Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Tekst niniejszego aktu prawnego nie uwzględnia wszystkich zmian. Niektóre akty zmieniające nie zostały opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej - polskim wydaniu specjalnym, ponieważ instytucje UE uznały zmiany wynikające z nich za pochłonięte przez akty zmieniające opublikowane w kolejnych tomach tego wydawnictwa.
.................................................
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 2777/75 z dnia 29 października 1975 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku mięsa drobiowego(1), ostatnio zmienione Aktem Przystąpienia Austrii, Finlandii i Szwecji oraz rozporządzeniem (WE) nr 3290/94(2), w szczególności jego art. 3 ust. 2, art. 8 ust. 12 i art. 15,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 3290/94 z dnia 22 grudnia 1994 r. w sprawie dostosowań i środków przejściowych niezbędnych w sektorze rolnym w celu wdrożenia porozumień zawartych w ramach wielostronnych negocjacji handlowych Rundy Urugwajskiej, w szczególności jego art. 3 ust. 1,
a także mając na uwadze, co następuje:
rozporządzenie (EWG) nr 2777/75 stanowi, iż od dnia 1 lipca 1995 r. cały wywóz, w odniesieniu do którego zgłaszane są wnioski o refundacje, z wyjątkiem wywozu piskląt jednodniowych, jest objęty obowiązkiem przedstawienia pozwolenia na wywóz wraz ze świadectwem o wcześniejszym wyznaczeniu refundacji; dlatego należy ustanowić szczególne przepisy wykonawcze dla sektora mięsa drobiowego, które powinny w szczególności uwzględniać przepisy dotyczące składania wniosków i informacje, jakie należy umieścić we wnioskach oraz pozwoleniach w dodatku do tych, które zawarto w rozporządzeniu Komisji (EWG) nr 3719/88 z dnia 16 listopada 1988 r. ustanawiającym wspólne szczegółowe zasady wprowadzania w życie systemu pozwoleń na przywóz i na wywóz oraz świadectw o wcześniejszym wyznaczeniu refundacji dla produktów rolnych(3), ostatnio zmienionym rozporządzeniem (WE) nr 1199/95(4);
w celu zapewnienia odpowiedniego zarządzania systemem, należy ustalić stawkę zabezpieczenia dla pozwoleń na wywóz objętych powyższym systemem; z uwagi na ryzyko spekulacji nieodłącznie towarzyszące systemowi w sektorze mięsa drobiowego, pozwolenia na wywóz nie powinny być przenaszalne oraz należy ustanowić szczegółowe zasady regulujące dostęp podmiotów gospodarczych do powyższego systemu; konieczne jest to w odniesieniu do poszczególnych warunków dostępu w przypadku pozwoleń na wywóz dla niektórych rynków tradycyjnych w celu ograniczania spekulacyjnych wniosków, które mogłyby stanowić ryzyko dla produkcji specjalnie przeznaczonej dla tych rynków na okres przejściowy;
artykuł 8 ust. 11 rozporządzenia (EWG) nr 2777/75 stanowi, iż zgodność ze zobowiązaniami wynikającymi z porozumień zawartych w ramach wielostronnych negocjacji handlowych Rundy Urugwajskiej dotyczących wielkości wywozu jest zapewniana na podstawie pozwoleń na wywóz; dlatego należy ustanowić szczegółowy harmonogram składania wniosków i wydawania pozwoleń;
ponadto, o decyzji dotyczącej wniosków o pozwolenia na wywóz należy powiadamiać dopiero po upływie okresu rozpatrywania; okres ten umożliwiłby Komisji oszacowanie ilości, o które wnioskowano, jak i wiążących się z tym wydatków oraz, w razie potrzeby, podjęcie szczególnych środków mających zastosowanie w szczególności do rozpatrywanych wniosków; w interesie podmiotów gospodarczych jest zezwolenie na wycofywanie wniosku o pozwolenie po ustaleniu współczynnika akceptacji;
w przypadku wniosków dotyczących ilości równych lub mniejszych niż 25 ton, pozwolenie na wywóz powinno być wydawane niezwłocznie na wniosek podmiotu gospodarczego; jednakże pozwolenia te powinny korzystać z refundacji jedynie zgodnie ze środkami, jakie Komisja mogłaby ewentualnie podjąć w odniesieniu do danego okresu;
w celu zapewnienia dokładnego przestrzegania ilości przeznaczonych na wywóz, należy ustanowić odstępstwa od reguł dotyczących tolerancji ustanowionych w rozporządzeniu (EWG) nr 3719/88;
aby Komisja była w stanie zarządzać tym systemem, musi dysponować dokładnymi informacjami dotyczącymi wniosków o pozwolenie i wykorzystania wydanych pozwoleń; w interesie efektywnego zarządzania powiadamianie Komisji przez Państwa Członkowskie powinno mieć miejsce przy zastosowaniu jednolitego wzoru;
aby uniknąć jakichkolwiek zakłóceń w wywozie w okresie wprowadzania w życie Porozumienia w sprawie rolnictwa w ramach Rundy Urugwajskiej, należy zezwolić na składanie wniosków o pozwolenia na wywóz i ich wydawanie przed datą wejścia w życie tego Porozumienia, ale do wykorzystania po tej dacie;
artykuł 8 ust. 6 rozporządzenia (EWG) nr 2777/75 stanowi, iż dla piskląt jednodniowych refundacje wywozowe mogą być przyznawane na podstawie pozwoleń na wywóz "ex post"; dlatego też należy ustanowić przepisy wykonawcze dla takiego systemu celem zapewnienia skutecznej weryfikacji przestrzegania zobowiązań wynikających z porozumień zawartych w ramach negocjacji Rundy Urugwajskiej; zbędne wydaje się jednak wymaganie składania zabezpieczenia w przypadku pozwoleń, o wydanie których wniosek złożono po dokonaniu wywozu;
przepisy rozporządzenia Komisji (EWG) nr 572/73 z dnia 26 lutego 1973 r. ustanawiającego produkty z jaj i mięsa drobiowego kwalifikujące się do wcześniejszego wyznaczenia refundacji wywozowych(5), ostatnio zmienionego rozporządzeniem (WE) nr 3501/93(6) i rozporządzenia Komisji (EWG) nr 3652/81 z dnia 18 grudnia 1981 r. ustanawiającego szczegółowe zasady wyprowadzenia w życie systemu świadectw o wcześniejszym wyznaczeniu refundacji w sektorze mięsa drobiowego i jaj(7), ostatnio zmienionego rozporządzeniem (WE) nr 1030/95(8), zastępuje się przepisami niniejszego rozporządzenia i rozporządzenia Komisji (EWG) nr 1371/95(9) ustanawiającego szczegółowe zasady wprowadzenia systemu pozwoleń na wywóz w sektorze jaj; wyżej wymienione rozporządzenia powinny w związku z tym zostać uchylone z dniem wejścia w życie Porozumienia w sprawie rolnictwa w ramach Rundy Urugwajskiej;
Komitet Zarządzający ds. Mięsa Drobiowego i Jaj nie wydał opinii w terminie wyznaczonym przez przewodniczącego,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.
Sporządzono w Brukseli, dnia 16 czerwca 1995 r.
| W imieniu Komisji | |
| Franz FISCHLER | |
| Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 282 z 1.11.1975, str. 77.
(2) Dz.U. L 349 z 31.12.1994, str. 105.
(3) Dz.U. L 331 z 2.12.1988, str. 1.
(4) Dz.U. L 119 z 30.5.1995, str. 4.
(5) Dz.U. L 56 z 1.3.1973, str. 6.
(6) Dz.U. L 319 z 21.12.1993, str. 25.
(7) Dz.U. L 364 z 19.12.1981, str. 19.
(8) Dz.U. L 103 z 6.5.1995, str. 36.
(9) Dz.U. L 133 z 17.6.1995, str. 16.
(10) Dz.U. L 62 z 7.3.1980, str. 5.
ZAŁĄCZNIKI
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 1158/96 z dnia 26 czerwca 1996 r. (Dz.U.UE.L.96.153.25) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 1996 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 2337/1999 z dnia 3 listopada 1999 r. (Dz.U.UE.L.99.281.21) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 listopada 1999 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr 1158/96 z dnia 26 czerwca 1996 r. (Dz.U.UE.L.96.153.25) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 1996 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr 2337/1999 z dnia 3 listopada 1999 r. (Dz.U.UE.L.99.281.21) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 listopada 1999 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 4 lit. a) rozporządzenia nr 1158/96 z dnia 26 czerwca 1996 r. (Dz.U.UE.L.96.153.25) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 1996 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 lit. a) rozporządzenia nr 1009/98 z dnia 14 maja 1998 r. (Dz.U.UE.L.98.145.8) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 czerwca 1998 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 4 lit. b) rozporządzenia nr 1158/96 z dnia 26 czerwca 1996 r. (Dz.U.UE.L.96.153.25) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 1996 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 lit. b) rozporządzenia nr 1009/98 z dnia 14 maja 1998 r. (Dz.U.UE.L.98.145.8) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 czerwca 1998 r.
-zmieniony przez art. 1 pkt 5 rozporządzenia nr 1158/96 z dnia 26 czerwca 1996 r. (Dz.U.UE.L.96.153.25) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 1996 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 2238/96 z dnia 22 listopada 1996 r. (Dz.U.UE.L.96.299.16) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 24 listopada 1996 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 2581/98 z dnia 30 listopada 1998 r. (Dz.U.UE.L.98.322.33) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 4 grudnia 1998 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia nr 2337/1999 z dnia 3 listopada 1999 r. (Dz.U.UE.L.99.281.21) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 listopada 1999 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 1383/2001 z dnia 6 lipca 2001 r. (Dz.U.UE.L.01.186.26) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 lipca 2001 r.
-zmieniony przez art. 1 pkt 5 rozporządzenia nr 1158/96 z dnia 26 czerwca 1996 r. (Dz.U.UE.L.96.153.25) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 1996 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia nr 1009/98 z dnia 14 maja 1998 r. (Dz.U.UE.L.98.145.8) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 czerwca 1998 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia nr 2337/1999 z dnia 3 listopada 1999 r. (Dz.U.UE.L.99.281.21) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 listopada 1999 r.
-zmieniony przez art. 1 pkt 5 rozporządzenia nr 1158/96 z dnia 26 czerwca 1996 r. (Dz.U.UE.L.96.153.25) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 1996 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 2581/98 z dnia 30 listopada 1998 r. (Dz.U.UE.L.98.322.33) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 4 grudnia 1998 r.
-dodanyprzez art.1 pkt 3 rozporządzenia nr 2238/96 z dnia 22 listopada 1996 r. (Dz.U.UE.L.96.299.16) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 24 listopada 1996 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 1383/2001 z dnia 6 lipca 2001 r. (Dz.U.UE.L.01.186.26) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 lipca 2001 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.1995.133.26 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 1372/95 ustanawiające szczegółowe zasady wprowadzania w życie systemu pozwoleń na wywóz w sektorze mięsa drobiowego |
| Data aktu: | 16/06/1995 |
| Data ogłoszenia: | 17/06/1995 |
| Data wejścia w życie: | 01/07/1995, 19/06/1995, 20/06/1995 |