Rozporządzenie 683/2004 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 466/2001 w zakresie dotyczącym aflatoksyn i ochratoksyny A w żywności dla niemowląt i małych dzieci

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 683/2004
z dnia 13 kwietnia 2004 r.
zmieniające rozporządzenie (WE) nr 466/2001 w zakresie dotyczącym aflatoksyn i ochratoksyny A w żywności dla niemowląt i małych dzieci
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 315/93 z dnia 8 lutego 1993 r. ustanawiające procedury Wspólnoty w odniesieniu do zanieczyszczeń w żywności(1), w szczególności jego art. 2 ust. 3,

po konsultacji z Komitetem Naukowym ds. Żywności,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 466/2001(2) ustala najwyższe dopuszczalne poziomy dla niektórych zanieczyszczeń w środkach spożywczych, w tym żywności dla niemowląt i małych dzieci objętej dyrektywą Komisji 91/321/EWG z dnia 14 maja 1991 r. w sprawie preparatów dla niemowląt i preparatów pochodnych(3) oraz dyrektywą Komisji 96/5/WE z dnia 16 lutego 1996 r. w sprawie przetworzonej żywności na bazie zbóż oraz żywności dla niemowląt i małych dzieci(4).

(2) Zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 466/2001 szczególne najwyższe dopuszczalne poziomy zanieczyszczeń w żywności przeznaczonej dla niemowląt i małych dzieci należy ustalić najpóźniej do dnia 5 kwietnia 2004 r.

(3) Niektóre Państwa Członkowskie przyjęły najwyższe poziomy alfatoksyny B1, alfatoksyny M1 i ochratoksyny A w żywności przeznaczonej dla niemowląt i małych dzieci. Ze względu na rozbieżności między przepisami Państw Członkowskich oraz wynikające stąd ryzyko zakłócenia konkurencji, niezbędne są środki wspólnotowe w celu zapewnienia jednolitości rynku przy jednoczesnym poszanowaniu dla zasady proporcjonalności.

(4) Dla ochrony zdrowia niemowląt i małych dzieci, wrażliwej grupy populacji, właściwe jest określenie możliwie najniższego dopuszczalnego poziomu, jaki jest osiągalny w drodze ścisłej selekcji surowców stosowanych w wytwarzaniu preparatów dla niemowląt, preparatów pochodnych, przetworzonej żywności na bazie zbóż i żywności dla małych dzieci. Konieczne jest, aby istniała potwierdzona metoda analityczna dla egzekwowania dopuszczalnych poziomów. W przypadku aflatoksyny M1, Komisja zorganizuje badanie laboratoryjne na poziomie międzynarodowym w celu sprawdzenia, czy można niezawodnie ustalić poziom 0,01 μg/kg aflatoksyny M1, mając na uwadze obniżenie dopuszczalnego poziomu do 0,01 μg/kg aflatoksyny M1.

(5) Rozporządzenie (WE) nr 466/2001 należy zatem odpowiednio zmienić.

(6) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Pokarmowego i Zdrowia Zwierząt,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Artykuł 2 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 466/2001 otrzymuje brzmienie:

"2. Dopuszczalne poziomy określone w załączniku I stosuje się również do żywności przeznaczonej dla niemowląt i małych dzieci, objętej dyrektywą 91/321/EWG oraz dyrektywą 96/5/WE, przy odpowiednim uwzględnieniu zmian stężenia zanieczyszczeń wynikających z suszenia, rozcieńczania lub przetwarzania oraz z odpowiednich stężeń składników w produkcie. Nie ma to zastosowania w przypadku zanieczyszczeń, w odniesieniu do których zostały ustalone specjalne wspólnotowe poziomy dopuszczalne dotyczące określonych środków spożywczych, lub w przypadkach gdy wobec braku dopuszczalnych poziomów wspólnotowych zostały ustalone bardziej surowe wymagania dotyczące poziomów zanieczyszczeń przez ustawodawstwo krajowe dotyczące określonych środków spożywczych."

Artykuł  2

W załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 466/2001 wprowadza się zmiany zgodnie z Załącznikiem do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  3

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 listopada 2004 r.

Niniejsze rozporządzenie nie ma zastosowania do produktów, które zostały wprowadzone do obrotu przez dniem 1 listopada 2004 r. zgodnie z obowiązującymi przepisami. Ciężar dowodu co do terminu wprowadzenia produktów do obrotu spoczywa na podmiocie gospodarczym w sektorze żywności.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 13 kwietnia 2004 r.

W imieniu Komisji
David BYRNE
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 37 z 13.2.1993, str. 1. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1882/2003 (Dz.U. L 284 z 31.10.2003, str. 1).

(2) Dz.U. L 77 z 16.3.2001, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 455/2004 (Dz.U. L 74 z 12.3.2004, str. 11).

(3) Dz.U. L 175 z 4.7.1991, str. 35. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 2003/14/WE (Dz.U. L 41 z 14.2.2003, str. 37).

(4) Dz.U. L 49 z 28.2.1996, str. 17. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 2003/13/WE (Dz.U. L 41 z 14.2.2003, str. 33).

ZAŁĄCZNIK

W załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 466/2001 wprowadza się następujące zmiany:

1. W sekcji 2. Mikotoksyny, 2.1. Aflatoksyny, dodaje się ppkt 2.1.5, 2.1.6 i 2.1.7 w brzmieniu:

Produkty Najwyższe dopuszczalne poziomy (μg/kg lub ppb) Referencyjna metoda Metoda pobierania
B1 B1 + B2 + G1 + G2 M1 analityczna próbek
"2.1.5. Żywność dla

dzieci i

przetworzona

żywność na bazie

zbóż dla

niemowląt i

małych dzieci(1)

0,10 - - dyrektywa 1998/53/WE dyrektywa 1998/53/WE
2.1.6 Preparaty dla

niemowląt i

preparaty

pochodne, w tym

mleko dla

niemowląt i

mleko

pochodne(2)

- - 0,025 dyrektywa 1998/53/WE dyrektywa 1998/53/WE
2.1.7 Dietetyczna

środki spożywcze

specjalnego

przeznaczenia

medycznego,

zwłaszcza

przeznaczona dla

niemowląt(3)

0,10 - 0,025 dyrektywa 1998/53/WE dyrektywa 1998/53/WE
(1) Żywność dla dzieci i przetworzona żywność na bazie zbóż dla niemowląt i małych

dzieci, zgodnie z definicją zawartą w art. 1 dyrektywy Komisji 96/5/WE z dnia

16 lutego 1996 r. w sprawie przetworzonej żywności na bazie zbóż oraz żywności

dla niemowląt i małych dzieci (Dz.U. L 49 z 28.2.1996, str. 17), ostatnio

zmienionej dyrektywą 2003/13/WE (Dz.U. L 41 z 14.2.2003, str. 33).

Najwyższy dopuszczalny poziom w przypadku żywności dla dzieci i przetworzonej

żywności na bazie zbóż dla niemowląt i małych dzieci odnosi się do suchej

masy. Suchą masę ustala się zgodnie z przepisami dyrektyw Komisji 98/53/WE i

2002/26/WE.

(2) Preparaty dla niemowląt i preparaty pochodne, zgodnie z definicją zawartą w

art. 1 dyrektywy Komisji 91/321/EWG z dnia 14 maja 1991 r. w sprawie

preparatów dla niemowląt i preparatów pochodnych (Dz.U. L 175 z 4.7.1991, str.

35), ostatnio zmienionej dyrektywą 2003/14/WE (Dz.U. L 41 z 14.2.2003, str.

37).

Najwyższy dopuszczalny poziom w przypadku preparatów dla niemowląt i

preparatów pochodnych odnosi się do produktów gotowych do użycia

(wprowadzanych w tym stanie do obrotu lub po przygotowaniu zgodnie z

instrukcją producenta).

(3) Dietetyczne środki spożywcze specjalnego przeznaczenia medycznego, zwłaszcza

przeznaczone dla niemowląt, zgodnie z definicją zawartą w art. 1 ust. 2

dyrektywy Komisji 1999/21/WE z dnia 25 marca 1999 r. w sprawie dietetycznych

środków spożywczych specjalnego przeznaczenia medycznego (Dz.U. L 91 z

7.4.1999, str. 29).

Najwyższy dopuszczalny poziom w przypadku dietetycznych środków spożywczych

specjalnego przeznaczenia medycznego, przeznaczonych w szczególności dla

niemowląt, odnosi się:

- w przypadku mleka i przetworów mlecznych - do produktów gotowych do użycia

(wprowadzanych w tym stanie do obrotu lub po przygotowaniu zgodnie z

instrukcją producenta),

- w przypadku produktów innych niż mleko i przetwory mleczne - do suchej masy.

Suchą masę ustala się zgodnie z przepisami dyrektyw Komisji 98/53/WE i

2002/26/WE."

2. W sekcji 2. Mikotoksyny, 2.2. Ochratoksyna A, dodaje się ppkt 2.2.4 i 2.2.5 w brzmieniu:

Produkty Najwyższe dopuszczalne poziomy (μg/kg lub ppb) Metoda pobierania próbek Referencyjna metoda analityczna
"2.2.4 Żywność dla dzieci

i przetworzona

żywność na bazie

zbóż dla niemowląt

i małych dzieci(1)

0,50 dyrektywa 2002/26/WE dyrektywa 2002/26/WE
"2.2.5 Dietetyczne środki

spożywcze

specjalnego

przeznaczenia

medycznego

przeznaczone w

szczególności dla

niemowląt(2)

0,50 dyrektywa 2002/26/WE dyrektywa 2002/26/WE
(1) Żywność dla dzieci i przetworzona żywność na bazie zbóż dla niemowląt i małych

dzieci, zgodnie z definicją zawartą w art. 1 dyrektywy Komisji 96/5/WE z dnia

16 lutego 1996 r. w sprawie przetworzonej żywności na bazie zbóż oraz żywności

dla niemowląt i małych dzieci (Dz.U. L 49 z 28.2.1996, str. 17), ostatnio

zmienionej dyrektywą 2003/13/WE (Dz.U. L 41 z 14.2.2003, str. 33).

Najwyższy dopuszczalny poziom w przypadku żywności dla dzieci i przetworzonej

żywności na bazie zbóż dla niemowląt i małych dzieci odnosi się do suchej

masy. Suchą masę ustala się zgodnie z przepisami dyrektyw Komisji 98/53/WE i

2002/26/WE.

(2) Dietetyczne środki spożywcze specjalnego przeznaczenia medycznego,

przeznaczone w szczególności dla niemowląt, zgodnie z definicją zawartą w art.

1 ust. 2 dyrektywy Komisji 1999/21/WE z dnia 25 marca 1999 r. w sprawie

dietetycznych środków spożywczych specjalnego przeznaczenia medycznego (Dz.U.

L 91 z 7.4.1999, str. 29). Najwyższy dopuszczalny poziom w przypadku

dietetycznych środków spożywczych specjalnego przeznaczenia medycznego,

przeznaczonych w szczególności dla niemowląt odnosi się:

- w przypadku mleka i przetworów mlecznych - do produktów gotowych do użycia

(wprowadzanych w tym stanie do obrotu lub po przygotowaniu zgodnie z

instrukcją producenta),

- w przypadku produktów innych niż mleko i przetwory mleczne - do suchej masy.

Suchą masę ustala się zgodnie z przepisami dyrektyw Komisji 98/53/WE i

2002/26/WE."

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2004.106.3

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 683/2004 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 466/2001 w zakresie dotyczącym aflatoksyn i ochratoksyny A w żywności dla niemowląt i małych dzieci
Data aktu: 13/04/2004
Data ogłoszenia: 15/04/2004
Data wejścia w życie: 05/05/2004, 01/11/2004