Szwajcaria-Wspólnota Europejska. Porozumienie administracyjne w formie wymiany listów dotyczące systemu punktów tranzytowych stosowanego dla samochodów ciężarowych poruszających się przez Austrię.

POROZUMIENIE ADMINISTRACYJNE W FORMIE WYMIANY LISTÓW
między Wspólnotą Europejską a Konfederacją Szwajcarską dotyczące systemu punktów tranzytowych stosowanego dla samochodów ciężarowych poruszających się przez Austrię

A.

List Wspólnoty

Szanowny Panie,

Mam zaszczyt powiadomienia Pana, że po przeprowadzeniu negocjacji między delegacją Konfederacji Szwajcarskiej a delegacją Wspólnoty Europejskiej mających miejsce w związku z artykułem 11 Porozumienia między Wspólnotą Europejską a Konfederacją Szwajcarską w sprawie drogowego i kolejowego przewozu rzeczy i osób(1), uzgodniono co następuje:

1. System punktów tranzytowych jest stosowany dla samochodów ciężarowych zarejestrowanych w Szwajcarii, z maksymalną dopuszczalną masą powyżej 7,5 tony, używających 6, 7 i 8 punktów, gdy samochody te poruszają się przez Austrię, niezależnie czy są załadowane czy nie.

Samochody ciężarowe używające więcej niż 8 punktów nie mają pozwolenia na tranzyt przez Austrię.

Samochody ciężarowe potrzebujące 5 punktów lub mniej są wyłączone z tego systemu.

2. Ilość punktów przydzielonych samochodom ciężarowym zarejestrowanych w Szwajcarii i poruszających się przez Austrię:

dla 2004 r., 140.992 punktów;

dla 2005 r., 133.572 punktów;

dla 2006 r., 126.151 punktów.

Jedna piąta tych punktów jest rozdzielona w formie punktów papierowych.

3. Zastosowanie procedur i postępowań zarządzania i kontroli punktów są takie same jak te ustanowione w Konwencji między Przewodniczącym Federalnego Departamentu Środowiska, Transportu, Energii i Komunikacji Konfederacji Szwajcarskiej a Federalny Ministerstwem Nauki i Transportu Republikii Austrii dotyczącej stosowania systemu ekopunktowego dla samochodów poruszających się przez Austrię, zawartej dnia 9 września 1999 r.

Wspólnotowo-Szwajcarski Komitet Transportu Wewnętrznego przyjmuje, w razie konieczności, dalsze środki dotyczące procedur odnoszących się do systemu punktów tranzytowych, przydzielania punktów i kwestii technicznych dotyczących zastosowania obecnej Wymiany Listów.

4. Niniejsze Porozumienie wchodzi w życie następnego dnia po powiadomomieniu obu stron, że procedura wewnętrzna zmierzająca do zawarcia niniejszego Porozumienia jest zakończona.

Niniejsze Porozumienie stosuje się na zasadzie tymczasowości od dnia 1 stycznia 2004 r.

Porozumienie wygasa, gdy rozporządzenie (WE) nr 2327/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 22 grudnia 2003 r. ustanawiające w ramach stałej polityki transportowej system punktów tranzytowych mający zastosowanie w 2004 r. dla samochodów ciężarowych poruszających się przez Austrii(2), wygasa.

Byłbym wdzięczny, gdyby potwierdził Pan zgodę Pańskiego rządu na treść niniejszego listu.

Proszę przyjąć, Szanowny Panie, wyrazy mojego najwyższego poważania.

______

(1) Dz.U. L 114 z 30.4.2002, str. 91.

(2) Dz.U. L 345 z 31.12.2003, str. 30.

B.

List Konfederacji Szwajcarskiej

Szanowny Panie,

Odnosząc się do pańskiego poprzedniego listu, w którym powiadomił mnie Pan co następuje:

"Mam zaszczyt powiadomienia Pana, że po przeprowadzeniu negocjacji między delegacją Konfederacji Szwajcarskiej a delegacją Wspólnoty Europejskiej mających miejsce w związku z artykułem 11 porozumienia między Wspólnotą Europejską a Konfederacją Szwajcarską w sprawie drogowego i kolejowego przewozu rzeczy i osób(1), uzgodniono co następuje:

1. System punktów trazytowych jest stosowany dla samochodów ciężarowych zarejestrowanych w Szwajcarii, z maksymalną dopuszczalną masą powyżej 7,5 tony, używające 6, 7 i 8 punktów, gdy te samochody poruszając się przez Austrię, niezależnie czy są załadowane czy nie.

Samochody ciężarowe używające więcej niż 8 punktów nie mają pozwolenia na tranzyt przez Austrię.

Samochody ciężarowe potrzebujące 5 punktów lub mniej są wyłączone z tego systemu.

2. Ilość punktów przydzielonych samochodom ciężarowym zarejestrowanych w Szwajcarii i poruszających się w Austrii:

dla 2004 r., 140.992 punktów;

dla 2005 r., 133.572 punktów;

dla 2006 r., 126.151 punktów.

Jedna piąta tych punktów jest rozdzielona w formie punktów papierowych.

3. Zastosowanie procedur i postępowań zarządzania i kontroli punktów są takie same jak te ustanowione w Konwencji między Przewodniczącym Federalnego Departamentu Środowiska, Transportu, Energii i Komunikacji Konfederacji Szwajcarskiej a Federalny Ministerstwem Nauki i Transportu Republikii Austrii dotyczącej stosowania systemu ekopunktowego dla samochodów poruszających się w Austrii, zawartej dnia 9 września 1999 r.

Wspólnotowo-Szwajcarski Komitet Transportu Wewnętrznego przyjmuje, w razie konieczności, dalsze środki dotyczące procedur odnoszących się do systemu punktów tranzytowych, przydzielania punktów i kwestii technicznych dotyczących zastosowania obecnej Wymiany Listów.

4. Niniejsze Porozumienie wchodzi w życie następnego dnia po powiadomomieniu obu stron, że procedura wewnętrzna zmierzająca do zawarcia niniejszego Porozumienia jest zakończona.

Niniejsze Porozumienie stosuje się na zasadzie tymczasowości od dnia 1 stycznia 2004 r.

Porozumienie wygasa gdy rozporządzenie (WE) nr 2327/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 22 grudnia 2003 r. ustanawiające w ramach stałej polityki transportowej system punktów tranzytowych mający zastosowanie w 2004 r. dla samochodów ciężarowych poruszających się przez Austrii(2), wygasa.

Byłbym wdzięczny, gdyby potwierdził Pan zgodę Pańskiego rządu na treść niniejszego listu.

______

(1) Dz.U. L 114 z 30.4.2002, str. 91.

(2) Dz.U. L 345 z 31.12.2003, str. 30."

Mam zaszczyt potwierdzić, iż mój Rząd zgadza się z treścią tego listu.

Proszę przyjąć, Szanowny Panie, wyrazy mojego najwyższego poważania.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2004.57.17

Rodzaj: Umowa międzynarodowa
Tytuł: Szwajcaria-Wspólnota Europejska. Porozumienie administracyjne w formie wymiany listów dotyczące systemu punktów tranzytowych stosowanego dla samochodów ciężarowych poruszających się przez Austrię.
Data aktu: 25/02/2004
Data ogłoszenia: 25/02/2004
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 01/01/2004