Decyzja 2004/29 zmieniającą załącznik XIV (Konkurencja) do Porozumienia EOG

DECYZJA WSPÓLNEGO KOMITETU EOG NR 29/2004
z dnia 19 marca 2004 r.
zmieniającą załącznik XIV (Konkurencja) do Porozumienia EOG

WSPÓLNY KOMITET EOG,

uwzględniając Porozumienie o Europejskim Obszarze Gospodarczym, dostosowane Protokołem dostosowującym Porozumienie o Europejskim Obszarze Gospodarczym, zwane dalej Porozumieniem, w szczególności jego art. 98,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Załącznik XIV do Porozumienia został zmieniony decyzją Wspólnego Komitetu EOG nr 153/2003 z dnia 7 listopada 2003 r.(1).

(2) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 2790/1999 z dnia 22 grudnia 1999 r. w sprawie stosowania art. 81 ust. 3 Traktatu do kategorii porozumień pionowych i praktyk uzgodnionych(2) zostało włączone do Porozumienia decyzją Wspólnego Komitetu EOG nr 18/2000(3).

(3) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1400/2002 z dnia 31 lipca 2002 r. w sprawie stosowania art. 81 ust. 3 Traktatu do kategorii porozumień pionowych i uzgodnionych praktyk w sektorze motoryzacyjnym(4) zostało włączone do Porozumienia decyzją Wspólnego Komitetu EOG nr 136/2002(5).

(4) Istnieje potrzeba przyjęcia tekstu odnoszącego się do art. 8 rozporządzenia (WE) nr 2790/1999 i art. 7 rozporządzenia (WE) nr 1400/2002,

STANOWI, CO NASTĘPUJE:

Artykuł  1

W załączniku XIV do Porozumienia wprowadza się następujące zmiany:

1) w pkt 2 (rozporządzenie Komisji (WE) nr 2790/1999) dodaje się lit. c) w brzmieniu:

"c) na końcu art. 8 dodaje się, co następuje:

»Na mocy postanowień Porozumienia między Państwami EFTA w sprawie utworzenia Urzędu Nadzoru i Trybunału Sprawiedliwości, Urząd Nadzoru EFTA może poprzez zalecenie orzec, że jeżeli sieci równoległe podobnych ograniczeń pionowych obejmują więcej niż 50 % rynku właściwego w Państwach EFTA, niniejsze rozporządzenie nie ma zastosowania do porozumień pionowych zawierających szczególne ograniczenia odnoszące się do tego rynku.

Zalecenie na mocy ust. 1 jest skierowane do Państwa EFTA lub Państw EFTA stanowiących rynek właściwy, o którym mowa. Komisja zostaje poinformowana o wydaniu takiego zalecenia.

W terminie trzech miesięcy od wydania zalecenia na mocy ust. 1, wszystkie Państwa EFTA będące adresatami zalecenia, powiadamiają Urząd Nadzoru EFTA, czy to zalecenie przyjmują. Jeżeli trzymiesięczny nieprzekraczalny termin upłynie bez odpowiedzi, należy to rozumieć jako przyjęcie przez Państwo EFTA które nie odpowiedziało w terminie.

Jeżeli Państwo EFTA będące adresatem zalecenia przyjmuje zalecenie lub nie odpowiada w terminie, według Porozumienia nakłada się na nie obowiązek prawny wykonania zalecenia w terminie trzech miesięcy od jego wydania.

Jeżeli w ciągu trzymiesięcznego nieprzekraczalnego terminu Państwo EFTA będące adresatem zalecenia powiadamia Urząd Nadzoru EFTA, że nie przyjmuje jego zalecenia, Urząd Nadzoru EFTA powiadamia Komisję o jego odpowiedzi. Jeżeli Komisja nie zgadza się ze stanowiskiem Państwa EFTA, o którym mowa, stosuje się art. 92 ust. 2 Porozumienia.

Urząd Nadzoru EFTA i Komisja wymieniają informacje i zasięgają opinii w zastosowaniu niniejszego przepisu.

Jeżeli sieci równoległe ograniczeń pionowych obejmują więcej niż 50 % rynku właściwego w ramach terytorium Porozumienia EOG, dwa urzędy nadzoru mogą rozpocząć współpracę w celu przyjęcia odrębnych środków. Jeżeli dwa urzędy nadzoru zgadzają się co do rynku właściwego oraz właściwości przyjęcia środka na mocy niniejszego przepisu, Komisja przyjmuje rozporządzenie skierowane do Państw Członkowskich Wspólnoty, a Urząd Nadzoru EFTA odpowiadające treścią zalecenie skierowane do Państwa EFTA lub Państw EFTA stanowiących rynek właściwy, o którym mowa.«";

2) w pkt 4b (rozporządzenie Komisji (WE) nr 1400/2002) dodaje się lit. c) w brzmieniu:

"c) na końcu art. 7 dodaje się, co następuje:

»Na mocy postanowień Porozumienia między Państwami EFTA w sprawie utworzenia Urzędu Nadzoru i Trybunału Sprawiedliwości, Urząd Nadzoru EFTA może poprzez zalecenie orzec, że jeżeli sieci równoległe podobnych ograniczeń pionowych obejmują więcej niż 50 % rynku właściwego w Państwach EFTA, niniejsze rozporządzenie nie ma zastosowania do porozumień pionowych zawierających szczególne ograniczenia odnoszące się do tego rynku.

Zalecenie na mocy ust. 1 jest skierowane do Państwa EFTA lub Państw EFTA stanowiących rynek właściwy, o którym mowa. Komisja zostaje poinformowana o wydaniu takiego zalecenia.

W terminie trzech miesięcy od wydania zalecenia na mocy ust. 1, wszystkie Państwa EFTA będące adresatami zalecenia, powiadamiają Urząd Nadzoru EFTA, czy to zalecenie przyjmują. Jeżeli trzymiesięczny nieprzekraczalny termin upłynie bez odpowiedzi, należy to rozumieć jako przyjęcie przez Państwo EFTA które nie odpowiedziało w terminie.

Jeżeli Państwo EFTA będące adresatem zalecenia przyjmuje zalecenie lub nie odpowiada w terminie, według Porozumienia nakłada się na nie obowiązek prawny wykonania zalecenia w terminie trzech miesięcy od jego wydania.

Jeżeli w ciągu trzymiesięcznego nieprzekraczalnego terminu Państwo EFTA będące adresatem zalecenia powiadamia Urząd Nadzoru EFTA, że nie przyjmuje jego zalecenia, Urząd Nadzoru EFTA powiadamia Komisję o jego odpowiedzi. Jeżeli Komisja nie zgadza się ze stanowiskiem Państwa EFTA, o którym mowa, stosuje się art. 92 ust. 2 Porozumienia.

Urząd Nadzoru EFTA i Komisja wymieniają informacje i zasięgają opinii w zastosowaniu niniejszego przepisu.

Jeżeli sieci równoległe ograniczeń pionowych obejmują więcej niż 50 % rynku właściwego w ramach terytorium Porozumienia EOG, dwa urzędy nadzoru mogą rozpocząć współpracę w celu przyjęcia odrębnych środków. Jeżeli dwa urzędy nadzoru zgadzają się co do rynku właściwego oraz właściwości przyjęcia środka na mocy niniejszego przepisu, Komisja przyjmuje rozporządzenie skierowane do Państw Członkowskich Wspólnoty, a Urząd Nadzoru EFTA odpowiadające treścią zalecenie skierowane do Państwa EFTA lub Państw EFTA stanowiących rynek właściwy, o którym mowa.«".

Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie w dniu 20 marca 2004 r., pod warunkiem że wszystkie notyfikacje na mocy art. 103 ust. 1 Porozumienia zostały dokonane wobec Wspólnego Komitetu EOG(*).

Artykuł  3

Niniejsza decyzja zostaje opublikowana w Sekcji EOG i w Dodatku EOG do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli, dnia 19 marca 2004 r.
W imieniu Wspólnego Komitetu EOG
P. WESTERLUND
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 41 z 12.2.2004, str. 45.

(2) Dz.U. L 336 z 29.12.1999, str. 21.

(3) Dz.U. L 103 z 12.4.2001, str. 36.

(4) Dz.U. L 203 z 1.8.2002, str. 30.

(5) Dz.U. L 336 z 12.12.2002, str. 38.

(*) Nie wskazano żadnych wymogów konstytucyjnych.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024