Rozporządzenie delegowane 150/2013 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 w sprawie instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym, kontrahentów centralnych i repozytoriów transakcji w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających szczegóły dotyczące wniosku o rejestrację jako repozytorium transakcji

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) NR 150/2013
z dnia 19 grudnia 2012 r.
uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 w sprawie instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym, kontrahentów centralnych i repozytoriów transakcji w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających szczegóły dotyczące wniosku o rejestrację jako repozytorium transakcji
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając opinię Europejskiego Banku Centralnego 1 ,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 z dnia 4 lipca 2012 r. w sprawie instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym, kontrahentów centralnych i repozytoriów transakcji 2 , w szczególności jego art. 56 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Należy ustanowić przepisy określające informacje, które mają zostać przedłożone Europejskiemu Urzędowi Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (EUNGiPW) we wniosku o rejestrację jako repozytorium transakcji.

(2) Wszystkie osoby składające wniosek o rejestrację jako repozytorium transakcji powinny dostarczyć informacje na temat struktury ich kontroli wewnętrznych i niezależności ich organów zarządzających, tak by umożliwić EUNGiPW ocenę, czy struktura ładu korporacyjnego repozytorium transakcji zapewnia jego niezależność oraz czy struktura ta i zasady podległości służbowej w obrębie repozytorium są odpowiednie.

(3) EUNGiPW, który został ustanowiony rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych) 3 , zgodnie z tytułem VI rozporządzenia (UE) nr 648/2012 jest odpowiedzialny za rejestrację repozytoriów transakcji i nadzór nad nimi. Aby umożliwić EUNGiPW ocenę reputacji, doświadczenia i kwalifikacji kierownictwa wyższego szczebla przyszłego repozytorium transakcji, repozytorium transakcji składające wniosek o rejestrację powinno przedstawić odpowiednie informacje celem przeprowadzenia takiej oceny.

(4) Repozytorium transakcji składające wniosek o rejestrację powinno przedstawić EUNGiPW informacje świadczące o posiadaniu środków finansowych koniecznych do bieżącego wykonywania jego funkcji, a także odpowiednich uzgodnień w zakresie zapewnienia ciągłości działania.

(5) Jeżeli repozytorium transakcji działa za pośrednictwem oddziałów, które nie są odrębnymi osobami prawnymi, należy przedstawić odrębne informacje na temat tych oddziałów, tak by umożliwić EUNGiPW wyraźne określenie pozycji oddziałów w strukturze organizacyjnej repozytorium transakcji, przeprowadzenie oceny, czy kierownictwo wyższego szczebla oddziałów posiada odpowiednie kwalifikacje do wykonywania obowiązków oraz odpowiednią reputację, a także stwierdzenie, czy mechanizmy kontroli, funkcji przestrzegania przepisów i inne funkcje są solidne i wystarczające, by właściwie określić i ocenić rodzaje ryzyka związanego z działalnością oddziałów.

(6) Istotne jest, by wnioskodawca przedstawił EUNGiPW informacje na temat usług dodatkowych lub innych linii biznesowych oferowanych przez repozytorium transakcji obok działalności podstawowej polegającej na sprawozdawczości na temat instrumentów pochodnych, w szczególności w odniesieniu do jego głównej działalności podstawowej polegającej na sprawozdawczości do celów regulacyjnych.

(7) Aby EUNGiPW mógł ocenić ciągłość działania i właściwe funkcjonowanie systemów technicznych repozytorium transakcji składającego wniosek o rejestrację, dany wnioskodawca powinien przedstawić EUNGiPW opis odpowiednich systemów technicznych oraz sposobu zarządzania nimi. Wnioskodawca powinien również opisać wszelkie ustalenia dotyczące outsourcingu, które są istotne dla świadczonych przez niego usług.

(8) Opłaty związane z usługami świadczonymi przez repozytoria transakcji stanowią ważną informację umożliwiającą uczestnikom rynku dokonanie świadomego wyboru, a zatem informacja na ich temat powinna znaleźć się we wniosku o rejestrację jako repozytorium transakcji.

(9) Ponieważ uczestnicy rynku i organy regulacyjne opierają się na danych przechowywanych przez repozytoria transakcji, we wniosku o rejestrację jako repozytorium transakcji należy zapewnić wyraźne określenie rygorystycznych wymogów operacyjnych i dotyczących prowadzenia dokumentacji.

(10) Włączenie do wniosku o rejestrację informacji na temat modeli zarządzania ryzykiem związanym z usługami świadczonymi przez repozytorium transakcji jest niezbędne, aby umożliwić uczestnikom rynku dokonanie świadomego wyboru.

(11) W celu zapewnienia pełnego dostępu do repozytorium transakcji należy przyznać usługodawcom będącym osobami trzecimi niedyskryminacyjny dostęp do informacji przechowywanych przez repozytorium transakcji, pod warunkiem wyrażenia zgody przez podmiot dostarczający dane i stosownych kontrahentów. Repozytorium transakcji składające wniosek o rejestrację powinno zatem przedstawić EUNGiPW informacje na temat swojej polityki i swoich procedur dotyczących udostępniania danych.

(12) Aby EUNGiPW mógł skutecznie wykonywać swoje obowiązki w zakresie udzielania zezwoleń, powinien otrzymać wszystkie niezbędne informacje od repozytoriów transakcji, powiązanych z nimi osób trzecich oraz osób trzecich, którym repozytoria transakcji zleciły na zasadzie outsourcingu wykonywanie funkcji lub działań operacyjnych. Takie informacje są konieczne, by ocenić wniosek o rejestrację oraz załączone do niego dokumenty lub uzupełnić tę ocenę.

(13) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji przez EUNGiPW.

(14) Zgodnie z art. 10 rozporządzenia (UE) nr 1095/2010 EUNGiPW przeprowadził otwarte konsultacje społeczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, przeanalizował związane z nim potencjalne koszty i korzyści oraz zasięgnął opinii Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych powołanej zgodnie z art. 37 wspomnianego rozporządzenia,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

ROZDZIAŁ  1

REJESTRACJA

SEKCJA  1

Informacje gólne

Artykuł  1

Identyfikacja, status prawny i klasa instrumentów pochodnych

1. 
Wniosek o rejestrację jako repozytorium transakcji zawiera nazwę wnioskodawcy oraz informację na temat działalności, którą zamierza on prowadzić i w związku z którą jest on zobowiązany do rejestracji jako repozytorium transakcji.
2.  4
 Wniosek o rejestrację jako repozytorium transakcji zawiera w szczególności następujące informacje:
a)
nazwę handlową wnioskodawcy oraz adres jego siedziby prawnej w Unii;
b)
ważny w dniu złożenia wniosku wyciąg z odpowiedniego rejestru handlowego lub sądowego bądź też inny poświadczony dowód wskazujący miejsce ustanowienia podmiotu prawnego i zakres działalności gospodarczej wnioskodawcy;
c)
informacje na temat klas instrumentów pochodnych, których dotyczy wniosek o rejestrację;
d)
informacje, czy wnioskodawca otrzymał zezwolenie od właściwego organu w państwie członkowskim, w którym ma on swoją siedzibę, lub został przez ten organ zarejestrowany, a jeśli tak - nazwę organu i numer referencyjny dotyczący zezwolenia lub rejestracji;
e)
akt ustanowienia podmiotu prawnego wnioskodawcy i, w stosownym przypadku, inne dokumenty statutowe, z których wynika, że wnioskodawca będzie prowadził usługi repozytorium transakcji;
f)
protokół posiedzenia, podczas którego zarząd wnioskodawcy zatwierdził wniosek;
g)
imię i nazwisko oraz dane kontaktowe osoby (osób) odpowiedzialnej(-ych) za funkcję przestrzegania przepisów lub innych pracowników zaangażowanych w ocenę przestrzegania przepisów;
h)
plan działalności, w tym wskazanie miejsca prowadzenia głównych rodzajów działalności gospodarczej;
i)
nazwy jednostek zależnych i, w stosownym przypadku, strukturę grupy;
j)
informację na temat usług innych niż funkcja repozytorium transakcji, które wnioskodawca świadczy lub zamierza świadczyć;
k)
wszelkie informacje na temat toczących się postępowań sądowych, administracyjnych, arbitrażowych lub innych postępowań służących rozstrzygnięciu sporów niezależnie od ich rodzaju, których stroną jest wnioskodawca, w szczególności w odniesieniu do spraw podatkowych i dotyczących niewypłacalności oraz spraw mogących się wiązać z wysokimi kosztami finansowymi lub znaczącym uszczerbkiem reputacji, a także wszelkie informacje na temat zakończonych postępowań, które wciąż mogą się wiązać z istotnymi kosztami dla repozytorium transakcji.
3. 
Na żądanie EUNGiPW podczas rozpatrywania wniosku o rejestrację wnioskodawcy przesyłają mu również dodatkowe informacje, w przypadku gdy takie informacje są konieczne do oceny zdolności wnioskodawców do spełniania wymogów określonych w art. 56-59 rozporządzenia (UE) nr 648/2012 oraz celem umożliwienia EUNGiPW właściwej interpretacji i analizy dokumentów, które mają zostać złożone lub zostały już złożone.
4. 
Jeżeli wnioskodawca uważa, że nie dotyczy go jakikolwiek wymóg niniejszego rozporządzenia, w swoim wniosku wyraźnie wskazuje on ten wymóg, a także przedstawia wyjaśnienie, dlaczego ten wymóg go nie obowiązuje.
Artykuł  2  5

Polityki i procedury

W przypadku gdy w ramach wniosku należy przedstawić informacje dotyczące polityk i procedur, wnioskodawca dopilnowuje, aby wniosek zawierał następujące elementy:

a)
informację, że zarząd zatwierdza polityki, że kierownictwo wyższego szczebla zatwierdza procedury i że kierownictwo wyższego szczebla jest odpowiedzialne za wdrażanie i utrzymywanie polityk i procedur;
b)
opis sposobu, w jaki zorganizowany jest obieg informacji o politykach i procedurach u wnioskodawcy, opis sposobu, w jaki zgodność z politykami będzie na bieżąco zapewniana i monitorowana, oraz wskazanie osoby lub osób odpowiedzialnej(-ych) za zgodność w tym zakresie;
c)
dowolny dokument wskazujący, że pracownicy, w tym pracownicy przypisani do konkretnych funkcji, są poinformowani o politykach i procedurach;
d)
opis środków, które należy przyjąć w przypadku naruszenia polityk i procedur;
e)
wskazanie procedury zgłaszania EUNGiPW każdego istotnego naruszenia polityk lub procedur, które może spowodować naruszenie wymogów pierwotnej rejestracji.

SEKCJA  2

Struktura własnościowa

Artykuł  3

Struktura własnościowa repozytorium transakcji

1. 
Wniosek o rejestrację jako repozytorium transakcji zawiera:
a)
wykaz wszystkich osób lub jednostek, które bezpośrednio lub pośrednio posiadają co najmniej 5 % kapitału lub praw głosu w repozytorium transakcji składającym wniosek o rejestrację lub których udziały umożliwiają wywieranie znacznego wpływu na zarządzanie wnioskodawcą;
b)
wykaz przedsiębiorstw, w których osoba, o której mowa w lit. a), posiada co najmniej 5 % kapitału lub praw głosu bądź wywiera znaczny wpływ na zarządzanie tymi przedsiębiorstwami.
2.  6
 Jeżeli wnioskodawca posiada jednostkę dominującą:
a)
podaje adres jej siedziby prawnej;
b)
podaje, czy jednostka dominująca posiada zezwolenie lub jest zarejestrowana i podlega nadzorowi, a jeżeli tak jest, wówczas podaje numer referencyjny i nazwę odpowiedzialnego organu nadzoru.
Artykuł  4

Schemat struktury własnościowej

1. 
Wniosek o rejestrację jako repozytorium transakcji zawiera schemat przedstawiający powiązania własnościowe między jednostką dominującą, jednostkami zależnymi i wszelkimi innymi powiązanymi jednostkami lub oddziałami.
2. 
Przedsiębiorstwa przedstawione na schemacie, o którym mowa w ust. 1, są określone za pomocą ich pełnej nazwy, statusu prawny oraz adresu siedziby prawnej.

SEKCJA  3

Struktura organizacyjna, ład korporacyjny oraz przestrzeganie przepisów

Artykuł  5

Schemat organizacyjny

1. 
Wniosek o rejestrację jako repozytorium transakcji zawiera schemat organizacyjny przedstawiający strukturę organizacyjną wnioskodawcy, w tym wszelkich usług dodatkowych.
2. 
Schemat ten obejmuje informacje o osobach sprawujących wszystkie ważne funkcje, w tym o członkach kierownictwa wyższego szczebla i osobach, które kierują działalnością każdego z oddziałów.
Artykuł  6

Ład korporacyjny

1. 
Wniosek o rejestrację jako repozytorium transakcji zawiera informacje dotyczące wewnętrznych polityk wnioskodawcy w zakresie ładu korporacyjnego oraz procedur i zakresów kompetencji mających zastosowanie do kierownictwa wyższego szczebla, w tym zarządu, jego członków niewykonawczych oraz, w przypadku ich ustanowienia, do komisji zarządu.
2. 
Informacje takie obejmują opis procedury wyboru, nominowania, oceny wyników i odwoływania członków kierownictwa wyższego szczebla i zarządu.
3. 
Jeżeli wnioskodawca stosuje uznany kodeks ładu korporacyjnego, wskazuje on ten kodeks we wniosku o rejestrację jako repozytorium transakcji i przedstawia wyjaśnienia, w jakich sytuacjach stosuje odstępstwa od tego kodeksu.
Artykuł  7  7

Kontrola wewnętrzna

1. 
Wniosek o rejestrację jako repozytorium transakcji zawiera szczegółowe informacje dotyczące systemu kontroli wewnętrznej wnioskodawcy, w tym informacje na temat funkcji przestrzegania przepisów, oceny ryzyka, mechanizmów kontroli wewnętrznej i uzgodnień dotyczących funkcji audytu wewnętrznego.
2. 
Szczegółowe informacje, o których mowa w ust. 1, obejmują:
a)
polityki wnioskodawcy w zakresie kontroli wewnętrznej i odpowiednie procedury dotyczące ich jednolitego i skutecznego wdrożenia;
b)
wszelkie polityki, procedury i instrukcje dotyczące monitorowania i oceny adekwatności i skuteczności systemów wnioskodawcy;
c)
wszelkie polityki, procedury i instrukcje dotyczące kontroli i zabezpieczeń systemów przetwarzania informacji utrzymywanych przez wnioskodawcę;
d)
dane identyfikacyjne jednostek wewnętrznych odpowiedzialnych za ocenę odpowiednich wyników kontroli wewnętrznych.
3. 
Wniosek o rejestrację jako repozytorium transakcji zawiera następujące informacje w odniesieniu do funkcji audytu wewnętrznego wnioskodawcy:
a)
skład ewentualnej komisji ds. audytu wewnętrznego oraz zakres jej kompetencji i obowiązków;
b)
schemat funkcji audytu wewnętrznego oraz stosowane w jej ramach metodyki, normy i procedury;
c)
wyjaśnienie sposobu opracowywania i stosowania schematu, metodyk i procedur audytu wewnętrznego, z uwzględnieniem charakteru, zakresu i złożoności działalności wnioskodawcy, a także związanego z nią ryzyka;
d)
plan pracy na okres trzech lat od daty złożenia wniosku uwzględniający charakter, zakres i złożoność działalności wnioskodawcy, a także związane z nią ryzyko.
Artykuł  8

Przestrzeganie przepisów

Wniosek o rejestrację jako repozytorium transakcji zawiera następujące informacje w odniesieniu do polityk i procedur wnioskodawcy mających na celu zapewnienie przestrzegania przepisów rozporządzenia (UE) nr 648/2012:

a)
opis funkcji osób odpowiedzialnych za przestrzeganie przepisów i innych pracowników zaangażowanych w ocenę zgodności z przepisami, w tym opis sposobu zapewnienia niezależności funkcji przestrzegania przepisów od pozostałych obszarów działalności wnioskodawcy;
b)
opis wewnętrznych polityk i procedur służących zapewnieniu przestrzegania przez wnioskodawcę, w tym przez jego kadrę kierowniczą i pracowników, wszystkich przepisów rozporządzenia (UE) nr 648/2012, w tym opis funkcji członków zarządu i kierownictwa wyższego szczebla;
c)
najnowsze sprawozdanie wewnętrzne sporządzone przez osoby odpowiedzialne za przestrzeganie przepisów lub innych pracowników zaangażowanych w ocenę zgodności z przepisami, o ile takie sprawozdanie jest dostępne.
Artykuł  9  8

Kierownictwo wyższego szczebla i członkowie zarządu

1. 
Wniosek o rejestrację jako repozytorium transakcji zawiera następujące informacje w odniesieniu do każdego z członków kierownictwa wyższego szczebla i każdego z członków zarządu:
a)
kopię życiorysu;
b)
szczegółowe informacje dotyczące wiedzy i doświadczenia w zarządzaniu systemami informatycznymi, ich eksploatacji i rozwoju;
c)
szczegóły dotyczące ewentualnych wyroków skazujących za przestępstwa związane ze świadczeniem usług finansowych lub dotyczących danych bądź też związanych z popełnieniem oszustwa lub sprzeniewierzenia, w szczególności w postaci dokumentu urzędowego, o ile jest on dostępny w danym państwie członkowskim;
d)
złożone przez każdego członka kierownictwa wyższego szczebla i zarządu oświadczenie o nieposzlakowanej opinii w odniesieniu do świadczenia usług finansowych lub dotyczących danych, w którym podaje on, czy:
2
(i)
został skazany za jakiekolwiek przestępstwo związane ze świadczeniem usług finansowych lub dotyczących danych bądź też związane z popełnieniem oszustwa lub sprzeniewierzenia;
2
(ii)
wydano wobec niego niekorzystną decyzję w jakichkolwiek postępowaniach dyscyplinarnych prowadzonych przez organ regulacyjny lub organy lub agencje rządowe bądź też czy podlega on takim postępowaniom, które nie zostały jeszcze zakończone;
2
(iii)
wydano wobec niego niekorzystną decyzję sądową w postępowaniu cywilnym w związku ze świadczeniem usług finansowych lub dotyczących danych bądź też w związku z popełnieniem nieprawidłowości lub oszustwa podczas zarządzania przedsiębiorstwem;
2
(iv)
był członkiem zarządu lub kierownictwa wyższego szczebla przedsiębiorstwa, którego rejestracja lub zezwolenie zostały cofnięte przez organ regulacyjny;
2
(v)
odmówiono mu prawa do prowadzenia działalności wymagającej rejestracji przez organ regulacyjny lub uzyskania zezwolenia takiego organu;
2
(vi)
był członkiem zarządu lub kierownictwa wyższego szczebla przedsiębiorstwa, które ogłosiło niewypłacalność lub zostało zlikwidowane w okresie, kiedy był on związany z przedsiębiorstwem, lub w ciągu roku po tym, jak przestał być związany z przedsiębiorstwem;
2
(vii)
był członkiem zarządu lub kierownictwa wyższego szczebla przedsiębiorstwa, wobec którego organ regulacyjny wydał niekorzystną decyzję lub nałożył sankcję;
2
(viii)
organ rządowy, organ regulacyjny lub organizacja zawodowa nałożyły na niego jakąkolwiek grzywnę, zastosowały wobec niego zawieszenie w funkcjach lub zwolnienie ze stanowiska bądź też nałożyły jakąkolwiek inną sankcję w związku z popełnieniem oszustwa lub sprzeniewierzenia lub w związku ze świadczeniem usług finansowych lub dotyczących danych;
2
(ix)
został zwolniony ze stanowiska dyrektora, ze stanowiska związanego z funkcją kierowniczą, zwolniony z pracy lub stanowiska w przedsiębiorstwie w następstwie naruszenia przepisów lub nadużycia;
e)
deklarację wszelkich potencjalnych konfliktów interesów, które mogą pojawić się podczas wykonywania obowiązków przez kierownictwo wyższego szczebla i członków zarządu, a także opis sposobu postępowania w przypadku zaistnienia takich konfliktów interesów.

SEKCJA  4

Zatrudnianie pracowników i wynagrodzenia

Artykuł  10

Polityki i procedury dotyczące zatrudniania pracowników

Wniosek o rejestrację jako repozytorium transakcji zawiera informacje na temat następujących polityk i procedur:

a)
kopię dokumentu określającego politykę wnioskodawcy w zakresie wynagrodzeń w stosunku do kierownictwa wyższego szczebla, członków zarządu i pracowników, którym powierzono funkcje dotyczące ryzyka i kontroli;
b)
opis środków wprowadzonych przez wnioskodawcę w celu ograniczenia ryzyka nadmiernego polegania na poszczególnych pracownikach.
Artykuł  11  9

Kwalifikacje i kompetencje

Wniosek o rejestrację jako repozytorium transakcji zawiera następujące informacje dotyczące pracowników wnioskodawcy:

a)
ogólny wykaz pracowników zatrudnionych bezpośrednio przez repozytorium transakcji, w tym ich funkcje i kwalifikacje konieczne do pełnienia poszczególnych funkcji;
b)
szczegółowe informacje na temat pracowników z dziedziny technologii informatycznych zatrudnionych bezpośrednio celem świadczenia usług przez repozytorium transakcji, wraz z opisem funkcji i kwalifikacji każdej osoby;
c)
opis funkcji i kwalifikacji każdego pracownika odpowiedzialnego za audyt wewnętrzny, kontrole wewnętrzne, nadzór nad przestrzeganiem przepisów i ocenę ryzyka;
d)
wskazanie pracowników przypisanych do konkretnych funkcji i tych pracowników, którzy pracują na mocy ustaleń dotyczących outsourcingu;
e)
szczegóły dotyczące szkoleń na temat polityk i procedur wnioskodawcy oraz na temat działalności repozytorium transakcji, w tym wszelkich egzaminów lub innego rodzaju formalnych ocen, którym podlegają pracownicy w związku z prowadzeniem działalności repozytorium transakcji.

Opis, o którym mowa w lit. b), zawiera pisemne dowody potwierdzające uzyskanie dyplomów uczelni wyższych i doświadczenia w zakresie technologii informatycznych przez przynajmniej jednego członka personelu wyższego szczebla odpowiedzialnego za kwestie informatyczne.

SEKCJA  5

Zasoby finansowe przeznaczone na prowadzenie działalności repozytorium transakcji

Artykuł  12  10

Sprawozdania finansowe i plany biznesowe

1. 
Wniosek o rejestrację jako repozytorium transakcji zawiera następujące informacje na temat sytuacji finansowej i działalności wnioskodawcy:
a)
pełne sprawozdanie finansowe przygotowane zgodnie z międzynarodowymi standardami przyjętymi zgodnie z art. 3 rozporządzenia (WE) nr 1606/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady 11 ;
b)
jeżeli sprawozdanie finansowe wnioskodawcy podlega badaniu ustawowemu w rozumieniu art. 2 pkt 1 dyrektywy 2006/43/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 12 , sprawozdania finansowe obejmują sprawozdanie z badania rocznego i skonsolidowanego sprawozdania finansowego;
c)
jeżeli wnioskodawca podlega audytowi - nazwę lub imię i nazwisko oraz krajowy numer rejestracyjny audytora zewnętrznego.
2. 
Wniosek o rejestrację jako repozytorium transakcji zawiera finansowy plan biznesowy obejmujący różne scenariusze biznesowe dotyczące usług repozytorium transakcji w odniesieniu do co najmniej trzyletniego okresu referencyjnego i zawierający następujące informacje dodatkowe:
a)
oczekiwany poziom działalności sprawozdawczej w postaci liczby transakcji;
b)
odpowiednie koszty stałe i zmienne określone w odniesieniu do świadczenia usług repozytorium transakcji na podstawie rozporządzenia (UE) nr 648/2012;
c)
pozytywne i negatywne odchylenia o co najmniej 20 % od podstawowego scenariusza działalności.
3. 
W przypadku gdy historyczne informacje finansowe, o których mowa w ust. 1, nie są dostępne, wniosek o rejestrację jako repozytorium transakcji zawiera następujące informacje na temat wnioskodawcy:
a)
sprawozdanie pro forma, z którego wynika istnienie odpowiednich środków oraz oczekiwana sytuacja pod względem prowadzonej działalności po upływie sześciu miesięcy od uzyskania rejestracji;
b)
śródroczny raport finansowy, w przypadku gdy w odniesieniu do wymaganego okresu nie jest jeszcze dostępne sprawozdanie finansowe;
c)
poświadczenie o sytuacji finansowej, takie jak bilans, rachunek zysków i strat, zestawienie zmian w kapitale własnym i rachunek przepływów pieniężnych, a także noty zawierające streszczenie stosowanych zasad rachunkowości oraz inne noty objaśniające.
4. 
Wniosek o rejestrację jako repozytorium transakcji zawiera zbadane roczne sprawozdania finansowe wszystkich jednostek dominujących za trzy lata obrotowe poprzedzające datę wniosku.
5. 
Wniosek o rejestrację jako repozytorium transakcji zawiera również następujące informacje finansowe na temat wnioskodawcy:
a)
wskazanie ewentualnych przyszłych planów dotyczących utworzenia jednostek zależnych oraz ich lokalizacji;
b)
opis działalności gospodarczej, którą wnioskodawca zamierza prowadzić, w tym określenie działalności wszelkich jednostek zależnych lub oddziałów.

SEKCJA  6

Konflikty interesów

Artykuł  13

Zasady postępowania w odniesieniu do konfliktów interesów

Wniosek o rejestrację jako repozytorium transakcji zawiera następujące informacje na temat wprowadzonych przez wnioskodawcę polityk i procedur dotyczących postępowania w odniesieniu do konfliktów interesów:

a)
polityki i procedury dotyczące stwierdzania i ujawniania konfliktów interesów, a także postępowania w odniesieniu do konfliktów interesów, oraz opis procedury informowania odpowiednich osób o politykach i procedurach;
b)
wszelkie inne środki i kontrole ustanowione w celu zapewnienia spełniania wymogów, o których mowa w lit. a), dotyczących postępowania w odniesieniu do konfliktów interesów.
Artykuł  14  13

Poufność

1. 
Wniosek o rejestrację jako repozytorium transakcji zawiera informacje na temat wewnętrznych polityk, procedur i mechanizmów zapobiegających wykorzystaniu informacji przechowywanych w repozytorium transakcji prowadzonym przez wnioskodawcę:
a)
do celów niezgodnych z prawem;
b)
prowadzącemu do ujawnienia informacji poufnych;
c)
niedozwolonemu w celach komercyjnych.
2. 
Wewnętrzne polityki, procedury i mechanizmy obejmują procedury wewnętrzne dotyczące zezwoleń dla pracowników na stosowanie haseł dostępu do danych, ze wskazaniem celu, w jakim pracownik korzysta z danych, zakresu przeglądanych danych i wszelkich ograniczeń dotyczących korzystania z danych, a także szczegółowe informacje dotyczące wszelkich mechanizmów i zabezpieczeń ustanowionych w celu skutecznego zapobiegania potencjalnym zagrożeniom cyberbezpieczeństwa oraz ochrony przechowywanych danych przed cyberatakami.
3. 
Wnioskodawcy dostarczają EUNGiPW informacje na temat procedur służących rejestracji każdego pracownika, który przeglądał dane, czasu dostępu, rodzaju przeglądanych danych oraz celu, w jakim przeglądano dane.
Artykuł  15

Wykaz konfliktów interesów i ich łagodzenie

1. 
Wniosek o rejestrację jako repozytorium transakcji zawiera aktualny wykaz istniejących w momencie składania wniosku istotnych konfliktów interesów w odniesieniu do wszelkich dodatkowych lub innych powiązanych usług świadczonych przez wnioskodawcę i opis sposobu postępowania w odniesieniu do tych konfliktów interesów.
2. 
Jeżeli wnioskodawca jest częścią grupy, wykaz zawiera wszelkie istotne konflikty interesów związane z innymi przedsiębiorstwami, które należą do grupy, oraz opis sposobu postępowania w odniesieniu do tych konfliktów interesów.

SEKCJA  7

Zasoby i procedury

Artykuł  16  14

Zasoby informatyczne i outsourcing informatyczny

Wniosek o rejestrację jako repozytorium transakcji zawiera następujące informacje dotyczące zasobów informatycznych:

a)
szczegółowy opis systemu informatycznego, w tym odpowiednie wymogi dotyczące prowadzenia działalności, specyfikacje techniczne i funkcjonalne, projekt architektury systemu i projekt techniczny systemu, model danych i przepływy danych oraz procedury i instrukcje operacyjne i administracyjne;
b)
informacje dotyczące przewidzianych dla użytkownika rozwiązań opracowanych przez wnioskodawcę w celu świadczenia usług dla odpowiednich użytkowników, w tym kopię wszystkich instrukcji dla użytkownika i procedur wewnętrznych;
c)
informacje na temat polityk dotyczących inwestycji i modernizacji w odniesieniu do zasobów informatycznych wnioskodawcy;
d)
uzgodnienia dotyczące outsourcingu dokonane przez wnioskodawcę, w tym:
(i)
szczegółowe definicje usług, które mają być świadczone, w tym mierzalny zakres tych usług, poziom szczegółowości tej działalności, jak również warunki, na których działalność ta jest wykonywana, oraz harmonogram jej realizacji;
(ii)
umowy o gwarantowanym poziomie usług z jasnym podziałem ról i zadań, wskaźniki i cele w odniesieniu do każdej kluczowej funkcji repozytorium transakcji, której realizację zlecono na zasadzie outsourcingu, metody stosowane do monitorowania jakości usług w odniesieniu do funkcji zleconych na zasadzie outsourcingu oraz środki lub działania, jakie należy zastosować w przypadku nieosiągnięcia celów w zakresie poziomu usług;
(iii)
kopie umów dotyczących takich uzgodnień.
Artykuł  17  15

Usługi dodatkowe

W przypadku gdy wnioskodawca, przedsiębiorstwo należące do jego grupy albo przedsiębiorstwo, z którym wnioskodawca zawarł umowę dotyczącą usług transakcyjnych lub posttransakcyjnych, świadczy lub planuje świadczyć jakiekolwiek usługi dodatkowe, wniosek o rejestrację jako repozytorium transakcji zawiera następujące informacje:

a)
opis usług dodatkowych świadczonych przez wnioskodawcę lub przedsiębiorstwo należące do jego grupy oraz opis wszelkich umów, które dane repozytorium transakcji może posiadać z przedsiębiorstwami świadczącymi usługi transakcyjne, usługi posttransakcyjne lub inne powiązane usługi, a także kopie takich umów;
b)
opis procedur i polityk, które zapewniają niezbędny poziom operacyjnego rozdziału - pod względem zasobów, systemów i procedur - pomiędzy usługami repozytorium transakcji świadczonymi przez wnioskodawcę na podstawie rozporządzenia (UE) nr 648/2012 i innymi liniami biznesowymi, w tym liniami biznesowymi, które obejmują świadczenie usług na mocy prawa Unii lub prawa państwa trzeciego, niezależnie od tego, czy oddzielna linia biznesowa jest prowadzona przez dane repozytorium transakcji, przedsiębiorstwo należące do jego spółki holdingowej lub inne przedsiębiorstwo, z którym dane repozytorium transakcji zawarło umowę w kontekście łańcucha transakcyjnego lub posttransakcyjnego bądź też linii biznesowej.

SEKCJA  8

Zasady dotyczące dostępu

Artykuł  18  16  

Przejrzystość zasad dotyczących dostępu

1. 
Wniosek o rejestrację jako repozytorium transakcji zawiera następujące informacje:
a)
opis polityk i procedur, zgodnie z którymi użytkownicy różnego rodzaju zgłaszają dane i uzyskują dostęp do danych w repozytorium transakcji, w tym wszelkie procesy, których odpowiedni użytkownicy mogą potrzebować w celu dostępu do informacji przechowywanych przez repozytorium transakcji, przeglądania tych informacji lub ich zmiany;
b)
kopię warunków określających prawa i obowiązki użytkowników różnego rodzaju w odniesieniu do informacji przechowywanych przez repozytorium transakcji;
c)
opis różnych kategorii dostępu, z których mogą korzystać użytkownicy;
d)
opis polityk i procedur dotyczących dostępu, zgodnie z którymi inni usługodawcy mogą posiadać niedyskryminacyjny dostęp do informacji przechowywanych przez repozytorium transakcji pod warunkiem wyrażenia przez stosownych kontrahentów pisemnej, dobrowolnej i odwoływalnej zgody;
e)
opis kanałów i mechanizmów stosowanych przez repozytorium transakcji w celu publicznego ujawniania informacji na temat dostępu do danego repozytorium transakcji.
2. 
Informacje, o których mowa w ust. 1 lit. a), b) i c), określa się dla następujących grup użytkowników:
a)
użytkownicy wewnętrzni;
b)
kontrahenci dokonujący zgłoszeń;
c)
podmioty składające sprawozdanie;
d)
podmioty odpowiedzialne za sprawozdawczość;
e)
kontrahenci niedokonujący zgłoszeń;
f)
osoby trzecie niedokonujące zgłoszeń;
g)
podmioty wymienione w art. 81 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 648/2012;
h)
w stosownych przypadkach - użytkownicy innego rodzaju.
Artykuł  19  17  

Weryfikacja kompletności i poprawności danych

Wniosek o rejestrację jako repozytorium transakcji zawiera następujące informacje:

a)
procedury dotyczące uwierzytelniania tożsamości użytkowników uzyskujących dostęp do repozytorium transakcji;
b)
procedury dotyczące weryfikacji kompletności i poprawności danych na temat instrumentów pochodnych zgłaszanych do repozytorium transakcji;
c)
procedury dotyczące weryfikacji zezwolenia oraz pozwolenia w zakresie technologii informatycznych udzielonych podmiotowi przekazującemu zgłoszenie w imieniu kontrahenta dokonującego zgłoszeń;
d)
procedury dotyczące weryfikacji, czy zawsze zachowana jest logiczna kolejność przekazywanych szczegółowych danych dotyczących zgłaszanych instrumentów pochodnych;
e)
procedury dotyczące weryfikacji kompletności i poprawności szczegółowych danych dotyczących zgłaszanych instrumentów pochodnych;
f)
procedury dotyczące uzgadniania danych między repozytoriami transakcji, w przypadku gdy kontrahenci dokonują zgłoszeń do różnych repozytoriów transakcji;
g)
procedury dotyczące przekazywania kontrahentom transakcji na instrumentach pochodnych lub osobom trzecim dokonującym zgłoszenia w ich imieniu informacji zwrotnych na temat weryfikacji przeprowadzonych zgodnie z lit. a)-e) i wyników procesu uzgadniania zgodnie z lit. f).
Artykuł  20  18  

Przejrzystość w zakresie ustalania cen

Wniosek o rejestrację jako repozytorium transakcji zawiera opis następujących kwestii:

a)
stosowanej przez wnioskodawcę polityki ustalania cen, w tym wszelkich istniejących zniżek i rabatów oraz warunków korzystania z tych obniżek cen;
b)
stosowanej przez wnioskodawcę struktury opłat za świadczenie wszelkich usług repozytorium transakcji i usług dodatkowych, w tym szacowany koszt usług repozytorium transakcji i usług dodatkowych, wraz ze szczegółami dotyczącymi metod stosowanych do księgowania odrębnych kosztów, które wnioskodawca może ponosić, świadcząc usługi repozytorium transakcji i usługi dodatkowe;
c)
metod stosowanych przez wnioskodawcę w celu publicznego udostępnienia informacji wszystkim rodzajom użytkowników, w tym kopię struktury opłat, w której rozdzielono usługi repozytorium transakcji i usługi dodatkowe.

SEKCJA  9

Niezawodność działania

Artykuł  21  19

Ryzyko operacyjne

1. 
Wniosek o rejestrację jako repozytorium transakcji zawiera:
a)
szczegółowy opis dostępnych zasobów oraz procedur opracowanych w celu zidentyfikowania i ograniczenia ryzyka operacyjnego i innych rodzajów istotnego ryzyka, na które jest narażony wnioskodawca, w tym kopię odpowiednich polityk, metodyk, procedur wewnętrznych i instrukcji;
b)
opis płynnych aktywów netto finansowanych z kapitału własnego służących do pokrycia potencjalnych ogólnych strat z tytułu prowadzenia działalności, tak by kontynuować świadczenie usług, a także ocenę, czy środki finansowe wnioskodawcy są wystarczające, by pokryć koszty operacyjne likwidacji lub reorganizacji krytycznych operacji i usług w ciągu co najmniej sześciu miesięcy;
c)
plan zapewnienia ciągłości działania wnioskodawcy oraz politykę aktualizacji tego planu, w tym:
2
(i)
opis wszystkich procesów biznesowych, zasobów, procedur eskalacji i powiązanych systemów, które są niezbędne do zapewnienia usług repozytorium transakcji składającego wniosek o rejestrację, w tym wszelkich odpowiednich usług zlecanych na zasadzie outsourcingu oraz strategii, polityki i celów repozytorium transakcji służących zapewnieniu ciągłości tych procesów;
2
(ii)
opis uzgodnień dokonanych z innymi dostawcami infrastruktury rynku finansowego, w tym z innymi repozytoriami transakcji;
2
(iii)
opis uzgodnień mających na celu zapewnienie minimalnego gwarantowanego poziomu usług związanych z realizacją funkcji krytycznych oraz przewidywany czas przywrócenia pełnej operacyjności tych funkcji;
2
(iv)
maksymalny dopuszczalny czas przywrócenia procesów i systemów biznesowych, mając na uwadze termin zgłaszania informacji do repozytoriów transakcji przewidziany w art. 9 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 648/2012 oraz ilość danych, które repozytorium transakcji musi przetwarzać w ciągu dnia;
2
(v)
procedury postępowania w przypadku rejestrowania incydentów i procedury przeglądów;
2
(vi)
program testujący i wyniki wszystkich testów;
2
(vii)
liczbę dostępnych alternatywnych technicznych i operacyjnych miejsc prowadzenia działalności, ich położenie, zasoby w porównaniu z głównym miejscem prowadzenia działalności oraz obowiązujące procedury zapewniające ciągłość działania na wypadek konieczności wykorzystania tych alternatywnych miejsc prowadzenia działalności;
2
(viii)
informacje o dostępie do zapasowego miejsca prowadzenia działalności w celu umożliwienia pracownikom zapewnienia ciągłości działania, jeżeli główne miejsce nie jest dostępne;
2
(ix)
plany, procedury i uzgodnienia dotyczące postępowania w sytuacjach awaryjnych i zapewnienia bezpieczeństwa personelu;
2
(x)
plany, procedury i uzgodnienia dotyczące zarządzania w sytuacji kryzysowej, w tym koordynacji ogółu działań mających na celu zapewnienie ciągłości działania oraz ich szybkiego i skutecznego uruchomienia w zakładanym czasie wznowienia funkcji;
2
(xi)
plany, procedury i uzgodnienia dotyczące wznowienia działania systemu, aplikacji i elementów infrastruktury wnioskodawcy w zakładanym czasie wznowienia funkcji;
d)
opis uzgodnień dotyczących zapewnienia działalności prowadzonego przez wnioskodawcę repozytorium transakcji w przypadku zakłóceń i włączenia użytkowników repozytorium transakcji i innych osób trzecich w funkcjonowanie tych uzgodnień.
2.  20
 We wniosku o rejestrację jako repozytorium transakcji zawiera się informacje na temat procedur mających na celu zapewnienie prawidłowego zastąpienia pierwotnego repozytorium transakcji, gdy wystąpi o to kontrahent dokonujący zgłoszenia, podmiot odpowiedzialny za zgłaszanie lub osoba trzecia dokonująca zgłoszenia w imieniu kontrahentów niedokonujących zgłoszeń albo gdy takie zastąpienie jest wynikiem cofnięcia rejestracji, oraz uwzględnia się w nim informacje na temat procedur przekazywania danych oraz przekierowywania przepływów zgłoszeń do innych repozytoriów transakcji.

SEKCJA  10

Prowadzenie dokumentacji

Artykuł  22  21

Polityka ewidencjonowania

1. 
Wniosek o rejestrację jako repozytorium transakcji zawiera informacje dotyczące otrzymywania danych i postępowania z nimi, w tym na temat wszelkich polityk i procedur wprowadzonych przez wnioskodawcę w celu zapewnienia:
a)
terminowego i wiernego rejestrowania zgłoszonych informacji;
b) 22
 ewidencjonowania wszystkich zgłoszonych informacji dotyczących zawarcia, zmiany lub rozwiązania kontraktu pochodnego w rejestrze zgłoszeń identyfikującym osobę lub osoby, które zwróciły się o wykonanie danej operacji, w tym, w stosownych przypadkach, samo repozytorium transakcji, powody takiej operacji, datę i godzinę wykonania operacji oraz stare i nowe dane określone w załączniku do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2022/ 1860 23 ;
c)
przechowywania danych zarówno w trybie online, jak i offline;
d)
właściwego kopiowania danych do celów ciągłości działania.
2. 
Wniosek o rejestrację jako repozytorium transakcji zawiera informacje na temat systemów, polityk i procedur ewidencjonowania stosowanych w celu zapewnienia właściwego modyfikowania zgłoszonych danych oraz poprawnego obliczania pozycji zgodnie z odpowiednimi wymogami prawnymi lub regulacyjnymi.

SEKCJA  11

Dostęp do danych

Artykuł  23  24

Mechanizmy zapewniające dostęp do danych

Wniosek o rejestrację jako repozytorium transakcji zawiera opis zasobów, metod i kanałów, za pomocą których wnioskodawca udostępnia informacje zgodnie z art. 81 ust. 1, 3 i 5 rozporządzenia (UE) nr 648/2012, a także następujące informacje:

a)
procedurę obliczania pozycji zagregowanych zgodnie z rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) nr 151/2013 25  oraz opis zasobów, metod i kanałów, które repozytorium transakcji będzie wykorzystywało w celu ułatwienia publicznego dostępu do przechowywanych przez nie danych zgodnie z art. 81 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 648/2012, a także opis częstotliwości aktualizacji oraz kopię odpowiednich instrukcji i polityk wewnętrznych;
b) 26
 opis zasobów, metod i rozwiązań, które repozytorium transakcji stosuje w celu ułatwiania odpowiednim właściwym organom dostępu do szczegółowych informacji dotyczących kontraktów pochodnych zgodnie z art. 81 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 648/2012, rejestru ewidencjonującego problemy informatyczne w repozytoriach transakcji, które to problemy mają wpływ na jakość danych udostępnianych odpowiednim właściwym organom zgodnie z art. 81 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 648/2012, a także informacje na temat częstotliwości aktualizacji oraz mechanizmów kontroli i weryfikacji, które repozytorium transakcji może ustanowić na potrzeby procesu filtrowania dostępu, jak również kopię odpowiednich instrukcji i polityk wewnętrznych;
c)
procedurę i opis zasobów, metod i kanałów, które repozytorium transakcji stosuje w celu ułatwienia terminowego, ustrukturyzowanego i kompleksowego gromadzenia danych od kontrahentów oraz udostępniania przechowywanych przez nie informacji kontrahentom transakcji na instrumentach pochodnych zgodnie z art. 80 ust. 5 rozporządzenia (UE) nr 648/2012, a także kopię odpowiednich instrukcji i polityk wewnętrznych.
Artykuł  23a  27  

Bezpośredni i natychmiastowy dostęp organów do danych

Wniosek o rejestrację jako repozytorium transakcji zawiera informacje dotyczące następujących kwestii:

a)
warunków, na jakich organy, o których mowa w art. 81 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 648/2012, uzyskują bezpośredni i natychmiastowy dostęp do szczegółowych informacji dotyczących instrumentów pochodnych przechowywanych w repozytorium transakcji zgodnie z rozporządzeniem delegowanym (UE) nr 151/2013;
b)
procedury, zgodnie z którą organy, o których mowa w lit. a), uzyskują bezpośredni i natychmiastowy dostęp do szczegółowych informacji dotyczących instrumentów pochodnych przechowywanych w repozytorium transakcji zgodnie z rozporządzeniem delegowanym (UE) nr 151/2013;
c)
procedury mającej na celu zapewnienie integralności danych, do których uzyskały dostęp te organy.

ROZDZIAŁ  2  28  

ROZSZERZENIE REJESTRACJI

Artykuł  23b  29  

Rozszerzenie rejestracji

We wniosku o rozszerzenie istniejącej rejestracji na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2365 30  zawiera się informacje określone w art. 1, z wyjątkiem ust. 2 lit. k), w art. 2 i 5, art. 7, z wyjątkiem ust. 2 lit. d), w art. 8 lit. b), art. 9 ust. 1 lit. b) i e), art. 11, art. 12 ust. 2, art. 13, art. 14 ust. 2, art. 15, art. 16, z wyjątkiem lit. c), w art. 17-23a i art. 23c.

ROZDZIAŁ  3  31

OPŁATY I WERYFIKACJA

Artykuł  23c  32  

Uiszczenie opłat

Do wniosku o rejestrację lub rozszerzenie rejestracji jako repozytorium transakcji dołącza się dowód uiszczenia odpowiedniej opłaty rejestracyjnej lub opłaty za rozszerzenie rejestracji ustanowionych w rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) nr 1003/2013 33 .

Artykuł  24

Poświadczanie prawdziwości i kompletności informacji podanych we wniosku

1.  34
 Do wszelkich informacji przedkładanych ESMA w trakcie procesu rejestracji dołącza się pismo podpisane przez członka zarządu repozytorium transakcji i kierownictwa wyższego szczebla, poświadczające, że przedłożone informacje są według ich najlepszej wiedzy dokładne i kompletne na dzień ich przedłożenia.
2. 
Do informacji w stosownych przypadkach załącza się również odpowiednią dokumentację prawną przedsiębiorstwa poświadczającą prawdziwość przedłożonych informacji.
Artykuł  25

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 19 grudnia 2012 r.
W imieniu Komisji
José Manuel BARROSO
Przewodniczący
1 Dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym.
2 Dz.U L 201 z 27.7.2012, s. 1.
3 Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 84.
4 Art. 1 ust. 2 zmieniony przez art. 1 ust. 1 rozporządzenia nr 2019/362 z dnia 13 grudnia 2018 r. (Dz.U.UE.L.2019.81.74) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 kwietnia 2019 r.
5 Art. 2 zmieniony przez art. 1 ust. 2 rozporządzenia nr 2019/362 z dnia 13 grudnia 2018 r. (Dz.U.UE.L.2019.81.74) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 kwietnia 2019 r.
6 Art. 3 ust. 2 zmieniony przez art. 1 ust. 3 rozporządzenia nr 2019/362 z dnia 13 grudnia 2018 r. (Dz.U.UE.L.2019.81.74) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 kwietnia 2019 r.
7 Art. 7 zmieniony przez art. 1 ust. 4 rozporządzenia nr 2019/362 z dnia 13 grudnia 2018 r. (Dz.U.UE.L.2019.81.74) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 kwietnia 2019 r.
8 Art. 9 zmieniony przez art. 1 ust. 5 rozporządzenia nr 2019/362 z dnia 13 grudnia 2018 r. (Dz.U.UE.L.2019.81.74) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 kwietnia 2019 r.
9 Art. 11 zmieniony przez art. 1 ust. 6 rozporządzenia nr 2019/362 z dnia 13 grudnia 2018 r. (Dz.U.UE.L.2019.81.74) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 kwietnia 2019 r.
10 Art. 12 zmieniony przez art. 1 ust. 7 rozporządzenia nr 2019/362 z dnia 13 grudnia 2018 r. (Dz.U.UE.L.2019.81.74) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 kwietnia 2019 r.
11 Rozporządzenie (WE) nr 1606/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 19 lipca 2002 r. w sprawie stosowania międzynarodowych standardów rachunkowości (Dz.U. L 243 z 11.9.2002, s. 1).
12 Dyrektywa 2006/43/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 17 maja 2006 r. w sprawie ustawowych badań rocznych sprawozdań finansowych i skonsolidowanych sprawozdań finansowych (Dz.U. L 157 z 9.6.2006, s. 87).
13 Art. 14 zmieniony przez art. 1 ust. 8 rozporządzenia nr 2019/362 z dnia 13 grudnia 2018 r. (Dz.U.UE.L.2019.81.74) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 kwietnia 2019 r.
14 Art. 16 zmieniony przez art. 1 ust. 9 rozporządzenia nr 2019/362 z dnia 13 grudnia 2018 r. (Dz.U.UE.L.2019.81.74) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 kwietnia 2019 r.
15 Art. 17 zmieniony przez art. 1 ust. 10 rozporządzenia nr 2019/362 z dnia 13 grudnia 2018 r. (Dz.U.UE.L.2019.81.74) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 kwietnia 2019 r.
16 Art. 18 zmieniony przez art. 1 pkt 11 rozporządzenia nr (UE) 2019/362 z dnia 13 grudnia 2018 r. (Dz.U.UE.L.2019.81.74) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 kwietnia 2019 r.
17 Art. 19 zmieniony przez art. 1 pkt 11 rozporządzenia nr (UE) 2019/362 z dnia 13 grudnia 2018 r. (Dz.U.UE.L.2019.81.74) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 kwietnia 2019 r.
18 Art. 20 zmieniony przez art. 1 pkt 11 rozporządzenia nr (UE) 2019/362 z dnia 13 grudnia 2018 r. (Dz.U.UE.L.2019.81.74) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 kwietnia 2019 r.
19 Art. 21 zmieniony przez art. 1 ust. 12 rozporządzenia nr 2019/362 z dnia 13 grudnia 2018 r. (Dz.U.UE.L.2019.81.74) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 kwietnia 2019 r.
20 Art. 21 ust. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 2022/1857 z dnia 10 czerwca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.262.41) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 27 października 2022 r.
21 Art. 22 zmieniony przez art. 1 ust. 13 rozporządzenia nr 2019/362 z dnia 13 grudnia 2018 r. (Dz.U.UE.L.2019.81.74) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 kwietnia 2019 r.
22 Art. 22 ust. 1 lit. b) zmieniona przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr 2022/1857 z dnia 10 czerwca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.262.41) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 27 października 2022 r.
23 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2022/1860 z dnia 10 czerwca 2022 r. ustanawiające, na potrzeby stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012, wykonawcze standardy techniczne w odniesieniu do standardów, formatów, częstotliwości i metod oraz zasad dokonywania zgłoszeń (Dz.U. L 262 z 7.10.2022, s. 68).
24 Art. 23 zmieniony przez art. 1 ust. 14 rozporządzenia nr 2019/362 z dnia 13 grudnia 2018 r. (Dz.U.UE.L.2019.81.74) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 kwietnia 2019 r.
25 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 151/2013 z dnia 19 grudnia 2012 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 w sprawie instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym, kontrahentów centralnych i repozytoriów transakcji w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających dane, które mają być publikowane i udostępniane przez repozytoria transakcji, a także standardy operacyjne dotyczące agregowania i porównywania danych oraz dostępu do tych danych (Dz.U. L 52 z 23.2.2013, s. 33).
26 Art. 23 lit. b) zmieniona przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia nr 2022/1857 z dnia 10 czerwca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.262.41) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 27 października 2022 r.
27 Art. 23a dodany przez art. 1 pkt 15 rozporządzenia nr (UE) 2019/362 z dnia 13 grudnia 2018 r. (Dz.U.UE.L.2019.81.74) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 kwietnia 2019 r.
28 Rozdział 2 dodany przez art. 1 pkt 5 rozporządzenia nr 2022/1857 z dnia 10 czerwca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.262.41) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 27 października 2022 r.
29 Art. 23b dodany przez art. 1 pkt 6 rozporządzenia nr 2022/1857 z dnia 10 czerwca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.262.41) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 27 października 2022 r.
30 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2365 z dnia 25 listopada 2015 r. w sprawie przejrzystości transakcji finansowanych z użyciem papierów wartościowych i ponownego wykorzystania oraz zmiany rozporządzenia (UE) nr 648/2012 (Dz.U. L 337 z 23.12.2015, s. 1).
31 Rozdział 3 dodany przez art. 1 pkt 7 rozporządzenia nr 2022/1857 z dnia 10 czerwca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.262.41) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 27 października 2022 r.
32 Art. 23c dodany przez art. 1 pkt 8 rozporządzenia nr 2022/1857 z dnia 10 czerwca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.262.41) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 27 października 2022 r.
33 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1003/2013 z dnia 12 lipca 2013 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 w odniesieniu do opłat pobieranych przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych od repozytoriów transakcji (Dz.U. L 279 z 19.10.2013, s. 4).
34 Art. 24 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 9 rozporządzenia nr 2022/1857 z dnia 10 czerwca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.262.41) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 27 października 2022 r.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2013.52.25

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 150/2013 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 w sprawie instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym, kontrahentów centralnych i repozytoriów transakcji w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających szczegóły dotyczące wniosku o rejestrację jako repozytorium transakcji
Data aktu: 19/12/2012
Data ogłoszenia: 23/02/2013
Data wejścia w życie: 15/03/2013