uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając dyrektywę Rady 77/93/EWG z dnia 21 grudnia 1976 r. w sprawie środków ochronnych przed wprowadzaniem do Wspólnoty organizmów szkodliwych dla roślin lub produktów roślinnych i przed ich rozprzestrzenianiem się we Wspólnocie(1), ostatnio zmienioną dyrektywą Komisji 97/14/WE(2), w szczególności jej art. 3 ust. 7 lit. e), art. 4 ust. 5, art. 5 ust. 5 i art. 12 ust. 3c,
a także mając na uwadze, co następuje:
zgodnie z przepisami dyrektywy 77/93/EWG organizmy szkodliwe wymienione w jej załącznikach I i II, pojedynczo lub w powiązaniu z odpowiednimi roślinami lub produktami roślinnymi, wymienionymi w załączniku II do wspomnianej dyrektywy, nie mogą być wprowadzane do Wspólnoty lub jej niektórych stref ochronnych lub nie mogą rozprzestrzeniać się w wyniku przemieszczania we Wspólnocie lub w takich strefach ochronnych;
zgodnie z dyrektywą 77/93/WE rośliny, produkty roślinne i inne wymienione w jej załączniku III nie mogą być wprowadzane do Wspólnoty lub jej niektórych stref ochronnych;
również rośliny, produkty roślinne i inne wymienione w załączniku IV do wspomnianej dyrektywy nie mogą być wprowadzane ani przemieszczane we Wspólnocie lub w niektórych jej strefach ochronnych, chyba że spełnione są odpowiednie wymogi specjalne, wymienione we wspomnianym Załączniku;
rośliny, produkty roślinne i inne wymienione w części B załącznika V do dyrektywy 77/93/WE, pochodzące z państw trzecich, nie mogą być wprowadzane do Wspólnoty, chyba że spełniają normy i wymogi ustalone we wspomnianej dyrektywie i towarzyszy im urzędowe świadectwo fitosanitarne zapewniające taką zgodność, a ponadto są urzędowo skontrolowane w zakresie zgodności z tymi przepisami;
jednakże art. 3 ust. 7 lit. e), art. 4 ust. 5, art. 5 ust. 5 i art. 12 ust. 3c wspomnianej dyrektywy przewidują, że zasady te nie są stosowane w odniesieniu do wprowadzenia i przemieszczania takich organizmów szkodliwych, roślin, produktów roślinnych i innych celem przeprowadzenia prób lub do celów naukowo-badawczych i do prowadzenia prac nad tworzeniem odmian roślin, w niektórych warunkach, które ustalane są na poziomie wspólnotowym;
dyrektywa Komisji 95/44/WE(3) ustala warunki, które muszą być spełnione w przypadkach takich wprowadzeń lub przemieszczeń w celu zapewnienia, iż nie istnieje ryzyko rozprzestrzenienia się szkodliwych organizmów;
w Państwach Członkowskich istnieje potrzeba przywozu roślin tworzących stolony lub bulwy gatunków Solanum L. lub ich mieszańców przeznaczonych do sadzenia, prowadzenia prac nad tworzeniem odmian roślin lub ochrony materiału genetycznego lub do badań naukowo-badawczych;
decyzja Komisji 80/862/EWG(4), ostatnio zmieniona decyzją 96/713/WE(5), ustanawia warunki, które należy spełnić w przypadku wprowadzeń lub przemieszczeń wymienionych roślin w celu zapewnienia, że nie występuje ryzyko rozprzestrzenienia się organizmów szkodliwych;
decyzja 80/862/EWG, zmieniona, traci moc w dniu 31 grudnia 1997 r. i dlatego należy wprowadzić do niniejszej dyrektywy warunki ustanowione w tamtej decyzji;
dlatego konieczne jest określenie warunków, jakie muszą być spełnione w przypadku takich wprowadzeń lub przemieszczeń, w celu zapewnienia, że nie istnieje ryzyko rozprzestrzenienia się organizmów szkodliwych;
warunki te muszą uwzględniać nowy postęp w metodach badawczych w zakresie chorób ziemniaka oraz nowe informacje na temat organizmów szkodliwych dla ziemniaka, w odniesieniu do których niezbędne jest badanie w celu wykrycia ich obecności;
środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Zdrowia Roślin,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
| W imieniu Komisji | |
| Franz FISCHLER | |
| Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 26 z 31.1.1977, str. 20.
(2) Dz.U. L 87 z 2.4.1997, str. 17.
(3) Dz.U. L 184 z 3.8.1995, str. 34.
(4) Dz.U. L 248 z 19.9.1980, str. 25.
(5) Dz.U. L 326 z 17.12.1996, str. 70.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.1997.204.43 |
| Rodzaj: | Dyrektywa |
| Tytuł: | Dyrektywa 97/46/WE zmieniająca dyrektywę 95/44/WE ustanawiającą warunki, zgodnie z którymi niektóre organizmy szkodliwe, rośliny, produkty roślinne i inne wymienione w załącznikach I-V do dyrektywy Rady 77/93/EWG mogą być wprowadzane do Wspólnoty lub niektórych jej stref ochronnych lub przemieszczane we Wspólnocie lub w takich strefach celem przeprowadzenia prób lub do celów naukowo-badawczych i do prowadzenia prac nad tworzeniem odmian roślin |
| Data aktu: | 25/07/1997 |
| Data ogłoszenia: | 31/07/1997 |
| Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 20/08/1997 |