Decyzja 2012/586/UE w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Fundacji Kształcenia za rok budżetowy 2010

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO
z dnia 10 maja 2012 r.
w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Fundacji Kształcenia za rok budżetowy 2010

(2012/586/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 17 października 2012 r.)

PARLAMENT EUROPEJSKI,

uwzględniając ostateczne roczne sprawozdanie finansowe Europejskiej Fundacji Kształcenia za rok budżetowy 2010,
uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego na temat rocznego sprawozdania finansowego Europejskiej Fundacji Kształcenia za rok budżetowy 2010, wraz z odpowiedziami Fundacji(1),
uwzględniając zalecenie Rady z dnia 21 lutego 2012 r. (06083/2012 - C7-0051/2012),
uwzględniając art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(2), w szczególności jego art. 185,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1339/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. ustanawiające Europejską Fundację Kształcenia(3), w szczególności jego art. 17,
uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(4), w szczególności jego art. 94,
uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Zatrudnienia i Spraw Socjalnych (A7-0135/2012),
1.
udziela dyrektorowi Europejskiej Fundacji Kształcenia absolutorium z wykonania budżetu Fundacji na rok budżetowy 2010;
2.
przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;
3.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji wraz z rezolucją, która stanowi jej integralną część, dyrektorowi Europejskiej Fundacji Kształcenia, Radzie, Komisji i Trybunałowi Obrachunkowemu oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).
Martin SCHULZ Klaus WELLE
Przewodniczący Sekretarz Generalny
______

(1) Dz.U. C 366 z 15.12.2011, s. 145.

(2) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.

(3) Dz.U. L 354 z 31.12.2008, s. 82.

(4) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO

z dnia 10 maja 2012 r.

zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Fundacji Kształcenia za rok budżetowy 2010

PARLAMENT EUROPEJSKI,

uwzględniając ostateczne roczne sprawozdanie finansowe Europejskiej Fundacji Kształcenia za rok budżetowy 2010,
uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego na temat rocznego sprawozdania finansowego Europejskiej Fundacji Kształcenia za rok budżetowy 2010, wraz z odpowiedziami Fundacji(1),
uwzględniając zalecenie Rady z dnia 21 lutego 2012 r. (06083/2012 - C7-0051/2012),
uwzględniając art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(2), w szczególności jego art. 185,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1339/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. ustanawiające Europejską Fundację Kształcenia(3), w szczególności jego art. 17,
uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(4), w szczególności jego art. 94,
uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Zatrudnienia i Spraw Socjalnych (A7-0135/2012),
A.
mając na uwadze, że Trybunał Obrachunkowy oświadczył, iż uzyskał wystarczającą pewność, że sprawozdanie finansowe za rok budżetowy 2010 jest wiarygodne oraz że transakcje leżące u podstaw sprawozdania zostały przeprowadzone zgodnie z prawem i prawidłowo,
B.
mając na uwadze fakt, że w dniu 10 maja 2011 r. Parlament Europejski udzielił dyrektorowi Europejskiej Fundacji Kształcenia absolutorium z wykonania budżetu fundacji za rok budżetowy 2009(5), a także fakt, że w rezolucji załączonej do decyzji o absolutorium Parlament między innymi:
domagał się, by Fundacja sprecyzowała dokładniej procedury budżetowe, tak aby uniknąć dużej liczby przesunięć budżetowych,
wezwał Fundację do wywiązania się z jej obowiązku przedstawienia podsumowania sprawozdania z harmonogramu płatności należnych w kolejnych latach budżetowych w celu spełnienia zobowiązań przewidzianych w budżecie we wcześniejszych latach budżetowych,
domagał się, by Fundacja otrzymała zgodę Rady Zarządzającej, gdy wymagane jest przesunięcie, do czego zobowiązuje Fundację jej regulamin finansowy,
C.
mając na uwadze, że budżet Fundacji na 2010 r. wynosił 19.300.000 EUR, co jest kwotą o 4,46 % niższą w porównaniu do kwoty 20.200.000 EUR w 2009 r.,
D.
mając na uwadze, że początkowy wkład Unii do budżetu Fundacji na 2010 r. wynosił 18.282.000 EUR wobec 14.772.000 EUR w 2009 r.(6),

Zarządzanie budżetem i finansami

1.
zwraca uwagę, że wkład Unii na rok 2009 wyniósł ogółem 19.872.000 EUR, a na kwotę tę złożył się początkowy wkład Unii, tj. 14.772.000 EUR, oraz 5.100.000 EUR z odzyskania nadwyżki z lat poprzednich; przypomina ponadto, że początkowy wkład Unii do budżetu Fundacji na rok 2010 wyniósł 18.282.000 EUR; zauważa jednak, że kwota 1.178.000 EUR, pochodząca z odzyskania nadwyżki, została do tego wkładu dodana, co w rezultacie sprawia, że całkowity wkład Unii Europejskiej na rok 2010 wyniósł 19.460.000 EUR(7);
2.
zwraca uwagę, że w rocznym sprawozdaniu finansowym Fundacji wspomniano, że w 2010 r. wkład Unii wyniósł w rzeczywistości 19.196.840,29 EUR; odnotowuje oświadczenie Fundacji, zgodnie z którym faktyczny wkład przyznany przez Unię w 2010 r. wyniósł ogółem 19.297.822 EUR, tj. 19.460.000 EUR minus 162.178 EUR stanowiące wkład rzeczowy Unii; ponadto zauważa, że Fundacja wykorzystała 19.196.840,29 EUR z otrzymanych środków unijnych i zwróciła pozostałe 100.981,71 EUR Komisji;
3.
na podstawie rocznego sprawozdania finansowego Fundacji stwierdza, że jej budżet na 2010 r. został zmieniony w listopadzie 2010 r., tak aby częściowo zrekompensować nieprzewidziane zmniejszenie przychodów Fundacji;
4.
na podstawie rocznego sprawozdania z działalności Fundacji zauważa, że wskaźnik dla jej zobowiązań wyniósł 99,9 % w porównaniu z 99,8 % w 2009 r. i 98,5 % w 2008 r., a wskaźnik realizacji płatności wyniósł 96,5 % w porównaniu z około 90 % w 2009 r. i 2008 r.;

Przesunięcia i przeniesienia

5.
na podstawie rocznego sprawozdania z działalności Fundacji odnotowuje, że zmniejszyła ona liczbę przesunięć środków budżetowych do 15 w 2010 r. w porównaniu z 33 w 2009 r. oraz że przeniosła jedynie 12,8 % środków przeznaczonych na zobowiązania w 2010 r. w porównaniu z 17 % w 2009 r. i 15 % w 2008 r.;

Rejestracja wyjątków

6.
na podstawie rocznego sprawozdania z działalności Fundacji odnotowuje, że w 2010 r. w rejestrze wyjątków odnotowano 10 wyjątków w porównaniu z 12 w 2009 r.;
7.
zauważa, że żaden z nich nie oznacza ryzyka finansowego przekraczającego 50.000 EUR; odnotowuje w szczególności, że wyjątki te opiewają na ogólną wartość finansową 100.183 EUR, co stanowi 0,53 % całego budżetu Fundacji w 2010 r.;

Zamówienia publiczne

8.
na podstawie rocznego sprawozdania z działalności Fundacji stwierdza, że przewidziała ona 8 bezpośrednich umów z wykonawcami zewnętrznymi, przy czym żadna z nich nie wiąże się z ryzykiem finansowym wyższym lub równym kwocie 50.000 EUR; odnotowuje, że całkowita wartość umów wynosi 93.575 EUR, co stanowiło 0,50 % ogólnego budżetu Fundacji w 2010 r.;

Zasoby ludzkie

9.
na podstawie rocznego sprawozdania z działalności odnotowuje, że na koniec 2010 r. Fundacja miała 4 wakujące stanowiska w planie zatrudnienia w porównaniu z 10 na koniec 2009 r.;
10.
zauważa również, że liczba pracowników w Fundacji wynosi obecnie 128, przy czym w 2010 r. 15 pracowników zostało zatrudnionych w Fundacji, a 10 - zakończyło stosunek pracy;
11.
na podstawie rocznego sprawozdania z działalności odnotowuje, że stanowiska dostępne do celów wykonania mandatu Fundacji to:
96 stanowisk czasowych,
33 stanowiska dla pracowników kontraktowych i lokalnych, oraz
6 stanowisk dla oddelegowanych ekspertów krajowych;

Wyniki

12.
na podstawie rocznego sprawozdania z działalności zauważa, że Fundacja opracowała zmieniony spis wskaźników efektywności działania w celu zwiększenia adekwatności i wymierności celów oraz dostarczenia zagregowanych danych dotyczących wyników Fundacji w zakresie jej podstawowej działalności i funkcjonowania;
13.
zwraca ponadto uwagę, że Fundacja opracowała "tablicę wskaźników", która ma na celu zapewnienie najważniejszych bieżących danych służących do codziennego monitorowania jej działań, a zwłaszcza do zarządzania i sprawozdawczości;
14.
zauważa ponadto, że na początku 2010 r. z powodzeniem wdrożono oparte na ryzyku zróżnicowanie obiegu płatności wraz z wprowadzeniem uproszczonego obiegu w przypadku transakcji obarczonych niewielkim ryzykiem;
15.
wyraża zadowolenie z faktu, że Fundacja z powodzeniem wdrożyła w pierwszym roku proces z Turynu, który zapewnia zwięzłą, udokumentowaną i całościową analizę reformy systemów kształcenia i szkolenia zawodowego w poszczególnych krajach, w tym określenie najważniejszych tendencji politycznych, wyzwań, ograniczeń oraz dobrych praktyk i możliwości;

Współpraca z Europejskim Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego (CEDEFOP)

16.
odnotowuje, że w listopadzie 2009 r. umowa o współpracy między Fundacją a CEDEFOP została przedłużona na lata 2010-2013; przyjmuje do wiadomości, że co roku Fundacja i CEDEFOP opracowują w ramach współpracy wspólny program prac, który jest załączany do programu prac obu agencji; wyraża zadowolenie, że Fundacja zamierza poświęcić w przyszłych rocznych sprawozdaniach z działalności więcej miejsca kwestiom związanym z realizacją tego wspólnego programu prac;

Audyt wewnętrzny

17.
przyjmuje do wiadomości, że w 2010 r. Służba Audytu Wewnętrznego przeprowadziła kontrolę planowania i monitorowania; w szczególności zwraca uwagę, że określiła ona osiem zaleceń, w tym jedno o randze "bardzo ważnego" zalecenia dotyczącego konieczności jasnego określenia i opisania przez Fundację przydatności podejścia stosowanego przy planowaniu rocznym;
18.
w związku z tym wzywa Fundację do skoncentrowania się na opłacalnej sprawozdawczości mającej znaczenie dla Rady Zarządzającej Fundacji i najważniejszych zainteresowanych stron i umożliwiającej im weryfikację wyników osiąganych przez Fundację;
19.
wzywa również Fundację do wykonania pozostałych zaleceń wydanych przez Służbę Audytu Wewnętrznego w ramach poprzednich kontroli;
20.
na podstawie rocznego sprawozdania z działalności Fundacji stwierdza, że przyjęła ona 16 zmienionych norm skutecznego zarządzania określonych w ramach norm kontroli wewnętrznej;
21.
zwraca uwagę na swoje zalecenia zawarte w poprzednich sprawozdaniach w sprawie absolutorium, o których mowa w załączniku do niniejszej rezolucji;
22.
w odniesieniu do pozostałych uwag towarzyszących decyzji w sprawie udzielenia absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 10 maja 2012 r.(8) w sprawie wyników, zarządzania finansami i kontroli agencji.

______

(1) Dz.U. C 366 z 15.12.2011, s. 145.

(2) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.

(3) Dz.U. L 354 z 31.12.2008, s. 82.

(4) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.

(5) Dz.U. L 250 z 27.9.2011, s. 196.

(6) Dz.U. L 64 z 12.3.2010, s. 926.

(7) Dz.U. L 64 z 12.3.2010, s. 927.

(8) Teksty przyjęte, P7_TA(2012)0164. (Zob. s. 388 niniejszego Dziennika Urzędowego).

ZAŁĄCZNIK 

ZALECENIA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO Z MINIONYCH LAT

Europejska Fundacja Kształcenia 2006 2007 2008 2009
Wyniki nie dotyczy nie dotyczy - Wzywa Agencję do opracowania diachronicznej analizy operacji przeprowadzonych w tym roku i w poprzednich latach.

- Ze względu na pokrewieństwo tematyczne wzywa do ścisłej współpracy i wykorzystania efektu synergii między Fundacją a CEDEFOP oraz zwraca się z prośbą o regularne udzielanie informacji przez obydwu dyrektorów w sprawozdaniu z działalności.

- Trudność w ustaleniu bezpośredniego powiązania między skutkami projektów Fundacji a działalnością tych instytucji.

Zwraca się do Fundacji o przedstawienie zestawienia porównawczego działań zrealizowanych w roku, którego dotyczy absolutorium, oraz działań zrealizowanych w poprzednim roku budżetowym.
Zarządzanie budżetem i finansami Fundacja nie przestrzegała zasad przedstawiania budżetu: opublikowała jedynie środki na zobowiązania za rok 2006, nie uwzględniając środków na płatności. W budżecie korygującym widnieje nieprawidłowa kwota dochodów przeznaczonych na określony cel - należało wykazać 1.200.000 EUR zamiast 3.400.000 EUR, która to kwota obejmowała błędnie kwotę dochodów przeznaczonych na określony cel przeniesioną z roku poprzedniego. nie dotyczy - Domaga się, by Fundacja sprecyzowała dokładniej procedury budżetowe, tak aby uniknąć dużej liczby przesunięć budżetowych.

- Domaga się, by Fundacja otrzymała zgodę Rady Zarządzającej, gdy wymagane jest przesunięcie, do czego zobowiązuje Fundację jej regulamin finansowy.

- Przypomina o spełnieniu obowiązku przedstawienia skróconego zestawienia harmonogramu płatności należnych w kolejnych latach budżetowych na pokrycie zobowiązań budżetowych zaciągniętych w poprzednich latach budżetowych.

Zasoby ludzkie nie dotyczy nie dotyczy - Zwraca uwagę Fundacji na (zob. audyt wewnętrzny) uchybienia w procedurach rekrutacyjnych → komisje konkursowe muszą dostarczać wystarczających informacji na temat zastosowanych procedur, wskazując uzasadnienia decyzji i ich daty, aby zapewnić przejrzystość tych procedur.

- Wzywa Agencję do przestrzegania przepisów dyrektywy Rady 2000/78/WE(1).

nie dotyczy
Audyt wewnętrzny nie dotyczy nie dotyczy Wzywa Fundację do podjęcia działań w celu wypełnienia 15 z 27 zaleceń sformułowanych przez Służbę Audytu Wewnętrznego → tj. bezzwłocznego wprowadzenia określonych wewnętrznych standardów kontroli (dotyczących dokumentacji procedur, nadzoru nad transakcjami finansowymi i ciągłości działań) oraz wykonania określonych zaleceń z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi (dotyczących zarządzania zasobami ludzkimi w planie rocznym i sprawozdaniu z działalności, ustalania celów oraz rejestracji czasu pracy) Stwierdza, że w 2009 r. wypełniono 11 z 15 zaleceń wydanych przez IAS.
(1) Dz.U. L 303 z 2.12.2000, s. 16.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024