a także mając na uwadze, co następuje:(1) Dyrektywą Komisji 2001/21/WE 2 włączono amitrol jako substancję czynną do załącznika I do dyrektywy Rady 91/414/EWG 3 .
(2) Substancje czynne włączone do załącznika I do dyrektywy 91/414/EWG uznaje się za zatwierdzone na podstawie rozporządzenia (WE) nr 1107/2009 i są one wymienione w części A załącznika do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 540/2011 4 .
(3) Zatwierdzenie substancji czynnej amitrol, określonej w części A załącznika do rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 540/2011, wygasa w dniu 30 czerwca 2016 r.
(4) Wniosek o odnowienie włączenia amitrolu do załącznika I do dyrektywy 91/414/EWG złożono zgodnie z art. 4 rozporządzenia Komisji (UE) nr 1141/2010 5 w terminie określonym w tym artykule.
(5) Wnioskodawca złożył dodatkową dokumentację wymaganą zgodnie z art. 9 rozporządzenia (UE) nr 1141/2010. Państwo członkowskie pełniące rolę sprawozdawcy stwierdziło, że wniosek jest kompletny.
(6) Państwo członkowskie pełniące rolę sprawozdawcy, w porozumieniu z państwem członkowskim pełniącym rolę współsprawozdawcy, przygotowało sprawozdanie z oceny dotyczącej odnowienia i w dniu 2 kwietnia 2014 r. przedłożyło je Europejskiemu Urzędowi ds. Bezpieczeństwa Żywności (dalej "Urząd") oraz Komisji.
(7) Urząd przekazał sprawozdanie z oceny dotyczącej odnowienia wnioskodawcy i państwom członkowskim, dając im możliwość przedstawienia uwag, a otrzymane uwagi przekazał Komisji. Urząd podał również do wiadomości publicznej dodatkową dokumentację skróconą.
(8) W dniu 19 czerwca 2014 r. Urząd przekazał Komisji wnioski 6 dotyczące tego, czy można oczekiwać, że amitrol spełnia kryteria zatwierdzenia przewidziane w art. 4 rozporządzenia (WE) nr 1107/2009. Urząd uznał, że istnieje wysokie prawdopodobieństwo, iż ocenione reprezentatywne zastosowania mogą spowodować narażenie wód podziemnych na odpowiedni metabolit amitrolu, które przekraczałoby stanowiącą parametr dla wody pitnej granicę 0,1μg/l w sytuacjach występujących we wszystkich scenariuszach dotyczących wód podziemnych. Stwierdzono ponadto wysokie ryzyko dla operatorów, pracowników i osób postronnych związane ze stosowaniem amitrolu.
(9) W oparciu o te zidentyfikowane ryzyka w odniesieniu do jednego lub większej liczby reprezentatywnych zastosowań co najmniej jednego środka ochrony roślin nie ustalono, że kryteria zatwierdzenia określone w art. 4 rozporządzenia (WE) nr 1107/2009 zostały spełnione. Nie należy zatem odnawiać zatwierdzenia amitrolu zgodnie z art. 20 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (WE) nr 1107/2009.
(10) Amitrol jest ponadto sklasyfikowany zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1272/2008 7 jako substancja działająca szkodliwie na rozrodczość kategorii 2 i ma toksyczny wpływ na organy wewnątrzwydzielnicze. W związku z powyższym oraz uwzględniając wnioski Urzędu, amitrol powinien, zgodnie z przepisami przejściowymi pkt 3.6.5 akapit czwarty w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 1107/2009, zostać uznany za substancję oddziałującą na układ endokrynny. Jednakże z uwagi na to, że zidentyfikowane ryzyka, o których mowa w motywie 8, wykluczają zatwierdzenie amitrolu, nie należało badać, czy narażenie na amitrol w realistycznych proponowanych warunkach stosowania jest nieistotne. Nie można było zatem stwierdzić, czy amitrol spełnia kryteria zatwierdzenia związane z oddziaływaniem na układ endokrynny przedstawione w pkt 3.6.5 akapit pierwszy w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 1107/2009.
(11) Ponadto we wnioskach Urzędu wskazano, że podczas wzajemnej weryfikacji zaproponowano przeklasyfikowanie amitrolu jako substancji działającej szkodliwie na rozrodczość kategorii 1B.
(12) Ze względu na obawy wyszczególnione w motywie 8 odstępstwo przewidziane w art. 4 ust. 7 rozporządzenia (WE) nr 1107/2009 nie ma zastosowania. Zastosowanie tego odstępstwa jest również wykluczone z tego powodu, że nie ustalono, iż nie jest spełnione którekolwiek z kryteriów określonych w pkt 3.6.3, 3.6.4, 3.6.5 lub 3.8.2 załącznika II do rozporządzenia (WE) nr 1107/2009.
(13) Komisja zwróciła się do wnioskodawcy o przedstawienie uwag do wniosków Urzędu oraz, zgodnie z art. 17 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1141/2010, do projektu sprawozdania z przeglądu. Wnioskodawca przedstawił uwagi, które zostały dokładnie przeanalizowane.
(14) Mimo argumentów przedstawionych przez wnioskodawcę nie udało się jednak wyeliminować obaw związanych z daną substancją.
(15) Państwom członkowskim należy przyznać czas na wycofanie zezwoleń na środki ochrony roślin zawierające amitrol.
(16) Jeżeli zgodnie z art. 46 rozporządzenia (WE) nr 1107/2009 państwa członkowskie przyznają dodatkowy okres na zużycie zapasów środków ochrony roślin zawierających amitrol, okres ten powinien upłynąć najpóźniej z dniem 30 września 2017 r.
(17) Niniejsze rozporządzenie nie wyklucza możliwości złożenia nowego wniosku dotyczącego amitrolu zgodnie z art. 7 rozporządzenia (WE) nr 1107/2009.
(18) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 1 czerwca 2016 r.
|
W imieniu Komisji |
|
Jean-Claude JUNCKER |
|
Przewodniczący |