nitów daje 4,0 nity. Najmniej znacząca cyfra to 0,1 nita. "Dwie cyfry" oznaczają 0,2 nita. Stąd wartość wyświetlona wynosiłaby 200 ± 4,2 nita (4 nity + 0,2 nita). Ta dokładność jest zależna od luksomierza i nie należy jej uważać za tolerancję w konkretnych pomiarach światła.
Średni pobór mocy produktu w trybie włączonym należy wyznaczać przy dynamicznym sygnale telewizyjnym zgodnie z normą IEC 62087:2011. Jeżeli dany produkt nie może wyświetlić sygnału wg IEC, to do wszystkich następnych etapów należy użyć wzoru testowego wg VESA FPDM2 L80, zgodnie z sekcją 6.3B)5.
Jeżeli produkt automatycznie przechodzi w różne tryby uśpienia, to czas pomiaru powinien być na tyle długi, aby uzyskana została średnia wszystkich trybów uśpienia. Pomiar musi nadal spełniać wymogi (np. stabilność, okres pomiaru itd.) zdefiniowane w sekcji 5.3 normy IEC 62301:2011.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
Grażyna J. Leśniak 10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
Monika Pogroszewska 10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
Grażyna J. Leśniak 05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
Grażyna J. Leśniak 05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
Grażyna J. Leśniak 04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
Krzysztof Koślicki 02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2016.268.90 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 2016/1756 określająca stanowisko Unii Europejskiej w odniesieniu do decyzji podmiotów zarządzających na mocy Umowy między rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki a Unią Europejską w sprawie koordynacji programów znakowania efektywności energetycznej urządzeń biurowych, dotyczącej zmiany specyfikacji wyświetlaczy zawartej w załączniku C do Umowy |
| Data aktu: | 28/09/2016 |
| Data ogłoszenia: | 01/10/2016 |








