Decyzja 2004/320/WE zmieniająca decyzje 93/52/EWG, 2001/618/WE i 2003/467/WE w odniesieniu do statusu państw przystępujących w odniesieniu do brucelozy (B. melitensis), choroby Aujeszky'ego u świń, enzootycznej białaczki bydła, brucelozy bydła i gruźlicy oraz do Francji w odniesieniu do choroby Aujeszky'ego u świń

DECYZJA KOMISJI
z dnia 31 marca 2004 r.
zmieniająca decyzje 93/52/EWG, 2001/618/WE i 2003/467/WE w odniesieniu do statusu państw przystępujących w odniesieniu do brucelozy (B. melitensis), choroby Aujeszky'ego u świń, enzootycznej białaczki bydła, brucelozy bydła i gruźlicy oraz do Francji w odniesieniu do choroby Aujeszky'ego u świń

(notyfikowana jako dokument nr C(2004) 1094)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2004/320/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 7 kwietnia 2004 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając Traktat o Przystąpieniu Republiki Czeskiej, Estonii, Cypru, Łotwy, Litwy, Węgier, Malty, Polski, Słowenii i Słowacji, w szczególności jego art. 2 ust. 3,

uwzględniając Akt Przystąpienia Republiki Czeskiej, Estonii, Cypru, Łotwy, Litwy, Węgier, Malty, Polski, Słowenii i Słowacji, w szczególności jego art. 21 i 57,

uwzględniając dyrektywę Rady 64/432/EWG z dnia 26 czerwca 1964 r. w sprawie problemów zdrowotnych zwierząt wpływających na handel wewnątrzwspólnotowy bydłem i trzodą chlewną(1), w szczególności jej art. 9 ust. 2, art. 10 ust. 2, załącznik A(I)(4), załącznik A(II)(7) i załącznik D(I)(E),

uwzględniając dyrektywę Rady 91/68/EWG z dnia 28 stycznia 1991 r. w sprawie warunków zdrowotnych zwierząt regulujących handel wewnątrzwspólnotowy owcami i kozami(2), w szczególności jej załącznika A rozdział 1(II),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W związku z przystąpieniem powinien zostać ustanowiony status państw przystępujących w odniesieniu do brucelozy (B. melitensis), choroby Aujeszky'ego u świń i enzootycznej białaczki bydła, brucelozy oraz gruźlicy.

(2) Decyzja Komisji 93/52/EWG(3) przedstawia stosowanie się Państw Członkowskich lub regionów do wymagań odnoszących się do brucelozy (B. melitensis) i przyznaje im status urzędowo wolnych od choroby.

(3) Decyzja Komisji 2001/618/WE(4) ustanawia dodatkowe gwarancje odnoszące się do wdrożenia programów zwalczania choroba Aujeszky'ego u świń, mających zastosowanie w handlu wewnątrzwspólnotowym trzodą chlewną i wykazy terytoriów w Państwach Członkowskich, w których obowiązują zatwierdzone programy opanowania choroby.

(4) Decyzja Komisji 2003/467/WE(5) ustanawia status bydła oficjalnie wolnego od gruźlicy, brucelozy i enzootycznej białaczki bydła dla stad w niektórych Państwach Członkowskich i regionach Państw Członkowskich.

(5) Republika Czeska, Węgry i Słowacja dostarczyły Komisji, w odniesieniu do ich odpowiednich terytoriów, dokumentację poświadczającą zgodność ze wszystkimi wymogami ustanowionymi w załączniku A(1)(II)(1)b) do dyrektywy 91/68/EWG w celu oficjalnego uznania terytoriów Republiki Czeskiej, Węgier i Słowacji za wolne od brucelozy (B. melitensis) w odniesieniu do stad owiec i kóz.

(6) Francja przedłożyła Komisji dokumentację pomocniczą w odniesieniu do przyznania departamentowi Pas-de-Calais statusu wolnego od choroby Aujeszky'ego u świń, potwierdzającą eliminację choroby z tego departamentu.

(7) Republika Czeska i Cypr, w odniesieniu do swoich terytoriów, przedłożyły Komisji dokumentację potwierdzającą brak występowania na nich choroby Aujeszky-'ego u świń oraz wykazującą, że szczepienie przeciwko tej chorobie jest zabronione w celu uznania całych terytoriów Republiki Czeskiej i Cypru za wolne od choroby Aujeszky'ego u świń w odniesieniu do stad trzody chlewnej.

(8) Republika Czeska, w odniesieniu do swojego terytorium, przedłożyła Komisji dokumentację poświadczającą zgodność ze wszystkimi wymogami ustanowionymi w załączniku A(I)(4) do dyrektywy 64/432/EWG, w celu oficjalnego uznania całego terytorium Republiki Czeskiej za wolne od gruźlicy w odniesieniu do stad bydła.

(9) Republika Czeska, w odniesieniu do swojego terytorium, przedłożyła Komisji dokumentację poświadczającą zgodność ze wszystkimi wymogami ustanowionymi w załączniku A(II)(7) do dyrektywa 64/432/EWG w celu oficjalnego uznania całego terytorium Republiki Czeskiej za wolne od brucelozy w odniesieniu do stad bydła.

(10) Republika Czeska i Cypr, w odniesieniu do swoich terytoriów, przedłożyły Komisji dokumentację poświadczającą zgodność ze wszystkimi wymogami ustanowionymi w rozdziale I sekcje E, F i G załącznika D do dyrektywy 64/432/EWG, w celu oficjalnego uznania całych terytoriów Republiki Czeskiej i Cypru za wolne od enzootycznej białaczki bydła w odniesieniu do stad bydła.

(11) Po dokonaniu oceny dokumentacji przedłożonej przez Republikę Czeską, Węgry i Słowację całe terytoria tych krajów powinny zostać oficjalnie uznane za wolne od brucelozy (B. melitensis) w odniesieniu do stad owiec i kóz.

(12) Po dokonaniu oceny dokumentacji przedłożonej przez Francję, Republikę Czeską oraz Cypr departament Pasde-Calais we Francji oraz całe terytoria Republiki Czeskiej i Cypru powinny zostać oficjalnie uznane za wolne od choroby Aujeszky'ego u świń w odniesieniu do stad trzody chlewnej.

(13) Po dokonaniu oceny dokumentacji przedłożonej przez Republikę Czeską całe terytorium tego państwa powinno zostać oficjalnie uznane za wolne od gruźlicy, brucelozy i enzootycznej białaczki bydła w odniesieniu do stad bydła.

(14) Po dokonaniu oceny dokumentacji przedłożonej przez Cypr całe terytorium tego państwa powinno zostać oficjalnie uznane za wolne od enzootycznej białaczki bydła w odniesieniu do stad bydła.

(15) Decyzje 93/52/EWG, 2001/618/WE i 2003/467/WE powinny więc zostać odpowiednio zmienione.

(16) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Załącznik I do decyzji 93/52/EWG zastępuje załącznikiem I do niniejszej decyzji.

Artykuł  2

Załącznik I i II do decyzji 2001/618/WE zastępuje się załącznikiem II do niniejszej decyzji.

Artykuł  3

W decyzji 2003/467/WE wprowadza się następujące zmiany:

a) rozdział 1 załącznika I zastępuje się załącznikiem III do niniejszej decyzji;

b) rozdział 1 załącznika II zastępuje się załącznikiem IV do niniejszej decyzji;

c) rozdział 1 załącznika III zastępuje się załącznikiem V do niniejszej decyzji.

Artykuł  4

Niniejszą decyzję stosuje się z zastrzeżeniem oraz od daty wejścia w życie Traktatu o Przystąpieniu Republiki Czeskiej, Estonii, Cypru, Łotwy, Litwy, Węgier, Malty, Polski, Słowenii i Słowacji.

Artykuł  5

Niniejsza decyzja skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 31 marca 2004 r.

W imieniu Komisji
David BYRNE
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. 121 z 29.7.1964, str. 1977/64. Dyrektywa ostatnio zmieniona rozporządzeniem (WE) nr 21/2004 (Dz.U. L 5 z 9.1.2004, str. 8).

(2) Dz.U. L 46 z 19.2.1991, str. 19. Dyrektywa ostatnio zmieniona rozporządzeniem (WE) nr 806/2003 (Dz.U. L 122 z 16.5.2003, str. 1).

(3) Dz.U. L 13 z 21.1.1993, str. 14. Decyzja ostatnio zmieniona decyzją 2004/199/WE (Dz.U. L 64 z 2.3.2004, str. 41).

(4) Dz.U. L 215 z 9.8.2001, str. 48. Decyzja ostatnio zmieniona decyzją 2003/575/WE (Dz.U. L 196 z 2.8.2003, str. 41).

(5) Dz.U. L 156 z 25.6.2003, str. 74. Decyzja zmieniona decyzją 2004/230/WE (Dz.U. L 70 z 9.3.2004, str. 41).

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

(o którym mowa w art. 1)

"ZAŁĄCZNIK I

Państwo Członkowskie

Kod ISO Państwo Członkowskie
AT Austria
BE Belgia
CZ Republika Czeska
DE Niemcy
DK Dania
FI Finlandia
HU Węgry
IE Irlandia
LU Luksemburg
NL Niderlandy
SE Szwecja
SK Słowacja
UK Zjednoczone Królestwo"

ZAŁĄCZNIK  II

Państwo Członkowskie

"ZAŁĄCZNIK I

Państwa Członkowskie lub ich regiony wolne od choroby Aujeszky'ego, oraz w których zabronione jest szczepienie

Kod ISO Państwo Członkowskie Regiony
AT Austria Całe terytorium.
CY Cypr Całe terytorium.
CZ Republika Czeska Wszystkie regiony.
DE: Niemcy Wszystkie regiony.
DK Dania Wszystkie regiony.
FI Finlandia Wszystkie regiony.
FR Francja Departamenty Aisne, Allier, Alpes-de-Haute-Provence, Alpes-Maritimes, Ardèche, Ardennes, Ariège, Aube, Aude, Aveyron, Bas-Rhin, Bouches-du-Rhône, Calvados, Cantal, Charente, Charente-Maritime, Cher, Corrèze, Côte-d'Or, Creuse, Deux-Sèvres, Dordogne, Doubs, Drôme, Essonne, Eure, Eure-et-Loir, Gard, Gers, Gironde, Hautes-Alpes, Hauts-de-Seine, Haute Garonne, Haute-Loire, Haute-Marne, Hautes-Pyrénées, Haut-Rhin, Haute-Saône, Haute-Savoie, Haute-Vienne, Hérault, Indre, Indre-et-Loire, Isère, Jura, Landes, Loire, Loire-Atlantique, Loir-et-Cher, Loiret, Lot, Lot-et- Garonne, Lozère, Maine-et-Loire, Manche, Marne, Mayenne, Meurthe-et-Moselle, Meuse, Moselle, Nièvre, Oise, Orne, Paris, Pas-de-Calais, Pyrénées-Atlantiques, Pyrénées-Orientales, Puy-de-Dôme, Réunion, Rhône, Sarthe, Saône-et-Loire, Savoie, Seine-et-Marne, Seine-Maritime, Seine-Saint-Denis, Somme, Tarn, Tarn-et-Garonne, Territoire de Belfort, Val-de-Marne, Vald'Oise, Var, Vaucluse, Vendée, Vienne, Vosges, Yonne, Yvelines.
LU Luksemburg Wszystkie regiony.
SE Szwecja Wszystkie regiony.
UK Zjednoczone Królestwo Wszystkie regiony w Anglii, Szkocji i Walii.

ZAŁĄCZNIK II

Państwa Członkowskie lub ich regiony, w których wprowadzone są zatwierdzone programy zwalczania choroby Aujeszky'ego

Kod ISO Państwo Członkowskie Regiony
BE Belgia Całe terytorium.
FR Francja Departamenty Ain, Côtes-d'Armor, Finistère, Ille-et-Vilaine, Morbihan i Nord.
IT Włochy Prowincja Bolzano.
NL Niderlandy Całe terytorium."

ZAŁĄCZNIK  III

(o którym mowa w art. 3 lit. a))

"ROZDZIAŁ 1

Państwa Członkowskie oficjalnie uznane za wolne od gruźlicy

Kod ISO Państwo Członkowskie
AT Austria
BE Belgia
CZ Republika Czeska
DE Niemcy
DK Dania
FI Finlandia
FR Francja
LU Luksemburg
NL Niderlandy
SE Szwecja"

ZAŁĄCZNIK  IV

(o którym mowa w art. 3 lit. b))

"ROZDZIAŁ 1

Państwa Członkowskie oficjalnie uznane za wolne od brucelozy

Kod ISO Państwo Członkowskie
AT Austria
BE Belgia
CZ Republika Czeska
DE Niemcy
DK Dania
FI Finlandia
LU Luksemburg
NL Niderlandy
SE Szwecja"

ZAŁĄCZNIK  V

(o którym mowa w art. 3 lit. c))

"ROZDZIAŁ 1

Państwa Członkowskie oficjalnie uznane za wolne od enzootycznej białaczki bydła

Kod ISO Państwo Członkowskie
AT Austria
BE Belgia
CY Cypr
CZ Republika Czeska
DE Niemcy
DK Dania
ES Hiszpania
FI Finlandia
FR Francja
IE Irlandia
LU Luksemburg
NL Niderlandy
SE Szwecja
UK Zjednoczone Królestwo"

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2004.102.75

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2004/320/WE zmieniająca decyzje 93/52/EWG, 2001/618/WE i 2003/467/WE w odniesieniu do statusu państw przystępujących w odniesieniu do brucelozy (B. melitensis), choroby Aujeszky'ego u świń, enzootycznej białaczki bydła, brucelozy bydła i gruźlicy oraz do Francji w odniesieniu do choroby Aujeszky'ego u świń
Data aktu: 31/03/2004
Data ogłoszenia: 07/04/2004
Data wejścia w życie: 07/04/2004, 01/05/2004