(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2012/795/UE)
(Dz.U.UE L z dnia 19 grudnia 2012 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/UE z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie emisji przemysłowych (zintegrowane zapobieganie zanieczyszczeniom i ich kontrola)(1), w szczególności jej art. 72 ust. 2,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Komisja opracowała kwestionariusze w celu określenia zestawu informacji, jakie mają być udostępniane przez państwa członkowskie na potrzeby sprawozdań z wdrożenia dyrektywy 2010/75/UE w latach 2013-2016.
(2) Państwa członkowskie powinny być zobowiązane do przedłożenia odpowiedzi na pytania zawarte w kwestionariuszu, dotyczące tylko roku 2013 r., w ramach sprawozdania w sprawie środków podjętych przez państwa członkowskie w celu wdrożenia tych wymogów dyrektywy 2010/75/UE, które nie były wcześniej stosowane zgodnie z dyrektywą Rady 78/176/EWG z dnia 20 lutego 1978 r. w sprawie odpadów pochodzących z przemysłu ditlenku tytanu(2), dyrektywą Rady 82/883/EWG z dnia 3 grudnia 1982 r. w sprawie procedur nadzorowania i monitorowania środowiska naturalnego w odniesieniu do odpadów pochodzących z przemysłu ditlenku tytanu(3), dyrektywą Rady 92/112/EWG z dnia 15 grudnia 1992 r. w sprawie procedur harmonizacji programów mających na celu ograniczanie i ostateczną eliminację zanieczyszczeń powodowanych przez odpady pochodzące z przemysłu ditlenku tytanu(4), dyrektywą Rady 1999/13/WE z dnia 11 marca 1999 r. w sprawie ograniczenia emisji lotnych związków organicznych spowodowanej użyciem organicznych rozpuszczalników podczas niektórych czynności i w niektórych urządzeniach(5), dyrektywą 2000/76/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 4 grudnia 2000 r. w sprawie spalania odpadów(6), dyrektywą 2001/80/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2001 r. w sprawie ograniczenia emisji niektórych zanieczyszczeń do powietrza z dużych obiektów energetycznego spalania(7), dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/1/WE z dnia 15 stycznia 2008 r. dotyczącą zintegrowanego zapobiegania zanieczyszczeniom i ich kontroli(8) przed ich uchyleniem dyrektywą 2010/75/UE.
(3) Państwa członkowskie powinny również zostać zobowiązane do przesłania odpowiedzi na pytania zawarte w kwestionariuszu w ramach sprawozdania na lata 2013-2016 na temat reprezentatywnych danych dotyczących emisji i innych form zanieczyszczeń, dopuszczalnych wartości emisji, stosowania art. 14 i 15 dyrektywy 2010/75/UE oraz postępów poczynionych w zakresie rozwoju i stosowania nowych technik zgodnie z art. 27, co pozwoli Komisji na zebranie informacji na temat ogólnych środków wykonawczych (moduł 1), określenie źródła informacji na temat poszczególnych instalacji, które jest zgodne z Europejskim Rejestrem Uwalniania i Transferu Zanieczyszczeń (moduł 2), potwierdzenie, że w pozwoleniach zostały zastosowane prawidłowo najlepsze dostępne techniki (moduł 3), oraz weryfikację stosowania minimalnych wymogów sektorowych (moduł 4).
(4) Zgodnie z art. 72 ust. 1 dyrektywy 2010/75/UE państwa członkowskie są zobowiązane do udostępniania informacji w formacie elektronicznym.
(5) Aby zapewnić spójność i zgodność informacji państw członkowskich, Komisja, wspomagana przez Europejską Agencję Ochrony Środowiska, powinna opracować specjalny format sprawozdania elektronicznego.
(6) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ustanowionego na mocy art. 75 ust. 1 dyrektywy 2010/75/UE,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
(1) Dz.U. L 334 z 17.12.2010, s. 17.
(2) Dz.U. L 54 z 25.2.1978, s. 19.
(3) Dz.U. L 378 z 31.12.1982, s. 1.
(4) Dz.U. L 409 z 31.12.1992, s. 11.
(5) Dz.U. L 85 z 29.3.1999, s. 1.
(6) Dz.U. L 332 z 28.12.2000, s. 91.
(7) Dz.U. L 309 z 27.11.2001, s. 1.
(8) Dz.U. L 24 z 29.1.2008, s. 8.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2012.349.57 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2012/795/UE ustanawiająca rodzaj, format i częstotliwość przekazywania informacji, które mają być udostępniane przez państwa członkowskie na potrzeby sprawozdań z wdrożenia dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/UE w sprawie emisji przemysłowych |
| Data aktu: | 12/12/2012 |
| Data ogłoszenia: | 19/12/2012 |
| Data wejścia w życie: | 19/12/2012 |