Rozporządzenie 2285/2002 w sprawie środków ochronnych przewidzianych w Umowie o Partnerstwie AKP-WE i uchylające rozporządzenie (EWG) nr 3705/90

ROZPORZĄDZENIE RADY (WE) NR 2285/2002
z dnia 10 grudnia 2002 r.
w sprawie środków ochronnych przewidzianych w Umowie o Partnerstwie AKP-WE i uchylające rozporządzenie (EWG) nr 3705/90

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 133,

uwzględniając wniosek Komisji,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Niezbędne jest ustanowienie szczegółowych zasad wykonywania klauzul ochronnych, przewidzianych w rozdziale 1 załącznika V do Umowy o Partnerstwie AKP-WE podpisanej w Cotonou dnia 23 czerwca 2000 r. i zwanej dalej "Umową z Cotonou"(1), w celu umożliwienia Wspólnocie i Państwom Członkowskim spełnienia ich zobowiązań wynikających z tej Umowy.

(2) Dlatego właściwe jest dostosowanie przepisów rozporządzenia Rady (EWG) nr 3705/90 z dnia 18 grudnia 1990 r. w sprawie środków ochronnych przewidzianych w Czwartej Konwencji(2) AKP-EWG w odniesieniu do Umowy z Cotonou.

(3) Niniejsze rozporządzenie powoduje, że rozporządzenie (EWG) nr 3705/90 staje się nieaktualne i powinno dlatego zostać uchylone.

(4) Badając potrzebę wprowadzenia środka ochronnego, należy uwzględnić przedsięwzięcia określone w art. 8 ust. 3 i 4 oraz art. 9 i 11 załącznika V do Umowy z Cotonou.

(5) Zastosowanie znajdują również procedury dotyczące klauzul ochronnych przewidziane w Traktacie i rozporządzeniach dotyczących wspólnej organizacji rynków rolnych.

(6) Na podstawie Umowy z Cotonou niezbędne jest również ustanowienie niektórych przepisów szczególnych, dotyczących ogólnych zasad wymienionych w rozporządzeniu Rady (WE) nr 3285/94 z dnia 22 grudnia 1994 r. w sprawie wspólnych reguł przywozu i uchylające rozporządzenie (WE) nr 518/94(3),

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1
1.
W przypadku gdy Państwo Członkowskie występuje do Komisji o zastosowanie środków ochronnych przewidzianych w art. 8 załącznika V do Umowy z Cotonou, a Komisja decyduje o ich niestosowaniu, Komisja powiadamia o tym Radę i Państwa Członkowskie w ciągu trzech dni roboczych od otrzymania takiego wniosku od Państwa Członkowskiego.

Państwa Członkowskie dostarczają Komisji informacji uzasadniających ich wnioski o zastosowanie środków ochronnych.

W przypadku gdy Komisja decyduje o niestosowaniu środków ochronnych, każde Państwo Członkowskie może przedstawić tę decyzję Radzie w ciągu 10 dni roboczych od daty jej ogłoszenia.

W takim przypadku Komisja powiadamia Państwa AKP, informując je o otwarciu konsultacji określonych w art. 9 ust. 1 załącznika V do Umowy z Cotonou.

Rada, stanowiąc kwalifikowaną większością, może podjąć odmienną decyzję w ciągu 20 dni roboczych od zakończenia konsultacji z Państwami AKP.

2.
W przypadku gdy Komisja na wniosek Państwa Członkowskiego lub z własnej inicjatywy zadecyduje o potrzebie stosowania środków ochronnych przewidzianych w art. 8 załącznika V do Umowy z Cotonou:

– powiadamia o tym niezwłocznie Państwa Członkowskie lub, jeśli odpowiada na wniosek Państwa Członkowskiego, w ciągu trzech dni roboczych od daty otrzymania tego wniosku,

– zasięga opinii komitetu składającego się z przedstawicieli Państw Członkowskich pod przewodnictwem przedstawiciela Komisji,

– jednocześnie informuje Państwa AKP i powiadamia je o otwarciu konsultacji określonych w art. 9 ust. 1 załącznika V do Umowy z Cotonou,

– jednocześnie dostarcza Państwom AKP wszystkich informacji niezbędnych do tych konsultacji.

3.
W każdym przypadku konsultacje uważa się za zakończone 21 dni po powiadomieniu określonym w ust. 1 akapit czwarty lub w ust. 2 tiret trzecie.

Po zakończeniu konsultacji lub po upływie 21 dni, jeśli inne uzgodnienia okazałyby się niemożliwe do osiągnięcia, Komisja, po konsultacji z komitetem określonym w ust. 2 tiret drugie, może zdecydować o podjęciu właściwych środków w celu wprowadzenia w życie art. 8 załącznika V do Umowy z Cotonou.

4.
O decyzji określonej w ust. 3 jest niezwłocznie powiadamiana Rada, Państwa Członkowskie i Państwa AKP.

Decyzja niezwłocznie staje się skuteczna.

5.
Każde Państwo Członkowskie może odwołać się do Rady od decyzji Komisji określonej w ust. 3 w terminie 10 dni roboczych od otrzymania powiadomienia o decyzji.
6.
Jeśli Komisja nie podjęła decyzji w ciągu 10 dni roboczych od zakończenia konsultacji z Państwami AKP lub, we właściwym przypadku, po upływie 21 dni, każde Państwo Członkowskie które przedstawiło sprawę Komisji zgodnie z ust. 2 może przekazać ją do Rady.
7.
W przypadkach określonych w ust. 5 i 6 Rada, stanowiąc kwalifikowaną większością, może w ciągu 20 dni roboczych przyjąć inną decyzję.
Artykuł  2
1.
W razie wystąpienia czynników szczególnych w rozumieniu art. 9 ust. 3 załącznika V do Umowy z Cotonou Komisja może podjąć środki ochronne lub upoważnić Państwo Członkowskie do niezwłocznego zastosowania środków ochronnych.
2.
W przypadku gdy Komisja otrzymuje wniosek od Państwa Członkowskiego, wówczas podejmuje odnośną decyzję w ciągu trzech dni roboczych od otrzymania tego wniosku.

O swojej decyzji Komisja powiadamia Radę i Państwa Członkowskie.

3.
Każde Państwo Członkowskie może odwołać się od decyzji Komisji do Rady zgodnie z procedurą przewidzianą w art. 1 ust. 5.

Zastosowanie znajduje procedura określona w art. 1 ust. 7.

Jeśli Komisja nie podjęła decyzji w terminie wymienionym w ust. 2, każde Państwo Członkowskie, które przedstawiło sprawę do Komisji, może ją przekazać do Rady zgodnie z procedurami określonymi w akapicie pierwszym i drugim.

Przepisy niniejszego artykułu nie wykluczają konsultacji określonych w art. 9 ust. 1 załącznika V do Umowy z Cotonou.

Artykuł  3

Wprowadzenie w życie niniejszego rozporządzenia nie wyklucza stosowania rozporządzeń ustanawiających wspólną organizację rynków rolnych, wynikających z nich wspólnotowych lub krajowych przepisów administracyjnych lub szczególnych zasad przyjętych dla przetworzonych produktów rolnych na mocy art. 308 Traktatu.

Artykuł  4

Rozporządzenie (EWG) nr 3705/90 traci moc.

Artykuł  5

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 10 grudnia 2002 r.

W imieniu Rady
P. S. MØLLER
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 317 z 15.12.2000, str. 3.

(2) Dz.U. L 358 z 21.12.1990, str. 4.

(3) Dz.U. L 349 z 31.12.1994, str. 53. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2474/2000 (Dz.U. L 286 z 11.11.2000, str. 1).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2002.348.3

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 2285/2002 w sprawie środków ochronnych przewidzianych w Umowie o Partnerstwie AKP-WE i uchylające rozporządzenie (EWG) nr 3705/90
Data aktu: 10/12/2002
Data ogłoszenia: 21/12/2002
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 24/12/2002