Rozporządzenie wykonawcze 2015/2222 zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 908/2014 w odniesieniu do deklaracji wydatków, rozliczenia zgodności i treści rocznych sprawozdań finansowych

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2015/2222
z dnia 1 grudnia 2015 r.
zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 908/2014 w odniesieniu do deklaracji wydatków, rozliczenia zgodności i treści rocznych sprawozdań finansowych

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej, zarządzania nią i monitorowania jej oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 352/78, (WE) nr 165/94, (WE) nr 2799/98, (WE) nr 814/2000, (WE) nr 1290/2005 i (WE) nr 485/2008 1 , w szczególności jego art. 36 ust. 6, art. 53 ust. 1 lit. b) i art. 57 ust. 2 lit. b),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W art. 23 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 908/2014 2 określono sposób, w jaki należy obliczać wkład Unii wypłacany w odniesieniu do zadeklarowanych wydatków. Należy doprecyzować, że przepis ten ma zastosowanie do płatności związanych z programami rozwoju obszarów wiejskich, o których mowa w art. 6 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1305/2013 3 , i do programów rozwoju obszarów wiejskich, o których mowa w art. 15 rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005 4 .

(2) W związku z tym należy także wyjaśnić, że w odniesieniu do programów rozwoju obszarów wiejskich, o których mowa w art. 6 rozporządzenia (UE) nr 1305/2013, wkład Unii należy obliczać na podstawie stawki wkładu Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) dla każdego działania, rodzaju operacji korzystającej ze szczególnej stawki wkładu EFRROW i dla pomocy technicznej, wymienionych w planie finansowym, a w odniesieniu do programów rozwoju obszarów wiejskich, o których mowa w art. 15 rozporządzenia (WE) nr 1698/2005, wkład należy obliczać na podstawie stawki EFRROW dla każdego priorytetu wymienionego w planie finansowym.

(3) Zgodnie z art. 70 ust. 4c rozporządzenia (WE) nr 1698/2005 państwa członkowskie korzystające z pomocy finansowej mogą stosować odstępstwa od maksymalnych stawek współfinansowania EFRROW określonych w ust. 3, 4 i 5 tego artykułu. W art. 23 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 908/2014 trzeba zatem wskazać, jak obliczyć wkład Unii w przypadku programów rozwoju obszarów wiejskich zmienionych zgodnie z art. 70 ust. 4c rozporządzenia (WE) nr 1698/2005.

(4) W art. 23 ust. 2 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 908/2014 należy ponadto wyjaśnić, że w odniesieniu do programów rozwoju obszarów wiejskich, o których mowa w art. 15 rozporządzenia (WE) nr 1698/2005, płatności okresowe są ograniczone do całkowitego wkładu EFRROW dla każdego priorytetu.

(5) Art. 34 ust. 9 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 908/2014 stanowi, że w uzasadnionych przypadkach Komisja może przedłużyć odnośne terminy przewidziane w ust. 3 i 4 tego artykułu. Mimo iż w art. 34 ust. 5 znajduje się odniesienie do ust. 3 i 4 tego artykułu, w art. 34 ust. 9 należy również zawrzeć odniesienie do ust. 5, aby wyjaśnić, że wspomniany ust. 9 ma zastosowanie do wszystkich odnośnych terminów, o których mowa w art. 34 ust. 3, 4 i 5.

(6) W art. 34 i 40 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 908/2014 określono terminy dotyczące odpowiednio procedury rozliczania zgodności rachunków i procedury pojednawczej. Z doświadczenia nabytego w związku ze stosowaniem tych terminów wynika, że przy ich wyznaczaniu należy pominąć sierpień, gdyż jest to zazwyczaj okres letnich urlopów.

(7) Do wzoru tabeli określonego w załączniku II do rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 908/2014 należy wprowadzić zmiany w celu usunięcia pewnych nieścisłości. W szczególności w odniesieniu do nowych przypadków nieprawidłowości uznaje się, że wymóg określenia, czy dany przypadek jest zarejestrowany w księdze dłużników, nie jest już konieczny, ponieważ zgodnie z art. 54 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1306/2013 wszystkie nowe przypadki zgłoszone w tabeli w załączniku II powinny zostać wcześniej zapisane w księdze dłużników.

(8) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 908/2014.

(9) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Funduszy Rolniczych,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu (UE) nr 908/2014 wprowadza się następujące zmiany:

1)
w art. 23 ust. 1 i 2 otrzymują brzmienie:

"1. Wkład Unii wypłacany w odniesieniu do kwalifikowalnych publicznych wydatków oblicza się w następujący sposób:

a) w odniesieniu do programów rozwoju obszarów wiejskich, o których mowa w art. 15 rozporządzenia (WE) nr 1698/2005: dla każdego okresu referencyjnego, o którym mowa w art. 22 ust. 2 niniejszego rozporządzenia, na podstawie stawki wkładu EFRROW dla każdego priorytetu wymienionego w planie finansowym obowiązującym pierwszego dnia tego okresu;

b) w odniesieniu do programów rozwoju obszarów wiejskich, o których mowa w art. 6 rozporządzenia (UE) nr 1305/2013: dla każdego okresu referencyjnego, o którym mowa w art. 22 ust. 2 niniejszego rozporządzenia, na podstawie stawki wkładu EFRROW dla każdego działania, rodzaju operacji korzystającej ze szczególnej stawki wkładu EFRROW i dla pomocy technicznej wymienionych w planie finansowym obowiązującym pierwszego dnia tego okresu.

Obliczenia te uwzględniają korekty wkładu Unii zadeklarowane w deklaracji wydatków za ten okres.

Na zasadzie odstępstwa od akapitu pierwszego, w odniesieniu do programów rozwoju obszarów wiejskich zmienionych zgodnie z art. 70 ust. 4c rozporządzenia (WE) nr 1698/2005 wkład Unii oblicza się na podstawie stawki wkładu EFRROW dla każdego priorytetu wymienionego w planie finansowym obowiązującym ostatniego dnia okresu referencyjnego.

2. Bez uszczerbku dla pułapu przewidzianego w art. 34 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1306/2013, jeżeli łączna kwota wkładu Unii, która ma zostać wypłacona w ramach programu rozwoju obszarów wiejskich, przekracza łączną kwotę zaprogramowaną dla danego działania w odniesieniu do programów rozwoju obszarów wiejskich, o których mowa w art. 6 rozporządzenia (UE) nr 1305/2013, lub dla danego priorytetu w odniesieniu do programów rozwoju obszarów wiejskich, o których mowa w art. 15 rozporządzenia (WE) nr 1698/2005, kwotę do wypłacenia zmniejsza się do wysokości kwoty zaprogramowanej dla tego działania lub priorytetu. Jakikolwiek wkład Unii wyłączony w ten sposób można wypłacić później, pod warunkiem że zmieniony plan finansowy został przedstawiony przez państwo członkowskie i zaakceptowany przez Komisję.";

2)
w art. 34 wprowadza się następujące zmiany:
a)
ust. 9 otrzymuje brzmienie:

"9. W należycie uzasadnionych przypadkach, o których należy powiadomić zainteresowane państwo członkowskie, Komisja może przedłużyć terminy przewidziane w ust. 3, 4 i 5.";

b)
dodaje się ust. 11 w brzmieniu:

"11. Jeżeli terminy, o których mowa w ust. 2, 3, 4 i 5, obejmują częściowo lub w całości miesiąc sierpień, bieg tych terminów zostaje w tym miesiącu zawieszony.";

3)
w art. 40 dodaje się ustęp w brzmieniu:

"5. Jeżeli terminy, o których mowa w ust. 1, 3 i 4, obejmują częściowo lub w całości miesiąc sierpień, bieg tych terminów zostaje w tym miesiącu zawieszony.";

4)
załącznik II zastępuje się tekstem znajdującym się w załączniku do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie siódmego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 1 grudnia 2015 r.

W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIK 5

"ZAŁĄCZNIK II

Wzór tabeli, o której mowa w art. 29 lit. f)

Informacji, o których mowa w art. 29 lit. f), dostarcza agencja płatnicza, przy użyciu następującej tabeli:

Nowe przypadki (1) Dawne przypadki (2)
x x Agencja płatnicza A
x x Fundusz B
x x Przypadek (dawny/nowy) AA
x Rok budżetowy wydatków pierwotnych V1 (3)
x Kody budżetu wydatków pierwotnych V2 (4)
x x Rok budżetowy n C
x x Jednostka walutowa D
x x Numer identyfikacyjny przypadku E
x x Identyfikacja OLAF, jeśli ma zastosowanie (5) F
x Przypadek zarejestrowany w księdze dłużników G
x x Identyfikacja beneficjenta H
x x Program zamknięty (tylko dla EFRROW) I
x Data zatwierdzenia sprawozdania z kontroli lub podobnego dokumentu, o których mowa w art. 54 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1306/2013 W
x Rok budżetowy pierwotnego ustalenia nieprawidłowości J
x Data wniosku o zwrot należności X
x x Podlega postępowaniu sądowemu K
x Pierwotna kwota do odzyskania L
x Pierwotna kwota do odzyskania (główna) L1
x Pierwotna kwota do odzyskania (odsetki) L2
x Główna kwota, której odzyskiwanie było w toku na koniec roku budżetowego n-1 Y1
x Odsetki, których odzyskiwanie było w toku na koniec roku budżetowego n-1 Y2
x Łączna skorygowana kwota (cały okres odzyskiwania należności) M
x Łączna odzyskana kwota (cały okres odzyskiwania należności) N
x Kwota zadeklarowana jako nieściągalna O
x Kwota (główna) zadeklarowana jako nieściągalna O1
x Kwota (odsetki) zadeklarowana jako nieściągalna O2
x x Rok budżetowy, w którym kwoty zostały uznane za nieściągalne P
x x Powody nieściągalności Q
x Skorygowana kwota (w roku budżetowym n) R
x Skorygowana kwota (główna) (w roku budżetowym n) R1
x Skorygowana kwota (odsetki) (w roku budżetowym n) R2
x Odsetki (w roku budżetowym n) Z
x Odzyskane kwoty (w roku budżetowym n) S
x Odzyskana kwota (główna) (w roku budżetowym n) S1
x Odzyskana kwota (odsetki) (w roku budżetowym n) S2
x x Kwota, której odzyskiwanie jest w toku T
x Kwota (główna), której odzyskiwanie jest w toku T1
x Odsetki, których odzyskiwanie jest w toku T2
x Kwota podlegająca zasadzie 50-50 %, jak określono w art. 54 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1306/2013, na koniec roku budżetowego n BB
x x Kwota, która ma być zapisana na konto budżetu UE U
(1) Dotyczy przypadków odnotowanych przy użyciu modelu znajdującego się w niniejszym załączniku, od roku budżetowego 2015.

(2) Dotyczy przypadków odnotowanych przy użyciu modelu znajdującego się w niniejszym załączniku, do roku budżetowego 2014 włącznie.

(3) Informacje wymagane od roku budżetowego 2016.

(4) Informacje wymagane od roku budżetowego 2016.

(5) Dotyczy numeru(-ów) referencyjnego(-ych) OLAF (numery zgłoszenia w systemie zarządzania nieprawidłowościami - IMS).

'x' oznacza, że dana kolumna ma zastosowanie.«"

1 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 549.
2 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 908/2014 z dnia 6 sierpnia 2014 r. ustanawiające zasady dotyczące stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 w odniesieniu do agencji płatniczych i innych organów, zarządzania finansami, rozliczania rachunków, przepisów dotyczących kontroli, zabezpieczeń i przejrzystości (Dz.U. L 255 z 28.8.2014, s. 59).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1305/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) i uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 1698/2005 (Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 487).
4 Rozporządzenie Rady (WE) nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) (Dz.U. L 277 z 21.10.2005, s. 1). Rozporządzenie uchylone rozporządzeniem (UE) nr 1305/2013 z dniem 1 stycznia 2014 r.
5 Załącznik zmieniony przez sprostowanie z dnia 16 grudnia 2015 r. (Dz.U.UE.L.2015.330.55).

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2015.316.2

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2015/2222 zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 908/2014 w odniesieniu do deklaracji wydatków, rozliczenia zgodności i treści rocznych sprawozdań finansowych
Data aktu: 01/12/2015
Data ogłoszenia: 02/12/2015
Data wejścia w życie: 09/12/2015