RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 43,
uwzględniając wniosek Komisji(1),
uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(2),
a także mając na uwadze, co następuje:
rozporządzenie Rady (EWG) nr 4045/89(3) przewiduje kontrolę przez Państwa Członkowskie transakcji realizowanych w ramach systemu finansowania z Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej;
zasady wyboru przedsiębiorstw, które mają być poddane szczegółowej kontroli, ustanowionemu w art. 2 wymienionego rozporządzenia powinny być zmienione tak, aby uwzględnić rozszerzenie zastosowania technik analizy w innych środkach kontroli oraz aby zapewnić Państwom Członkowskim większą elastyczność w wyborze przedsiębiorstw;
niezbędne jest wyjaśnienie, że dokumenty handlowe podlegające kontroli obejmują zapisy związane z produkcją, istotą produktów, a także zapisy przechowywane w elektronicznym systemie archiwizacji danych;
niektóre środki uwzględniające bezpośrednie dopłaty dla producentów, włączając te objęte zintegrowanym systemem zarządzania i kontroli utworzonym na mocy rozporządzenia (EWG) nr 3508/92(4), powinny być wyłączone z zakresu rozporządzenia (EWG) nr 4045/89;
właściwye jest zapewnienie zgodności między uprawnieniami a obowiązkami urzędników na podstawie rozporządzenia (EWG) nr 4045/89 i na podstawie rozporządzenia Rady (EWG) nr 595/91 z dnia 4 marca 1991 r. dotyczącego nieprawidłowości i odzyskiwania kwot niesłusznie wypłaconych w związku z finansowaniem wspólnej polityki rolnej oraz organizacji systemu informacyjnego w tej dziedzinie(5);
uprawnienia Państw Członkowskich do podejmowania działań w odniesieniu do nieodpowiednich dokumentów handlowych i dokumentacji pozostającej poza terytorium wspólnotowym powinny zostać szczegółowo określone;
procedury pomocy wzajemnej przewidziane w art. 7 rozporządzenia (EWG) nr 4045/89 powinny zostać wzmocnione;
w piątym roku stosowania wymienionego rozporządzenia pojawiła się potrzeba większej elastyczności w przydzielaniu przez Wspólnotę wkładów na dodatkowe wydatki przewidziane w art. 13, 14 i 15; należy przewidzieć sumowanie kwot dostępnych na mocy art. 13 i 14 oraz ich przydziału na różne rodzaje wydatków bez wyszczególniania;
jeżeli urzędnicy przeprowadzający kontrole działają wspólnie z urzędnikami Komisji lub innych Państw Członkowskich, niezbędne jest wyjaśnienie statusu tych ostatnich,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.Sporządzono w Brukseli, dnia 12 grudnia 1994 r.
|
W imieniu Rady |
|
J. BORCHERT |
|
Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. C 175 z 28.6.1994, str. 7.
(2) Opinia wydana dnia 18 listopada 1994 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).
(3) Dz.U. L 388 z 30.12.1989, str. 18.
(4) Dz.U. L 355 z 5.12.1992, str. 1. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem (WE) nr 165/94 (Dz.U. L 24 z 29.1.1994, str. 6).
(5) Dz.U. L 67 z 14.3.1991, str. 11.