PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 212 ust. 2,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,
stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą(1),
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Rozporządzenie Rady (WE) nr 1085/2006 z dnia 17 czerwca 2006 r. ustanawiające Instrument Pomocy Przedakcesyjnej (IPA)(2) przewiduje pomoc dla krajów kandydujących i potencjalnych krajów kandydujących w stopniowym dostosowywaniu do norm i polityk Unii, w tym - w stosownych przypadkach - do dorobku prawnego, mając na względzie przyszłe członkostwo.
(2) W rozporządzeniu (WE) nr 1085/2006 wprowadzono wyraźne rozróżnienie na kraje kandydujące i potencjalne kraje kandydujące.
(3) Podczas posiedzenia w dniu 17 czerwca 2010 r. Rada Europejska z zadowoleniem przyjęła opinię Komisji dotyczącą wniosku Islandii o członkostwo w Unii, odnotowała, że Islandia spełnia kryteria polityczne określone podczas posiedzenia Rady Europejskiej w Kopenhadze w 1993 r. oraz zdecydowała, że należy rozpocząć negocjacje z Islandią w sprawie przystąpienia. Islandia jest zatem krajem kandydującym.
(4) Podczas posiedzenia w dniu 17 grudnia 2010 r. Rada Europejska zatwierdziła konkluzje Rady z dnia 14 grudnia 2010 r. dotyczące rozszerzenia i zgodziła się na przyznanie Czarnogórze statusu kraju kandydującego.
(5) Rada wezwała Komisję do przedstawienia wniosku w sprawie zmian do art. 19 rozporządzenia (WE) nr 1085/2006 celem wyjaśnienia zasad dotyczących uczestnictwa w przyznawaniu dotacji finansowanych w ramach komponentu IPA dotyczącego współpracy transgranicznej oraz zapewnienia spójności z innymi instrumentami pomocy zewnętrznej, w szczególności z Europejskim Instrumentem Sąsiedztwa i Partnerstwa.
(6) Rozporządzenie Rady (WE) nr 389/2006 z dnia 27 lutego 2006 r. ustanawiające instrument wsparcia finansowego w celu stymulowania rozwoju gospodarczego tureckiej wspólnoty cypryjskiej(3) wyznacza komitet przewidziany w rozporządzeniu Rady (EWG) nr 3906/89 z dnia 18 grudnia 1989 r. w sprawie pomocy gospodarczej dla niektórych państw Europy Środkowej i Wschodniej(4) (zwany dalej "komitetem ds. Phare") w celu udzielenia Komisji wsparcia w zarządzaniu pomocą na rzecz tureckiej wspólnoty cypryjskiej. Zgodnie z art. 25 rozporządzenia (WE) nr 1085/2006 rozporządzenie (EWG) nr 3906/89 zostało uchylone; jednak w dalszym ciągu ma ono zastosowanie do aktów prawnych i zobowiązań realizujących budżet na lata poprzedzające rok 2007. Ponieważ rozporządzenie (WE) nr 389/2006 w dalszym ciągu jest podstawowym aktem, na którym opiera się finansowe wsparcie udzielane tureckiej wspólnocie cypryjskiej, wykraczające poza wspomniane lata budżetowe, komitet ds. Phare powinien również kontynuować swoją działalność w tym celu.
(7) Rozporządzenie (WE) nr 1085/2006 należy zatem odpowiednio zmienić,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Strasburgu dnia 15 lutego 2012 r.
W imieniu Parlamentu Europejskiego |
W imieniu Rady |
M. SCHULZ |
N. WAMMEN |
Przewodniczący |
Przewodniczący |
______(1) Stanowisko Parlamentu Europejskiego z dnia 14 grudnia 2011 r. (dotychczas nieopublikowane w Dzienniku Urzędowym) i decyzja Rady z dnia 23 stycznia 2012 r.
(2) Dz.U. L 210 z 31.7.2006, s. 82.
(3) Dz.U. L 65 z 7.3.2006, s. 5.
(4) Dz.U. L 375 z 23.12.1989, s. 11.