Decyzja 2004/29 zmieniającą załącznik XIV (Konkurencja) do Porozumienia EOG

DECYZJA WSPÓLNEGO KOMITETU EOG NR 29/2004
z dnia 19 marca 2004 r.
zmieniającą załącznik XIV (Konkurencja) do Porozumienia EOG

WSPÓLNY KOMITET EOG,

uwzględniając Porozumienie o Europejskim Obszarze Gospodarczym, dostosowane Protokołem dostosowującym Porozumienie o Europejskim Obszarze Gospodarczym, zwane dalej Porozumieniem, w szczególności jego art. 98,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Załącznik XIV do Porozumienia został zmieniony decyzją Wspólnego Komitetu EOG nr 153/2003 z dnia 7 listopada 2003 r.(1).

(2) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 2790/1999 z dnia 22 grudnia 1999 r. w sprawie stosowania art. 81 ust. 3 Traktatu do kategorii porozumień pionowych i praktyk uzgodnionych(2) zostało włączone do Porozumienia decyzją Wspólnego Komitetu EOG nr 18/2000(3).

(3) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1400/2002 z dnia 31 lipca 2002 r. w sprawie stosowania art. 81 ust. 3 Traktatu do kategorii porozumień pionowych i uzgodnionych praktyk w sektorze motoryzacyjnym(4) zostało włączone do Porozumienia decyzją Wspólnego Komitetu EOG nr 136/2002(5).

(4) Istnieje potrzeba przyjęcia tekstu odnoszącego się do art. 8 rozporządzenia (WE) nr 2790/1999 i art. 7 rozporządzenia (WE) nr 1400/2002,

STANOWI, CO NASTĘPUJE:

Artykuł  1

W załączniku XIV do Porozumienia wprowadza się następujące zmiany:

1) w pkt 2 (rozporządzenie Komisji (WE) nr 2790/1999) dodaje się lit. c) w brzmieniu:

"c) na końcu art. 8 dodaje się, co następuje:

»Na mocy postanowień Porozumienia między Państwami EFTA w sprawie utworzenia Urzędu Nadzoru i Trybunału Sprawiedliwości, Urząd Nadzoru EFTA może poprzez zalecenie orzec, że jeżeli sieci równoległe podobnych ograniczeń pionowych obejmują więcej niż 50 % rynku właściwego w Państwach EFTA, niniejsze rozporządzenie nie ma zastosowania do porozumień pionowych zawierających szczególne ograniczenia odnoszące się do tego rynku.

Zalecenie na mocy ust. 1 jest skierowane do Państwa EFTA lub Państw EFTA stanowiących rynek właściwy, o którym mowa. Komisja zostaje poinformowana o wydaniu takiego zalecenia.

W terminie trzech miesięcy od wydania zalecenia na mocy ust. 1, wszystkie Państwa EFTA będące adresatami zalecenia, powiadamiają Urząd Nadzoru EFTA, czy to zalecenie przyjmują. Jeżeli trzymiesięczny nieprzekraczalny termin upłynie bez odpowiedzi, należy to rozumieć jako przyjęcie przez Państwo EFTA które nie odpowiedziało w terminie.

Jeżeli Państwo EFTA będące adresatem zalecenia przyjmuje zalecenie lub nie odpowiada w terminie, według Porozumienia nakłada się na nie obowiązek prawny wykonania zalecenia w terminie trzech miesięcy od jego wydania.

Jeżeli w ciągu trzymiesięcznego nieprzekraczalnego terminu Państwo EFTA będące adresatem zalecenia powiadamia Urząd Nadzoru EFTA, że nie przyjmuje jego zalecenia, Urząd Nadzoru EFTA powiadamia Komisję o jego odpowiedzi. Jeżeli Komisja nie zgadza się ze stanowiskiem Państwa EFTA, o którym mowa, stosuje się art. 92 ust. 2 Porozumienia.

Urząd Nadzoru EFTA i Komisja wymieniają informacje i zasięgają opinii w zastosowaniu niniejszego przepisu.

Jeżeli sieci równoległe ograniczeń pionowych obejmują więcej niż 50 % rynku właściwego w ramach terytorium Porozumienia EOG, dwa urzędy nadzoru mogą rozpocząć współpracę w celu przyjęcia odrębnych środków. Jeżeli dwa urzędy nadzoru zgadzają się co do rynku właściwego oraz właściwości przyjęcia środka na mocy niniejszego przepisu, Komisja przyjmuje rozporządzenie skierowane do Państw Członkowskich Wspólnoty, a Urząd Nadzoru EFTA odpowiadające treścią zalecenie skierowane do Państwa EFTA lub Państw EFTA stanowiących rynek właściwy, o którym mowa.«";

2) w pkt 4b (rozporządzenie Komisji (WE) nr 1400/2002) dodaje się lit. c) w brzmieniu:

"c) na końcu art. 7 dodaje się, co następuje:

»Na mocy postanowień Porozumienia między Państwami EFTA w sprawie utworzenia Urzędu Nadzoru i Trybunału Sprawiedliwości, Urząd Nadzoru EFTA może poprzez zalecenie orzec, że jeżeli sieci równoległe podobnych ograniczeń pionowych obejmują więcej niż 50 % rynku właściwego w Państwach EFTA, niniejsze rozporządzenie nie ma zastosowania do porozumień pionowych zawierających szczególne ograniczenia odnoszące się do tego rynku.

Zalecenie na mocy ust. 1 jest skierowane do Państwa EFTA lub Państw EFTA stanowiących rynek właściwy, o którym mowa. Komisja zostaje poinformowana o wydaniu takiego zalecenia.

W terminie trzech miesięcy od wydania zalecenia na mocy ust. 1, wszystkie Państwa EFTA będące adresatami zalecenia, powiadamiają Urząd Nadzoru EFTA, czy to zalecenie przyjmują. Jeżeli trzymiesięczny nieprzekraczalny termin upłynie bez odpowiedzi, należy to rozumieć jako przyjęcie przez Państwo EFTA które nie odpowiedziało w terminie.

Jeżeli Państwo EFTA będące adresatem zalecenia przyjmuje zalecenie lub nie odpowiada w terminie, według Porozumienia nakłada się na nie obowiązek prawny wykonania zalecenia w terminie trzech miesięcy od jego wydania.

Jeżeli w ciągu trzymiesięcznego nieprzekraczalnego terminu Państwo EFTA będące adresatem zalecenia powiadamia Urząd Nadzoru EFTA, że nie przyjmuje jego zalecenia, Urząd Nadzoru EFTA powiadamia Komisję o jego odpowiedzi. Jeżeli Komisja nie zgadza się ze stanowiskiem Państwa EFTA, o którym mowa, stosuje się art. 92 ust. 2 Porozumienia.

Urząd Nadzoru EFTA i Komisja wymieniają informacje i zasięgają opinii w zastosowaniu niniejszego przepisu.

Jeżeli sieci równoległe ograniczeń pionowych obejmują więcej niż 50 % rynku właściwego w ramach terytorium Porozumienia EOG, dwa urzędy nadzoru mogą rozpocząć współpracę w celu przyjęcia odrębnych środków. Jeżeli dwa urzędy nadzoru zgadzają się co do rynku właściwego oraz właściwości przyjęcia środka na mocy niniejszego przepisu, Komisja przyjmuje rozporządzenie skierowane do Państw Członkowskich Wspólnoty, a Urząd Nadzoru EFTA odpowiadające treścią zalecenie skierowane do Państwa EFTA lub Państw EFTA stanowiących rynek właściwy, o którym mowa.«".

Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie w dniu 20 marca 2004 r., pod warunkiem że wszystkie notyfikacje na mocy art. 103 ust. 1 Porozumienia zostały dokonane wobec Wspólnego Komitetu EOG(*).

Artykuł  3

Niniejsza decyzja zostaje opublikowana w Sekcji EOG i w Dodatku EOG do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli, dnia 19 marca 2004 r.
W imieniu Wspólnego Komitetu EOG
P. WESTERLUND
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 41 z 12.2.2004, str. 45.

(2) Dz.U. L 336 z 29.12.1999, str. 21.

(3) Dz.U. L 103 z 12.4.2001, str. 36.

(4) Dz.U. L 203 z 1.8.2002, str. 30.

(5) Dz.U. L 336 z 12.12.2002, str. 38.

(*) Nie wskazano żadnych wymogów konstytucyjnych.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2004.127.137

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2004/29 zmieniającą załącznik XIV (Konkurencja) do Porozumienia EOG
Data aktu: 19/03/2004
Data ogłoszenia: 29/04/2004
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 20/03/2004