Decyzja 2009/683/WE w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Wspólnotowej Agencji Kontroli Rybołówstwa za rok budżetowy 2007

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO
z dnia 23 kwietnia 2009 r.
w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Wspólnotowej Agencji Kontroli Rybołówstwa za rok budżetowy 2007

(2009/683/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 26 września 2009 r.)

PARLAMENT EUROPEJSKI,

– uwzględniając ostateczne roczne sprawozdania finansowe Wspólnotowej Agencji Kontroli Rybołówstwa za rok budżetowy 2007(1),

– uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego na temat ostatecznych rocznych sprawozdań finansowych Wspólnotowej Agencji Kontroli Rybołówstwa za rok budżetowy 2007, wraz z odpowiedziami Agencji(2),

– uwzględniając zalecenie Rady z dnia 10 lutego 2009 r. (5588/2009 - C6-0060/2009),

– uwzględniając traktat WE, w szczególności jego art. 276,

– uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(3), w szczególności jego art. 185,

– uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 768/2005 z dnia 26 kwietnia 2005 r. ustanawiające Wspólnotową Agencję Kontroli Rybołówstwa(4), w szczególności jego art. 36,

– uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w art. 185 rozporządzenia (WE, Euratom) nr 1605/2002(5), w szczególności jego art. 94,

– uwzględniając art. 71 regulaminu, jak również załącznik V do regulaminu,

– uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A6-0179/2009),

1. udziela dyrektorowi wykonawczemu Wspólnotowej Agencji Kontroli Rybołówstwa absolutorium z wykonania budżetu Agencji za rok budżetowy 2007;

2. przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;

3. zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji, wraz z rezolucją, która stanowi jej część integralną, dyrektorowi wykonawczemu Wspólnotowej Agencji Kontroli Rybołówstwa, Radzie, Komisji i Trybunałowi Obrachunkowemu oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).

Przewodniczący Sekretarz Generalny
Hans-Gert PÖTTERING Klaus WELLE

______

(1) Dz.U. C 278 z 31.10.2008, s. 78.

(2) Dz.U. C 311 z 5.12.2008, s. 1.

(3) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.

(4) Dz.U. L 128 z 21.5.2005, s. 1.

(5) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO

z dnia 23 kwietnia 2009 r.

zawierająca uwagi, które stanowią integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Wspólnotowej Agencji Kontroli Rybołówstwa za rok budżetowy 2007

PARLAMENT EUROPEJSKI,

– uwzględniając ostateczne roczne sprawozdania finansowe Wspólnotowej Agencji Kontroli Rybołówstwa za rok budżetowy 2007(1),

– uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego na temat ostatecznych rocznych sprawozdań finansowych Wspólnotowej Agencji Kontroli Rybołówstwa za rok budżetowy 2007, wraz z odpowiedziami Agencji(2),

– uwzględniając zalecenie Rady z dnia 10 lutego 2009 r. (5588/2009 - C6-0060/2009),

– uwzględniając traktat WE, w szczególności jego art. 276,

– uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(3), w szczególności jego art. 185,

– uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 768/2005 z dnia 26 kwietnia 2005 r. ustanawiające Wspólnotową Agencję Kontroli Rybołówstwa(4), w szczególności jego art. 36,

– uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w art. 185 rozporządzenia (WE, Euratom) nr 1605/2002(5), w szczególności jego art. 94,

– uwzględniając art. 71 regulaminu, jak również załącznik V do regulaminu,

– uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A6-0179/2009),

A. mając na uwadze, że Trybunał Obrachunkowy (ETO) oświadczył, iż uzyskał wystarczającą pewność, że roczne sprawozdania finansowe za rok budżetowy 2007 są wiarygodne oraz że transakcje leżące u ich podstaw zostały przeprowadzone zgodnie z prawem,

1. stwierdza, że Agencja uzyskała niezależność finansową w listopadzie 2007 r. i że w związku z tym absolutorium za rok 2007 obejmuje jedynie bardzo krótki okres;

2. zauważa, że Agencja otrzymała w pełni pozytywne poświadczenie wiarygodności od ETO; zachęca Agencję do dalszego dążenia do zapewnienia wysokiej jakości zarządzania finansowego;

3. stwierdza, że budżet Agencji w roku 2007 wyniósł 5.000.000 EUR, z czego ponad połową zarządzała Komisja, w związku z tym, że Agencja nabyła niezależność finansową dopiero krótko przed końcem roku;

4. zauważa uwagę ETO stwierdzającą, że Agencja nie ustanowiła odpowiednich procedur w celu określenia środków podlegających przeniesieniu, co doprowadziło do tego, że co najmniej 125.000 EUR zostało przeniesione bez prawnych zobowiązań; zauważa, że Agencja zobowiązała się do zapobieżenia podobnym przypadkom w roku 2008;

5. przyjmuje do wiadomości odpowiedź Agencji na uwagi ETO dotyczące nieprzyjęcia wewnętrznych standardów kontroli, z której wynika, że jej zarząd przyjął standardy kontroli wewnętrznej w marcu 2008 r.;

6. zauważa, że zdaniem ETO Agencja nie udokumentowała dotychczas w wystarczającym stopniu swoich wewnętrznych procedur kontroli; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Agencja wprowadziła system audytu wewnętrznego i zatrudniła pracowników odpowiedzialnych za dalszy rozwój systemów kontroli wewnętrznej w 2008 r.;

7. zauważa, że ETO stwierdził, iż opis systemu księgowego przygotowany przez urzędnika zatwierdzającego nie został jeszcze zatwierdzony przez księgowego; zwraca się do Agencji, aby zawarła w swoim sprawozdaniu z zarządzania budżetem i finansami za rok 2008 informacje o tym, czy zatwierdzenie miało miejsce;

8. w odniesieniu do innych uwag towarzyszących decyzji o udzieleniu absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 23 kwietnia 2009 r. w sprawie zarządzania finansami i kontroli agencji UE(6).

______

(1) Dz.U. C 278 z 31.10.2008, s. 78.

(2) Dz.U. C 311 z 5.12.2008, s. 1.

(3) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.

(4) Dz.U. L 128 z 21.5.2005, s. 1.

(5) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.

(6) Zob. s. 206 niniejszego Dziennika Urzędowego.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2009.255.202

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2009/683/WE w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Wspólnotowej Agencji Kontroli Rybołówstwa za rok budżetowy 2007
Data aktu: 23/04/2009
Data ogłoszenia: 26/09/2009