uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając akt Rady z dnia 3 grudnia 1998 r. ustanawiający regulamin pracowniczy mający zastosowanie do pracowników Europolu 1 (zwany dalej "regulaminem pracowniczym Europolu"), a w szczególności art. 37 ust. 3 dodatku 6 do tego regulamin,
uwzględniając akt Rady z dnia 12 marca 1999 r. w sprawie przyjęcia przepisów o funduszu emerytalnym Europolu, w szczególności jego art. 13,
uwzględniając wniosek przedłożony przez zarząd Europolu po wysłuchaniu zarządu funduszu emerytalnego Europolu (zwanego dalej "funduszem"),
(1) Decyzja Rady 2009/371/WSiSW z dnia 6 kwietnia 2009 r. ustanawiająca Europejski Urząd Policji (Europol) 2 (zwana dalej "decyzją o Europolu") zastąpiła, z dniem rozpoczęcia stosowania tej decyzji, czyli z dniem 1 stycznia 2010 r., akt Rady z dnia 26 lipca 1995 r. przyjmujący Konwencję sporządzoną na mocy art. K.3 Traktatu o Unii Europejskiej w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Policji (zwaną dalej "konwencją o Europolu") 3 .
(2) Decyzja o Europolu przewiduje, że wszystkie środki wdrażające konwencję o Europolu uchyla się ze skutkiem od dnia 1 stycznia 2010 r., o ile nie przewidziano inaczej w decyzji o Europolu.
(3) Art. 57 ust. 5 decyzji o Europolu przewiduje też, że regulamin pracowniczy Europolu i inne stosowne akty prawne nadal mają zastosowanie do pracowników, którzy nie są zatrudnieni na mocy regulaminu pracowniczego urzędników Unii Europejskiej i warunków zatrudnienia innych pracowników Unii Europejskiej, ustanowionego rozporządzeniem Rady (EWG, Euratom, EWWiS) nr 259/68 4 (zwanego dalej "regulaminem pracowniczym").
(4) Decyzja o Europolu przewiduje również, że regulamin pracowniczy ma zastosowanie do dyrektora, zastępców dyrektora i pracowników Europolu zatrudnionych po dniu 1 stycznia 2010 r.
(5) Decyzja o Europolu przewiduje ponadto, że wszystkie umowy o pracę zawarte przez Europol ustanowiony konwencją o Europolu będące w mocy w dniu 1 stycznia 2010 r. pozostają w mocy do dnia ich wygaśnięcia i nie mogą zostać przedłużone na podstawie regulaminu pracowniczego Europolu po dniu rozpoczęcia stosowania decyzji o Europolu.
(6) Decyzja o Europolu przewiduje również, że pracownikom zatrudnionym na podstawie umowy o pracę obowiązującej w dniu 1 stycznia 2010 r. proponuje się możliwość zawarcia umów o zatrudnieniu w charakterze pracowników zatrudnionych na czas określony lub pracowników kontraktowych w ramach warunków zatrudnienia innych pracowników Unii Europejskiej. Ogromna większość pracowników skorzystała z tej możliwości.
(7) W związku z tym liczba pracowników nadal zatrudnionych na mocy regulaminu pracowniczego Europolu, a więc i ich składki na poczet funduszu emerytalnego Europolu zgodnie z art. 37 ust. 1 dodatku 6 do regulaminu pracowniczego Europolu, stale zmniejszały się od stycznia 2010 r. Składki osiągnęły poziom zerowy, gdy ostatnia umowa o pracę, do której ma zastosowanie regulamin pracowniczy Europolu wygasła w dniu 31 grudnia 2014 r.
(8) Jak dotąd fundusz wypłacił znaczną większość świadczeń emerytalnych i rentowych oraz odpraw przyznanych jego członkom na podstawie regulaminu pracowniczego Europolu. Pozostałe zobowiązania emerytalno-rentowe tego funduszu ograniczają się wyłącznie do miesięcznych wypłat świadczeń dla bardzo niewielkiej i stale zmniejszającej się liczby emerytów i rencistów oraz byłych pracowników, lub wypłaty odprawy dla tych osób.
(9) Zobowiązania tego funduszu powinny zakończyć się wcześniej niż przewidywano w momencie utworzenia funduszu; można je ustalić przy wykorzystaniu fachowej wiedzy aktuarialnej.
(10) Obecnie fundusz ma do dyspozycji większe aktywa niż kapitał potrzebny do wywiązania się z jego zobowiązań.
(11) Fundusz emerytalny Europolu został utworzony zgodnie z art. 37 ust. 1 dodatku 6 do regulaminu pracowniczego Europolu, którego głównym celem było zarządzanie składkami emerytalnymi Europolu i uczestników funduszu oraz zapewnianie świadczeń emerytalnych i rentowych lub odpraw przyznanych uczestnikom funduszu na podstawie regulaminu pracowniczego Europolu. Fundusz wypełnił swoje zadanie jako niezależny tymczasowy fundusz emerytalny.
(12) W związku z ograniczoną aktywnością funduszu i jego obecną sytuacją finansową należy uprościć istniejące procedury administracyjne funduszu poprzez dostosowanie sposobu finansowania i wypłacania świadczeń przyznanych w ramach systemu emerytalno-rentowego regulaminu pracowniczego Europolu.
(13) Należy zatem zlikwidować fundusz, a jego pozostałe zadania powierzyć Europolowi, który należy uczynić odpowiedzialnym za wypłacanie świadczeń przyznanych w ramach systemu emerytalno-rentowego regulaminu pracowniczego Europolu.
(14) Europolowi należy przekazać aktywa funduszu w zakresie, w jakim są one wymagane, aby mógł on się wywiązać z przekazanych mu zobowiązań. W tym celu należy zarezerwować środki finansowe przekazane przez fundusz Europolowi na poczet wypłacania świadczeń przyznanych w ramach systemu emerytalno-rentowego regulaminu pracowniczego Europolu.
(15) Do Rady należy opracowanie przepisów dotyczących rozliczenia wszelkich aktywów pozostałych w gestii funduszu, które mają być wykorzystane do celu, który będzie najbliższy celowi przyświecającemu utworzeniu funduszu.
(16) Ogólnym celem funduszu było zapewnienie pracownikom Europolu i osobom uprawnionym regularnego źródła dochodu w momencie przejścia na emeryturę lub rentę, ograniczając przy tym koszty związane ze świadczeniami emerytalnymi i rentowymi członków personelu dla budżetu państw członkowskich. W związku z tym redystrybucja wszelkich aktywów pozostałych w funduszu pomiędzy ich pierwotnych płatników jest jak najbardziej zgodna z celem funduszu.
(17) Po konsultacji z zarządem funduszu emerytalnego Europolu zarząd Europolu jednomyślnie uzgodnił, że zaproponuje Radzie likwidację funduszu i redystrybucję ogólnej rezerwy pomiędzy poszczególnych płatników, proporcjonalnie do ich wkładów, zgodnie z art. 13 przepisów o funduszu emerytalnym Europolu,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2015.276.60 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 2015/1889 w sprawie likwidacji funduszu emerytalnego Europolu |
| Data aktu: | 08/10/2015 |
| Data ogłoszenia: | 21/10/2015 |
| Data wejścia w życie: | 09/10/2015, 01/01/2016 |