(2004/813/WE)
(Dz.U.UE L z dnia 29 grudnia 2004 r.)
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJKSICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając dyrektywę Rady 92/43/EWG z dnia 21 maja 1992 r. w sprawie ochrony siedlisk przyrodniczych oraz dzikiej fauny i flory(1), w szczególności jej art. 4 ust.2 akapit trzeci,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Atlantycki region biogeograficzny, określony w art. 1 lit. c) ppkt iii) dyrektywy 92/43/EWG, obejmuje całe terytorium Irlandii, Niderlandów i Zjednoczonego Królestwa, a także część terytorium Belgii, Danii, Francji, Niemiec, Portugalii i Hiszpanii, jak oznaczono na mapie biogeograficznej, zatwierdzonej dnia 23 października 2000 r. przez Komitet ds. Siedlisk Przyrodniczych, ustanowiony na mocy art. 20 tejże dyrektywy.
(2) W okresie od marca 2002 r. do lipca 2004 r. zainteresowane Państwa Członkowskie przekazały Komisji, zgodnie z art.4 ust. 1 dyrektywy 92/43/EWG, wykazy terenów tego regionu, proponowanych jako tereny mające znaczenie dla Wspólnoty w rozumieniu art. 1 tejże dyrektywy.
(3) Wykazom proponowanych terenów towarzyszyły informacje o każdym terenie, dostarczone na formularzach ustalonych decyzją Komisji 97/266/WE z dnia 18 grudnia 1996 r. dotyczącą formularza zawierającego informacje o terenach proponowanych jako tereny Natura 2000(2).
(4) Informacje te obejmują aktualną i precyzyjną mapę terenu proponowanego przez zainteresowane Państwo Członkowskie, nazwę terenu, lokalizację i wielkość, a także dane uzyskane poprzez zastosowanie kryteriów wymienionych w załączniku III do dyrektywy 92/43/EWG.
(5) Na podstawie projektu wykazu sporządzonego przez Komisję w porozumieniu z każdym z zainteresowanych Państw Członkowskich, który to projekt określa także tereny, na których znajdują się priorytetowe typy siedlisk przyrodniczych lub priorytetowe gatunki, powinien zostać przyjęty wykaz terenów wybranych jako tereny mające znaczenie dla Wspólnoty.
(6) Wiedza o istnieniu i rozmieszczeniu typów siedlisk naturalnych oraz gatunków ciągle ewoluuje, co jest wynikiem nadzoru prowadzonego zgodnie z art. 11 dyrektywy 92/43/EWG; w związku z powyższym ocena i wybór terenów na poziomie wspólnotowym zostały dokonane na podstawie najodpowiedniejszych dostępnych obecnie informacji.
(7) Zgodnie z orzecznictwem Trybunału Sprawiedliwości Wspólnot Europejskich, "aby sporządzić projekt wykazu terenów o znaczeniu dla Wspólnoty, mogący prowadzić do stworzenia spójnej europejskiej sieci ekologicznej specjalnych obszarów ochrony, Komisja musi posiadać wyczerpujący wykaz terenów, które na poziomie krajowym mają odpowiednie znaczenie ekologiczne z punktu widzenia celu dyrektywy o ochronie siedlisk przyrodniczych oraz dzikiej fauny i flory. (...) Ponadto tylko w taki sposób możliwa jest realizacja celu, o którym mowa w art. 3 ust. 1 akapit pierwszy dyrektywy, zachowania lub odtworzenia tych typów siedlisk naturalnych oraz siedlisk gatunków we właściwym stanie ochrony w ich naturalnym zasięgu, który może przekraczać jedną lub więcej granic wewnętrznych Wspólnoty"(3).
(8) Na podstawie dostępnych informacji oraz po wspólnych ocenach dokonanych w ramach seminariów biogeograficznych, przygotowanych przez Europejskie Centrum Tematyczne ds. Ochrony Przyrody i Bioróżnorodności, a także dwustronnych spotkań z Państwami Członkowskimi, niektóre Państwa Członkowskie nie zaproponowały odpowiednich terenów, spełniających wymogi dyrektywy 92/43/EWG w zakresie niektórych typów siedlisk i gatunków. W związku z powyższym nie można uznać, że sieć jest kompletna w zakresie gatunków i typów siedlisk, które wykazano w załączniku 2 do niniejszej decyzji. Jednakże mając na uwadze opóźnienie w otrzymywaniu informacji i osiągnięciu porozumienia z Państwami Członkowskimi, Komisja uznaje za właściwe przyjęcie wstępnego wykazu terenów, który będzie musiał być poddawany przeglądowi zgodnie z postanowieniami art. 4 dyrektywy 92/43/EWG w zakresie typów siedlisk i gatunków wykazanych w załączniku 2 do niniejszej decyzji, dla których wskazane Państwa Członkowskie nie zgłosiły terenów odpowiadających wymogom dyrektywy 92/43/EWG.
(9) Zważywszy na to, że wiedza o istnieniu i rozmieszczeniu typów siedlisk naturalnych określonych w załączniku I oraz gatunków określonych w załączniku II do tejże dyrektywy, które występują zarówno na morskich wodach terytorialnych, jak również na wodach morskich pod jurysdykcją krajową poza wodami terytorialnymi, pozostaje niepełna, nie można uznać, że sieć jest kompletna lub niekompletna w tym zakresie; odnośne gatunki i typy siedlisk wykazane są w załączniku 3 do niniejszej decyzji. W związku z powyższym Komisja bierze pod uwagę, że początkowy wykaz zostanie poddany przeglądowi, jeśli to konieczne, pod kątem różnych typów siedlisk oraz gatunków wykazanych w załączniku 3 do niniejszej decyzji, zgodnie z postanowieniami art. 4 dyrektywy 92/43/EWG.
(10) Załącznik 3 do niniejszej decyzji wykazuje także inne typy siedlisk określone w załączniku I oraz gatunków określonych w załączniku II do dyrektywy, które są przedmiotem analiz naukowych.
(11) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Siedlisk,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli, dnia 7 grudnia 2004 r.
| W imieniu Komisji | |
| Stavros DIMAS | |
| Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 206 z 22.7.1992, str. 7. Dyrektywa ostatnio zmieniona rozporządzeniem (WE) nr 1882/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 284 z 31.10.2003, str. 1).
(2) Dz.U. L 107 z 24.4.1997, str. 1.
(3) Wyrok z dnia 11 września 2001 w sprawie C-71/99, "Komisja Europejska przeciw Republice Federalnej Niemiec", Zb. Orz. str. I-5811, pkt 27 i 28.
ZAŁĄCZNIKI
Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"
Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.
..................................................
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2004.387.1 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 2004/813/WE przyjmująca, na mocy dyrektywy Rady 92/43/EWG, wykaz terenów atlantyckiego regionu biogeograficznego mających znaczenie dla Wspólnoty |
| Data aktu: | 07/12/2004 |
| Data ogłoszenia: | 29/12/2004 |
| Data wejścia w życie: | 29/12/2004 |