uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1260/2001 z dnia 19 czerwca 2001 r. w sprawie wspólnej organizacji rynków w sektorze cukru(1), w szczególności jego art. 5 ust. 3 oraz art. 19 ust. 5,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Załącznik III do rozporządzenia (WE) nr 1260/2001 ustanawiający przepisy ramowe odnoszące się do umów i porozumień handlowych dotyczących zakupu buraków definiuje umawiające się strony jako sprzedawców buraków z jednej strony i wytwórców cukru z drugiej strony. Sprzedawca może sprzedawać albo buraki uprawiane przez siebie, albo buraki, które zakupił od plantatora. Jednakże mając na względzie znaczenie umów w ramach systemu kwot, wyłącznie umowa zawarta między wytwórcą a plantatorem może być rozumiana jako umowa na dostawy do celów art. 19 ust. 2 tego rozporządzenia.
(2) Artykuł 14 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1260/2001 przewiduje, że wytwórca może przenieść część swojej produkcji na kolejny rok gospodarczy, tak aby była ona traktowana jako część produkcji z tego roku. W konsekwencji dla tego roku gospodarczego wytwórca zobligowany jest zawrzeć umowy na dostawy buraków po cenie minimalnej wyłącznie w odniesieniu do ilości cukru mieszczącej się w ramach jego podstawowej kwoty, której jeszcze nie wykorzystał. Dlatego wymóg określony w art. 19 ust. 2 tego rozporządzenia powinien zostać dostosowany w przypadku przeniesienia produkcji cukru.
(3) W celu zapewnienia prawidłowego działania systemu kwot należy zdefiniować pojęcia "przedsiewne" oraz "cena minimalna", stosowane w art. 19 rozporządzenia (WE) nr 1260/2001.
(4) Artykuł 5 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1260/2001 wymaga od wytwórców cukru, nabywających buraki nadające się do przetworzenia w cukier oraz przeznaczone do przetworzenia w cukier w ramach maksymalnej kwoty, zapłaty co najmniej ceny minimalnej skorygowanej o wzrosty lub obniżki cen w celu umożliwienia uwzględnienia odchyleń od jakości standardowej.
(5) Jakość, a w związku z tym wartość buraków cukrowych, w znacznym stopniu zależy od zawartości cukru.
(6) Najbardziej odpowiednią metodą ustalenia wartości buraków o jakości odbiegającej od jakości standardowej jest ustanowienie skali wzrostów i obniżek cen wyrażonych jako procent ceny minimalnej.
(7) Doświadczenie zdobyte przez zainteresowane strony przez bardzo długi okres pokazuje, że powinny one mieć możliwość uwzględniania w umowach lub porozumieniach handlowych definicji buraków nadających się do przetworzenia w cukier. Można również ustanowić skalę wspólnotową dla buraków uważanych na obszarze całej Wspólnoty za nadające się do przetworzenia w cukier. Należy określić dalsze obniżki w przypadku, gdy definicja ta odnosi się do zawartości cukru poniżej najniższej zawartości cukru w skali wspólnotowej. Należy ustanowić przepisy odnoszące się do sporządzenia takiej definicji przez Państwa Członkowskie w przypadku, gdy umawiające się strony nie porozumieją się co do definicji.
(8) W znacznej mierze z powodu warunków klimatycznych wartość przemysłowa buraków uprawianych we Włoszech znacząco odbiega od wartości buraków uprawianych na północy Wspólnoty. Należy zatem uwzględnić powyższą różnicę w wartości przemysłowej buraków.
(9) Szczegółowe zasady stosowania ustanowione w niniejszym rozporządzeniu zastępują szczegółowe zasady ustanowione w rozporządzeniu Komisji (EWG) nr 246/68 z dnia 29 lutego 1968 r. ustanawiającym szczegółowe zasady odnoszące się do różnicowania umów na dostawy buraków(2), w rozporządzeniu Komisji (EWG) nr 2497/69 z dnia 12 grudnia 1969 r. w sprawie wzrostów i obniżek cen mających zastosowanie do ceny buraków(3) oraz w rozporządzeniu Komisji (EWG) nr 2571/69 z dnia 22 grudnia 1969 r. w sprawie obniżek mających zastosowanie do cen w odniesieniu do buraków cukrowych we Włoszech(4). Rozporządzenia te powinny dlatego zostać uchylone.
(10) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Cukru,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 27 czerwca 2001 r.
| W imieniu Komisji | |
| Franz FISCHLER | |
| Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 178 z 30.6.2001, str. 1.
(2) Dz.U. L 53 z 1.3.1968, str. 37.
(3) Dz.U. L 316 z 17.12.1969, str. 15.
(4) Dz.U. L 321 z 23.12.1969, str. 30.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2001.178.46 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 1261/2001 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1260/2001 w odniesieniu do umów na dostawy buraków oraz wzrostów i obniżek cen mających zastosowanie do ceny buraków |
| Data aktu: | 27/06/2001 |
| Data ogłoszenia: | 30/06/2001 |
| Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 01/07/2001 |