Rozporządzenie wykonawcze 2016/962 ustanawiające wykonawcze standardy techniczne w odniesieniu do jednolitych formatów, szablonów i definicji do celów ustalania i przekazywania Europejskiemu Urzędowi Nadzoru Bankowego informacji przez właściwe organy i organy ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/59/UE

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2016/962
z dnia 16 czerwca 2016 r.
ustanawiające wykonawcze standardy techniczne w odniesieniu do jednolitych formatów, szablonów i definicji do celów ustalania i przekazywania Europejskiemu Urzędowi Nadzoru Bankowego informacji przez właściwe organy i organy ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/59/UE
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/59/UE z dnia 15 maja 2014 r. ustanawiającą ramy na potrzeby prowadzenia działań naprawczych oraz restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w odniesieniu do instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych oraz zmieniającą dyrektywę Rady 82/891/EWG i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2001/24/WE, 2002/47/WE, 2004/25/WE, 2005/56/WE, 2007/36/WE, 2011/35/UE, 2012/30/UE i 2013/36/UE oraz rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 i (UE) nr 648/2012 1 , w szczególności jej art. 4 ust. 11,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Art. 4 ust. 1 dyrektywy 2014/59/UE przewiduje możliwość stosowania uproszczonych obowiązków do instytucji, w przypadku gdy - uwzględniając kryteria, o których w mowa w tym ustępie, oraz wytyczne przygotowane przez Europejski Urząd Nadzoru Bankowego (EUNB) na podstawie art. 4 ust. 5 tej dyrektywy - właściwe organy i organy ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji stwierdzą, że jest mało prawdopodobne, by upadłość danej instytucji i przeprowadzona w jej następstwie likwidacja w drodze standardowego postępowania upadłościowego miała istotny negatywny wpływ na rynki finansowe, inne instytucje, warunki finansowania lub na gospodarkę w szerszym ujęciu.

(2) W art. 4 ust. 8 dyrektywy 2014/59/UE, z zastrzeżeniem art. 4 ust. 9 i 10, zobowiązano państwa członkowskie do zapewnienia, by właściwe organy i organy ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji mogły odstąpić od zastosowania wymogów zawartych w tytule II rozdział 1 sekcje 2 i 3 tej dyrektywy do instytucji powiązanych z organem centralnym i całkowicie lub częściowo zwolnionych z wymogów ostrożnościowych na mocy prawa krajowego zgodnie z art. 10 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 2 . W art. 4 ust. 8 dyrektywy 2014/59/UE zobowiązano również państwa członkowskie do zapewnienia, by właściwe organy i organy ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji mogły odstąpić od zastosowania wymogów zawartych w tytule II rozdział 1 sekcja 2 tej dyrektywy do instytucji należących do instytucjonalnego systemu ochrony. Art. 4 ust. 10 dyrektywy 2014/59/UE w szczególności stanowi, że instytucje podlegające bezpośredniemu nadzorowi Europejskiego Banku Centralnego zgodnie z art. 6 ust. 4 rozporządzenia Rady (UE) nr 1024/2013 3 lub stanowiące - według kryteriów określonych w tym przepisie - znaczną część systemu finansowego państwa członkowskiego mają obowiązek sporządzania swoich planów naprawy zgodnie z tytułem II rozdział 1 sekcja 2 dyrektywy 2014/59/UE i podlegają indywidualnym planom restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji zgodnie z sekcją 3 tego rozdziału.

(3) W art. 4 ust. 7 dyrektywy 2014/59/UE zobowiązano właściwe organy i organy ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji do informowania EUNB o sposobie zastosowania przepisów art. 4 ust. 1, 8, 9 i 10 tej dyrektywy do instytucji objętych ich jurysdykcją. W niniejszym rozporządzeniu należy określić szablony na potrzeby przekazywania informacji dotyczących art. 4 ust. 1 i art. 4 ust. 8 dyrektywy 2014/59/UE, które można będzie wypełniać, w zależności od sytuacji, w odniesieniu do konkretnych instytucji lub kategorii, stosownie do praktyk przyjętych przez właściwe organy i organy ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji przy ocenie instytucji mających podobne cechy charakterystyczne w kontekście kryteriów, o których mowa w art. 4 ust. 1 tej dyrektywy.

(4) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt standardów wykonawczych przedstawiony Komisji przez EUNB.

(5) EUNB przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu wykonawczych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwrócił się o wydanie opinii do Bankowej Grupy Interesariuszy powołanej na podstawie art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 4 ,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Przepisy ogólne

1.
W celu poinformowania Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego (EUNB) o zastosowaniu przepisów art. 4 ust. 1, 8, 9 i 10 dyrektywy 2014/59/UE do instytucji objętych ich jurysdykcją właściwe organy i organy ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji przekazują EUNB informacje wskazane w art. 2 i 3 niniejszego rozporządzenia.
2.
Do celów przekazania informacji zgodnie z ust. 1 właściwe organy i organy ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji wypełniają odpowiednie szablony określone w załączniku I oraz, w stosownych przypadkach, odwołują się do opcjonalnych wskaźników określonych w załączniku II.
3.
Właściwe organy i organy ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji mogą zdecydować o wspólnym wypełnieniu szablonów określonych w załączniku I w następujący sposób:
a)
właściwe organy wypełniają odpowiednie części szablonów do celów planowania naprawy;
b)
organy ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji wypełniają odpowiednie części szablonów do celów oceny możliwości przeprowadzenia skutecznej restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz planowania restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji.
4.
Przekazując EUNB informacje wskazane w art. 2 i 3 niniejszego rozporządzenia, właściwe organy i organy ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji mogą odwoływać się do "kategorii instytucji", jeżeli stwierdzą, że dwie instytucje lub większa ich liczba mają podobne cechy charakterystyczne w kontekście kryteriów, o których mowa w art. 4 ust. 1 dyrektywy 2014/59/UE, decydujących o zastosowaniu uproszczonych obowiązków.
Artykuł  2

Informacje, które mają być przekazywane przez właściwe organy

1.
Dla każdego okresu sprawozdawczego określonego w art. 4 niniejszego rozporządzenia właściwe organy przekazują EUNB następujące informacje dotyczące stosowania uproszczonych obowiązków w odniesieniu do treści i stopnia szczegółowości planów naprawy oraz terminu sporządzenia pierwszych planów naprawy i częstotliwości aktualizacji planów naprawy:
a)
liczbę instytucji kredytowych oraz liczbę firm inwestycyjnych, które mają siedzibę na terytorium państwa członkowskiego;
b)
liczbę i aktywa ogółem instytucji kredytowych oraz liczbę i aktywa ogółem firm inwestycyjnych, wobec których zastosowano uproszczone obowiązki na podstawie art. 4 ust. 1 dyrektywy 2014/59/UE do celów planowania naprawy, w porównaniu z liczbą i aktywami ogółem wszystkich instytucji kredytowych i, odpowiednio, firm inwestycyjnych, które mają siedzibę na terytorium danego państwa członkowskiego;
c)
liczbę i aktywa ogółem instytucji, wobec których zastosowano odstępstwo na podstawie art. 4 ust. 8 dyrektywy 2014/59/UE, w porównaniu z liczbą i aktywami ogółem wszystkich instytucji, które mają siedzibę na terenie danego państwa członkowskiego;
d)
dla każdej instytucji lub kategorii instytucji, wobec których zastosowano uproszczone obowiązki i te uproszczone obowiązki mają nadal zastosowanie na podstawie art. 4 ust. 1 dyrektywy 2014/59/UE, przed końcem każdego okresu sprawozdawczego:
(i)
identyfikator podmiotu prawnego lub, gdy numer ten jest niedostępny, nazwę instytucji należącej (należących) do danej kategorii;
(ii)
jeżeli sprawozdanie dotyczy "kategorii instytucji" - opis tego, na jakiej podstawie ustanowiono daną kategorię instytucji zgodnie z art. 1 ust. 4 niniejszego rozporządzenia;
(iii)
ilościowe informacje na temat zastosowania kryteriów dotyczących wielkości, powiązań, zakresu i stopnia złożoności działalności, o których mowa w art. 4 ust. 1 dyrektywy 2014/59/UE;
(iv)
zestawienie ewentualnych opcjonalnych wskaźników określonych w załączniku II do niniejszego rozporządzenia, zastosowanych w odniesieniu do każdego z kryteriów, o których mowa w art. 4 ust. 1 dyrektywy 2014/59/UE;
(v)
opis uproszczonych obowiązków w porównaniu z pełnymi obowiązkami;
e)
dla każdej instytucji lub kategorii instytucji, wobec których zastosowano odstępstwo na podstawie art. 4 ust. 8 dyrektywy 2014/59/UE - opis tego, na jakiej podstawie udzielono odstępstwa z uwzględnieniem kryteriów określonych w art. 4 ust. 8 lit. a) i b) dyrektywy 2014/59/UE.
2.
Do celów przekazywania informacji wymaganych na podstawie ust. 1 niniejszego artykułu właściwe organy wypełniają każdy z szablonów sprawozdawczych określonych w załączniku I do niniejszego rozporządzenia. Jeżeli właściwy organ przypisał wagę poszczególnym kryteriom spośród kryteriów, o których mowa w art. 4 ust. 1 dyrektywy 2014/59/UE, w związku z czym miały one szczególnie decydujący wpływ na ustalenie, że do instytucji lub kategorii instytucji należy zastosować uproszczone obowiązki, w swoim sprawozdaniu właściwy organ wskazuje wagę przypisaną tym kryteriom. Jeżeli właściwy organ nie przypisał wagi poszczególnym kryteriom spośród kryteriów, o których mowa w art. 4 ust. 1 dyrektywy 2014/59/UE, ten właściwy organ wskazuje w swoim sprawozdaniu względny wpływ kryteriów na ustalenie, że do instytucji lub kategorii instytucji należy zastosować uproszczone obowiązki.
Artykuł  3

Informacje, które mają być przekazywane przez organy ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji

1.
Dla każdego okresu sprawozdawczego określonego w art. 4 niniejszego rozporządzenia organy ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji przekazują EUNB następujące informacje dotyczące stosowania uproszczonych obowiązków w odniesieniu do treści i stopnia szczegółowości planów restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz terminu sporządzenia pierwszych planów restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji i częstotliwości aktualizacji planów restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji:
a)
liczbę i aktywa ogółem instytucji kredytowych oraz liczbę i aktywa ogółem firm inwestycyjnych, wobec których zastosowano uproszczone obowiązki na podstawie art. 4 ust. 1 dyrektywy 2014/59/UE do celów oceny możliwości przeprowadzenia skutecznej restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz planowania restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, w porównaniu z liczbą i aktywami ogółem wszystkich instytucji kredytowych i, odpowiednio, firm inwestycyjnych, które mają siedzibę na terytorium danego państwa członkowskiego;
b)
liczbę instytucji kredytowych i liczbę firm inwestycyjnych, wobec których zastosowano odstępstwo na podstawie art. 4 ust. 8 dyrektywy 2014/59/UE;
c)
dla każdej instytucji lub kategorii instytucji, wobec których zastosowano uproszczone obowiązki i te uproszczone obowiązki mają nadal zastosowanie na podstawie art. 4 ust. 1 dyrektywy 2014/59/UE, przed końcem każdego okresu sprawozdawczego:
(i)
identyfikator podmiotu prawnego lub, gdy numer ten jest niedostępny, nazwę instytucji należącej (należących) do danej kategorii;
(ii)
jeżeli sprawozdanie dotyczy "kategorii instytucji" - opis tego, na jakiej podstawie ustanowiono daną kategorię instytucji zgodnie z art. 1 ust. 4 niniejszego rozporządzenia;
(iii)
ilościowe informacje na temat zastosowania kryteriów dotyczących wielkości, powiązań, zakresu i stopnia złożoności działalności, o których mowa w art. 4 ust. 1 dyrektywy 2014/59/UE;
(iv)
zestawienie ewentualnych opcjonalnych wskaźników określonych w załączniku II do niniejszego rozporządzenia, które zastosowano w odniesieniu do każdego z kryteriów;
(v)
opis uproszczonych obowiązków w porównaniu z pełnymi obowiązkami;
d)
dla każdej instytucji lub kategorii instytucji, wobec których zastosowano odstępstwo na podstawie art. 4 ust. 8 dyrektywy 2014/59/UE - opis tego, na jakiej podstawie udzielono odstępstwa z uwzględnieniem kryteriów określonych w art. 4 ust. 8 lit. a) i b) dyrektywy 2014/59/UE.
2.
Do celów przekazywania informacji, o których mowa w ust. 1 niniejszego artykułu, organy ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji wypełniają każdy z szablonów sprawozdawczych określonych w załączniku I do niniejszego rozporządzenia. Jeżeli organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji przypisał wagę poszczególnym kryteriom spośród kryteriów, o których mowa w art. 4 ust. 1 dyrektywy 2014/59/UE, w związku z czym miały one szczególnie decydujący wpływ na ustalenie, że do instytucji lub kategorii instytucji należy zastosować uproszczone obowiązki, w swoim sprawozdaniu organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji wskazuje i opisuje wagę przypisaną tym kryteriom. Jeżeli organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji nie przypisał wagi poszczególnym kryteriom spośród kryteriów, o których mowa w art. 4 ust. 1 dyrektywy 2014/59/UE, ten organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji wskazuje w swoim sprawozdaniu względny wpływ kryteriów na ustalenie, że do instytucji lub kategorii instytucji należy zastosować uproszczone obowiązki.
Artykuł  4

Okresy sprawozdawcze i daty przedłożenia sprawozdań

1.
W odniesieniu do informacji, o których mowa w art. 2 ust. 1 i art. 3 ust. 1, pierwszy okres sprawozdawczy rozpoczyna się w dniu 1 stycznia 2015 r. i kończy się w dniu 30 kwietnia 2016 r. Informacje dotyczące pierwszego okresu sprawozdawczego przekazuje się EUNB w terminie trzydziesty dni od daty wejście niniejszego rozporządzenia w życie.
2.
W odniesieniu do informacji, o których mowa w art. 2 ust. 1 i art. 3 ust. 1, drugi okres sprawozdawczy rozpoczyna się w dniu 1 maja 2016 r. i kończy się w dniu 30 kwietnia 2017 r. Informacje dotyczące drugiego okresu sprawozdawczego przekazuje się EUNB do dnia 1 czerwca 2017 r.
Artykuł  5

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 16 czerwca 2016 r.

W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Szablony sprawozdawcze

SZABLON 1
Art. 4 dyrektywy 2014/59/UE: Szablon do zgłoszenia danych ilościowych

[Uwagi zawarte w niniejszym szablonie mają pomóc organom w jego wypełnieniu i nie stanowią jego części.]

Państwo członkowskie
Nazwa właściwego organu/organu ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji składającego sprawozdanie
Data odniesienia
Liczba instytucji kredytowych mających siedzibę w państwie członkowskim
Liczba firm inwestycyjnych mających siedzibę w państwie członkowskim
Liczba instytucji kredytowych, wobec których zastosowano uproszczone obowiązki na podstawie art. 4 ust. 1 dyrektywy 2014/59/UE [Organ wypełniający szablon powinien podać dane liczbowe osobno w odniesieniu do obowiązków dotyczących: planowania naprawy, oceny możliwości przeprowadzenia skutecznej restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz planowania restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji.]
Liczba firm inwestycyjnych, wobec których zastosowano uproszczone obowiązki na podstawie art. 4 ust. 1 dyrektywy 2014/59/UE [Organ wypełniający szablon powinien podać dane liczbowe osobno w odniesieniu do obowiązków dotyczących: planowania naprawy, oceny możliwości przeprowadzenia skutecznej restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz planowania restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji.]
Liczba instytucji, wobec których zastosowano odstępstwo na podstawie art. 4 ust. 8 dyrektywy 2014/59/UE
Identyfikator podmiotu prawnego (LEI) lub, jeżeli numer ten jest niedostępny, nazwy instytucji mających siedzibę w państwie członkowskim, które podlegają bezpośredniemu nadzorowi ze strony Europejskiego Banku Centralnego na podstawie art. 6 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 1024/2013 lub stanowią znaczną część systemu finansowego państwa członkowskiego, jak określono w art. 4 ust. 10 dyrektywy 2014/59/UE, i w związku z tym nie przysługują im odstępstwa na podstawie art. 4 ust. 8 dyrektywy 2014/59/UE [Tę część szablonu wypełnić muszą wyłącznie właściwe organy, gdyż dotyczy ona klasyfikacji nadzorczych.]

SZABLON 2 5

Art. 4 ust. 1 dyrektywy 2014/59/UE: Szablon sprawozdawczy

[Uwagi zawarte w niniejszym szablonie mają pomóc organom w jego wypełnieniu i nie stanowią jego części.]

Państwo członkowskie
Nazwa właściwego organu/organu ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji składającego sprawozdanie [Właściwe organy oraz organy ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji powinny sporządzić sprawozdanie dotyczące instytucji, wobec których stosuje się uproszczone obowiązki odnośnie do, odpowiednio, wymogów dotyczących planów naprawy i wymogów dotyczących oceny możliwości przeprowadzenia skutecznej restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz planów restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji (zob. wykaz w art. 4 ust. 1 dyrektywy 2014/59/UE).

Właściwe organy oraz organy ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji muszą uwzględnić w sprawozdaniu wszystkie instytucje, wobec których zastosowano uproszczone obowiązki. Aby spełnić ten wymóg, właściwe organy i organy ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji mogą zdecydować o wypełnieniu niniejszego szablonu indywidualnie dla poszczególnych instytucji lub w odniesieniu do konkretnych kategorii instytucji, które mają wspólne cechy charakterystyczne i w związku z tym podlegają ocenie w ten sam sposób w oparciu o kryteria wymienione w art. 4 ust. 1 dyrektywy 2014/59/UE.]

Okres odniesienia
Nazwa kategorii instytucji kredytowej lub nazwa instytucji kredytowej

[Jeżeli sprawozdanie składane jest w odniesieniu do kategorii instytucji, dla każdej instytucji z danej kategorii należy podać numery LEI; jeżeli numery te są niedostępne, należy podać nazwy instytucji.]

[Jeżeli sprawozdanie sporządzane jest w odniesieniu do konkretnej kategorii instytucji, należy podać opis kategorii, w tym najważniejsze cechy charakterystyczne instytucji należących do tej kategorii (np. poprzez odniesienie do klasyfikacji SREP zgodnie z wytycznymi EUNB wydanymi na postawie art. 107 ust. 3 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/36/UE z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie warunków dopuszczenia instytucji kredytowych do działalności oraz nadzoru ostrożnościowego nad instytucjami kredytowymi i firmami inwestycyjnymi, zmieniająca dyrektywę 2002/87/WE i uchylająca dyrektywy 2006/48/WE oraz 2006/49/WE (Dz.U. L 176 z 27.6.2013, s. 338) lub do innego mającego zastosowanie systemu klasyfikacji). Należy ponadto podać wykaz numerów LEI, a w przypadku braku tych numerów - nazwy instytucji z danej kategorii. Jeżeli istnieje więcej niż jedna kategoria instytucji, sprawozdanie należy sporządzić dla każdej kategorii.]
Nazwa kategorii firmy inwestycyjnej lub nazwa firmy inwestycyjnej

[Jeżeli sprawozdanie składane jest w odniesieniu do kategorii instytucji, dla każdej instytucji z danej kategorii należy podać numery LEI; jeżeli numery te są niedostępne, należy podać nazwy instytucji.]

[Jak wyżej.]
Liczba instytucji należących do danej kategorii [Pole to wypełnia się tylko wówczas, gdy sprawozdanie dotyczy kategorii instytucji.]
Podstawa, na jakiej stwierdzono - z uwzględnieniem stosownych kryteriów określonych w art. 4 ust. 1 dyrektywy 2014/59/UE - że jest mało prawdopodobne, by upadłość [instytucji należących do danej kategorii/instytucji] i przeprowadzona w jej następstwie likwidacja w drodze standardowego postępowania upadłościowego miała istotny negatywny wpływ na rynki finansowe, inne instytucje, warunki finansowania lub na gospodarkę w szerszym ujęciu. W opisie należy w miarę możliwości zawrzeć informacje ilościowe.

[W części tej prosimy podać - z uwzględnieniem kryteriów określonych w art. 4 ust. 1 dyrektywy 2014/59/UE - obowiązkowe wskaźniki wskazane poniżej w szablonie oraz ewentualne opcjonalne wskaźniki wymienione w wykazie w załączniku II do niniejszego rozporządzenia, w oparciu o które dokonano oceny instytucji lub kategorii instytucji, oraz opis cech charakterystycznych instytucji/kategorii instytucji, wobec których zastosowano uproszczone obowiązki. Każdy organ powinien wskazać w swoim sprawozdaniu ewentualną wagę przypisaną każdemu kryterium.]

Waga [Prosimy opisać ewentualną wagę przypisaną każdemu spośród kryteriów do celów procesu oceny.]
Kryterium Wskaźnik Opis instytucji

[Tam, gdzie zaznaczono, prosimy podać dane ilościowe. Jeżeli sprawozdanie jest sporządzane w odniesieniu do kategorii instytucji, dane ilościowe można podać w formie zakresu (np. aktywa ogółem wynoszą od kwota A w euro do kwota B w euro). W pozostałych miejscach prosimy podać informacje opisowo.]

Wielkość Aktywa ogółem (1) [Prosimy podać dane ilościowe. Jeżeli szablon wypełniany jest w odniesieniu do kategorii, wartości można podać w formie zakresu.]
Aktywa ogółem/PKB państwa członkowskiego [Prosimy podać dane ilościowe. Jeżeli szablon wypełniany jest w odniesieniu do kategorii, wartości można podać w formie zakresu.]
Ewentualne uwzględnione wskaźniki z wykazu "opcjonalnych" wskaźników w załączniku II
Wyłącznie dla firm inwestycyjnych:
Zobowiązania ogółem [Prosimy podać dane ilościowe. Jeżeli szablon wypełniany jest w odniesieniu do kategorii, wartości można podać w formie zakresu.]
Środki pieniężne klientów ogółem [Prosimy podać dane ilościowe. Jeżeli szablon wypełniany jest w odniesieniu do kategorii, wartości można podać w formie zakresu.]
Aktywa klientów ogółem [Prosimy podać dane ilościowe. Jeżeli szablon wypełniany jest w odniesieniu do kategorii, wartości można podać w formie zakresu.]
Dochód z tytułu opłat i prowizji ogółem [Prosimy podać dane ilościowe. Jeżeli szablon wypełniany jest w odniesieniu do kategorii, wartości można podać w formie zakresu.]
Powiązania Zobowiązania międzybankowe (2) [Prosimy podać dane ilościowe. Jeżeli szablon wypełniany jest w odniesieniu do kategorii, wartości można podać w formie zakresu.]
Aktywa międzybankowe (3) [Prosimy podać dane ilościowe. Jeżeli szablon wypełniany jest w odniesieniu do kategorii, wartości można podać w formie zakresu.]
Dłużne papiery wartościowe w obrocie (4) [Prosimy podać dane ilościowe. Jeżeli szablon wypełniany jest w odniesieniu do kategorii, wartości można podać w formie zakresu.]
Liczba zagranicznych jednostek zależnych i oddziałów [Prosimy podać dane ilościowe. Pozycji tej można nie wypełniać, jeżeli szablon wypełniany jest w odniesieniu do kategorii.]
Usługi rozliczeniowe, płatnicze i rozrachunkowe świadczone na rzecz instytucji i innych podmiotów [Prosimy opisać wszelkie usługi tego rodzaju świadczone przez daną instytucję lub kategorię instytucji.]
Ewentualne uwzględnione wskaźniki z wykazu "opcjonalnych" wskaźników w załączniku II
Zakres i stopień złożoności Wartość (nominalna) pozagiełdowych instrumentów pochodnych (5) [Prosimy podać dane ilościowe. Jeżeli szablon wypełniany jest w odniesieniu do kategorii, wartości można podać w formie zakresu.]
Zobowiązania transgraniczne (6) [Prosimy podać dane ilościowe. Jeżeli szablon wypełniany jest w odniesieniu do kategorii, wartości można podać w formie zakresu.]
Należności transgraniczne (7) [Prosimy podać dane ilościowe. Jeżeli szablon wypełniany jest w odniesieniu do kategorii, wartości można podać w formie zakresu.]
Depozyty ogółem [Prosimy podać dane ilościowe. Jeżeli szablon wypełniany jest w odniesieniu do kategorii, wartości można podać w formie zakresu.]
Gwarantowane depozyty ogółem [Prosimy podać dane ilościowe. Jeżeli szablon wypełniany jest w odniesieniu do kategorii, wartości można podać w formie zakresu.]
Ewentualne uwzględnione wskaźniki z wykazu "opcjonalnych" wskaźników w załączniku II
Profil ryzyka Łączna ocena punktowa uzyskana w ramach procesu przeglądu i oceny nadzorczej (SREP) [Jeżeli szablon wypełniany jest w odniesieniu do kategorii, wartości można podać w formie zakresu.]
Ocena punktowa SREP przyznana za adekwatność kapitałową [Jeżeli szablon wypełniany jest w odniesieniu do kategorii, wartości można podać w formie zakresu.]
Ocena punktowa SREP przyznana za adekwatność płynności [Jeżeli szablon wypełniany jest w odniesieniu do kategorii, wartości można podać w formie zakresu.]
Ocena punktowa SREP przyznana za zarządzanie wewnętrzne i mechanizmy kontroli na poziomie instytucji [Jeżeli szablon wypełniany jest w odniesieniu do kategorii, wartości można podać w formie zakresu.]
Ewentualne uwzględnione wskaźniki z wykazu "opcjonalnych" wskaźników w załączniku II
Status prawny Pozwolenia i zezwolenia regulacyjne, zwłaszcza dotyczące stosowania zaawansowanych modeli wyliczania wymogów w zakresie funduszy własnych dla ryzyka kredytowego, rynkowego i operacyjnego [Prosimy opisać działalność regulowaną, na której prowadzenie instytucja lub kategoria instytucji posiada zezwolenie, oraz wskazać, czy stosowane są zaawansowane modele (a jeśli tak - prosimy opisać stosowany model).]
Ewentualne uwzględnione wskaźniki z wykazu "opcjonalnych" wskaźników w załączniku II
Charakter prowadzonej działalności Ocena punktowa SREP przyznana za model biznesowy i strategię biznesową [Jeżeli szablon wypełniany jest w odniesieniu do kategorii, wartości można podać w formie zakresu.]
Sytuacja instytucji w jurysdykcjach, w których prowadzi działalności, pod względem krytycznych funkcji i głównych linii biznesowych oferowanych w każdej jurysdykcji oraz udział danej instytucji w rynku [Prosimy opisać krytyczne funkcje oraz główne linie biznesowe oferowane w każdej jurysdykcji. Jeżeli szablon wypełniany jest w odniesieniu do kategorii, można podać ogólny opis krytycznych funkcji i głównych linii biznesowych oferowanych przez instytucje należące do danej kategorii.]
Ewentualne uwzględnione wskaźniki z wykazu "opcjonalnych" wskaźników w załączniku II
Struktura własnościowa Stopień koncentracji akcjonariatu [Prosimy podać procentowy udział kapitałowy, jakim dysponuje 5 największych posiadaczy akcji zwykłych. Jeżeli szablon wypełniany jest w odniesieniu do kategorii, można podać ogólny opis stopnia koncentracji akcjonariatu instytucji w danej kategorii.]
Ewentualne uwzględnione wskaźniki z wykazu "opcjonalnych" wskaźników w załączniku II
Forma prawna Struktura instytucji: czy instytucja jest częścią grupy, a jeśli tak - czy grupa ma złożoną strukturę charakteryzującą się rozległą siecią powiązań [Jeżeli szablon wypełniany jest w odniesieniu do kategorii, można podać ogólny opis struktury instytucji w danej kategorii.]
Rodzaj formy prawnej instytucji (np. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością lub też inny rodzaj spółki przewidziany w prawie krajowym) [Jeżeli szablon wypełniany jest w odniesieniu do kategorii, można podać ogólny rodzaju formy prawnej instytucji w danej kategorii.]
Ewentualne uwzględnione wskaźniki z wykazu "opcjonalnych" wskaźników w załączniku II
Uczestnictwo w instytucjonalnym systemie ochrony lub innym wspólnym wzajemnym systemie solidarnościowym, o którym mowa w art. 113 ust. 7 rozporządzenia (UE) nr 575/2013 Funkcja instytucji w ramach systemu - uczestnik lub instytucja centralna lub dostawca krytycznych funkcji na rzecz systemu [Prosimy opisać funkcję, jaką instytucja pełni w systemie (np. uczestnik lub instytucja centralna lub dostawca krytycznych funkcji na rzecz innych uczestników czy też ewentualnie strona narażona na ryzyko koncentracji systemu).]

[Jeżeli szablon wypełniany jest w odniesieniu do kategorii, można podać ogólny opis instytucji w danej kategorii.]

Względna wielkość funduszu gwarancyjnego w porównaniu z funduszami ogółem danej instytucji [Prosimy podać dane ilościowe. Jeżeli szablon wypełniany jest w odniesieniu do kategorii, wartości można podać w formie zakresu.]
Ewentualne uwzględnione wskaźniki z wykazu "opcjonalnych" wskaźników w załączniku II
Inne uwagi [Prosimy opisać wszelkie inne czynniki, które uwzględniono przy dokonywaniu powyższych ustaleń.]
Opis uproszczonych obowiązków stosowanych wobec kategorii instytucji/instytucji

[W tej części prosimy podać odpowiednie informacje, uwzględniając, stosownie do przypadku:

- odnośne artykuły [prosimy doprecyzować] dyrektywy 2014/59/UE wymienione w odpowiednim wierszu tabeli,

- sekcję A załącznika do dyrektywy 2014/59/UE i rozporządzenie uzupełniające Komisji w sprawie treści planów naprawy,

- sekcję B załącznika do dyrektywy 2014/59/UE i rozporządzenie uzupełniające Komisji w sprawie wymogów dotyczących planów restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji,

- sekcję C załącznika do dyrektywy 2014/59/UE,

- opis różnic między pełnymi obowiązkami a mającymi zastosowanie uproszczonymi obowiązkami.]

Opis uproszczonych obowiązków w odniesieniu do treści i stopnia szczegółowości planu naprawy [Prosimy opisać różnicę między pełnymi obowiązkami a mającymi zastosowanie uproszczonymi obowiązkami (tzn. jakich wymagań instytucja/instytucje nie muszą wypełniać), np. mając na względzie wykaz zawarty w części A załącznika do dyrektywy 2014/59/UE i rozporządzenie uzupełniające Komisji w sprawie treści planów naprawy - które elementy nie są wymagane w kontekście uproszczonych obowiązków stosowanych wobec instytucji/kategorii instytucji.]
Opis uproszczonych obowiązków w odniesieniu do treści i stopnia szczegółowości planu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji
Kiedy został/zostanie sporządzony pierwszy plan naprawy/plan restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji i jak często ma być aktualizowany
Opis uproszczonych obowiązków w odniesieniu do treści i stopnia szczegółowości informacji wymaganych na podstawie art. 5 ust. 5, art. 11 ust. 1 i art. 12 ust. 2 oraz sekcji A i B załącznika do dyrektywy 2014/59/UE
Opis uproszczonych obowiązków w odniesieniu do stopnia szczegółowości oceny możliwości przeprowadzenia skutecznej restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji instytucji, o której mowa w art. 15 i 16 oraz sekcji C załącznika do dyrektywy 2014/59/UE
(1) Do celów niniejszego szablonu "aktywa ogółem" oblicza się w ujęciu globalnym zgodnie z FINREP (MSSF lub ogólnie przyjętymi zasadami rachunkowości [GAAP]) ! F 01.01, wiersz 380 kolumna 010.

(2) Do celów niniejszego szablonu "zobowiązania międzybankowe" oblicza się w ujęciu globalnym zgodnie z FINREP (MSSF lub GAAP) ! F 20.06, wiersze 020 + 030 + 050 + 060 + 100 + 110, kolumna 010, Wszystkie kraje (oś z).

(3) Do celów niniejszego szablonu "aktywa międzybankowe" oblicza się w ujęciu globalnym zgodnie z FINREP (MSSF lub GAAP) ! F 20.04, wiersze 020 + 030 + 050 + 060 + 110 + 120 + 170 + 180, kolumna 010, Wszystkie kraje (oś z).

(4) Do celów niniejszego szablonu "dłużne papiery wartościowe w obrocie" oblicza się w ujęciu globalnym zgodnie z FINREP (MSSF lub GAAP) ! F 01.02, wiersze 050 + 090 + 130, kolumna 010.

(5) Do celów niniejszego szablonu "wartość (nominalną) pozagiełdowych instrumentów pochodnych" oblicza się w ujęciu globalnym zgodnie z: FINREP (MSSF) ! F 10.00, wiersze 300 + 310 + 320, kolumna 030 + F 11.00, wiersze 510 + 520 + 530, kolumna 030 lub FINREP (GAAP) ! F 10.00, wiersze 300 + 310 + 320, kolumna 050 + F 11.00, wiersze 510 + 520 + 530, kolumna 030.

(6) Do celów niniejszego szablonu "zobowiązania transgraniczne" oblicza się w ujęciu globalnym zgodnie z FINREP (MSSF lub GAAP) ! F 20.06, wiersze 010 + 040 + 070, kolumna 010, Wszystkie kraje z wyjątkiem kraju pochodzenia (oś z). Uwaga: Wyliczona wartość nie powinna obejmować (i) zobowiązań wewnątrzgrupowych (intra-office) i (ii) zobowiązań zagranicznych oddziałów i jednostek zależnych wobec kontrahentów w tym samym kraju przyjmującym.

(7) Do celów niniejszego szablonu "należności transgraniczne" oblicza się w ujęciu globalnym zgodnie z FINREP (MSSF lub GAAP) ! F 20.04, wiersze 010 + 040 + 080 + 140, kolumna 010, Wszystkie kraje z wyjątkiem kraju pochodzenia (oś z). Uwaga: Wyliczona wartość nie powinna obejmować (i) należności wewnątrzgrupowych (intra-office) i (ii) należności zagranicznych oddziałów i jednostek zależnych wobec kontrahentów w tym samym kraju przyjmującym.

SZABLON 3

Art. 4 ust. 8 dyrektywy 2014/59/UE: Szablon sprawozdawczy

[Uwagi zawarte w niniejszym szablonie mają pomóc organom w jego wypełnieniu i nie stanowią jego części.]

Państwo członkowskie
Nazwa właściwego organu/organu ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji składającego sprawozdanie [Właściwe organy i organy ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji powinny sporządzić sprawozdanie dotyczące instytucji, wobec których zastosowano odstępstwa od stosownych wymogów określonych w rozdziale I sekcje 2 i 3 dyrektywy 2014/59/UE. Właściwe organy oraz organy ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji muszą uwzględnić w sprawozdaniu wszystkie instytucje, wobec których zastosowano odstępstwa.]
Okres odniesienia
Nazwa kategorii instytucji kredytowej lub nazwa instytucji kredytowej

[Jeżeli sprawozdanie składane jest w odniesieniu do kategorii instytucji, dla każdej instytucji z danej kategorii należy podać numery LEI; jeżeli numery te są niedostępne, należy podać nazwy instytucji.]

[Jeżeli sprawozdanie sporządzane jest w odniesieniu do konkretnej kategorii instytucji, prosimy opisać daną kategorię, w tym najważniejsze cechy charakterystyczne instytucji należących do tej kategorii (np. poprzez odniesienie do klasyfikacji SREP lub innego mającego zastosowanie systemu klasyfikacji). Prosimy również podać wykaz numerów LEI lub, jeżeli numery LEI są niedostępne, nazwy instytucji należących do danej kategorii. Jeżeli istnieje więcej niż jedna kategoria instytucji, prosimy sporządzić sprawozdanie dla każdej kategorii.]
Podstawa, na jakiej zastosowano odstępstwo, z uwzględnieniem kryteriów określonych w art. 4 ust. 8 dyrektywy 2014/59/UE
Instytucje powiązane z organem centralnym i całkowicie lub częściowo zwolnione z wymogów ostrożnościowych na mocy prawa krajowego zgodnie z art. 10 rozporządzenia (UE) nr 575/2013 [W tej części prosimy opisać cechy charakterystyczne [kategorii instytucji/instytucji].]
Instytucje będące członkami instytucjonalnego systemu ochrony

ZAŁĄCZNIK  II

Wykaz opcjonalnych wskaźników

Opcjonalne wskaźniki (1)
Aktywa ogółem (2)
Ekspozycja, której dotyczy niewykonanie zobowiązania (EAD) ogółem
Aktywa ogółem/PKB państwa członkowskiego
EAD ogółem/PKB państwa członkowskiego
Aktywa ważone ryzykiem (RWA) ogółem
Zobowiązania ogółem
Środki pieniężne klientów ogółem
Aktywa klientów ogółem
Dochód z tytułu opłat i prowizji ogółem
Kapitalizacja rynkowa
Wartość aktywów w depozycie
Wartość (nominalna) pozagiełdowych instrumentów pochodnych (3)
Aktywa międzybankowe
Zobowiązania międzybankowe
Zobowiązania wewnątrz sektora finansowego
Aktywa wewnątrz sektora finansowego
Zobowiązania transgraniczne
Należności transgraniczne
Dłużne papiery wartościowe w obrocie
Wartość krajowych transakcji płatniczych
Depozyty ogółem
Gwarantowane depozyty ogółem
Depozyty sektora prywatnego od deponentów z Unii
Wartość kredytów dla sektora prywatnego, w tym zatwierdzonych kredytów i kredytów konsorcjalnych
Liczba kredytów dla sektora prywatnego
Liczba rachunków depozytowych - firmowych
Liczba rachunków depozytowych - detalicznych
Liczba klientów detalicznych
Liczba krajowych jednostek zależnych i oddziałów
Liczba zagranicznych jednostek zależnych i oddziałów (w rozbiciu na jednostki zależne i oddziały mające siedzibę w innych państwach członkowskich i w państwach trzecich)
Udział w infrastrukturze rynku finansowego
Krytyczne funkcje świadczone przez instytucję na rzecz innych spółek należących do grupy kapitałowej lub przez spółki należące do grupy kapitałowej - na rzecz instytucji
Krytyczne funkcje i główne linie biznesowe w każdej odnośnej jurysdykcji, w tym świadczenie usług na rzecz innych instytucji
Usługi rozliczeniowe, płatnicze i rozrachunkowe świadczone na rzecz uczestników rynku lub innych podmiotów oraz liczba innych usługodawców dostępnych na rynku
Usługi płatnicze świadczone na rzecz uczestników rynku lub innych podmiotów oraz liczba innych usługodawców dostępnych na rynku
Struktura geograficzna działalności instytucji (w tym liczba jurysdykcji, w których instytucja oraz jednostki zależne prowadzą działalność, oraz skala działalności)
Udział instytucji w rynku według linii biznesowej i jurysdykcji (np. przyjmowanie depozytów, detaliczne kredyty hipoteczne, kredyty niezabezpieczone, karty kredytowe, kredyty dla MŚP, kredyty dla przedsiębiorstw, finansowanie handlu, działalność płatnicza oraz świadczenie innych krytycznych usług)
Rodzaj pozwoleń i zezwoleń regulacyjnych (np. zezwolenie na prowadzenie działalności firmy inwestycyjnej lub instytucji kredytowej, na stosowanie zaawansowanych modeli wyliczania wymogów w zakresie funduszy własnych dla ryzyka kredytowego, rynkowego i operacyjnego)
Kredyty dla sektora prywatnego udzielone kredytobiorcom krajowym
Kredyty dla sektora prywatnego udzielone kredytobiorcom w konkretnym regionie
Kredyty hipoteczne udzielone kredytobiorcom w Unii
Kredyty hipoteczne udzielone kredytobiorcom krajowym
Kredyty detaliczne udzielone kredytobiorcom mającym siedzibę w Unii
Kredyty detaliczne udzielone kredytobiorcom krajowym
Ocena punktowa w ramach procesu przeglądu i oceny nadzorczej (SREP) (ogółem)
Ocena punktowa SREP przyznana za adekwatność kapitałową, adekwatność płynności, zarządzanie wewnętrzne i oceny mechanizmów kontroli na poziomie instytucji
Pozwolenia i zezwolenia regulacyjne, zwłaszcza dotyczące stosowania zaawansowanych modeli wyliczania wymogów w zakresie funduszy własnych dla ryzyka kredytowego, rynkowego i operacyjnego
Ogólny model biznesowy instytucji, jej rentowność i trwałość strategii instytucji w oparciu o wynik analizy modelu biznesowego przeprowadzonej w ramach SREP zgodnie z wytycznymi EUNB dotyczącymi wspólnych procedur i metod SREP. W tym celu organy mogą wykorzystać ocenę punktową SREP przyznaną za model biznesowy i strategię.
Sytuacja instytucji w jurysdykcjach, w których prowadzi działalności, pod względem krytycznych funkcji i głównych linii biznesowych oferowanych w każdej jurysdykcji oraz udział danej instytucji w rynku (koncentracja)
Wskazanie, czy akcjonariat jest skoncentrowany czy też rozproszony, uwzględniając zwłaszcza liczbę uprawnionych akcjonariuszy i stopień, w jakim struktura własnościowa może wpływać na dostępność określonych działań naprawczych dla instytucji oraz narzędzi restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji dla organu ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji
Struktura instytucji w kontekście oceny tego, czy instytucja jest częścią grupy, a jeżeli tak, to czy grupa ma złożoną czy też prostą strukturą, uwzględniając powiązania finansowe i operacyjne
Rodzaj formy prawnej instytucji - spółka z ograniczoną odpowiedzialnością lub też inny rodzaj spółki przewidziany w prawie krajowym
Wielkość funduszu gwarancyjnego w porównaniu z funduszami instytucji ogółem (tylko instytucjonalny system ochrony i inny wzajemny system solidarnościowy)
Rodzaj wzajemnego systemu solidarnościowego oraz jego polityka i procedury zarządzania ryzykiem
Skala powiązań z innymi uczestnikami instytucjonalnego systemu ochrony
(1) Jeżeli wartości wskaźników zdefiniowanych w niniejszym załączniku są niedostępne ze względu na to, że odpowiednie podmioty objęte zakresem sprawozdania nie sporządzają sprawozdań na podstawie MSSF i nie podlegają wymogom FINREP, właściwe organy i organy ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji powinny stosować odpowiednie wskaźniki zastępcze (np. przewidziane w krajowych ogólnie przyjętych zasadach rachunkowości). W takim przypadku odpowiednie organy powinny zadbać o to, by te wskaźniki zastępcze należycie wyjaśniono i by korelowały one w jak największym stopniu z definicjami określonymi w niniejszym szablonie.

(2) "Aktywa ogółem" oblicza się w ujęciu globalnym zgodnie z FINREP (MSSF lub GAAP) ! F 01.01, wiersz 380 kolumna 010.

(3) "Wartość (nominalną) pozagiełdowych instrumentów pochodnych" oblicza się w ujęciu globalnym zgodnie z: FINREP (MSSF) ! F 10.00, wiersze 300 + 310 + 320, kolumna 030 + F 11.00, wiersze 510 + 520 + 530, kolumna 030 lub FINREP (GAAP) ! F 10.00, wiersze 300 + 310 + 320, kolumna 050 + F 11.00, wiersze 510 + 520 + 530, kolumna 030.

1 Dz.U. L 173 z 12.6.2014, s. 190.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie wymogów ostrożnościowych dla instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych, zmieniające rozporządzenie (UE) nr 648/2012 (Dz.U. L 176 z 27.6.2013, s. 1).
3 Rozporządzenie Rady (UE) nr 1024/2013 z dnia 15 października 2013 r. powierzające Europejskiemu Bankowi Centralnemu szczególne zadania w odniesieniu do polityki związanej z nadzorem ostrożnościowym nad instytucjami kredytowymi (Dz.U. L 287 z 29.10.2013, s. 63).
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego), zmiany decyzji nr 716/2009/WE oraz uchylenia decyzji Komisji 2009/78/WE (Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 12).
5 Jeżeli wartości wskaźników zdefiniowanych w niniejszym szablonie są niedostępne ze względu na to, że odpowiednie podmioty objęte zakresem sprawozdania nie sporządzają sprawozdań na podstawie międzynarodowych standardów sprawozdawczości finansowej (MSSF) i nie podlegają wymogom dotyczącym wzorów na potrzeby sprawozdawczości w zakresie informacji finansowych (FINREP), właściwe organy i organy ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji powinny stosować odpowiednie wskaźniki zastępcze. W takim przypadku odpowiednie organy powinny zadbać o to, by te wskaźniki zastępcze należycie wyjaśniono i by korelowały one w jak największym stopniu z definicjami określonymi w niniejszym szablonie.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2016.160.35

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2016/962 ustanawiające wykonawcze standardy techniczne w odniesieniu do jednolitych formatów, szablonów i definicji do celów ustalania i przekazywania Europejskiemu Urzędowi Nadzoru Bankowego informacji przez właściwe organy i organy ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/59/UE
Data aktu: 16/06/2016
Data ogłoszenia: 17/06/2016
Data wejścia w życie: 07/07/2016