Decyzja 2002/646/WE zmieniająca decyzję 1999/283/WE ustanawiającą warunki zdrowotne zwierząt oraz świadectwa weterynaryjne przy przywozie świeżego mięsa z niektórych państw afrykańskich, w szczególności z Botswany, oraz zmieniająca decyzję 2000/585/WE ustanawiającą warunki zdrowotne zwierząt oraz świadectwa weterynaryjne przy przywozie mięsa zwierząt łownych, mięsa zwierząt dzikich utrzymywanych przez człowieka oraz mięsa króliczego z państw trzecich

DECYZJA KOMISJI
z dnia 31 lipca 2002 r.
zmieniająca decyzję 1999/283/WE ustanawiającą warunki zdrowotne zwierząt oraz świadectwa weterynaryjne przy przywozie świeżego mięsa z niektórych państw afrykańskich, w szczególności z Botswany, oraz zmieniająca decyzję 2000/585/WE ustanawiającą warunki zdrowotne zwierząt oraz świadectwa weterynaryjne przy przywozie mięsa zwierząt łownych, mięsa zwierząt dzikich utrzymywanych przez człowieka oraz mięsa króliczego z państw trzecich

(notyfikowana jako dokument nr C (2002) 2889)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2002/646/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 7 sierpnia 2002 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 72/462/EWG z dnia 12 grudnia 1972 r. w sprawie problemów zdrowotnych i inspekcji weterynaryjnej przed przywozem z państw trzecich bydła, trzody chlewnej i świeżego mięsa(1), ostatnio zmienioną rozporządzeniem (WE) nr 1452/2001(2), w szczególności jej art. 14 ust. 3,

uwzględniając dyrektywę Rady 92/45/EWG z dnia 16 czerwca 1992 r. w sprawie zdrowia publicznego i problemów zdrowotnych zwierząt odnoszących się do odstrzału dzikiej zwierzyny oraz wprowadzania do obrotu mięsa zwierząt łownych(3), ostatnio zmienioną dyrektywą 97/79/WE(4), w szczególności jej art. 16 ust. 3,

uwzględniając dyrektywę Rady 92/118/EWG z dnia 17 grudnia 1992 r. ustanawiającą warunki zdrowotne zwierząt i zdrowia publicznego regulujące handel i przywóz do Wspólnoty produktów nieobjętych wyżej wymienionymi warunkami ustanowionymi w szczególnych zasadach wspólnotowych określonych w załączniku A pkt I do dyrektywy 89/662/EWG oraz, w zakresie czynników chorobotwórczych, do dyrektywy 90/425/EWG(5), ostatnio zmienioną decyzją 1999/724/WE(6), w szczególności jej art. 10 ust. 3 oraz art. 15 i 22,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Warunki zdrowotne zwierząt i świadectwa weterynaryjne przy przywozie świeżego mięsa z niektórych państw afrykańskich są ustanowione w decyzji Komisji 1999/283/WE(7), ostatnio zmienionej decyzją 2002/219/WE(8).

(2) Warunki zdrowia zwierząt, zdrowia publicznego i świadectwo weterynaryjne przy przywozie mięsa zwierząt łownych i mięsa zwierząt dzikich utrzymywanych przez człowieka oraz mięsa króliczego z państw trzecich są ustanowione w decyzji Komisji 2000/585/WE(9), ostatnio zmienionej decyzją 2002/219/WE.

(3) Dnia 7 lutego 2002 r. stwierdzono wystąpienie ogniska pryszczycy w Botswanie w zatwierdzonej strefie WE nr 7 i właściwy organ weterynaryjny Botswany niezwłocznie zawiesił wywóz świeżego mięsa odkostnionego bydła, owiec i kóz oraz utrzymywanych przez człowieka i dzikich zwierząt kopytnych do Wspólnoty Europejskiej z całego kraju.

(4) Właściwy Organ Weterynaryjny przedstawił informacje i gwarancje dotyczące rejonizacji stref 10, 11, 12, 13 i 14 w Botswanie, które zostały zatwierdzone przy przywozie do Wspólnoty świeżego mięsa odkostnionego bydła, owiec i kóz oraz utrzymywanych przez człowieka i dzikich zwierząt kopytnych decyzją 2002/219/WE.

(5) Zgodnie z dyrektywą 72/462/EWG, państwo trzecie można uznać za wolne od pryszczycy przez co najmniej dwa lata nawet w przypadku odnotowania ograniczonej liczby ognisk choroby na ograniczonej części jego terytorium, pod warunkiem że ognisko to zostaje zwalczone w okresie poniżej trzech miesięcy.

(6) Botswana zastosowała szczepienia tłumiące, a następnie zaszczepione zwierzęta poddano ubojowi i nie stwierdzono żadnych dalszych ognisk choroby.

(7) Dlatego istnieją wystarczające gwarancje do dalszej rejonizacji Botswany i zezwolenia na przywóz świeżego mięsa odkostnionego bydła, owiec i kóz oraz utrzymywanych przez człowieka i dzikich zwierząt kopytnych ze stref 5, 6, 7, 8, 9 i 18.

(8) Należy odpowiednio zmienić decyzje 1999/283/WE i 2000/585/WE.

(9) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Pokarmowego i Zdrowia Zwierząt,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1.
Załącznik II do decyzji 1999/283/WE zastępuje się załącznikiem I do niniejszej decyzji.
2.
W załączniku III do decyzji 1999/283/WE przypis 5 w poświadczeniu zdrowotności we wzorze A zastępuje się tekstem: "W przypadku Botswany do dnia 8 lutego 2003 r., bez względu na wystąpienie ognisk pryszczycy potwierdzone w rejonie Botswany »określonym jako wolny przez WE« w lutym 2002 r., tę część kraju można uważać za wolną od pryszczycy bez szczepień przez co najmniej 12 miesięcy."
Artykuł  2
1.
Załącznik II do decyzji 2000/585/WE zastępuje się załącznikiem II do niniejszej decyzji.
2.
W załączniku III do decyzji 2000/585/WE przypis 8 w poświadczeniu zdrowotności we wzorze A i przypis 7 w poświadczeniu zdrowotności we wzorze F zastępuje się tekstem: "Należy jednakże podać numer wersji odnoszący się do właściwej i bieżącej decyzji w sprawie świeżego mięsa odpowiednich, wrażliwych gatunków zwierząt domowych, ponadto w przypadku Botswany do dnia 8 lutego 2003 r., bez względu na wystąpienie ognisk pryszczycy potwierdzone w rejonie Botswany »określonym jako wolny przez WE« w lutym 2002 r., tę część kraju można uważać za wolną od pryszczycy bez szczepień przez co najmniej 12 miesięcy."
Artykuł  3

Niniejsza decyzja skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 31 lipca 2002 r.

W imieniu Komisji
David BYRNE
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 302 z 31.12.1972, str. 28.

(2) Dz.U. L 198 z 21.7.2001, str. 11.

(3) Dz.U. L 268 z 14.9.1992, str. 35.

(4) Dz.U. L 24 z 30.1.1998, str. 31.

(5) Dz.U. L 62 z 15.3.1993, str. 49.

(6) Dz.U. L 290 z 12.11.1999, str. 32.

(7) Dz.U. L 110 z 28.4.1999, str. 16.

(8) Dz.U. L 72 z 14.3.2002, str. 32.

(9) Dz.U. L 251 z 6.10.2000, str. 1.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

"ZAŁĄCZNIK II

WYMAGANE WZORY ŚWIADECTW ZDROWIA ZWIERZĄT

Świeże mięso przeznaczone do spożycia przez ludzi Świeże mięso
Państwo Kod Bydło Trzoda chlewna Owce/kozy Zwierzęta nieparzysto kopytne przeznaczone do celów innych niż spożycie
MC(1) SG(2) MC(1) SG(2) MC(1) SG(2) MC(1) SG(2) przez ludzi
Botswana BW - - - D -
BW-01 Α(4) a - C(4) a D
BW-02 A(5) a - C(5) a D -
Maroko MA - - - D -
Madagaskar MG - - - - -
Namibia NA - - - D -
NA-01 A a - C a D -
Suazi SZ - - - D -
SZ-01 A a - - D -
Republika ZA - - - D -
Południowej ZA-01 A a - C a D -
Afryki
Zimbabwe ZW - - - - -
ZW-01 - - - - -
(1) MC: Wzór świadectwa do wypełnienia: litery (A, B, C, D) w tabeli odnoszą się do

wzorów gwarancji dotyczących zdrowia zwierząt określonych w załączniku III,

stosowanych do każdej kategorii produktu zgodnie z art. 2 niniejszej decyzji;

kreska '-' oznacza, że przywóz nie jest dozwolony.

(2) SG: Gwarancje dodatkowe. Litery (a, b, c, d) w tabeli odnoszą się do gwarancji

dodatkowych, które mają być dostarczone przez kraj wywozu, określonych w

załączniku IV. Kraj wywozu musi zamieścić gwarancje dodatkowe w sekcji V każdego

wzoru świadectwa ustanowionego w załączniku III.

(4) Do Wspólnoty dozwolony jest przywóz wyłącznie mięsa wyprodukowanego ze zwierząt

ubitych po dniu 7 lipca 2002 r.

(5) Do Wspólnoty dozwolony jest przywóz mięsa wyprodukowanego ze zwierząt ubitych po

dniu 7 marca 2002 r."

..................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

ZAŁĄCZNIK  II

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2002.211.23

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2002/646/WE zmieniająca decyzję 1999/283/WE ustanawiającą warunki zdrowotne zwierząt oraz świadectwa weterynaryjne przy przywozie świeżego mięsa z niektórych państw afrykańskich, w szczególności z Botswany, oraz zmieniająca decyzję 2000/585/WE ustanawiającą warunki zdrowotne zwierząt oraz świadectwa weterynaryjne przy przywozie mięsa zwierząt łownych, mięsa zwierząt dzikich utrzymywanych przez człowieka oraz mięsa króliczego z państw trzecich
Data aktu: 31/07/2002
Data ogłoszenia: 07/08/2002
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 07/08/2002