RADA UNII EUROPEJSKIEJ,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając akt Rady z dnia 3 grudnia 1998 r. ustanawiający regulamin pracowniczy mający zastosowanie do pracowników Europolu 1 (zwany dalej "regulaminem pracowniczym Europolu"), a w szczególności art. 37 ust. 3 dodatku 6 do tego regulamin,
uwzględniając akt Rady z dnia 12 marca 1999 r. w sprawie przyjęcia przepisów o funduszu emerytalnym Europolu, w szczególności jego art. 13,
uwzględniając wniosek przedłożony przez zarząd Europolu po wysłuchaniu zarządu funduszu emerytalnego Europolu (zwanego dalej "funduszem"),
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Decyzja Rady 2009/371/WSiSW z dnia 6 kwietnia 2009 r. ustanawiająca Europejski Urząd Policji (Europol) 2 (zwana dalej "decyzją o Europolu") zastąpiła, z dniem rozpoczęcia stosowania tej decyzji, czyli z dniem 1 stycznia 2010 r., akt Rady z dnia 26 lipca 1995 r. przyjmujący Konwencję sporządzoną na mocy art. K.3 Traktatu o Unii Europejskiej w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Policji (zwaną dalej "konwencją o Europolu") 3 .
(2) Decyzja o Europolu przewiduje, że wszystkie środki wdrażające konwencję o Europolu uchyla się ze skutkiem od dnia 1 stycznia 2010 r., o ile nie przewidziano inaczej w decyzji o Europolu.
(3) Art. 57 ust. 5 decyzji o Europolu przewiduje też, że regulamin pracowniczy Europolu i inne stosowne akty prawne nadal mają zastosowanie do pracowników, którzy nie są zatrudnieni na mocy regulaminu pracowniczego urzędników Unii Europejskiej i warunków zatrudnienia innych pracowników Unii Europejskiej, ustanowionego rozporządzeniem Rady (EWG, Euratom, EWWiS) nr 259/68 4 (zwanego dalej "regulaminem pracowniczym").
(4) Decyzja o Europolu przewiduje również, że regulamin pracowniczy ma zastosowanie do dyrektora, zastępców dyrektora i pracowników Europolu zatrudnionych po dniu 1 stycznia 2010 r.
(5) Decyzja o Europolu przewiduje ponadto, że wszystkie umowy o pracę zawarte przez Europol ustanowiony konwencją o Europolu będące w mocy w dniu 1 stycznia 2010 r. pozostają w mocy do dnia ich wygaśnięcia i nie mogą zostać przedłużone na podstawie regulaminu pracowniczego Europolu po dniu rozpoczęcia stosowania decyzji o Europolu.
(6) Decyzja o Europolu przewiduje również, że pracownikom zatrudnionym na podstawie umowy o pracę obowiązującej w dniu 1 stycznia 2010 r. proponuje się możliwość zawarcia umów o zatrudnieniu w charakterze pracowników zatrudnionych na czas określony lub pracowników kontraktowych w ramach warunków zatrudnienia innych pracowników Unii Europejskiej. Ogromna większość pracowników skorzystała z tej możliwości.
(7) W związku z tym liczba pracowników nadal zatrudnionych na mocy regulaminu pracowniczego Europolu, a więc i ich składki na poczet funduszu emerytalnego Europolu zgodnie z art. 37 ust. 1 dodatku 6 do regulaminu pracowniczego Europolu, stale zmniejszały się od stycznia 2010 r. Składki osiągnęły poziom zerowy, gdy ostatnia umowa o pracę, do której ma zastosowanie regulamin pracowniczy Europolu wygasła w dniu 31 grudnia 2014 r.
(8) Jak dotąd fundusz wypłacił znaczną większość świadczeń emerytalnych i rentowych oraz odpraw przyznanych jego członkom na podstawie regulaminu pracowniczego Europolu. Pozostałe zobowiązania emerytalno-rentowe tego funduszu ograniczają się wyłącznie do miesięcznych wypłat świadczeń dla bardzo niewielkiej i stale zmniejszającej się liczby emerytów i rencistów oraz byłych pracowników, lub wypłaty odprawy dla tych osób.
(9) Zobowiązania tego funduszu powinny zakończyć się wcześniej niż przewidywano w momencie utworzenia funduszu; można je ustalić przy wykorzystaniu fachowej wiedzy aktuarialnej.
(10) Obecnie fundusz ma do dyspozycji większe aktywa niż kapitał potrzebny do wywiązania się z jego zobowiązań.
(11) Fundusz emerytalny Europolu został utworzony zgodnie z art. 37 ust. 1 dodatku 6 do regulaminu pracowniczego Europolu, którego głównym celem było zarządzanie składkami emerytalnymi Europolu i uczestników funduszu oraz zapewnianie świadczeń emerytalnych i rentowych lub odpraw przyznanych uczestnikom funduszu na podstawie regulaminu pracowniczego Europolu. Fundusz wypełnił swoje zadanie jako niezależny tymczasowy fundusz emerytalny.
(12) W związku z ograniczoną aktywnością funduszu i jego obecną sytuacją finansową należy uprościć istniejące procedury administracyjne funduszu poprzez dostosowanie sposobu finansowania i wypłacania świadczeń przyznanych w ramach systemu emerytalno-rentowego regulaminu pracowniczego Europolu.
(13) Należy zatem zlikwidować fundusz, a jego pozostałe zadania powierzyć Europolowi, który należy uczynić odpowiedzialnym za wypłacanie świadczeń przyznanych w ramach systemu emerytalno-rentowego regulaminu pracowniczego Europolu.
(14) Europolowi należy przekazać aktywa funduszu w zakresie, w jakim są one wymagane, aby mógł on się wywiązać z przekazanych mu zobowiązań. W tym celu należy zarezerwować środki finansowe przekazane przez fundusz Europolowi na poczet wypłacania świadczeń przyznanych w ramach systemu emerytalno-rentowego regulaminu pracowniczego Europolu.
(15) Do Rady należy opracowanie przepisów dotyczących rozliczenia wszelkich aktywów pozostałych w gestii funduszu, które mają być wykorzystane do celu, który będzie najbliższy celowi przyświecającemu utworzeniu funduszu.
(16) Ogólnym celem funduszu było zapewnienie pracownikom Europolu i osobom uprawnionym regularnego źródła dochodu w momencie przejścia na emeryturę lub rentę, ograniczając przy tym koszty związane ze świadczeniami emerytalnymi i rentowymi członków personelu dla budżetu państw członkowskich. W związku z tym redystrybucja wszelkich aktywów pozostałych w funduszu pomiędzy ich pierwotnych płatników jest jak najbardziej zgodna z celem funduszu.
(17) Po konsultacji z zarządem funduszu emerytalnego Europolu zarząd Europolu jednomyślnie uzgodnił, że zaproponuje Radzie likwidację funduszu i redystrybucję ogólnej rezerwy pomiędzy poszczególnych płatników, proporcjonalnie do ich wkładów, zgodnie z art. 13 przepisów o funduszu emerytalnym Europolu,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: