Decyzja 2016/1124 w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte przez państwa członkowskie w imieniu Unii Europejskiej w ramach Stałej Komisji Eurocontrolu w odniesieniu do decyzji, jakie mają zostać przyjęte w sprawie scentralizowanych usług

DECYZJA RADY (UE) 2016/1124
z dnia 24 czerwca 2016 r.
w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte przez państwa członkowskie w imieniu Unii Europejskiej w ramach Stałej Komisji Eurocontrolu w odniesieniu do decyzji, jakie mają zostać przyjęte w sprawie scentralizowanych usług

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 100 ust. 2, w związku z art. 218 ust. 9,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Decyzją Rady (UE) 2015/2394 1 ustalono stanowisko Unii w sprawie decyzji dotyczącej scentralizowanych usług, która w dniu 9 grudnia 2015 r. miała zostać przyjęta przez Stałą Komisję Eurocontrolu (zwaną dalej "Stałą Komisją"). Celem tej decyzji dotyczącej scentralizowanych usług było umożliwienie opracowania przez Eurocontrol procedury finansowania i zamówień publicznych oraz specyfikacji technicznych w celu terminowego uruchomienia nowych "europejskich usług transmisji danych ziemia-powietrze" ("EAGDCS").

(2) Stanowisko ustalone w decyzji (UE) 2015/2394 przewidywało, że podjęcie przez Stałą Komisję decyzji dotyczącej usług scentralizowanych powinno zostać odroczone, ponieważ Unia nie posiada wystarczających informacji, aby ocenić treść takiej decyzji dotyczącej scentralizowanych usług, a także ponieważ decyzja ta mogłaby przesądzić o przyszłych działaniach Eurocontrolu w sposób, który zaszkodziłby działalności Unii w tej dziedzinie.

(3) Ze względu na stanowisko Unii ustalone w decyzji (UE) 2015/2394, Stała Komisja nie podjęła w dniu 9 grudnia 2015 r. decyzji w sprawie EAGDCS i zwróciła się do Agencji Eurocontrol o kontynuowanie prac nad zmienionym wnioskiem, w ścisłej współpracy z zainteresowanymi podmiotami reprezentującymi sektor, oraz o przedstawienie oceny kosztów ekonomicznych EAGDCS.

(4) W dniu 9 lutego 2016 r. Agencja Eurocontrol i zainteresowane podmioty reprezentujące sektor przedstawiły zmieniony i popierany przez wszystkie strony wniosek dotyczący EAGDCS, a Agencja Eurocontrol zapewniła pełną dostępność oceny kosztów ekonomicznych w ramach przeprowadzonych studiów wykonalności.

(5) W dniu 6 kwietnia 2016 r. Agencja Eurocontrol przedstawiła Stałej Komisji propozycję przyjęcia decyzji, na podstawie wniosku, dotyczącej EAGDCS przy zastosowaniu procedury pisemnej.

(6) Decyzja ta dotyczy opracowania EAGDCS. Ma ona skutki prawne, ponieważ reguluje dziedziny wchodzące w zakres prawa Unii oraz, zależnie od treści, może mieć konkretny wpływ na te dziedziny. Decyzja ta może wpływać na korzyści wynikające z prowadzonych przez Wspólne Przedsięwzięcie SESAR prac technicznych nad usługami łącza danych, spowodować ryzyko rozbieżności w zakresie certyfikacji i nadzoru - z uwagi na rolę Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego ("EASA") w tej dziedzinie, a tym samym ryzyko nieefektywnego wydatkowania środków pochodzących z opłat trasowych i unijnego wsparcia, a także wpływać na oszczędność kosztową stosownych działań wdrożeniowych, które Unia ma przeprowadzić w ramach projektu SESAR.

(7) Z uwagi na spodziewane korzyści wynikające z opracowania rozwiązań technicznych, takich jak wersja demonstracyjna, należy co do zasady opowiedzieć się za decyzją sprzyjającą współpracy w przedmiotowym zakresie. Decyzja ta powinna jednak określać warunki zapewniające ochronę interesów Unii w kwestiach, o których mowa powyżej.

(8) Należy ustalić stanowisko, jakie powinno zostać zajęte przez państwa członkowskie, w imieniu Unii, w ramach Stałej Komisji w odniesieniu do decyzji dotyczących scentralizowanych usług, jakie mają zostać przyjęte przez tę Komisję,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Stanowisko, jakie ma być zajęte przez państwa członkowskie, w imieniu Unii, w ramach Stałej Komisji Eurocontrolu jest następujące:

w zakresie wniosku z dnia 6 kwietnia 2016 r., przesłanego przez Agencję Eurocontrol, stanowisko Unii to poparcie kontynowania współpracy przez Agencję Eurocontrol z instytucjami zapewniającymi służby żeglugi powietrznej oraz, w stosownych przypadkach, z operatorami statków powietrznych państw członkowskich będących członkami Eurocontrolu w ramach projektu SESAR, w tym opracowanie niezbędnych procedur zarządzania, finansowania i zamówień publicznych oraz opracowanie specyfikacji technicznych w celu terminowego uruchomienia "europejskich usług transmisji danych ziemia-powietrze" ("EAGDCS"). Powyższe procedury oraz rozwiązania techniczne zostaną przedłożone Tymczasowej Radzie/Stałej Komisji w celach informacyjnych oraz przed przystąpieniem do ewentualnych zamówień. Powinno to opierać się również na wynikach technicznych i operacyjnych studiów wykonalności oraz opracowaniu kompleksowej oceny skutków gospodarczych.

Decyzja, jaka ma zostać przyjęta w ramach Stałej Komisji, musi zapewniać:

-
pełne uwzględnienie wyniku prowadzonych przez Wspólne Przedsięwzięcie SESAR prac technicznych nad usługą łącza danych,
-
prowadzenie przewidzianych w przedmiotowej decyzji działań we współpracy z EASA w zakresie, w jakim decyzja ta dotyczy prac przygotowawczych EASA w odniesieniu do przyszłej certyfikacji EAGDCS i nadzoru nad tymi usługami,
-
pozostawanie bez wpływu na wdrożenie i funkcjonowanie EAGDCS, jak również zamówienia publiczne na te usługi, co pozostaje przedmiotem późniejszej decyzji państw członkowskich będących członkami Eurocontrolu,
-
oparcie działań przewidzianych w przedmiotowej decyzji na umowie z instytucjami zapewniającymi służby żeglugi powietrznej, oraz
-
aby procedury finansowania i zamówień publicznych oraz specyfikacje techniczne nie miały wpływu na inwestycje i powiązane koszty już poniesione przez instytucje zapewniające służby żeglugi powietrznej i przez operatorów statków powietrznych państw członkowskich Unii zgodnie z wymogami rozporządzenia Komisji (WE) nr 29/2009 2 .

Państwa członkowskie działają wspólnie w interesie Unii.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Sporządzono w Luksemburgu dnia 24 czerwca 2016 r.

W imieniu Rady

A.G. KOENDERS

Przewodniczący

1 Decyzja Rady (UE) 2015/2394 z dnia 8 grudnia 2015 r. w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte przez państwa członkowskie w imieniu Unii Europejskiej, dotyczącego decyzji, które mają zostać przyjęte przez Stałą Komisję Eurocontrolu, w odniesieniu do ról i zadań Eurocontrolu oraz scentralizowanych usług (Dz.U. L 332 z 18.12.2015, s. 136).
2 Rozporządzenie Komisji (WE) nr 29/2009 z dnia 16 stycznia 2009 r. ustanawiające wymogi dla usług łącza danych w jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej (Dz.U. L 13 z 17.1.2009, s. 3).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2016.187.13

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2016/1124 w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte przez państwa członkowskie w imieniu Unii Europejskiej w ramach Stałej Komisji Eurocontrolu w odniesieniu do decyzji, jakie mają zostać przyjęte w sprawie scentralizowanych usług
Data aktu: 24/06/2016
Data ogłoszenia: 12/07/2016