Rozporządzenie 610/2007 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1725/2003 przyjmujące określone międzynarodowe standardy rachunkowości zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1606/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do Interpretacji 10 Komitetu ds. Interpretacji Międzynarodowej Sprawozdawczości Finansowej (IFRIC)

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 610/2007
z dnia 1 czerwca 2007 r.
zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1725/2003 przyjmujące określone międzynarodowe standardy rachunkowości zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1606/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do Interpretacji 10 Komitetu ds. Interpretacji Międzynarodowej Sprawozdawczości Finansowej (IFRIC)
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 1606/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 19 lipca 2002 r. w sprawie stosowania międzynarodowych standardów rachunkowości(1), w szczególności jego art. 3 ust. 1,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Na mocy rozporządzenia Komisji (WE) nr 1725/2003(2) przyjęto określone międzynarodowe standardy rachunkowości i interpretacje istniejące w dniu 14 września 2002 r.

(2) W dniu 20 lipca 2006 r. Komitet ds. Interpretacji Międzynarodowej Sprawozdawczości Finansowej (IFRIC) opublikował Interpretację IFRIC 10 Śródroczne sprawozdania finansowe a utrata wartości, zwaną dalej "IFRIC 10". IFRIC 10 wyjaśnia, że straty z tytułu utraty wartości ujmowane w śródrocznych sprawozdaniach finansowych dla wartości firmy i dla niektórych aktywów finansowych ("przeznaczonych do obrotu" inwestycji w akcje i nienotowanych instrumentów kapitałowych wycenianych według zamortyzowanego kosztu) nie mogą zostać odwrócone w kolejnych śródrocznych lub rocznych sprawozdaniach finansowych. Interpretacja była konieczna ze względu na zaistniały konflikt między wymogami Międzynarodowego Standardu Rachunkowości (MSR) 34 Śródroczne sprawozdania finansowe a wymogami MSR 36 Utrata wartości aktywów oraz przepisami dotyczącymi utraty wartości odnoszącymi się do niektórych aktywów finansowych w MSR 39 Instrumenty finansowe: ujmowanie i wycena.

(3) Konsultacje z Grupą Ekspertów Technicznych (TEG) z Europejskiej Grupy Doradczej ds. Sprawozdawczości Finansowej (EFRAG) potwierdziły, że IFRIC 10 spełnia techniczne kryteria przyjęcia określone w art. 3 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1606/2002.

(4) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 1725/2003.

(5) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Regulacyjnego ds. Rachunkowości,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Do załącznika do rozporządzenia (WE) nr 1725/2003 wprowadza się Interpretację 10 Komitetu ds. Interpretacji Międzynarodowej Sprawozdawczości Finansowej (IFRIC) Śródroczne sprawozdania finansowe a utrata wartości zgodnie z załącznikiem do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

Wszystkie przedsiębiorstwa stosują IFRIC 10 zgodnie z załącznikiem do niniejszego rozporządzenia najpóźniej wraz z rozpoczęciem swojego roku obrotowego 2007, z wyłączeniem przedsiębiorstw, których rok obrotowy rozpoczyna się w listopadzie lub grudniu, które zastosują IFRIC 10 najpóźniej wraz z rozpoczęciem roku obrotowego 2006.

Artykuł  3

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 1 czerwca 2007 r.

W imieniu Komisji
Charlie McCREEVY
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 243 z 11.9.2002, str. 1.

(2) Dz.U. L 261 z 13.10.2003, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1329/2006 (Dz.U. L 247 z 9.9.2006, str. 3).

ZAŁĄCZNIK

MIĘDZYNARODOWE STANDARDY SPRAWOZDAWCZOŚCI FINANSOWEJ

"IFRIC 10 Interpretacja IFRIC 10 Śródroczne sprawozdania finansowe a utrata wartości"
"Powielanie dozwolone w obrębie Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Wszystkie istniejące prawa są zastrzeżone poza EOG, z wyjątkiem prawa do powielania na użytek własny lub w innych uczciwych celach. Więcej informacji można uzyskać na stronie RMSR www.iasb.org"

INTERPRETACJA IFRIC 10

Śródroczne sprawozdania finansowe a utrata wartości

Odniesienia

– MSR 34 Śródroczne sprawozdania finansowe

– MSR 36 Utrata wartości aktywów

– MSR 39 Instrumenty finansowe: ujmowanie i wycena

Kontekst

1. Jednostka zobowiązana jest do oszacowania wartości firmy pod kątem utraty wartości na każdy termin sporządzenia sprawozdania finansowego, do oszacowania pod kątem utraty wartości na każdy dzień bilansowy inwestycji w instrumenty kapitałowe i w aktywa finansowe wyceniane według zamortyzowanego kosztu oraz, jeśli jest to konieczne, do ujęcia strat z tytułu utraty wartości na każdy dzień bilansowy, zgodnie z MSR 36 i MSR 39. Jednakże w kolejnym terminie sporządzenia sprawozdania finansowego lub w kolejnym dniu bilansowym sytuacja może zmienić się na tyle, że - jeśli oszacowanie utraty wartości zostałoby dokonane dopiero w tym terminie - strata z tytułu utraty wartości byłaby niższa lub nie zostałaby wykazana w ogóle. Niniejsza interpretacja zawiera wytyczne w kwestii, czy istnieje możliwość odwrócenia tego rodzaju odpisów z tytułu utraty wartości.

2. Niniejsza interpretacja dotyczy współzależności między wymogami MSR 34 oraz ujmowaniem strat z tytułu utraty wartości niektórych aktywów finansowych według MSR 39 i wartości firmy według MSR 36, a także skutków tej współzależności dla kolejnych śródokresowych i rocznych sprawozdań finansowych.

Problem

3. Zgodnie z pkt 28 MSR 34 w śródrocznych sprawozdaniach finansowych jednostka zobowiązana jest do stosowania tych samych zasad rachunkowości, co w sprawozdaniach na koniec roku. W punkcie tym określono również, że "częstotliwość sporządzania sprawozdań przez jednostkę (rocznie, półrocznie lub kwartalnie) nie może mieć wpływu na pomiar jej rocznych wyników. W tym celu w sprawozdaniach śródrocznych należy stosować wartości narastające".

4. Punkt 124 MSR 36 stanowi, że "Odpis z tytułu utraty wartości przez wartość firmy nie może zostać odwrócony w kolejnym okresie".

5. Punkt 69 MSR 39 stanowi, że "Nie można odwracać odpisów z tytułu utraty wartości ujętych w rachunku zysków i strat w przypadku inwestycji w instrument kapitałowy sklasyfikowany jako przeznaczony do obrotu".

6. Punkt 66 MSR 39 wymaga, by odpisy z tytułu utraty wartości aktywów finansowych wycenianych według zamortyzowanego kosztu (takie jak odpis z tytułu utraty wartości nienotowanego na giełdzie instrumentu kapitałowego, który nie jest wyceniany według wartości godziwej, ponieważ nie da się tej wartości wiarygodnie określić) nie były odwracane.

7. Niniejsza interpretacja dotyczy następującego problemu:

Czy jednostka powinna dokonać odwrócenia strat z tytułu utraty wartości ujętych w sprawozdaniu śródrocznym dla wartości firmy oraz dla inwestycji w instrumenty kapitałowe i aktywa finansowe wyceniane według zamortyzowanego kosztu, jeśli w przypadku, gdy oszacowanie pod kątem utraty wartości zostałoby dokonane dopiero w kolejnym dniu bilansowym, strata nie zostałaby ujęta lub zostałaby ujęta w niższej wysokości?

Uzgodnione stanowisko

8. Jednostka nie może odwracać straty z tytułu utraty wartości ujętej w poprzednim sprawozdaniu śródrocznym zarówno dla wartości firmy, jak i dla inwestycji w instrumenty kapitałowe lub aktywa finansowe wyceniane według zamortyzowanego kosztu.

9. Jednostka nie może przez analogię stosować tego stanowiska dla innych obszarów, w których może dojść do kolizji między MSR 34 a innymi standardami.

Data wejścia w życie i przepisy przejściowe

10. Niniejszą interpretację stosuje się do okresów sprawozdawczych rozpoczynających się w dniu 1 listopada 2006 r. lub później. Zaleca się wcześniejsze stosowanie interpretacji. W przypadku zastosowania niniejszej interpretacji do okresu rozpoczynającego się przed dniem 1 listopada 2006 r. jednostka zobowiązana jest ujawnić ten fakt w sprawozdaniu finansowym. Jednostka stosuje niniejszą interpretację do wartości firmy od daty pierwszego zastosowania przez nią MSR 36; jednostka stosuje niniejszą interpretację do inwestycji w instrumenty kapitałowe lub aktywa finansowe wyceniane według zamortyzowanego kosztu od daty pierwszego zastosowania przez nią kryteriów wyceny MSR 39.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2007.141.46

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 610/2007 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1725/2003 przyjmujące określone międzynarodowe standardy rachunkowości zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1606/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do Interpretacji 10 Komitetu ds. Interpretacji Międzynarodowej Sprawozdawczości Finansowej (IFRIC)
Data aktu: 01/06/2007
Data ogłoszenia: 02/06/2007
Data wejścia w życie: 05/06/2007