a także mając na uwadze, co następuje:(1) Decyzją Rady (UE) 2015/2394 1 ustalono stanowisko Unii w sprawie decyzji dotyczącej scentralizowanych usług, która w dniu 9 grudnia 2015 r. miała zostać przyjęta przez Stałą Komisję Eurocontrolu (zwaną dalej "Stałą Komisją"). Celem tej decyzji dotyczącej scentralizowanych usług było umożliwienie opracowania przez Eurocontrol procedury finansowania i zamówień publicznych oraz specyfikacji technicznych w celu terminowego uruchomienia nowych "europejskich usług transmisji danych ziemia-powietrze" ("EAGDCS").
(2) Stanowisko ustalone w decyzji (UE) 2015/2394 przewidywało, że podjęcie przez Stałą Komisję decyzji dotyczącej usług scentralizowanych powinno zostać odroczone, ponieważ Unia nie posiada wystarczających informacji, aby ocenić treść takiej decyzji dotyczącej scentralizowanych usług, a także ponieważ decyzja ta mogłaby przesądzić o przyszłych działaniach Eurocontrolu w sposób, który zaszkodziłby działalności Unii w tej dziedzinie.
(3) Ze względu na stanowisko Unii ustalone w decyzji (UE) 2015/2394, Stała Komisja nie podjęła w dniu 9 grudnia 2015 r. decyzji w sprawie EAGDCS i zwróciła się do Agencji Eurocontrol o kontynuowanie prac nad zmienionym wnioskiem, w ścisłej współpracy z zainteresowanymi podmiotami reprezentującymi sektor, oraz o przedstawienie oceny kosztów ekonomicznych EAGDCS.
(4) W dniu 9 lutego 2016 r. Agencja Eurocontrol i zainteresowane podmioty reprezentujące sektor przedstawiły zmieniony i popierany przez wszystkie strony wniosek dotyczący EAGDCS, a Agencja Eurocontrol zapewniła pełną dostępność oceny kosztów ekonomicznych w ramach przeprowadzonych studiów wykonalności.
(5) W dniu 6 kwietnia 2016 r. Agencja Eurocontrol przedstawiła Stałej Komisji propozycję przyjęcia decyzji, na podstawie wniosku, dotyczącej EAGDCS przy zastosowaniu procedury pisemnej.
(6) Decyzja ta dotyczy opracowania EAGDCS. Ma ona skutki prawne, ponieważ reguluje dziedziny wchodzące w zakres prawa Unii oraz, zależnie od treści, może mieć konkretny wpływ na te dziedziny. Decyzja ta może wpływać na korzyści wynikające z prowadzonych przez Wspólne Przedsięwzięcie SESAR prac technicznych nad usługami łącza danych, spowodować ryzyko rozbieżności w zakresie certyfikacji i nadzoru - z uwagi na rolę Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego ("EASA") w tej dziedzinie, a tym samym ryzyko nieefektywnego wydatkowania środków pochodzących z opłat trasowych i unijnego wsparcia, a także wpływać na oszczędność kosztową stosownych działań wdrożeniowych, które Unia ma przeprowadzić w ramach projektu SESAR.
(7) Z uwagi na spodziewane korzyści wynikające z opracowania rozwiązań technicznych, takich jak wersja demonstracyjna, należy co do zasady opowiedzieć się za decyzją sprzyjającą współpracy w przedmiotowym zakresie. Decyzja ta powinna jednak określać warunki zapewniające ochronę interesów Unii w kwestiach, o których mowa powyżej.
(8) Należy ustalić stanowisko, jakie powinno zostać zajęte przez państwa członkowskie, w imieniu Unii, w ramach Stałej Komisji w odniesieniu do decyzji dotyczących scentralizowanych usług, jakie mają zostać przyjęte przez tę Komisję,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: