uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 37,
uwzględniając wniosek Komisji(1),
uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(2),
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomicznego-Społecznego(3),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Miały miejsce liczne ścisłe kontakty z krajami dostarczającymi i innymi zainteresowanymi stronami w celu rozstrzygnięcia sporów powstałych w związku z systemem przywozu ustanowionym rozporządzeniem (EWG) nr 404/93(4) oraz uwzględnienia wniosków specjalnej grupy utworzonej w ramach systemu rozstrzygania sporów Światowej Organizacji Handlu (WTO).
(2) Z analizy wszystkich możliwości prezentowanych przez Komisję wynika, że ustanowienie w średnim okresie systemu przywozu opartego na stosowaniu cła o właściwej stawce oraz stosowaniu preferencji taryfowej w przywozie z krajów AKP przewiduje najlepsze gwarancje dla, po pierwsze, osiągnięcia celów wspólnej organizacji rynku w odniesieniu do produkcji wspólnotowej oraz popytu konsumenta, po drugie, zapewnienia zgodności z zasadami handlu międzynarodowego, i po trzecie, zapobiegania dalszym sporom.
(3) Jednakże, taki system należy wprowadzić po zakończeniu negocjacji z partnerami Wspólnoty zgodnie z procedurami WTO, w szczególności z art. XXVIII Układu Ogólnego w sprawie taryf celnych i handlu (GATT). Wynik tych negocjacji należy przedstawić do zatwierdzenia Radzie, która musi także, zgodnie z przepisami Traktatu, ustanowić obowiązujący poziom Wspólnej Taryfy Celnej.
(4) Do chwili wejścia w życie tego systemu, Wspólnota powinna być zaopatrywana w ramach kilku kontyngentów taryfowych otwartych dla przywozu ze wszystkich miejsc pochodzenia i zarządzanych zgodnie z zaleceniami organu rozstrzygającego spory. Pierwszy kontyngent taryfowy 2.200.000 ton o stawce wynoszącej 75 EUR powinien być związany z WTO. Drugi, dodatkowy kontyngent taryfowy, w wysokości 353.000 ton, powinien być otwarty w celu zaspokojenia wzrostu spożycia wynikającego z rozszerzenia Wspólnoty w 1995 r., z tą samą stosowaną stawką. W celu zapewnienia zadowalającej dostawy do Wspólnoty, należy otworzyć trzeci, niezależny kontyngent taryfowy w wysokości 850.000 ton, także dla wszystkich miejsc pochodzenia. W ramach tego ostatniego kontyngentu należy ustanowić przepis umożliwiający, zgodnie z odpowiednią procedurą, obniżenie stosowanego cła w celu dopuszczenia do przywozu bananów pochodzących z państw trzecich, które nie korzystają z preferencji taryfowych, przyznanych w odniesieniu do bananów pochodzących z krajów AKP.
(5) W świetle zobowiązań umownych wobec krajów AKP oraz potrzeby zagwarantowania im właściwych warunków konkurencji, stosowanie w przywozie bananów pochodzących z tych krajów, preferencji taryfowej w wysokości 300 EUR/t pozwoliłoby podtrzymanie przepływów handlowych. Wiąże się to w szczególności z zastosowaniem w tym przywozie stawki zerowej w ramach trzech kontyngentów taryfowych.
(6) Komisja powinna zostać upoważniona do rozpoczęcia negocjacji z krajami dostarczającymi, w istotnym stopniu zainteresowanymi dostawami na wspólnotowy rynek, w celu podjęcia próby osiągnięcia wynegocjowanego rozdziału pierwszych dwóch kontyngentów taryfowych. Komisja powinna także zostać upoważniona do ustanowienia zasad dla zarządzania kontyngentami taryfowymi, ustanowionymi niniejszym rozporządzeniem.
(7) Należy ustanowić przepis w odniesieniu do zmodyfikowania dodatkowego kontyngentu taryfowego w wysokości 353.000 ton tak, aby uwzględnić wszelki wzrost popytu we Wspólnocie stwierdzony po opracowaniu bilansu dostaw. Należy także ustanowić przepis umożliwiający podjęcie właściwych działań specjalnych w odpowiedzi na wyjątkowe okoliczności, które mogą negatywnie wpływać na podaż wspólnotowego rynku.
(8) Należy odpowiednio zmienić rozporządzenie (EWG) nr 404/93,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 29 stycznia 2001 r.
| W imieniu Rady | |
| M. WINBERG | |
| Przewodniczący |
______
(1) Dz.U C 177 E z 27.6.2000, str. 28.
(2) Opinia wydana dnia 13.12.2000 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).
(3) Dz.U. C 140 z 18.5.2000, str. 6.
(4) Dz.U L 47 z 25.2.1993, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1257/1999 (Dz.U. L 160 z 26.6.1999, str. 80).
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2001.31.2 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 216/2001 zmieniające rozporządzenie (EWG) nr 404/93 w sprawie wspólnej organizacji rynku bananów |
| Data aktu: | 29/01/2001 |
| Data ogłoszenia: | 02/02/2001 |
| Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 05/02/2001, 01/04/2001 |