uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając decyzję Rady 2005/387/WSiSW z dnia 10 maja 2005 r. w sprawie wymiany informacji, oceny ryzyka i kontroli nowych substancji psychoaktywnych 1 , w szczególności jej art. 8 ust. 3,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego 2 ,
(1) Sprawozdanie na temat oceny zagrożeń dotyczące nowej substancji psychoaktywnej 1-fenylo-2-(pirolidyn-1-ylo) pentan-1-on (α-pirolidynowalerofenon, α-PVP) zostało sporządzone zgodnie z decyzją 2005/387/WSiSW w ramach sesji specjalnej komitetu naukowego Europejskiego Centrum Monitorowania Narkotyków i Narkomanii w poszerzonym składzie, a następnie przedłożone Komisji i Radzie w dniu 27 listopada 2015 r.
(2) α-PVP jest silnie działającą substancją o właściwościach psychostymulujących, pod względem struktury zbliżoną do katynonu, pirowaleronu i metylenodioksypirowaleronu (MDPV), które podlegają kontroli na mocy konwencji ONZ o substancjach psychotropowych z 1971 r. α-PVP została wykryta we wszystkich 28 państwach członkowskich, a także w Turcji i Norwegii; z informacji uzyskanych w wyniku konfiskat i na podstawie zebranych próbek wynika, że substancja ta występuje przeważnie w postaci proszku i tabletek. Dostępne informacje sugerują, że wielokilogramowe ilości substancji α-PVP są przywożone na rynek narkotykowy na terytorium UE z Chin, a następnie dystrybuowane w całej Unii. Dwa nielegalne zakłady produkcyjne zostały zajęte na terenie jednego z państw członkowskich, co świadczy o zdolności wytwarzania substancji α-PVP także w Unii.
(3) Osiem państw członkowskich, w których wykryto α-PVP, zgłosiło łącznie 115 przypadków śmiertelnych i 191 przypadków ostrego zatrucia. W większości przypadków substancja α-PVP była stosowana, celowo lub nieumyślnie, w połączeniu z innymi substancjami farmakologicznie czynnymi. Jeżeli α-PVP stałaby się powszechniej dostępna i używana, konsekwencje dla zdrowia osób i zdrowia publicznego mogłyby być znaczące.
(4) Z dostępnych danych wynika, że α-PVP jest stosowana przez osoby przyjmujące substancje pobudzające w miejscach rozrywki, a także przez osoby używające środków odurzających wysokiego ryzyka, w tym przyjmujące stymulanty i opioidy drogą iniekcji, i że wśród takich osób powszechnym zjawiskiem może być politoksykomania. Dane na temat rozpowszechnienia użycia omawianej substancji, długoterminowych konsekwencji i zagrożeń społecznych związanych z tą substancją są ograniczone.
(5) Nie ma dostępnych informacji ani opublikowanych badań pozwalających na kompleksową ocenę zagrożeń zdrowotnych związanych z substancją α-PVP, tj. toksyczności przewlekłej i ostrej, ale obserwacje na zwierzętach sugerują, że skutki działania tej substancji są zbliżone do działania innych substancji stymulujących. U ludzi zaobserwowano niepożądane objawy, w tym: częstoskurcz, hipertermia, nadmierna potliwość, pobudzenie, konwulsje lub napady, zdezorientowanie, agresja. Dane z badań przedklinicznych sugerują, że substancja α-PVP może u ludzi łączyć się z ryzykiem jej nadużywania oraz może mieć potencjał uzależniający.
(6) α-PVP nie ma ustalonego ani uznanego zastosowania medycznego u ludzi ani u zwierząt. Poza wykorzystywaniem tej substancji w analitycznych materiałach referencyjnych i w badaniach naukowych analizujących ją pod względem chemicznym, farmakologicznym i toksykologicznym w wyniku jej pojawienia się na rynku narkotykowym, nic nie wskazuje na to, że substancję tę stosuje się do innych celów.
(7) Pomimo ograniczonych dowodów naukowych dostępnych na temat α-PVP, dowody i informacje na temat zagrożeń dla zdrowia, jakie stwarza ta substancja - co udokumentowano wykryciem jej w przypadkach śmiertelnych i przypadkach ostrego zatrucia - stanowią dostateczne uzasadnienie, by objąć α-PVP środkami kontrolnymi w całej Unii.
(8) Zważywszy na fakt, że 16 państw członkowskich kontroluje α-PVP na mocy przepisów krajowych zgodnie z zobowiązaniami wynikającymi z konwencji Narodów Zjednoczonych o substancjach psychotropowych z 1971 r., a pięć państw członkowskich stosuje inne środki prawne w celu kontroli tej substancji, poddanie jej środkom kontroli w całej Unii pomogłoby uniknąć pojawienia się przeszkód w transgranicznym egzekwowaniu prawa i współpracy sądowej, a także umożliwiłoby ochronę przed zagrożeniami, które mogłyby się pojawić w wyniku jej dostępności i używania.
(9) Decyzja 2005/387/WSiSW powierza Radzie uprawnienia wykonawcze mające na celu szybkie i oparte na wiedzy fachowej reagowanie na poziomie Unii na pojawianie się nowych substancji psychoaktywnych wykrywanych i zgłaszanych przez państwa członkowskie, poprzez poddawanie tych substancji środkom kontroli w całej Unii. Ponieważ spełnione są warunki i procedura zainicjowania wykonywania tych uprawnień wykonawczych, należy przyjąć decyzję wykonawczą, aby poddać α-PVP środkom kontroli w całej Unii.
(10) Dania jest związana decyzją 2005/387/WSiSW, a zatem bierze udział w przyjęciu i stosowaniu niniejszej decyzji, która wykonuje decyzję 2005/387/WSiSW.
(11) Irlandia jest związana decyzją 2005/387/WSiSW, a zatem bierze udział w przyjęciu i stosowaniu niniejszej decyzji, która wykonuje decyzję 2005/387/WSiSW.
(12) Zjednoczone Królestwo nie jest związane decyzją 2005/387/WSiSW, a zatem nie uczestniczy w przyjęciu niniejszej decyzji, która wykonuje decyzję 2005/387/WSiSW, nie jest nią związane ani jej nie stosuje,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2016.178.18 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2016/1070 w sprawie poddania środkom kontroli 1-fenylo-2-(pirolidyn-1-ylo)pentan-1-on-(?-pirolidynowalerofenonu, ?-PVP) |
| Data aktu: | 27/06/2016 |
| Data ogłoszenia: | 02/07/2016 |
| Data wejścia w życie: | 03/07/2016 |