Decyzja 2007/157/WE uchylająca decyzję 2005/317/WE w sprawie środków nadzwyczajnych w odniesieniu do niedozwolonego genetycznie zmodyfikowanego organizmu Bt10 w produktach z kukurydzy

DECYZJA KOMISJI
z dnia 7 marca 2007 r.
uchylająca decyzję 2005/317/WE w sprawie środków nadzwyczajnych w odniesieniu do niedozwolonego genetycznie zmodyfikowanego organizmu Bt10 w produktach z kukurydzy

(notyfikowana jako dokument nr C(2007) 674)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2007/157/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 8 marca 2007 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 178/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 28 stycznia 2002 r. ustanawiające ogólne zasady i wymagania prawa żywnościowego, powołujące Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności i ustanawiające procedury w zakresie bezpieczeństwa żywności(1), w szczególności jego art. 53 ust. 1,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Artykuł 53 rozporządzenia (WE) nr 178/2002 przewiduje możliwość przyjęcia odpowiednich wspólnotowych środków nadzwyczajnych dotyczących żywności i paszy przywożonych z kraju trzeciego w celu ochrony zdrowia ludzkiego, zdrowia zwierząt lub środowiska, w przypadku gdy takie ryzyko nie może być wystarczająco ograniczone za pomocą środków podjętych przez dane państwa członkowskie.

(2) Po tym, jak została poinformowana przez władze Stanów Zjednoczonych Ameryki o tym, że produkty z kukurydzy zanieczyszczone niedozwoloną genetycznie zmodyfikowaną kukurydzą zwaną Bt10 były prawdopodobnie wywożone do Wspólnoty, oraz uwzględniając oświadczenie Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności, w którym uznał on, iż w obliczu braku dostatecznych danych niemożliwe było dokonanie pełnej oceny ryzyka Bt10 zgodnie z normami określonymi w rozporządzeniu (WE) nr 1829/20003 Parlamentu Europejskiego i Rady(2), dnia 18 kwietnia 2005 r. Komisja przyjęła decyzję 2005/317/WE w sprawie środków nadzwyczajnych w odniesieniu do niedozwolonego genetycznie zmodyfikowanego organizmu Bt10 w produktach z kukurydzy(3).

(3) Decyzja 2005/317/WE wymaga, aby przesyłki produktów z kukurydzy pochodzących ze Stanów Zjednoczonych i w odniesieniu do których istnieje prawdopodobieństwo zanieczyszczenia (a mianowicie paszy z glutenu kukurydzianego oraz wysłodzin wykorzystywanych w paszach) mogą zostać wprowadzone do obrotu jedynie po przedstawieniu sprawozdania analitycznego wykazującego, że produkty te nie są zanieczyszczone genetycznie zmodyfikowaną kukurydzą Bt10.

(4) Aby zapewnić proporcjonalność i uniknąć jakichkolwiek ograniczeń w handlu wykraczających poza ograniczenia konieczne dla ochrony zdrowia ludzi, zwierząt lub środowiska naturalnego, decyzja 2005/317/WE zawiera klauzulę przeglądu pozwalającą ocenić, czy środki nadzwyczajne są w dalszym ciągu konieczne.

(5) Środki dwukrotnie zostały poddane przeglądowi, w październiku 2005 r. oraz w marcu 2006 r., i Komisja, po konsultacji z państwami członkowskimi, postanowiła utrzymać je w mocy do czasu, kiedy dostępne będą dalsze informacje dotyczące wywozu produktów z kukurydzy, w odniesieniu do których istnieje prawdopodobieństwo zanieczyszczenia Bt10.

(6) Zgodnie z danymi analitycznymi dostarczonymi przez firmę Sygenta, która stworzyła genetycznie zmodyfikowaną kukurydzę Bt10, badania przeprowadzone w Stanach Zjedoczonych zgodnie z metodą zatwierdzoną przez Wspólne Centrum Badawcze Komisji Europejskiej i zweryfikowaną przez Departament Rolnictwa Stanów Zjednoczonych wykazują, że od początku listopada 2005 r. żadna próbka badana na obecność Bt10 nie dała wyniku pozytywnego. Stosowność metody wykrywania została ponownie przeanalizowana i potwierdzona niedawno przez Wspólne Centrum Badawcze Komisji Europejskiej.

(7) Na podstawie informacji dostarczonych ostatnio Komisji przez władze Stanów Zjednoczonych Syngenta, przy współpracy Departamentu Rolnictwa Stanów Zjednoczonych, podjęła serię działań mających na celu zapewnienie, że Bt10 nie będzie wprowadzone do plazmy zarodkowej firmy i/lub nie przedostanie się do linii produkcyjnej.

(8) Od dnia wejścia w życie decyzji 2005/317/WE zanotowano tylko jeden przypadek pojawienia się Bt10 na terytorium Wspólnoty, dnia 24 maja 2005 r. Przesyłka produktów z kukurydzy zanieczyszczonych Bt10 opuściła Stany Zjednoczone zanim udostępnione zostały wyniki badań analitycznych, a importer zawiadomił o niej przed przypłynięciem statku do Irlandii. Zatem uniknięto wprowadzenia zanieczyszczonego produktu do obrotu.

(9) Z wyjątkiem tego konkretnego przypadku, państwa członkowskie nie zgłosiły wykrycia Bt10 podczas kontroli przeprowadzanych przez właściwe organy krajowe.

(10) Na podstawie tych informacji można uznać, że utrzymanie wymogu obowiązkowych świadectw nie jest już konieczne. Należy zatem uchylić decyzję 2005/317/WE.

(11) Państwa członkowskie powinny jednak monitorować, przez okres kolejnych sześciu miesięcy, poprzez odpowiednie wyrywkowe badanie próbek, czy produkty z kukurydzy zanieczyszczone Bt10 są nadal obecne na rynku. Informacje o pozytywnych (niekorzystnych) wynikach są niezwłocznie przekazywane za pomocą systemu wczesnego ostrzegania w zakresie żywności i paszy, w którym to przypadku Komisja oceni, czy konieczne jest podjęcie dalszych działań.

(12) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Uchyla się decyzję 2005/317/WE.

Artykuł  2

Przez okres kolejnych sześciu miesięcy państwa członkowskie zapewniają właściwy poziom wyrywkowych badań mających w celu stwierdzenie nieobecności genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy Bt10 w następujących produktach pochodzących ze Stanów Zjednoczonych Ameryki:

– pasza z glutenu kukurydzianego zawierająca lub wyprodukowana z genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy objętej kodem CN 2309 90 20,

– wysłodziny zawierające lub wyprodukowane z genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy objętej kodem CN 2303 30 00.

Informacje o pozytywnych (niekorzystnych) wynikach są niezwłocznie przekazywane za pomocą systemu wczesnego ostrzegania w zakresie żywności i paszy.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 7 marca 2007 r.

W imieniu Komisji
Markos KYPRIANOU
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 31 z 1.2.2002, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 575/2006 (Dz.U. L 100 z 8.4.2006, str. 3).

(2) Dz.U. L 268 z 18.10.2003, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1981/2006 (Dz.U. L 368 z 23.12.2006, str. 99).

(3) Dz.U. L 101 z 21.4.2005, str. 14.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2007.68.8

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2007/157/WE uchylająca decyzję 2005/317/WE w sprawie środków nadzwyczajnych w odniesieniu do niedozwolonego genetycznie zmodyfikowanego organizmu Bt10 w produktach z kukurydzy
Data aktu: 07/03/2007
Data ogłoszenia: 08/03/2007
Data wejścia w życie: 08/03/2007