Decyzja 2002/627/WE ustanawiająca Europejski Organ Nadzoru Sieci i Usług Łączności Elektronicznej

DECYZJA KOMISJI
z dnia 29 lipca 2002 r.
ustanawiająca Europejski Organ Nadzoru Sieci i Usług Łączności Elektronicznej
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2002/627/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 30 lipca 2002 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Nowe ramy regulacyjne dla sieci i usług łączności elektronicznej zostały ustanowione w dyrektywie 2002/21/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie wspólnych ram regulacyjnych dla sieci i usług łączności elektronicznej (dyrektywa ramowa)(1), w dyrektywie 2002/19/WE z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie dostępu do sieci łączności elektronicznej i urządzeń towarzyszących oraz wzajemnych połączeń (dyrektywa o dostępie)(2), w dyrektywie 2002/20/WE z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie zezwoleń na udostępnienie sieci i usługi łączności elektronicznej (dyrektywa o zezwoleniach)(3) oraz w dyrektywie 2002/22/WE z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie usługi powszechnej i związanych z sieciami i usługami łączności elektronicznej praw użytkowników (dyrektywa o usłudze powszechnej)(4).

(2) We wszystkich Państwach Członkowskich utworzono krajowe organy regulujące w celu realizowania działań określonych w niniejszych dyrektywach; o ustanowieniu tych organów zawiadomiono Komisję, zgodnie z art. 3 ust. 6 dyrektywy ramowej. Zgodnie z dyrektywą ramową, Państwa Członkowskie gwarantują niezależność krajowych organów regulujących, zapewniając ich prawną odrębność i funkcjonalną niezależność od wszystkich organizacji dostarczających sieć, urządzenia lub usługi łączności elektronicznej. Państwa Członkowskie, które utrzymują własność lub kontrolę nad przedsiębiorstwami dostarczającymi sieci lub usługi łączności elektronicznej obowiązane są zapewnić skuteczne oddzielenie funkcji regulacyjnych od działalności związanej z własnością lub kontrolą.

(3) Szczegółowe obowiązki i zadania krajowych organów regulujących różnią się w poszczególnych Państwach Członkowskich, ale wszystkie Państwa mają co najmniej jeden krajowy organ regulujący odpowiedzialny za stosowanie przepisów po ich przetransponowaniu do prawa krajowego, w szczególności zasad dotyczących bieżącej kontroli rynku.

(4) Potrzeba jednolitego stosowania odpowiednich przepisów we wszystkich Państwach Członkowskich jest istotna dla skutecznego rozwoju rynku wewnętrznego sieci i usług łączności elektronicznej. Nowe ramy regulacyjne wyznaczają cele do osiągnięcia i tworzą ramy dla działania krajowych organów regulujących, umożliwiając im jednocześnie elastyczność w stosowaniu tych przepisów w niektórych obszarach, w zależności od warunków krajowych.

(5) Powinien zostać ustanowiony Europejski Organ Nadzoru Sieci i Usług Łączności Elektronicznej (dalej zwany Organem Nadzoru) w celu pośredniczenia w zakresie doradztwa i pomocy Komisji w dziedzinie łączności elektronicznej.

(6) Organ Nadzoru powinien pośredniczyć między krajowymi organami regulującymi i Komisją w sposób przyczyniający się do rozwoju rynku wewnętrznego. Powinien umożliwiać również przejrzystą współpracę między krajowymi organami regulującymi a Komisją, służącą zapewnieniu jednolitego stosowania we wszystkich Państwach Członkowskich warunków ramowych w zakresie sieci i usług łączności elektronicznej.

(7) Organ Nadzoru służy Komisji jako forum refleksji i dyskusji oraz jako organ doradczy w dziedzinie łączności elektronicznej, w tym na temat zagadnień odnoszących się do realizacji i weryfikacji zaleceń w sprawie właściwych rynków produktów i usług oraz w przygotowywaniu decyzji w sprawie rynków transnarodowych.

(8) Należy utrzymywać ścisłą współpracę pomiędzy Organem Nadzoru a Komitetem ds. Łączności ustanowionym na mocy dyrektywy ramowej. Działania Organu Nadzoru nie mogą kolidować z pracami Komitetu.

(9) Należy zapewnić koordynację między Komitetem ds. Spektrum Radiowego, ustanowionym na mocy decyzji 676/2002/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie ram regulacyjnych dotyczących polityki spektrum radiowego we Wspólnocie Europejskiej (decyzja o spektrum radiowym)(5), Zespołem ds. Polityki w Zakresie Spektrum Radiowego, ustanowionym zgodnie z decyzją Komisji 2002/622/WE z dnia 26 lipca 2002 r. ustanawiającą Zespół ds. Polityki w Zakresie Spektrum Radiowego(6) i Komitetem Kontaktowym ds. Telewizji bez Granic, utworzonym na podstawie dyrektywy 97/36/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 30 czerwca 1997 r. zmieniającej dyrektywę Rady 89/552/EWG w sprawie koordynacji niektórych przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych Państw Członkowskich dotyczących 97/36/WE Parlamentu Europejskiego i Rady(7) w sprawie koordynacji niektórych przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych Państw Członkowskich dotyczących wykonywania telewizyjnej działalności transmisyjnej,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Przedmiot

Niniejszym ustanawia się grupę doradczą niezależnych krajowych organów ds. sieci i usług łączności elektronicznej, zwaną Europejskim Organem Nadzoru Sieci i Usług Łączności Elektronicznej (zwany dalej Organem Nadzoru).

Artykuł  2 1

(skreślony).

Artykuł  3 2

Cele

Rolą Organu Nadzoru jest służenie Komisji radą i pomocą w konsolidowaniu rynku wewnętrznego sieci i usług łączności elektronicznej.

Organ Nadzoru pośredniczy między krajowymi organami wykonawczymi i Komisją w sposób przyczyniający się do rozwoju rynku wewnętrznego i do jednolitego stosowania we wszystkich Państwach Członkowskich ram regulacyjnych w zakresie sieci i usług łączności elektronicznej.

Grupa doradza i pomaga Komisji we wszystkich sprawach związanych z sieciami i usługami łączności elektronicznej zgodnie ze swoimi kompetencjami, z inicjatywy własnej lub na wniosek Komisji.

Artykuł  4 3

Skład grupy

1.
Grupa złożona jest z szefów niezależnego krajowego organu regulacyjnego powołanego w każdym Państwie Członkowskim i odpowiedzialnego przede wszystkim za nadzorowanie bieżącego działania rynku sieci i usług łączności elektronicznej, lub z ich przedstawicieli.

Każde Państwo Członkowskie jest reprezentowane przez jednego członka. Komisja jest reprezentowana na odpowiednim poziomie i zapewnia grupie sekretariat.

2.
Właściwe krajowe organy regulacyjne, określone w ust. 1, są wymienione w Załączniku. Komisja poddaje wymieniony wykaz przeglądowi w świetle wszelakich zmian wprowadzanych przez Państwa Członkowskie w zakresie nazw lub obowiązków wymienionych organów.
Artykuł  5 4

Ustalenia organizacyjne

Organ Nadzoru wybiera przewodniczącego spośród swoich członków. Organ Nadzoru może, zależnie od potrzeb, pracować w podgrupach i grupach roboczych złożonych z ekspertów.

Przewodniczący zwołuje posiedzenia Organu Nadzoru w porozumieniu z Komisją.

Organ Nadzoru uchwala swój regulamin jednomyślnie lub, w razie braku jednomyślności, większością dwóch trzecich głosów, przy jednym głosie przysługującym Państwu Członkowskiemu, z zastrzeżeniem zatwierdzenia przez Komisję.

Komisja jest reprezentowana na wszystkich posiedzeniach Organu Nadzoru i ma możliwość uczestniczenia we wszystkich posiedzenia jej podgrup i grup roboczych złożonych z ekspertów.

Eksperci z Państw EOG, niebędących członkami Unii Europejskiej, oraz z krajów kandydujących do przystąpienia do Unii Europejskiej mogą uczestniczyć w pracach grupy jako obserwatorzy. Organ Nadzoru może wzywać na swoje posiedzenia innych ekspertów i obserwatorów.

Artykuł  6

Konsultacje

Organ Nadzoru szczegółowo zasięga opinii uczestników rynku, konsumentów i końcowych użytkowników we wczesnym stadium oraz w otwarty i przejrzysty sposób.

Artykuł  7

Poufność

Bez uszczerbku dla postanowień art. 287 Traktatu członkowie Organu Nadzoru, obserwatorzy i wszystkie inne osoby są zobowiązane do nierozpowszechniania informacji, które uzyskali podczas prac Organu Nadzoru, jego podgrup lub ekspertów, jeżeli Komisja zawiadomi je, że poruszane zagadnienie lub kwestia ma charakter poufny. W takich przypadkach Komisja może podjąć decyzję, że na posiedzeniach mogą być obecni jedynie członkowie Organu Nadzoru.

Artykuł  8

Roczne sprawozdanie

Organ Nadzoru składa Komisji roczne sprawozdanie ze swojej działalności. Komisja przekazuje to sprawozdanie z komentarzami Parlamentowi Europejskiemu i Radzie, jeśli sytuacja tego wymaga.

Artykuł  9

Wejście w życie

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej opublikowania w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Organ Nadzoru obejmuje swoje obowiązki w dniu wejścia w życie niniejszej decyzji.

Sporządzono w Brukseli, dnia 29 lipca 2002 r.

W imieniu Komisji
Erkki LIIKANEN
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 108 z 24.4.2002, str. 33.

(2) Dz.U. L 108 z 24.4.2002, str. 7.

(3) Dz.U. L 108 z 24.4.2002, str. 21.

(4) Dz.U. L 108 z 24.4.2002, str. 51.

(5) Dz.U. L 108 z 24.4.2002, str. 1.

(6) Dz.U. L 198 z 27.7.2002, str. 49.

(7) Dz.U. L 202 z 30.7.1997, str. 60.

ZAŁĄCZNIK 5

ПРИЛОЖЕНИЕ - ANEXO - PŘÍLOHA - BILAG - ANHANG - ANNEKS - ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ - ANNEX - ANNEXE - ALLEGATO - PIELIKUMS - PRIEDAS - MELLÉKLET - ANNESS - BIJLAGE - ZAŁĄCZNIK - ANEXO - PRÍLOHA - PRILOGA - LIITE - BILAGA - ANEXĂ

WYKAZ CZŁONKÓW EGR

(Europejskiej Grupy Regulatorów ds. Sieci i Usług Łączności Elektronicznej)

Państwo Krajowy organ regulacyjny
Belgique/België Institut belge des services postaux et des télécommunications (IBPT) Belgisch Instituut voor postdiensten en telecommunicatie (BIPT)
Bwirapiui Bulgaria Комисия за регулиране на съобщенията (КРС)

Communications Regulation Commission (CRC)

Ćeska republika Ćeský telekomunikaćní úfad (ĆTÚ)
Danmark IT- og Telestyrelsen - National IT and Telecom Agency (NITA)
Deutschland Bundesnetzagentur für Elektrizität, Gas, Telekommunikation, Post und Eisenbahnen (BNetzA)
Eesti Sideamet (SIDEAMET)
Ελλάδα

Elláda

Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων

Hellenic Telecommunications and Post Commission (EETT)

España Comisión del Mercado de las Telecomunicaciones (CMT)
France Autorité de régulation des communications électroniques et des postes (ARCEP)
Ireland Commission for Communications Regulation (ComReg)
Italia Autorità per le garanzie nelle comunicazioni (AGCOM)
Κύπρος

Kypros

Γραφείο Επιτρόπου Ρυθμίσεως Ηλεκτρονικών Επικοινωνιών και Ταχυδρομείων (ΓΕΡΗΕΤ)

Office of the Commissioner of Electronic Communications and Postal Regulation (OCECPR)

Latvija Sabiedrisko pakalpojumu reguleśanas komisija (SPRK)
Lietuva Ryśii^ reguliavimo tarnyba (RRT)
Luxembourg Institut luxembourgeois de régulation (ILR)
Magyarország Nemzeti Hírközlési Hatóság (NHH)
Malta L-Awtorità ta' Malta dwar il-Komunikazzjoni/Malta Communications Authority (MCA)
Nederland Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit (OPTA)
Österreich Rundfunk und Telekom Regulierungs-GmbH (RTR)
Polska Urząd Komunikacji Elektronicznej (UKE)
Portugal Autoridade Nacional de Comunicações (Anacom)
România Autoritatea Natională pentru Reglementare în Comunicatii si Tehnologia Informatiei (ANRCTI)
Slovenija Agencija za pośto in elektronske komunikacije Republike Slovenije (APEK)
Slovensko Telekomunikaćný úrad Slovenskej republiky (TÚ SR)
Suomi Finland Viestintävirasto/Kommunikationsverket (FICORA)
Sverige Post- och telestyrelsen (PTS)
United Kingdom Office of Communications (Ofcom)
1 Art. 2 skreślony przez art. 1 pkt 1 decyzji nr 2004/641/WE z dnia 14 września 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.293.30) zmieniającej nin. decyzję z dniem 16 września 2004 r.
2 Art. 3 zmieniony przez art. 1 pkt 2 decyzji nr 2004/641/WE z dnia 14 września 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.293.30) zmieniającej nin. decyzję z dniem 16 września 2004 r.
3 Art. 4 zmieniony przez art. 1 pkt 3 decyzji nr 2004/641/WE z dnia 14 września 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.293.30) zmieniającej nin. decyzję z dniem 16 września 2004 r.
4 Art. 5 zmieniony przez art. 1 pkt 4 decyzji nr 2004/641/WE z dnia 14 września 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.293.30) zmieniającej nin. decyzję z dniem 16 września 2004 r.
5 Załącznik:

-dodany przez art. 1 pkt 5 decyzji nr 2004/641/WE z dnia 14 września 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.293.30) zmieniającej nin. decyzję z dniem 16 września 2004 r.

- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2007/804/WE z dnia 6 grudnia 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.323.43) zmieniającej nin. decyzję z dniem 8 grudnia 2007 r.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2002.200.38

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2002/627/WE ustanawiająca Europejski Organ Nadzoru Sieci i Usług Łączności Elektronicznej
Data aktu: 29/07/2002
Data ogłoszenia: 30/07/2002
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 30/07/2002