uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/59/UE ustanawiającą ramy na potrzeby prowadzenia działań naprawczych oraz restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w odniesieniu do instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych oraz zmieniającą dyrektywę Rady 82/891/EWG i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2001/24/WE, 2002/47/WE, 2004/25/WE, 2005/56/WE, 2007/36/WE, 2011/35/UE, 2012/30/UE i 2013/36/UE oraz rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady 1 (UE) nr 1093/2010 i (UE) nr 648/2012, w szczególności jej art. 11 ust. 3,
(1) Organom ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji powierzono zadanie sporządzania planów restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w odniesieniu do instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych ("instytucje") zgodnie z wymogami i procedurą określonymi w dyrektywie 2014/59/UE i w tym celu uprawniono je do zwracania się do instytucji o niezbędne informacje. W odniesieniu do grupowych planów restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji unijna instytucja dominująca przedkłada odpowiednie informacje grupowemu organowi ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, który musi następnie przekazać je organom wymienionym w art. 13 ust. 1 akapit drugi dyrektywy 2014/59/UE zgodnie z określoną tam procedurą.
(2) Procedurę oraz minimalny zestaw szablonów stosowanych do zwracania się do instytucji o niezbędne informacje należy opracować w taki sposób, aby umożliwić organom ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji gromadzenie tych informacji w sposób spójny w całej Unii oraz aby ułatwić wymianę informacji między odpowiednimi organami.
(3) Zgodnie z art. 11 ust. 1 lit. a) dyrektywy 2014/59/UE instytucje mają obowiązek współpracy w możliwie największym stopniu z organami ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji do celów sporządzania planów restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji. Należy jednak opracować procedury w celu zminimalizowania powielania wymogów dotyczących informacji. W tym kontekście w dyrektywie 2014/59/UE przewidziano obowiązek współpracy właściwych organów z organami ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji. Współpraca ta oznacza, że właściwy organ i organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji wspólnie weryfikują, czy niektóre lub wszystkie wymagane informacje są już dostępne dla właściwego organu z racji wykonywania przez niego swoich zadań nadzorczych. Jeżeli informacje te są dostępne, stosowne jest, aby właściwy organ je przekazał.
(4) Ze względu na ogólną treść planów restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji minimalny zestaw szablonów powinien obejmować odnoszące się do danej instytucji podstawowe informacje, które należy przekazać organowi ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji.
(5) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowią wykonawcze standardy techniczne przedstawione Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Bankowego (EUNB).
(6) EUNB przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat wykonawczych standardów technicznych, które stanowią podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwrócił się o wydanie opinii do Bankowej Grupy Interesariuszy powołanej na podstawie art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 2 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 17 czerwca 2016 r.
| W imieniu Komisji | |
| Jean-Claude JUNCKER | |
| Przewodniczący |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2016.181.1 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2016/1066 ustanawiające wykonawcze standardy techniczne w odniesieniu do procedur, standardowych formularzy i schematów stosowanych do przekazywania informacji do celów sporządzenia planów restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w odniesieniu do instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/59/UE |
| Data aktu: | 17/06/2016 |
| Data ogłoszenia: | 06/07/2016 |
| Data wejścia w życie: | 26/07/2016 |