Wspólne stanowisko 2002/829/WPZiB w sprawie dostaw niektórych rodzajów sprzętu do Demokratycznej Republiki Konga

WSPÓLNE STANOWISKO RADY
z dnia 21 października 2002 r.
w sprawie dostaw niektórych rodzajów sprzętu do Demokratycznej Republiki Konga

(2002/829/WPZiB)

(Dz.U.UE L z dnia 23 października 2002 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 15,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Państwa Członkowskie uzgodniły dnia 7 kwietnia 1993 r. nałożenie embargo na broń dla Zairu (obecnie Demokratyczna Republika Konga).

(2) Dnia 11 marca 2002 r. Rada przyjęła wspólne stanowisko 2002/203/WPZiB dotyczące wspierania przez Unię Europejską wykonania porozumienia rozjemczego z Lusaki i procesu pokojowego w Demokratycznej Republice Konga i uchylające wspólne stanowisko 2001/83/WPZiB(1). Wspólne stanowisko zapewnia, między innymi, że Unia Europejska dąży do szybkiego stosowania procesu rozbrojenia na mocy porozumienia z Lusaki, jak również udzielenia wsparcia w odbudowie i rozwoju kraju.

(3) Wspólne stanowisko Rady 2001/374/WPZiB z dnia 14 maja 2001 r. w sprawie zapobiegania, zarządzania i rozwiązywania konfliktów w Afryce(2) wymaga, by Unia Europejska zwiększyła swoje wsparcie dla rozbrojenia w warunkach powojennych, ze szczególnym uwzględnieniem usuwania min lądowych.

(4) Embargo na broń powinno być zmienione w celu dopuszczenia niektórych wyłączeń,

PRZYJMUJE NINIEJSZE WSPÓLNE STANOWISKO:

Artykuł  1 1
1.
a) Bezpośrednia lub pośrednia dostawa, sprzedaż lub transfer broni lub jakiegokolwiek sprzętu podobnego wszelkiego typu, w tym broni i amunicji, pojazdów i wyposażenia wojskowego, wyposażenia paramilitarnego oraz części zamiennych do wyżej wymienionych do Demokratycznej Republiki Konga przez obywateli Państw Członkowskich lub z terytoriów Państw Członkowskich, lub przy użyciu statków lub samolotów pod ich banderą, jest zakazane niezależnie od tego, czy pochodzą one z tych terytoriów, czy nie.

b) Bezpośrednie lub pośrednie świadczenie na rzecz jakiejkolwiek osoby, podmiotu lub organu w Demokratycznej Republice Konga jakiejkolwiek pomocy (włącznie z finansowaniem i pomocą finansową), doradztwa lub szkoleń powiązanych z działalnością wojskową, w tym w szczególności pomocy i szkoleń technicznych powiązanych z dostarczaniem, produkcją, utrzymaniem lub użytkowaniem przedmiotów określonych w lit. a), przez obywateli Państw Członkowskich lub z terytoriów Państw Członkowskich, jest zakazane.

2.
Ustępu 1 nie stosuje się do:

a) dostawy, sprzedaży lub transferu broni i sprzętu podobnego lub świadczenia pomocy, doradztwa lub szkoleń, określonych w ust. 1, na rzecz Misji Organizacji Narodów Zjednoczonych w Demokratycznej Republice Konga i zintegrowanej kongijskiej armii krajowej oraz sił policyjnych;

b) dostawy, sprzedaży lub transferu nieśmiercionośnego sprzętu wojskowego przeznaczonego wyłącznie do wykorzystania w celach humanitarnych lub ochronnych, lub świadczenia pomocy lub szkoleń powiązanych z użytkowaniem takiego nieśmiercionośnego wyposażenia, pod warunkiem że o takiej dostawie lub świadczeniu powiadamia się z wyprzedzeniem Sekretarza Generalnego ONZ za pośrednictwem jego specjalnego przedstawiciela.

3.
Dostawa, sprzedaż lub transfer broni i sprzętu podobnego lub świadczenie usług, określonych w ust. 2, podlega upoważnieniu udzielanemu przez właściwe organy Państw Członkowskich.
4.
Państwa Członkowskie rozważą dostawy na mocy ust. 2 na zasadzie jednostkowych przypadków, w pełni uwzględniając kryteria określone w kodeksie postępowania Unii Europejskiej w sprawie wywozu broni. Państwa Członkowskie zażądają odpowiednich środków bezpieczeństwa przeciwko nadużyciu upoważnień udzielonych na podstawie ust. 3 i, gdzie właściwe, zapewniają przepisy dotyczące ponownie wywiezienia dostarczonej broni i sprzętu podobnego.
Artykuł  2

Państwa Członkowskie niezwłocznie informują się wzajemnie oraz Komisję o środkach podjętych na podstawie niniejszego wspólnego stanowiska i dostarczają sobie wzajemnie wszelkie istotne informacje będące w ich posiadaniu, w związku z niniejszym wspólnym stanowiskiem.

Artykuł  3

Aby wpływ powyższych środków był jak największy, Unia Europejska podejmie starania, aby zachęcić inne państwa do przyjęcia środków podobnych do zawartych w niniejszym wspólnym stanowisku.

Artykuł  4

Niniejsze wspólne stanowisko staje się skuteczne od daty jego przyjęcia.

Niniejsze wspólne stanowisko będzie podlegać stałemu przeglądowi.

Artykuł  5

Niniejsze wspólne stanowisko zostaje opublikowane w Dzienniku Urzędowym.

Sporządzono w Luksemburgu, dnia 21 października 2002 r.

W imieniu Rady
P. S. MØLLER
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 68 z 12.3.2002, str. 1.

(2) Dz.U. L 132 z 15.5.2001, str. 3.

1 Art. 1 zmieniony przez art. 1 wspólnego stanowiska nr 2003/680/WPZiB z dnia 29 września 2003 r. (Dz.U.UE.L.03.249.64) zmieniającego nin. wspólne stanowisko z dniem 29 września 2003 r.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024