Decyzja wykonawcza 2012/362/UE dotycząca wsparcia finansowego Unii dla niektórych państw członkowskich na wspieranie dobrowolnych badań w zakresie nadzoru nad stratami rodzin pszczoły miodnej

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI
z dnia 4 lipca 2012 r.
dotycząca wsparcia finansowego Unii dla niektórych państw członkowskich na wspieranie dobrowolnych badań w zakresie nadzoru nad stratami rodzin pszczoły miodnej

(notyfikowana jako dokument nr C(2012) 4396)

(Jedynie teksty w języku angielskim, duńskim, estońskim, fińskim, francuskim, greckim, hiszpańskim, litewskim, łotewskim, niderlandzkim, niemieckim, polskim, portugalskim, słowackim, szwedzkim, węgierskim i włoskim są autentyczne)

(2012/362/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 6 lipca 2012 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając decyzję Rady 2009/470/WE z dnia 25 maja 2009 r. w sprawie wydatków w dziedzinie weterynarii(1), w szczególności jej art. 23,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie zdrowia pszczół miodnych(2) zawiera przegląd wcześniejszych i obecnych działań Komisji dotyczących zdrowia pszczół miodnych w UE. Głównym zagadnieniem poruszonym w komunikacie jest zaobserwowany na całym świecie wzrost śmiertelności pszczół.

(2) W projekcie EFSA w 2009 r. pt. "Bee mortality and bee surveillance in Europe" (Śmiertelność pszczół i nadzór nad populacją pszczół w Europie) stwierdza się, że systemy nadzoru w UE są, ogólnie rzecz biorąc, niewydolne i że na szczeblu państw członkowskich brak jest danych, a na szczeblu UE - porównywalnych danych.

(3) W celu poprawy dostępności danych dotyczących śmiertelności pszczół należy wspierać niektóre prowadzone w państwach członkowskich badania w zakresie nadzoru nad stratami pszczoły miodnej.

(4) Decyzją wykonawczą Komisji 2011/881/UE z dnia 21 grudnia 2011 r. w sprawie finansowania celem wspierania dobrowolnych badań w zakresie nadzoru nad stratami rodzin pszczoły miodnej(3) przeznacza się 3.750.000 EUR na wsparcie finansowe Unii Europejskiej na realizację badań w zakresie nadzoru nad stratami rodzin pszczoły miodnej.

(5) Laboratorium referencyjne UE ds. zdrowia pszczół przedstawiło dokument pt. "Basis for a pilot surveillance project on honey bee colony losses" (Podstawy pilotażowego projektu nadzoru dotyczącego strat rodzin pszczoły miodnej), który dostępny jest na stronie: http://ec.europa.eu/food/animal/liveanimals/bees/bee_health_en.htm i który zawiera wskazówki dla państw członkowskich w zakresie przeprowadzania badań w zakresie nadzoru.

(6) Zwrócono się do państw członkowskich o przekazanie Komisji swoich programów badań w zakresie nadzoru, prowadzonych w oparciu o dokument Laboratorium referencyjnego UE ds. zdrowia pszczół. Dwadzieścia państw członkowskich przekazało propozycje dotyczące badań w zakresie nadzoru. Propozycje te poddane zostały ocenie technicznej i finansowej w celu oceny ich zgodności z dokumentem technicznym "Basis for a pilot surveillance project on honey bee colony losses".

(7) Belgia, Dania, Niemcy, Estonia, Grecja, Hiszpania, Francja, Włochy, Łotwa, Litwa, Węgry, Polska, Portugalia, Słowacja, Finlandia, Szwecja i Zjednoczone Królestwo stworzyły programy badań w zakresie nadzoru nad stratami rodzin pszczoły miodnej zgodnie z dokumentem technicznym "Basis for a pilot surveillance project on honey bee colony losses" i złożyły wnioski o wsparcie finansowe UE.

(8) Należy przyznać wsparcie finansowe od dnia 1 kwietnia 2012 r. na programy dobrowolnych badań w zakresie nadzoru nad stratami rodzin pszczoły miodnej realizowane w Belgii, Danii, Niemczech, Estonii, Grecji, Hiszpanii, Francji, we Włoszech, na Łotwie, Litwie, Węgrzech, w Polsce, Portugalii, na Słowacji, w Finlandii, Szwecji i w Zjednoczonym Królestwie.

(9) Na mocy rozporządzenia Rady (WE) nr 1290/2005 z dnia 21 czerwca 2005 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej(4) środki weterynaryjne mają być finansowane w ramach Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji. Do celów kontroli finansowej stosuje się przepisy art. 9, 36 i 37 wspomnianego rozporządzenia.

(10) Wypłatę wsparcia finansowego należy uzależnić od tego, czy planowane programy badań w zakresie nadzoru rzeczywiście zostały zrealizowane i czy odpowiednie organy przekazały Komisji i Laboratorium referencyjnemu UE ds. zdrowia pszczół wszystkie niezbędne informacje.

(11) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1.
Unia przyznaje Belgii, Danii, Niemcom, Estonii, Grecji, Hiszpanii, Francji, Włochom, Łotwie, Litwie, Węgrom, Polsce, Portugalii, Słowacji, Finlandii, Szwecji i Zjednoczonemu Królestwu wsparcie finansowe na ich programy badań w zakresie nadzoru nad stratami rodzin pszczoły miodnej.
2.
Wkład finansowy Unii
a) 1
stanowi 70 % kosztów kwalifikowalnych, jakie zostaną poniesione przez każde państwo członkowskie, o którym mowa w ust. 1, na programy badań w zakresie nadzoru nad stratami rodzin pszczoły miodnej, wymienione w załączniku I, w okresie od dnia 1 kwietnia 2012 r. do dnia 30 września 2013 r.;
b)
nie przekracza następujących kwot:
1)
62.876 EUR dla Belgii;
2)
192.688 EUR dla Danii;
3)
294.230 EUR dla Niemiec;
4)
66.637 EUR dla Estonii;
5)
109.931 EUR dla Grecji;
6)
205.050 EUR dla Hiszpanii;
7)
529.615 EUR dla Francji;
8)
521.590 EUR dla Włoch;
9)
147.375 EUR dla Łotwy;
10)
92.123 EUR dla Litwy;
11)
98.893 EUR dla Węgier;
12)
254.108 EUR dla Polski;
13)
28.020 EUR dla Portugalii;
14)
183.337 EUR dla Słowacji;
15)
213.986 EUR dla Finlandii;
16)
39.862 EUR dla Szwecji;
17)
267.482 EUR dla Zjednoczonego Królestwa.
c)
nie przekracza kwoty 595 EUR na wizytę w jednej pasiece.
Artykuł  2
1.
Maksymalny wkład zatwierdzony niniejszą decyzją na poniesione koszty programów, o których mowa w art. 1, ustala się na poziomie 3.307.803 EUR i zostanie on sfinansowany z budżetu ogólnego Unii Europejskiej.
2.
Kwalifikowalność wydatków na koszty personelu związane z wykonaniem testów laboratoryjnych, pobieraniem próbek i monitorowaniem, koszty materiałowe oraz pośrednie badań, przeznaczonych na badania w zakresie nadzoru, określona jest w zasadach umieszczonych w załączniku III.
3.
Pomoc finansowa Unii zostaje wypłacona po przedstawieniu i zatwierdzeniu sprawozdań i dokumentów potwierdzających, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3.
Artykuł  3
1.
Programy realizowane są zgodnie z dokumentem technicznym pt. "Basis for a pilot surveillance project on honey bee colony losses" (Podstawy pilotażowego projektu nadzoru dotyczącego strat rodzin pszczoły miodnej), który dostępny jest na stronie: http://ec.europa.eu/food/animal/liveanimals/bees/bee_health_en.htm oraz z przedstawionymi przez państwa członkowskie projektami badań w zakresie nadzoru nad stratami rodzin pszczoły miodnej.
2.
Belgia, Dania, Niemcy, Estonia, Grecja, Hiszpania, Francja, Włochy, Łotwa, Litwa, Węgry, Polska, Portugalia, Słowacja, Finlandia, Szwecja i Zjednoczone Królestwo przekazują Komisji:
nie później niż w dniu 1 marca 2013 r., okresowe sprawozdanie techniczne z pierwszej wizyty przeprowadzonej w ramach programu badań w zakresie nadzoru, a
nie później niż w dniu 31 października 2013 r., końcowe sprawozdanie techniczne z drugiej i trzeciej wizyty przeprowadzonej w ramach programu badań w zakresie nadzoru,
sprawozdanie techniczne powinno być zgodne z modelem sporządzonym przez Komisję we współpracy z laboratorium referencyjnym UE ds. zdrowia pszczół.
3.
Belgia, Dania, Niemcy, Estonia, Grecja, Hiszpania, Francja, Włochy, Łotwa, Litwa, Węgry, Polska, Portugalia, Słowacja, Finlandia, Szwecja i Zjednoczone Królestwo przekazują Komisji:
nie później niż w dniu 31 grudnia 2013 r., wersję papierową i elektroniczną swoich sprawozdań finansowych sporządzonych zgodnie z załącznikiem II. Dokumenty potwierdzające poświadczające wszystkie wydatki, o których mowa we wniosku o zwrot kosztów, są przekazywane Komisji na jej wniosek.
4.
Wyniki badań udostępniane są Komisji i laboratorium referencyjnemu UE ds. zdrowia pszczół.
Artykuł  4

Niniejsza decyzja skierowana jest do Królestwa Belgii, Królestwa Danii, Republiki Federalnej Niemiec, Republiki Estonii, Republiki Greckiej, Królestwa Hiszpanii, Republiki Francuskiej, Republiki Włoskiej, Republiki Łotewskiej, Republiki Litewskiej, Węgier, Rzeczypospolitej Polskiej, Republiki Portugalskiej, Republiki Słowackiej, Republiki Finlandii, Królestwa Szwecji i Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej.

Sporządzono w Brukseli dnia 4 lipca 2012 r.

W imieniu Komisji

John DALLI

Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 155 z 18.6.2009, s. 30.

(2) COM(2010) 714, wersja ostateczna.

(3) Dz.U. L 343 z 23.12.2011, s. 119.

(4) Dz.U. L 209 z 11.8.2005, s. 1.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Państwo członkowskie Liczba pasiek Liczba wizyt na jedną pasiekę przewidziana w badaniu Całkowite koszty bezpośrednie (Badania laboratoryjne + wizyty w celu pobrania próbek i monitorowania) Koszty ogólne

(7 %)

Łączny koszt Wsparcie UE

(70 %)

BE 150 3 83 946 5 876 89 822 62 876
DK 194 3 257 260 18 008 275 268 192 688
DE 220 3 392 831 27 498 420 329 294 230
EE 196 3 88 968 6 228 95 196 66 637
EL 200 3 146 770 10 274 157 044 109 931
ES 200 3 273 765 19 164 292 929 205 050
FR 396 3 707 096 49 497 756 593 529 615
IT 390 3 696 382 48 747 745 129 521 590
LV 193 3 196 762 13 773 210 535 147 375
LT 193 3 122 994 8 610 131 604 92 123
HU 196 3 132 034 9 242 141 276 98 893
PL 190 3 339 263 23 749 363 012 254 108
PT 145 3 37 410 2 619 40 029 28 020
SK 198 3 244 776 17 134 261 910 183 337
FI 160 3 285 695 19 999 305 694 213 986
SE 150 3 53 220 3 725 56 945 39 862
UK 200 3 357 119 24 998 382 117 267 482
Razem 4 416 293 309 141 4 725 433 3 307 803

ZAŁĄCZNIK  II

WZÓR SPRAWOZDANIA FINANSOWEGO Z DOBROWOLNYCH BADAŃ W ZAKRESIE NADZORU NAD STRATAMI RODZIN PSZCZOŁY MIODNEJ

Całkowite wydatki na projekt (rzeczywiste koszty, bez VAT)
Państwo członkowskie: Liczba odwiedzonych pasiek:
Koszty laboratoriów
Kategoria personelu Liczba dni roboczych Stawka dzienna Razem
...
...
Materiały (opis) Ilość Koszt jednostkowy Razem
...
...
Koszty pobierania próbek i monitorowania (wizyty w pasiekach)
Kategoria personelu Liczba dni roboczych Stawka dzienna Razem
...
...
Materiały (opis) Ilość Koszt jednostkowy Razem
...
...
Oświadczenie beneficjenta

Niniejszym zaświadczamy, że:

– wyżej wymienione wydatki zostały poniesione na wykonywanie zadań opisanych w dokumencie technicznym "Basis for a pilot surveillance project on honey bee colony losses"(1) i bezpośrednio związanych z realizacją programu badań w zakresie nadzoru nad stratami pszczoły miodnej, dla którego przyznane zostało wsparcie finansowe zgodnie z decyzją wykonawczą Komisji 2012/362/UE,

– powyższe koszty zostały rzeczywiście poniesione, rzetelnie zaksięgowane i są kwalifikowalne zgodnie z przepisami decyzji wykonawczej Komisji 2012/362/UE,

– wszystkie dokumenty potwierdzające poniesienie kosztów są dostępne do celów kontroli,

– nie składano wniosku o żadne inne wsparcie Unii na projekty wyszczególnione w niniejszej decyzji.

Data:

(imię, nazwisko i podpis odpowiedzialnego urzędnika finansowego)

______

(1) (Dostępny na stronie:

http://ec.europa.eu/food/animal/liveanimals/bees/bee_health_en.htm).

ZAŁĄCZNIK  III

ZASADY KWALIFIKOWALNOŚCI

1. Koszty laboratoriów

– Koszty personelu ograniczone są do rzeczywistych kosztów pracy (wynagrodzenie, składki na ubezpieczenie społeczne i składki emerytalne) poniesionych w związku z realizacją badań i wykonywaniem testów laboratoryjnych. W związku z powyższym należy zachować miesięczne wykazy obecności.

– Dzienna stawka naliczana będzie w systemie 220 dni roboczych/rok.

– Zwrot kosztów materiałów oparty jest na rzeczywistych kosztach poniesionych przez państwo członkowskie na wykonanie testów w laboratorium.

– Koszty zestawów testowych, odczynników i wszystkich innych materiałów zwracane są jedynie w przypadku, gdy użyte zostały do przeprowadzenia następujących testów:

– Obliczanie stopnia zaatakowania przez warrozę (mycie).

– Wykrywanie i opis wirusa zdeformowanych skrzydeł, wirusa ostrego paraliżu pszczół, małego chrząszcza ulowego (Aethina tumida) i roztocza Tropilaelaps.

– Obserwacje kliniczne (włącznie z obserwacją symptomów zgnilca, nosemozy, zakażeń wirusowych), liczenie zarodników pasożyta z grupy mikrosporidiów (Nosema spp.), hodowanie kultur bakteryjnych, badania mikroskopowe i testy biochemiczne na obecność zarazków zgnilca (Melissococcus plutonius) i zgnilca amerykańskiego (Paenibacillus larvae).

– Zgnilec amerykański - potwierdzenie występowania zarazków zgnilca amerykańskiego i zgnilca europejskiego poprzez zastosowanie reakcji łańcuchowej polimerazy (PCR).

2. Koszty pobierania próbek i monitorowania

– Zwrot kosztów pobierania próbek i monitorowania można otrzymać jedynie wówczas, gdy są one bezpośrednio związane z wizytami w pasiekach.

– Koszty personelu ograniczone są do rzeczywistych kosztów pracy (wynagrodzenie, składki na ubezpieczenie społeczne i składki emerytalne) poniesionych w związku z realizacją badań. W związku z powyższym należy zachować miesięczne wykazy obecności.

– Dzienna stawka naliczana będzie w systemie 220 dni roboczych/rok.

– Zwrot kosztów materiałów oparty jest na rzeczywistych kosztach poniesionych przez państwo członkowskie i przysługuje jedynie, gdy zostały one poniesione w związku z wizytami w pasiekach.

3. Koszty ogólne

Można starać się o zryczałtowaną stawkę wsparcia w wysokości 7 % obliczaną na podstawie wszystkich kosztów kwalifikowalnych.

4. Wydatki przedstawione przez państwa członkowskie do zwrotu w ramach wkładu finansowego Unii są wyrażone w euro i nie obejmują podatku od wartości dodanej (VAT) ani innych podatków.

1 Art. 1 ust. 2 lit. a) zmieniona przez art. 1 decyzji nr 2013/225/UE z dnia 17 maja 2013 r. (Dz.U.UE.L.13.135.22) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2012.176.65

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2012/362/UE dotycząca wsparcia finansowego Unii dla niektórych państw członkowskich na wspieranie dobrowolnych badań w zakresie nadzoru nad stratami rodzin pszczoły miodnej
Data aktu: 04/07/2012
Data ogłoszenia: 06/07/2012
Data wejścia w życie: 06/07/2012