uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1234/2007 z dnia 22 października 2007 r. ustanawiające wspólną organizację rynków rolnych oraz przepisy szczegółowe dotyczące niektórych produktów rolnych ("rozporządzenie o jednolitej wspólnej organizacji rynku") 1 , w szczególności jego art. 81 ust. 1 i art. 83 ust. 4 w związku z jego art. 4,
(1) Z dniem 1 stycznia 2014 r. rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 2 uchylono i zastąpiono rozporządzenie (WE) nr 1234/2007. Art. 230 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 stanowi jednak, że w odniesieniu do systemu ograniczania produkcji mleka część II tytuł I rozdział III sekcja III rozporządzenia (WE) nr 1234/2007, jak również jego art. 55, art. 85 oraz załączniki IX i X, są nadal stosowane do dnia 31 marca 2015 r.
(2) W kontekście niskich cen mleka i trudności finansowych w sektorze mleka należy zmniejszyć obciążenie finansowe producentów, którzy muszą płacić opłaty wyrównawcze związane z latami kwotowymi 2014/2015, jak określono w art. 15 ust. 1 rozporządzenia Komisji (WE) nr 595/2004 3 . Państwa członkowskie powinny zatem mieć możliwość podjęcia decyzji o pobieraniu należnych kwot w systemie płatności ratalnych, z uwzględnieniem okoliczności w danym państwie. Systemy płatności ratalnych stosowane bez oprocentowania stanowiłyby jednak pomoc państwa w rozumieniu art. 107 ust. 1 Traktatu, chyba że odroczone raty byłyby zgodne z warunkami określonymi w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 1408/2013 4 .
(3) W przypadku stosowania systemów płatności ratalnych należy odpowiednio dostosować terminy kontroli i powiadomień, aby zapewnić, by końcowe kontrole i powiadomienia objęły odroczone płatności. Należy zwrócić się do państw członkowskich o przedstawienie informacji dotyczących liczby beneficjentów objętych systemem płatności ratalnych oraz kwoty, której od nich nie odzyskano w każdym roku funkcjonowania systemu. Informacja to powinna zostać udostępniona do dnia 30 listopada 2015 r. w kolumnie d) tabeli w części 2 sprawozdania określonego w załączniku IIa do rozporządzenia (WE) nr 595/2004. Do dnia 30 listopada 2016 r. i dnia 30 listopada 2017 r. informację tę należy zamieścić w kolumnie (i) tabeli, wraz z uwagą "system płatności ratalnych".
(4) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 595/2004.
(5) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Wspólnej Organizacji Rynków Rolnych,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 26 marca 2015 r.
| W imieniu Komisji | |
| Jean-Claude JUNCKER | |
| Przewodniczący |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2015.82.73 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2015/517 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 595/2004 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1788/2003 ustanawiającego opłatę wyrównawczą w sektorze mleka i przetworów mlecznych |
| Data aktu: | 26/03/2015 |
| Data ogłoszenia: | 27/03/2015 |
| Data wejścia w życie: | 30/03/2015 |