Decyzja 2007/155/WE zmieniająca decyzję 2000/265/WE w sprawie ustanowienia rozporządzenia finansowego regulującego aspekty budżetowe zarządzania, przez zastępcę sekretarza generalnego Rady, umowami zawartymi przez niego, w imieniu niektórych państw członkowskich, dotyczącymi zainstalowania i funkcjonowania infrastruktury łączności dla środowiska Schengen: "SISNET"

DECYZJA RADY
z dnia 5 marca 2007 r.
zmieniająca decyzję 2000/265/WE w sprawie ustanowienia rozporządzenia finansowego regulującego aspekty budżetowe zarządzania, przez zastępcę sekretarza generalnego Rady, umowami zawartymi przez niego, w imieniu niektórych państw członkowskich, dotyczącymi zainstalowania i funkcjonowania infrastruktury łączności dla środowiska Schengen: "SISNET"

(2007/155/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 8 marca 2007 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając protokół włączający dorobek Schengen w ramy Unii Europejskiej, który jest dołączony do Traktatu o Unii Europejskiej i Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 2 ust. 1 akapit drugi zdanie pierwsze,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Na mocy decyzji 1999/870/WE(1) i decyzji 2007/149/WE(2) zastępca sekretarza generalnego Rady został upoważniony do tego, by w związku z włączaniem schengeńskiego dorobku prawnego w ramy Unii Europejskiej reprezentować niektóre państwa członkowskie podczas zawierania umów w sprawie instalowania i eksploatacji infrastruktury łączności na potrzeby środowiska Schengen ("SISNET") oraz realizować te umowy, do czasu zakończenia migracji do infrastruktury łączności utrzymywanej przez Wspólnotę Europejską.

(2) Zobowiązania finansowe wynikające z tych umów obciążają określony budżet (dalej zwany "budżetem SISNET"), z którego finansowana jest infrastruktura łączności określona we wcześniej przywołanych decyzjach Rady.

(3) Nowe państwa członkowskie w rozumieniu Aktu przystąpienia z roku 2003 - z wyjątkiem Cypru - mają zostać objęte systemem informacji Schengen pierwszej generacji (SIS 1+) (co dalej zwane jest "projektem SISone4ALL") z dniem, który Rada ustali zgodnie z art. 3 ust. 2 Aktu przystąpienia z roku 2003.

(4) Od tego dnia wspomniane państwa członkowskie powinny współfinansować ten budżet.

(5) Dwa państwa członkowskie, Irlandia i Zjednoczone Królestwo, które wpłacają środki do budżetu sieci SISNET, ale nie są podłączone do systemu informacji Schengen, nie powinny partycypować w dodatkowych kosztach związanych z projektem SISone4ALL,

STANOWI, CO NASTĘPUJE:

Artykuł  1

W decyzji 2000/265/WE(3) wprowadza się następujące zmiany:

1) Artykuł 1 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 1

1. Do celów niniejszego rozporządzenia finansowego »budżet« jest to instrument, w którym dla każdego roku budżetowego preliminowane i z góry zatwierdzane są dochody i wydatki, wymagane do wypełnienia zobowiązań wynikających z umów określonych w decyzji 1999/870/WE i decyzji 2007/149/WE(*).

2. Do celów niniejszego rozporządzenia finansowego określenie »SISNET« obejmuje infrastrukturę łączności stosowaną w środowisku Schengen, o której mowa w decyzji 1999/870/WE i decyzji 2007/149/WE.

______

(*) Dz.U. L 66 z 6.3.2007, str. 19.";

2) artykuł 25 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Dochody budżetu pochodzą z wkładów pieniężnych następujących państw członkowskich: Belgii, Republiki Czeskiej, Danii, Niemiec, Estonii, Grecji, Hiszpanii, Francji, Irlandii, Włoch, Łotwy, Litwy, Luksemburga, Węgier, Malty, Niderlandów, Austrii, Polski, Portugalii, Słowenii, Słowacji, Finlandii, Szwecji, Zjednoczonego Królestwa oraz Islandii i Norwegii.";

3) w art. 26 dodaje się zdanie w brzmieniu:

"Dodatkowe koszty wynikające z rozciągnięcia infrastruktury łączności na Republikę Czeską, Estonię, Łotwę, Litwę, Węgry, Maltę, Polskę, Słowenię i Słowację nie obciążają Irlandii ani Zjednoczonego Królestwa.";

4) w art. 28 dodaje się nowy ustęp w brzmieniu:

"3. W drodze odstępstwa od ust. 1 i bez uszczerbku dla art. 49 Republika Czeska, Estonia, Łotwa, Litwa, Węgry, Malta, Polska, Słowenia i Słowacja mają obowiązek dokonać swoich pierwszych wpłat według harmonogramu, który zostanie ustalony przez państwa członkowskie wymienione w art. 25.";

5) w art. 29 wprowadza sie następujące zmiany:

a) ustępy 2 i 3 otrzymują brzmienie:

"2. Wszelkie takie umowy, których szacunkowa wartość jest równa progom wymienionym w dyrektywie 2004/18/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 31 marca 2004 r. w sprawie koordynacji procedur udzielania zamówień publicznych na roboty budowlane, dostawy i usługi(*) lub których wartość szacunkowa przekracza te progi, są zawierane według przepisów przywołanej dyrektywy (zwanej dalej »dyrektywą o zamówieniach publicznych«).

3. Umowy, których szacunkowa wartość nie przekracza progów wymienionych w dyrektywie o zamówieniach publicznych, mogą być zawierane w drodze umowy prywatnej. W takich przypadkach państwa członkowskie określone w art. 25 pozostają jednak zobowiązane - w miarę możliwości i z użyciem wszystkich właściwych środków - do tego, by dostawcom, którzy prawdopodobnie są w stanie dostarczyć danych towarów i usług, umożliwić uczestniczenie w przetargu.

______

(*) Dz.U. L 134 z 30.4.2004, str. 114. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą Rady 2006/97/WE (Dz.U. L 363 z 20.12.2006, str. 107).";

b) ustęp 5 otrzymuje brzmienie:

"5. Procedury przetargowe oraz kryteria wyboru kontrahenta i kryteria udzielania zamówienia są określane i regulowane przepisami dyrektywy o zamówieniach publicznych, uzupełnionymi przepisami niniejszego rozporządzenia finansowego.";

6) artykuł 37 akapit piąty otrzymuje brzmienie:

"Komitet doradczy stara się przyjmować swoje opinie na zasadzie konsensu. Jeżeli nie można takiego konsensu osiągnąć, komitet doradczy przyjmuje swoje opinie zwykłą większością głosów swoich przedstawicieli. Aby głosowanie było ważne, wymagane kworum wynosi 19 przedstawicieli. W przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego.";

7) artykuł 39 lit. a) otrzymuje brzmienie:

"a) każdej proponowanej umowy o dostawach lub usługach - w tym o sporządzeniu opracowania naukowego - której szacunkowa wartość jest równa progom określonym w dyrektywie o zamówieniach publicznych lub progi te przekracza;";

8) artykuł 43 ust. 4 otrzymuje brzmienie:

"4. Złożenie takiego zabezpieczenia jest obowiązkowe w przypadku, gdy wartość danej umowy jest równa progom określonym w dyrektywie o zamówieniach publicznych lub progi te przekracza.";

9) artykuł 49 lit. c) otrzymuje brzmienie:

"c) dostosowanie wkładów państw, o których mowa w art. 25, w celu ustalenia udziału we wcześniejszych kosztach instalacji SISNET, który ma być sfinansowany przez to inne państwo. Udział ten oblicza się na podstawie współczynnika środków z podatku VAT wpłaconych przez to inne państwo w stosunku do całkowitych środków Wspólnot Europejskich z podatku VAT za poprzednie lata budżetowe, w których poniesiono konieczne koszty instalacji SISNET. Jeżeli brak danych na temat środków z podatku VAT, kwota dostosowania wkładów jest obliczana na podstawie udziału każdego z takich państw członkowskich w łącznym produkcie krajowym brutto wszystkich państw członkowskich wymienionych w art. 25. Wkład ten będzie przedmiotem »noty uznaniowej« na rzecz państw określonych w art. 25 opiewającej na kwotę proporcjonalną do ich udziału obliczonego zgodnie z art. 26. Rzeczone inne państwa mogą albo przeznaczyć daną kwotę jako wkład na poczet ich udziału w budżecie, albo zażądać jej zwrotu.".

Artykuł  2

Niniejsza decyzja staje się skuteczna z dniem jej przyjęcia.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja zostaje opublikowana w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli, dnia 5 marca 2007 r.

W imieniu Rady
F.-W. STEINMEIER
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 337 z 30.12.1999, str. 41.

(2) Dz.U. L 66 z 6.3.2007, str. 19.

(3) Dz.U. L 85 z 6.4.2000, str. 12. Decyzja ostatnio zmieniona decyzją 2003/171/WE (Dz.U. L 69 z 13.3.2003, str. 25).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2007.68.5

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2007/155/WE zmieniająca decyzję 2000/265/WE w sprawie ustanowienia rozporządzenia finansowego regulującego aspekty budżetowe zarządzania, przez zastępcę sekretarza generalnego Rady, umowami zawartymi przez niego, w imieniu niektórych państw członkowskich, dotyczącymi zainstalowania i funkcjonowania infrastruktury łączności dla środowiska Schengen: "SISNET"
Data aktu: 05/03/2007
Data ogłoszenia: 08/03/2007
Data wejścia w życie: 05/03/2007