Decyzja 2004/615/WE zmieniająca decyzję 2004/111/WE w sprawie przeprowadzania badań na obecność influenzy drobiu wśród drobiu i dzikiego ptactwa w Państwach Członkowskich w 2004 r.

DECYZJA KOMISJI
z dnia 23 lipca 2004 r.
zmieniająca decyzję 2004/111/WE w sprawie przeprowadzania badań na obecność influenzy drobiu wśród drobiu i dzikiego ptactwa w Państwach Członkowskich w 2004 r.

(notyfikowana jako dokument nr K(2004) 2459)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2004/615/WE)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając decyzję Rady 90/424/EWG z dnia 26 czerwca 1990 r. w sprawie wydatków w dziedzinie weterynarii(1), w szczególności jej art. 20,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Decyzja Komisji 2004/111/WE z dnia 29 stycznia 2004 r. w sprawie przeprowadzania badań na obecność influenzy drobiu wśród drobiu i dzikiego ptactwa w Państwach Członkowskich w 2004 r.(2) przewiduje przedłożenie przez Państwa Członkowskie planów przeprowadzenia tych badań w terminie do 15 marca 2004 r.

(2) Decyzja 2004/111/WE przewiduje również udział finansowy Wspólnoty w wysokości 50 % kosztów ponoszonych przez Państwa Członkowskie na pobieranie i analizę próbek, do maksymalnej wysokości 600.000 EUR.

(3) Pewne Państwa Członkowskie, szczególnie nowe, nie były w stanie dotrzymać terminu 15 marca 2004 r. Doświadczenie pokazuje, iż przeprowadzanie takich badań po raz pierwszy może wiązać się z przeszkodami logistycznymi ze względu na zróżnicowanie sektora drobiu oraz na struktury, jakie należy stworzyć do celów badania ptactwa dzikiego.

(4) Ze względu na zwiększone zainteresowanie Państw Członkowskich wczesnym wykrywaniem influenzy drobiu o niskiej patogenności w posiadanych przez nie populacjach drobiu i dzikiego ptactwa, kwoty, o które Państwa Członkowskie zwróciły się na mocy decyzji Komisji 2004/111/WE, przekraczają sumę 600.000 EUR.

(5) Wobec konieczności poszerzenia wiedzy na temat influenzy drobiu, która stwarza na całym świecie rosnące zagrożenie, należałoby wzmóc czynności nadzorcze Państw Członkowskich poprzez zwiększenie udziału finansowego Wspólnoty z kwoty 600.000 EUR do łącznej wysokości 1.000.000 EUR oraz przesunąć ustanowiony termin z 15 marca 2004 r. na 15 czerwca 2004 r.

(6) Dokonano przeglądu wytycznych w zakresie opracowywania programów nadzoru dotyczącego influenzy drobiu oraz należy zobowiązać Państwa Członkowskie do przedłożenia programów zgodnych z ustalonymi wytycznymi.

(7) Środki przewidziane w decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Pokarmowego i Zdrowia Zwierząt,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Do decyzji 2004/111/WE zostają wprowadzone następujące zmiany:

1) Artykuł 1 otrzymuje następujące brzmienie:

"Państwa Członkowskie przedłożą w terminie do 15 czerwca 2004 r. do zatwierdzenia przez Komisję plany przeprowadzania badań na obecność influenzy drobiu wśród drobiu i dzikiego ptactwa zgodnie z wymogami i wytycznymi określonymi w załączniku."

2) W art. 2 kwota "600.000 EUR" zostaje zastąpiona kwotą "1.000.000 EUR".

3) Dodaje się załącznik o treści zawartej w załączniku do niniejszej decyzji.

Artykuł 2

Niniejsza decyzja jest skierowana do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 23 lipca 2004 r.

W imieniu Komisji
David BYRNE
Członek Komisji

_________

(1) Dz.U. L 224 z 18.8.1990, str. 19. Decyzja ostatnio zmieniona dyrektywą 2003/99/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 325, 12.12.2003, str. 31).

(2) Dz.U. L 32, 5.2.2004, str. 20.

ZAŁĄCZNIK

"ZAŁĄCZNIK

Programy nadzoru dotyczącego influenzy drobiu u drobiu i dzikiego ptactwa, przewidziane do realizacji przez Państwa Członkowskie w 2004 r.

CELE:

1) Wykrycie występowania zakażeń wirusem influenzy drobiu podtypu H5 i H7 u różnych gatunków drobiu poprzez powtórzenie procesu selekcji z lat 2002/2003 w zmodyfikowanej i bardziej ukierunkowanej formie.

2) Dalszy wkład w badania efektywności kosztowej eliminacji wszystkich szczepów podtypu H5 i H7 wśród drobiu w związku ze zmianą definicji influenzy drobiu.

3) Kontynuacja nadzoru dotyczącego influenzy drobiu wśród ptactwa dzikiego na zasadzie dobrowolności, szczególnie przez te Państwa Członkowskie, które nawiązały już dobrą współpracę z organizacjami ornitologicznymi lub innymi organami. Efekty takiego nadzoru powinny dodatkowo dostarczyć cennych informacji dla systemu wczesnego ostrzegania o szczepach, które mogłyby przejść z dzikiego ptactwa na populację drobiu.

4) Wkład w stan wiedzy na temat zagrożenia influenzą drobiu ze strony dzikiego ptactwa dla zdrowia zwierząt.

5) Wspieranie zawiązywania i integracji sieci osób oraz sieci weterynaryjnych na rzecz nadzoru dotyczącego influenzy.

A. OGÓLNE WYMOGI I WYTYCZNE W ZAKRESIE BADAŃ DROBIU

– Pobieranie próbek obejmie sezon zimowy, ponieważ w wielu krajach masowy ubój drobiu (szczególnie indyków i gęsi) ma miejsce około świąt Bożego Narodzenia.

– Termin składania ostatecznych wyników badań upływa 15 marca 2005 r.

– Badanie próbek odbywać się będzie w Krajowych Laboratoriach ds. Influenzy Drobiu (KL) w Państwach Członkowskich bądź w innych laboratoriach upoważnionych przez właściwe władze i pozostających pod kontrolą KL.

– Wszelkie wyniki badań (zarówno serologicznych i wirusologicznych) przesyłane będą do Laboratorium Referencyjnego Wspólnoty (LRW) w celu sporządzenia zestawień. Należy zapewnić należyty przepływ informacji. LRW zapewni wsparcie techniczne i przechowywać będzie zwiększone zapasy odczynników diagnostycznych.

– Wszelkie izolaty wirusa AI należy przekazywać do LRW. Wirusy podtypu H5/H7 poddane zostaną standardowym badaniom charakteryzacyjnym (sekwencjonowanie nukleotydów/IVPI) zgodnie z dyrektywą Rady 92/40/EWG.

– Wszelkie wyniki pozytywne zostaną wstecznie przebadane na miejscu hodowli, a wnioski z badania zostaną przekazane do Komisji i LRW.

– LRW dostarczy szczegółowe protokoły, które należy załączyć do materiałów przesyłanych do LRW, jak również tabele zgłoszeniowe do gromadzenia danych z obserwacji. W tabelach tych będą wskazane metody badawcze stosowane przez laboratorium.

– Próbki krwi do badań serologicznych zostaną pobrane od wszystkich gatunków drobiu, przynajmniej od 5-10 ptaków (oprócz kaczek i gęsi) z każdej hodowli, oraz z różnych kurników, jeżeli jest ich więcej niż jeden w danej hodowli.

– Pobieranie próbek będzie rozprzestrzenione w całym Państwie Członkowskim, tak by próbki można było uznać za reprezentatywne dla całego Państwa Członkowskiego, biorąc pod uwagę:

a) liczbę hodowli, z których pobierane są próbki. Liczba ta zostanie określona, aby zapewnić wyłonienie przynajmniej jednej zainfekowanej hodowli, jeżeli odsetek ich występowania wynosi co najmniej 5 % przy 95 % przedziale pewności (patrz: tabela 1); oraz

b) liczba ptaków, z których pobierane będą próbki w każdej hodowli, zostanie określona w taki sposób, by zapewnić 95 % prawdopodobieństwo wyłonienia co najmniej jednego zainfekowanego ptaka, jeżeli odsetek występowania sero-pozytywnych ptaków wynosi ≥ Ý 30 %.

– System pobierania próbek uwzględniać będzie również:

a) rodzaje produkcji i specyficzne dla nich zagrożenia, takie jak teren otwarty, hodowla przyzagrodowa, warstwy wielowiekowe, wykorzystanie wód powierzchniowych, stosunkowo dłuższy okres życia, obecność więcej niż jednego gatunku w hodowli itd.;

b) liczbę hodowli indyków, z których zostaną pobrane próbki, która to liczba zostanie określona tak, by zapewnić wyłonienie co najmniej jednej zainfekowanej hodowli, jeżeli odsetek ich występowania wynosi co najmniej 5 % przy 99 % przedziale pewności;

c) jeżeli w Państwie Członkowskim znajdują się hodowle drobiu bezgrzebieniowego i przepiórek, zostaną one włączone do programu;

d) termin: tam, gdzie jest to stosowne, pobieranie próbek zostanie dostosowane do określonych terminów, w których obecność innych żywicieli drobiowych w danej hodowli mogłaby stwarzać wyższe ryzyko wprowadzenia choroby;

e) Państwa Członkowskie, które muszą pobierać próbki do badań pod kątem choroby Newcastle celem utrzymania statusu krajów wolnych od szczepień przeciwko chorobie Newcastle (decyzja 94/327/WE), mogą wykorzystać te próbki pobrane ze stad hodowlanych dla potrzeb nadzoru pod kątem przeciwciał H5/H7.

TABELA 1

Liczba hodowli, z których pobrane zostaną próbki dla każdej kategorii drobiu (oprócz hodowli indyków)

Liczba hodowli każdej kategorii drobiu (z wyjątkiem hodowli indyków) Liczba hodowli, z których pobrane zostaną próbki
Do 34 Wszystkie
35-50 35
51-80 42
81-250 53
> 250 60

TABELA 2

Liczba hodowli indyków, z których pobrane zostaną próbki

Liczba hodowli indyków Liczba hodowli, z których pobrane zostaną próbki
Do 46 Wszystkie
47-60 47
61-100 59
101-350 80
> 350 90

B. SZCZEGÓŁOWE WYMOGI W ZAKRESIE WYKRYWANIA ZAKAŻEŃ PODTYPAMI H5 I H7 WIRUSA INFLUENZY DROBIU U KACZEK I GĘSI

– Próbki krwi do badań serologicznych powinny być w miarę możliwości pobierane od ptaków trzymanych na zewnątrz na polach.

– Z każdej wybranej hodowli należy pobrać 40-50 próbek krwi do badań serologicznych.

C. BADANIE DZIKIEGO PTACTWA POD KĄTEM INFLUENZY DROBIU

C.1. Opracowanie i wdrożenie badania

- Niezbędna jest współpraca z instytucjami zajmującymi się ochroną/obserwacją ptaków i stacjami obrączkowania. Zadanie pobierania próbek prawdopodobnie najlepiej wykona personel tych grup/stacji. Możliwa jest również współpraca z myśliwymi w celu uzyskania próbek z ptaków łownych.

- Doświadczenia z poprzednich obserwacji wykazały, że wskaźnik wyizolowania wirusa jest niezwykle niski, dlatego pobieranie próbek powinno być ukierunkowane na ptaki odlatujące jesienią i wczesną zimą na południe.

C.2. Procedury pobierania próbek

- Do badań wirusologicznych należy pobierać wymazy odchodów. Oprócz pierwszorocznych ptaków na jesieni, największe szanse powodzenia mogą stwarzać gatunki nosicieli o wysokiej podatności i zwiększonym kontakcie z drobiem (takie jak kaczki Mallarda).

- Rozkład pomiędzy różne gatunki powinien być następujący:

70 % ptactwo wodne,

20 % ptactwo brzegowe,

10 % inne dzikie ptaki.

- Wymazy fekaliów lub starannie zebrane świeże fekalia winny być zebrane od dzikich ptaków usidlonych, złowionych lub znalezionych wkrótce po śmierci.

- Możliwe jest połączenie do pięciu próbek z tego samego gatunku.

- Należy zwrócić szczególną uwagę na przechowywanie i transport próbek. Jeżeli nie można zagwarantować szybkiego przewiezienia do laboratorium w ciągu 48 godzin (środkiem transportu zapewniającym temperaturę 4 °C), próbki należy przechować, a następnie przewieźć w suchym lodzie w temperaturze -70 °C.

D. BADANIA LABORATORYJNE

Badania laboratoryjne należy przeprowadzać zgodnie z wytycznymi procedurami ustanowionymi w załączniku III do dyrektywy Rady 92/40/EWG (łącznie z badaniem serum z kaczek i gęsi HI). Jeżeli jednak przewidywane są badania laboratoryjne nieokreślone w dyrektywie 92/40/EWG ani nieopisane w Podręczniku Standardów Międzynarodowego Urzędu do spraw Epizootii (OIE), wówczas Państwa Członkowskie, przedkładając swój program do zatwierdzenia przez Komisję, dostarczą do LRW niezbędne dane potwierdzające. Wszelkie pozytywne wyniki serologiczne zostaną potwierdzone przez Laboratoria Krajowe ds. Influenzy Drobiu metodą zahamowania hemaglutynacji z użyciem wyznaczonych szczepów dostarczonych przez Laboratorium Referencyjne Wspólnoty:

H5 a) wstępne badanie z użyciem szczepu Duck/Denmark/64650/03 (H5N7);

b) badanie wszystkich próbek pozytywnych za pomocą Ostrich/Denmark/72420/96 (H5N2) celem wyeliminowania reagującego antyciała N9.

H7 a) wstępne badanie z użyciem szczepu Turkey/England/647/77 (H7N7);

b) badanie wszystkich próbek pozytywnych za pomocą African Starling/983/79 (H7N1) celem wyeliminowania reagującego antyciała N7."

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2004.278.59

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2004/615/WE zmieniająca decyzję 2004/111/WE w sprawie przeprowadzania badań na obecność influenzy drobiu wśród drobiu i dzikiego ptactwa w Państwach Członkowskich w 2004 r.
Data aktu: 23/07/2004
Data ogłoszenia: 27/08/2004
Data wejścia w życie: 27/08/2004