Decyzja 2002/249/WE dotycząca określonych środków ochronnych w odniesieniu do niektórych produktów rybołówstwa i akwakultury przywożonych z Myanmaru przeznaczonych do spożycia przez ludzi

DECYZJA KOMISJI
z dnia 27 marca 2002 r.
dotycząca określonych środków ochronnych w odniesieniu do niektórych produktów rybołówstwa i akwakultury przywożonych z Myanmaru przeznaczonych do spożycia przez ludzi

(notyfikowana jako dokument nr C(2002) 1302)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2002/249/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 28 marca 2002 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 178/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 28 stycznia 2002 r. ustanawiające ogólne zasady i wymagania prawa żywnościowego, powołujące Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności i ustanawiające procedury w zakresie bezpieczeństwa żywności(1), w szczególności jego art. 53 ust. 1,

uwzględniając dyrektywę Rady nr 97/78/WE z dnia 18 grudnia 1997 r. ustanawiającą zasady regulujące organizację kontroli weterynaryjnej produktów wprowadzonych do Wspólnoty z państw trzecich(2), w szczególności jej art. 22 ust. 1,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W szczególności odnośnie do żywności art. 53 ust. 1 lit. b) ppkt iii) rozporządzenia (WE) nr 17/2002 przewiduje przyjęcie wszelkich właściwych środków przejściowych, gdy jest to oczywiste, że żywność sprowadzana z państw trzecich stanowi poważne zagrożenie dla zdrowia ludzi, zdrowia zwierząt lub stanu środowiska naturalnego.

(2) Zgodnie z dyrektywą 97/78/WE muszą zostać przyjęte niezbędne środki dotyczące przywozu niektórych produktów z państw trzecich w przypadku, gdy jest prawdopodobne, że stanowić będą poważne zagrożenie dla zdrowia ludzi lub zwierząt, które może się pojawić lub rozwinąć.

(3) Obecność chloramphenicolu została stwierdzona w przywiezionych z Myanmaru krewetkach przeznaczonych do spożycia przez ludzi.

(4) W związku z tym, że obecność tej substancji stanowi potencjalne zagrożenie dla zdrowia ludzi, ze wszystkich partii krewetek przywożonych z Myanmaru muszą zostać pobrane próbki, które zostaną zbadane w celu wykazania wartości zdrowotnej produktów żywnościowych.

(5) Rozporządzenie (WE) nr 178/2002 ustanowiło System Szybkiego Alarmowania dla Żywności i odwoływanie się do niego jest właściwe dla wprowadzenia wymogu wzajemnego informowania ustanowionego w dyrektywie 97/78/WE.

(6) Niniejsza decyzja zostanie poddana przeglądowi w świetle gwarancji przedstawionych przez właściwe władze Myanmaru na podstawie wyników testów przeprowadzonych przez Państwa Członkowskie.

(7) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Pokarmowego i Zdrowia Zwierząt,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Niniejszą decyzję stosuje się do krewetek przywożonych z Myanmaru.

Artykuł  2
1.
Państwa Członkowskie wykorzystując odpowiednie plany pobierania próbek oraz metody wykrywania do wszystkich partii krewetek przywożonych z Mynamaru przeprowadzą analizę chemiczną w celu zapewnienia, że dane produkty nie stanowią zagrożenia dla zdrowia ludzi. W szczególności analiza ta powinna być przeprowadzana w celu wykrycia obecności chloramphenicolu.
2.
Państwa Członkowskie niezwłocznie powiadamiają Komisję o wynikach analiz, o których mowa w ust. 1, wykorzystując System Szybkiego Alarmowania dla Żywności ustanowiony w rozporządzeniu (WE) nr 178/2002.
Artykuł  3

Państwa Członkowskie nie mogą zezwolić na przywóz na swoje terytorium lub do innych Państw Członkowskich partii produktów wymienionych w art. 1, chyba że wyniki określone w art. 2 są pozytywne.

Artykuł  4

Wszystkie wydatki wynikające ze stosowania niniejszej decyzji ponoszone są przez nadawcę, odbiorcę lub ich przedstawicieli.

Artykuł  5

Państwa Członkowskie zmienią środki, które stosują do przywozu w celu dostosowania się do niniejszej decyzji. Komisja zostanie niezwłocznie poinformowana o tych zmianach.

Artykuł  6

Niniejsza decyzja zostanie zweryfikowana na podstawie gwarancji przedstawionych przez właściwe władze Myanmaru oraz wyników analiz, o których mowa w art. 2.

Artykuł  7

Niniejsza decyzja skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 27 marca 2002 r.

W imieniu Komisji
David BYRNE
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 31 z 1.2.2002, str. 1.

(2) Dz.U. L 24 z 30.1.1998, str. 9.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2002.84.73

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2002/249/WE dotycząca określonych środków ochronnych w odniesieniu do niektórych produktów rybołówstwa i akwakultury przywożonych z Myanmaru przeznaczonych do spożycia przez ludzi
Data aktu: 27/03/2002
Data ogłoszenia: 28/03/2002
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 28/03/2002