Rozporządzenie 763/2004 ustanawiające odstępstwa od rozporządzenia (WE) nr 800/1999 w odniesieniu do produktów w formie towarów nieobjętych załącznikiem I do Traktatu, wywożonych do państw trzecich, innych niż Cypr, Węgry i Polska

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 763/2004
z dnia 23 kwietnia 2004 r.
ustanawiające odstępstwa od rozporządzenia (WE) nr 800/1999 w odniesieniu do produktów w formie towarów nieobjętych załącznikiem I do Traktatu, wywożonych do państw trzecich, innych niż Cypr, Węgry i Polska

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 3448/93 z dnia 6 grudnia 1993 r. ustanawiające zasady handlu mające zastosowanie do niektórych towarów pochodzących z przetwórstwa produktów rolnych(1), a w szczególności jego art. 8 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Artikuł 16 ust. 1 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1520/2000 z dnia 13 lipca 2000 r. ustanawiającego wspólne szczegółowe zasady stosowania systemu przyznawania refundacji wywozowych do niektórych produktów rolnych wywożonych jako towary nieobjęte załącznikiem I do Traktatu oraz kryteria dla ustalania wysokości sum takich refundacji(2) stanowi, że rozporządzenie Komisji (WE) nr 800/1999 z dnia 15 kwietnia 1999 r. ustanawiające wspólne szczegółowe zasady stosowania systemu refundacji wywozowych do produktów rolnych(3), stosuje się w odniesieniu do wywozu produktów w formie towarów nieobjętych załącznikiem I do Traktatu.

(2) Artikuł 3 rozporządzenia (WE) nr 800/1999 stanowi, że uprawnienie do refundacji wywozowej jest nabywane poprzez wywóz do określonego państwa trzeciego, gdy stosuje się do tego państwa trzeciego zróżnicowaną refundację. art. 14, 15 oraz 16 tego rozporządzenia ustanawiają warunki płatności zróżnicowanej stawki refundacji, a w szczególności dokumenty, które należy dostarczyć jako dowód dostarczenia towarów do danego państwa trzeciego.

(3) W przypadku zróżnicowanej stawki refundacji, art. 18 ust. 1 i 2 rozporządzenia (WE) nr 800/1999 stanowi, że część refundacji obliczana przy zastosowaniu najniższej stawki refundacji, jest wypłacana na wniosek eksportera, gdy tylko został przedstawiony dowód, że produkt opuścił obszar celny Wspólnoty.

(4) Zgodnie z rozporządzeniem Komisji (WE) nr 646/2004 z dnia 6 kwietnia 2004 r. ustalającym stawki refundacji stosujących się do niektórych przetworów mlecznych wywożonych jako towary nieobjęte załącznikiem I do Traktatu(4), rozporządzeniem Komisji (WE) nr 644/2004 z dnia 6 kwietnia 2004 r. ustalającym stawki refundacji stosujących się do niektórych produktów w sektorze cukru wywożonych jako towary nieobjęte załącznikiem I do Traktatu(5), rozporządzeniem Komisji (WE) nr 645/2004 z dnia 6 kwietnia 2004 r. ustalającym stawki refundacji stosujących się do niektórych produktów w sektorze zbóż i ryżu wywożonych jako towary nieobjęte załącznikiem I do Traktatu(6), rozporządzeniem Komisji (WE) nr 643/2004 z dnia 6 kwietnia 2004 r. ustalającym stawki refundacji dla jaj i żółtek jaj wywożonych jako towary nieobjęte załącznikiem I do Traktatu(7), refundacje wywozowe nie mogą być ustalone odnośnie do towarów nieobjętych załącznikiem I do Traktatu, które są wywożone do Cypru lub Polski, ani odnośnie do towarów nieobjętych przez art. 1 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE) nr 999/2003(8), które są wywożone do Węgier.

(5) Władze cypryjskie, węgierskie i polskie nie są więc zobowiązane do udzielania pozwoleń na przywóz na ich terytorium odnośnych towarów poddanych kontroli celnej po 6 kwietnia 2004 r., z zastrzeżeniem że towarzyszyć im będą dokumenty poświadczające, że są one przywożone bezpośrednio ze Wspólnoty.

(6) Aby uniknąć nakładania na podmioty gospodarcze niepotrzebnych kosztów w trakcie ich wymiany handlowej z innymi państwami trzecimi, należy ustanowić odstępstwo od rozporządzenia (WE) nr 800/1999, o ile wymaga ono przedstawienia dowodu przywozu w przypadku refundacji zróżnicowanych. W przypadku braku refundacji wywozowych dla odnośnych państw przeznaczenia, nie należy brać pod uwagę tego faktu podczas określania najniższej stawki refundacji.

(7) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Zagadnień Horyzontalnych dotyczących Handlu Produktami Rolnymi Przetworzonymi, nie wymienionymi w załączniku I do Traktatu,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W drodze odstępstwa od art. 16 rozporządzenia (WE) nr 1520/2000, gdzie zróżnicowanie stawki refundacji jest wyłącznie wynikiem nie określenia refundacji dla Cypru, Węgier bądź Polski, dowód wypełnienia formalności celnych przy przywozie nie jest warunkiem dla zapłaty refundacji w odniesieniu do towarów, o których mowa w załączniku B do rozporządzenia (WE) nr 1520/2000.

Artykuł  2

Fakt, że żadne refundacje eksportowe nie zostały ustalone w odniesieniu do wywozu towarów do Cypru, Węgier bądź Polski wymienionych w załączniku B do rozporządzenia (WE) nr 1520/2000, nie jest, jeśli chodzi o wywóz do innych państw trzecich, brany pod uwagę przy określaniu najniższej stawki refundacji w rozumieniu art. 18 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 800/1999.

Artykuł  3

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie z dniem jego opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 7 kwietnia 2004 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 23 kwietnia 2004 r.

W imieniu Komisji
Erkki LIKANEN
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 318 z 20.12.1993, str. 18. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2580/2000 (Dz.U. L 298 z 25.11.2000, str. 5).

(2) Dz.U. L 177 z 15.7.2000, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 543/2004 (Dz.U. L 87 z 25.3.2004, str. 8).

(3) Dz.U. L 102 z 17.4.1999, str. 11. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2010/2003 (Dz.U. L 297 z 15.11.2003, str. 13).

(4) Dz.U. L 102 z 7.4.2004, str. 42.

(5) Dz.U. L 102 z 7.4.2004, str. 35.

(6) Dz.U. L 102 z 7.4.2004, str. 38.

(7) Dz.U. L 102 z 7.4.2004, str. 32.

(8) Dz.U. L 146 z 13.6.2003, str. 10.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2004.120.14

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 763/2004 ustanawiające odstępstwa od rozporządzenia (WE) nr 800/1999 w odniesieniu do produktów w formie towarów nieobjętych załącznikiem I do Traktatu, wywożonych do państw trzecich, innych niż Cypr, Węgry i Polska
Data aktu: 23/04/2004
Data ogłoszenia: 24/04/2004
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 24/04/2004, 07/04/2004