uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/59/UE z dnia 15 maja 2014 r. ustanawiającą ramy na potrzeby prowadzenia działań naprawczych oraz restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w odniesieniu do instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych oraz zmieniającą dyrektywę Rady 82/891/EWG i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2001/24/WE, 2002/47/WE, 2004/25/WE, 2005/56/WE, 2007/36/WE, 2011/35/UE, 2012/30/UE i 2013/36/UE oraz rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 i (UE) nr 648/2012 1 , w szczególności jej art. 4 ust. 11,
(1) Art. 4 ust. 1 dyrektywy 2014/59/UE przewiduje możliwość stosowania uproszczonych obowiązków do instytucji, w przypadku gdy - uwzględniając kryteria, o których w mowa w tym ustępie, oraz wytyczne przygotowane przez Europejski Urząd Nadzoru Bankowego (EUNB) na podstawie art. 4 ust. 5 tej dyrektywy - właściwe organy i organy ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji stwierdzą, że jest mało prawdopodobne, by upadłość danej instytucji i przeprowadzona w jej następstwie likwidacja w drodze standardowego postępowania upadłościowego miała istotny negatywny wpływ na rynki finansowe, inne instytucje, warunki finansowania lub na gospodarkę w szerszym ujęciu.
(2) W art. 4 ust. 8 dyrektywy 2014/59/UE, z zastrzeżeniem art. 4 ust. 9 i 10, zobowiązano państwa członkowskie do zapewnienia, by właściwe organy i organy ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji mogły odstąpić od zastosowania wymogów zawartych w tytule II rozdział 1 sekcje 2 i 3 tej dyrektywy do instytucji powiązanych z organem centralnym i całkowicie lub częściowo zwolnionych z wymogów ostrożnościowych na mocy prawa krajowego zgodnie z art. 10 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 2 . W art. 4 ust. 8 dyrektywy 2014/59/UE zobowiązano również państwa członkowskie do zapewnienia, by właściwe organy i organy ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji mogły odstąpić od zastosowania wymogów zawartych w tytule II rozdział 1 sekcja 2 tej dyrektywy do instytucji należących do instytucjonalnego systemu ochrony. Art. 4 ust. 10 dyrektywy 2014/59/UE w szczególności stanowi, że instytucje podlegające bezpośredniemu nadzorowi Europejskiego Banku Centralnego zgodnie z art. 6 ust. 4 rozporządzenia Rady (UE) nr 1024/2013 3 lub stanowiące - według kryteriów określonych w tym przepisie - znaczną część systemu finansowego państwa członkowskiego mają obowiązek sporządzania swoich planów naprawy zgodnie z tytułem II rozdział 1 sekcja 2 dyrektywy 2014/59/UE i podlegają indywidualnym planom restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji zgodnie z sekcją 3 tego rozdziału.
(3) W art. 4 ust. 7 dyrektywy 2014/59/UE zobowiązano właściwe organy i organy ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji do informowania EUNB o sposobie zastosowania przepisów art. 4 ust. 1, 8, 9 i 10 tej dyrektywy do instytucji objętych ich jurysdykcją. W niniejszym rozporządzeniu należy określić szablony na potrzeby przekazywania informacji dotyczących art. 4 ust. 1 i art. 4 ust. 8 dyrektywy 2014/59/UE, które można będzie wypełniać, w zależności od sytuacji, w odniesieniu do konkretnych instytucji lub kategorii, stosownie do praktyk przyjętych przez właściwe organy i organy ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji przy ocenie instytucji mających podobne cechy charakterystyczne w kontekście kryteriów, o których mowa w art. 4 ust. 1 tej dyrektywy.
(4) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt standardów wykonawczych przedstawiony Komisji przez EUNB.
(5) EUNB przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu wykonawczych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwrócił się o wydanie opinii do Bankowej Grupy Interesariuszy powołanej na podstawie art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 4 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 16 czerwca 2016 r.
| W imieniu Komisji | |
| Jean-Claude JUNCKER | |
| Przewodniczący |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2016.160.35 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2016/962 ustanawiające wykonawcze standardy techniczne w odniesieniu do jednolitych formatów, szablonów i definicji do celów ustalania i przekazywania Europejskiemu Urzędowi Nadzoru Bankowego informacji przez właściwe organy i organy ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/59/UE |
| Data aktu: | 16/06/2016 |
| Data ogłoszenia: | 17/06/2016 |
| Data wejścia w życie: | 07/07/2016 |