Rozporządzenie 3094/94 zmieniające rozporządzenie (EWG) nr 4045/89 w sprawie kontroli przez Państwa Członkowskie transakcji stanowiących część systemu finansowania przez Sekcję Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej

ROZPORZĄDZENIE RADY (WE) NR 3094/94
z dnia 12 grudnia 1994 r.
zmieniające rozporządzenie (EWG) nr 4045/89 w sprawie kontroli przez Państwa Członkowskie transakcji stanowiących część systemu finansowania przez Sekcję Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej

RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 43,

uwzględniając wniosek Komisji(1),

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(2),

a także mając na uwadze, co następuje:

rozporządzenie Rady (EWG) nr 4045/89(3) przewiduje kontrolę przez Państwa Członkowskie transakcji realizowanych w ramach systemu finansowania z Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej;

zasady wyboru przedsiębiorstw, które mają być poddane szczegółowej kontroli, ustanowionemu w art. 2 wymienionego rozporządzenia powinny być zmienione tak, aby uwzględnić rozszerzenie zastosowania technik analizy w innych środkach kontroli oraz aby zapewnić Państwom Członkowskim większą elastyczność w wyborze przedsiębiorstw;

niezbędne jest wyjaśnienie, że dokumenty handlowe podlegające kontroli obejmują zapisy związane z produkcją, istotą produktów, a także zapisy przechowywane w elektronicznym systemie archiwizacji danych;

niektóre środki uwzględniające bezpośrednie dopłaty dla producentów, włączając te objęte zintegrowanym systemem zarządzania i kontroli utworzonym na mocy rozporządzenia (EWG) nr 3508/92(4), powinny być wyłączone z zakresu rozporządzenia (EWG) nr 4045/89;

właściwye jest zapewnienie zgodności między uprawnieniami a obowiązkami urzędników na podstawie rozporządzenia (EWG) nr 4045/89 i na podstawie rozporządzenia Rady (EWG) nr 595/91 z dnia 4 marca 1991 r. dotyczącego nieprawidłowości i odzyskiwania kwot niesłusznie wypłaconych w związku z finansowaniem wspólnej polityki rolnej oraz organizacji systemu informacyjnego w tej dziedzinie(5);

uprawnienia Państw Członkowskich do podejmowania działań w odniesieniu do nieodpowiednich dokumentów handlowych i dokumentacji pozostającej poza terytorium wspólnotowym powinny zostać szczegółowo określone;

procedury pomocy wzajemnej przewidziane w art. 7 rozporządzenia (EWG) nr 4045/89 powinny zostać wzmocnione;

w piątym roku stosowania wymienionego rozporządzenia pojawiła się potrzeba większej elastyczności w przydzielaniu przez Wspólnotę wkładów na dodatkowe wydatki przewidziane w art. 13, 14 i 15; należy przewidzieć sumowanie kwot dostępnych na mocy art. 13 i 14 oraz ich przydziału na różne rodzaje wydatków bez wyszczególniania;

jeżeli urzędnicy przeprowadzający kontrole działają wspólnie z urzędnikami Komisji lub innych Państw Członkowskich, niezbędne jest wyjaśnienie statusu tych ostatnich,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu (EWG) nr 4045/89 wprowadza się następujące zmiany:

1) w art. 1 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Do celów niniejszego rozporządzenia »dokumenty handlowe « oznaczają wszystkie księgi, rejestry, dowody kasowe i dokumenty uzupełniające, rachunki, zapisy dotyczące produkcji i jakości, a także korespondencję odnoszącą się do działalności gospodarczej przedsiębiorstwa, jak również dane handlowe, w jakiejkolwiek formie one występują, włączając dane archiwizowane elektronicznie, w takim stopniu, w jakim te dokumenty lub dane odnoszą się bezpośrednio lub pośrednio do transakcji określonych w ust. 1.";

2) w art. 1 dodaje się ust. 3 i 4 w brzmieniu:

"3. Do celów niniejszego rozporządzenia »strona trzecia« oznacza każdą osobę fizyczną lub prawną bezpośrednio lub pośrednio związaną z transakcjami przeprowadzanymi w ramach systemu finansowania przez Sekcję Gwarancji EFOGR.

4. Niniejsze rozporządzenie nie dotyczy środków objętych zintegrowanym systemem zarządzania i kontroli ustanowionym na mocy rozporządzenia (EWG) nr 3508/92(*). Komisja, zgodnie z art. 19, ustanawia wykaz innych środków, do których niniejsze rozporządzenie nie ma zastosowania.

______

(*) Dz.U. L 355 z 5.12.1992, str. 1.".

3) w art. 2 ust. 2 akapit pierwszy "60.000 ECU" zastępuje się "100.000 ECU", a "roku kalendarzowym" zastępuje się "roku budżetowym EFOGR";

4) w art. 2 ust. 2 akapity drugi i trzeci skreśla się;

5) w art. 2 ust. 2 po akapicie pierwszym dodaje się akapity w brzmieniu:

"W odniesieniu do każdego bieżącego okresu kontroli, poczynając od okresu kontroli 1995/96, Państwa Członkowskie, bez uszczerbku dla ich zobowiązań szczegółowo określonych w ust. 1, wybierają przedsiębiorstwa, które mają być poddane kontroli, na podstawie analizy ryzyka w sektorze refundacji wywozowych i dla wszystkich innych środków, gdzie jest to wykonalne. Państwa Członkowskie przedkładają Komisji propozycje zastosowania analizy ryzyka. Propozycje obejmują wszelkie istotne informacje dotyczące podejścia, które może być zastosowane, technik, kryteriów i metod realizacji; przedstawiane są one nie później niż dnia 1 grudnia roku poprzedzającego rozpoczęcie okresu kontroli, do którego mają być zastosowane. Państwa Członkowskie uwzględniają uwagi Komisji w sprawie propozycji, które przedstawiane są w ciągu ośmiu tygodni od ich otrzymania.

Dla okresu kontroli 1995/96 propozycje analizy ryzyka są przesyłane Komisji nie później niż dnia 1 lutego 1995 r.

Dla środków, co do których Państwo Członkowskie uważa, że zastosowanie analizy ryzyka nie jest możliwe do wykonania, jest obligatoryjne, aby przedsiębiorstwa, których suma wpływów gotówkowych lub płatności albo suma tych dwóch kwot w ramach systemu finansowania przez Sekcję Gwarancji EFORG wyniosła więcej niż 300.000 ECU i które nie były poddane kontroli zgodnie z niniejszym rozporządzeniem w trakcie dwóch poprzedzających okresów kontroli, zostały poddane kontroli."

6) w art. 2 ust. 2 akapit ostatni "10.000 ECU" zastępuje się "30.000 ECU"

7) w art. 2 ust. 4 akapit drugi otrzymuje brzmienie:

"Kontrola obejmuje okres co najmniej 12 miesięcy, kończący się w trakcie poprzedniego okresu kontroli; może on być przedłużony na okresy, które zostaną ustalone przez Państwo Członkowskie, poprzedzające lub następujące po okresie 12-miesięcznym".

8) w art. 2 ust. 5 "art. 6 rozporządzenia (EWG) nr 283/72" zastępuje się "art. 6 rozporządzenia (EWG) nr 595/91 *" oraz dodaje się przypis: "(*) Dz.U. L 67 z 14.3.1991, str. 11."

9) w art. 3 ust. 1 wyrazy poprzedzające tiret oraz tiret pierwsze i drugie otrzymują brzmienie:

"1. Dokładność danych pierwotnych podlegających kontroli weryfikuje się przez szereg kontroli przekrojowych, włączając, w miarę potrzeby, dokumenty handlowe stron trzecich, stosownie do stopnia przedstawionego ryzyka, obejmujące między innymi:

- porównania z dokumentami handlowymi dostawców, klientów, przewoźników i innych stron trzecich,

- kontrole bezpośrednie, gdzie jest to właściwe, ilości i charakteru zapasów, oraz";

10) w art. 3 dodaje się ust. 3 w brzmieniu:

"3. W wyborze transakcji, które mają być skontrolowane, w pełni bierze się pod uwagę stopień przedstawionego ryzyka.";

11) w art. 5 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Osoby odpowiedzialne za przedsiębiorstwo lub strona trzecia zapewniają, że wszystkie dokumenty handlowe i informacje dodatkowe dostarczane są urzędnikom odpowiedzialnym za kontrolę lub osobom do tego celu upoważnionym. Dane archiwizowane elektronicznie dostarczane są na właściwym nośniku danych.";

12) w art. 5 dodaje się ust. 3 w brzmieniu:

"3. Gdy w trakcie kontroli przeprowadzanej na mocy niniejszego rozporządzenia dokumenty handlowe zachowane przez przedsiębiorstwa uważa się za niewłaściwe do celów kontroli, przedsiębiorstwo zostaje pouczone, aby w przyszłości prowadzić takie zapisy w sposób zgodny z wymaganiami Państwa Członkowskiego odpowiedzialnego za kontrolę, bez uszczerbku dla zobowiązań ustanowionych w innych rozporządzeniach dotyczących danego sektora.

Państwa Członkowskie ustalają datę, po której takie zapisy mają być utworzone.

Gdy całość lub część dokumentów handlowych wymaganych do kontroli na mocy niniejszego rozporządzenia znajduje się w obrębie przedsiębiorstwa w tej samej grupie handlowej, spółce lub stowarzyszeniu przedsiębiorstw zarządzanym w sposób jednolity z kontrolowanym przedsiębiorstwem, bez względu na to, czy zlokalizowane w obrębie czy poza terytorium wspólnotowym, przedsiębiorstwo udostępnia te dokumenty handlowe urzędnikom odpowiedzialnym za kontrolę, w miejscu i czasie ustalonym przez Państwo Członkowskie odpowiedzialne za przeprowadzenie kontroli.";

13) art. 7 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 7

1. Państwa Członkowskie udzielają sobie nawzajem pomocy w przeprowadzaniu kontroli przewidzianej w art. 2 i 3:

- gdy przedsiębiorstwo lub strona trzecia mają siedzibę w Państwie Członkowskim innym niż to, w którym wypłata przedmiotowej kwoty została lub powinna była być dokonana lub otrzymana,

- lub inne niż to, w którym dokumenty i informacje wymagane do kontroli mają się znajdować.

Komisja może koordynować wspólne działania wymagające pomocy wzajemnej między dwoma lub więcej Państwami Członkowskimi. Przepisy dotyczące takiej koordynacji ustanawiane są zgodnie z art. 19.

2. W trakcie pierwszych trzech miesięcy następujących po roku budżetowym wypłat EFOGR Państwa Członkowskie przesyłają wykaz przedsiębiorstw określonych w ust. 1 akapit pierwszy do każdego z Państw Członkowskich, w którym takie przedsiębiorstwo posiada siedzibę. Wykaz zawiera wszystkie dane szczegółowe niezbędne do umożliwienia Państwu Członkowskiemu miejsca przeznaczenia identyfikacji przedsiębiorstw oraz podjęcia jego zobowiązań w zakresie kontroli. Państwo Członkowskie miejsca przeznaczenia jest odpowiedzialne za kontrolę takich przedsiębiorstw zgodnie z art. 2.

Kopia każdego wykazu przesyłana jest do Komisji.

Państwo Członkowskie otrzymujące lub dokonujące płatności może wystąpić z wnioskiem do Państwa Członkowskiego, w którym przedsiębiorstwo posiada siedzibę, o przeprowadzenie kontroli niektórych przedsiębiorstw z wykazu na podstawie art. 2, uzasadniając konieczność wystąpienia z takim wnioskiem, w szczególności wskazując ryzyka z tym związane.

Państwo Członkowskie otrzymujące wniosek należycie uwzględnia ryzyka związane z przedsiębiorstwem, o których informuje Państwo Członkowskie występujące z wnioskiem.

Państwo Członkowskie, do którego skierowany jest wniosek, powiadamia Państwo Członkowskie występujące z wnioskiem o czynnościach przeprowadzanych po otrzymaniu wniosku. Gdy odbywa się kontrola przedsiębiorstwa z wykazu, Państwo Członkowskie, do którego skierowano wniosek i które przeprowadziło kontrolę, informuje państwo występujące z wnioskiem o wynikach tej kontroli najpóźniej trzy miesiące od zakończenia okresu kontroli.

Kopia każdego takiego wniosku przesyłana jest do Komisji.

3. W trakcie pierwszych trzech miesięcy po roku budżetowym wypłat EFOGR Państwa Członkowskie przesyłają Komisji wykaz przedsiębiorstw posiadających siedzibę w państwie trzecim, dla których wypłata przedmiotowej kwoty została lub powinna była zostać dokonana lub otrzymana w tym Państwie Członkowskim.

4. Jeżeli dodatkowe informacje są wymagane przez inne Państwo Członkowskie jako część kontroli przedsiębiorstwa zgodnie z art. 2, w szczególności kontrole przekrojowe zgodnie z art. 3, szczególne wnioski dotyczące kontroli mogą być złożone, ze wskazaniem powodów złożenia takiego wniosku. Kopia każdego takiego szczególnego wniosku przesyłana jest do Komisji.

Wniosek dotyczący kontroli spełniany jest nie później niż sześć miesięcy od jego otrzymania przez Państwo Członkowskie, do którego został on skierowany; wyniki kontroli są przekazywane bezzwłocznie do Państwa Członkowskiego występującego z wnioskiem i do Komisji.

5. Zgodnie z art. 19 Komisja ustala minimalne wymagania dotyczące treści wniosków określonych w ust. 2 i 4."

14) w art. 9 ust. 5 "1991 r." zastępuje się "1996 r.", a zdanie drugie skreśla się;

15) w art. 10 ust. 3 "sześciu" zastępuje się "ośmiu";

16) art. 10 skreśla się ust. 6;

17) w art. 16 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:

"1a. W piątym roku stosowania niniejszego rozporządzenia kwoty całkowitego wkładu wspólnotowego, określonego w art. 13 i 14, sumuje się. W granicach tej sumy Wspólnota dokona wkładu bez rozróżnienia, przy stopie 25 %, w odniesieniu do wydatków poniesionych przez Państwa Członkowskie, jak przewidziano w art. 13, 14 i 15.";

18) w art. 21 wprowadza się następujące zmiany:

a) obecny tekst otrzymuje oznaczenie ust. 1 oraz dodaje się zdanie w brzmieniu:

"Dostarczane są one na wniosek na właściwym nośniku danych.";

b) dodaje się ust. 2, 3 i 4 w brzmieniu:

"2. Kontrole określone w art. 2 przeprowadzane są przez urzędników Państw Członkowskich.

Urzędnicy Komisji mogą uczestniczyć w tych kontrolach. Sami nie mogą jednak wykorzystywać uprawnień kontrolnych przyznanych urzędnikom krajowym; jednakże mają oni dostęp do tych samych lokali i tych samych dokumentów co urzędnicy Państw Członkowskich.

3. W przypadku kontroli odbywających się na mocy art. 7 urzędnicy Państwa Członkowskiego występującego z wnioskiem mogą być obecni, za zgodą Państwa Członkowskiego, do którego skierowano wniosek, przy kontroli w Państwie Członkowskim, do którego skierowano wniosek, i mieć dostęp do tych samych lokali i tych samych dokumentów co urzędnicy tego Państwa Członkowskiego.

Urzędnicy Państwa Członkowskiego występującego z wnioskiem obecni przy kontrolach w Państwie Członkowskim, do którego skierowano wniosek, muszą przez cały czas posiadać potwierdzenie pełnionej funkcji. Kontrole przeprowadzane są przez cały czas przez urzędników Państwa Członkowskiego, do którego skierowano wniosek.

4. Gdy przepisy krajowe dotyczące postępowania karnego zastrzegają niektóre działania dla urzędników wyraźnie wyznaczonych na mocy prawa krajowego, urzędnicy Komisji i urzędnicy Państwa Członkowskiego, określonego w ust. 3, nie uczestniczą w tych działaniach. W żadnym wyypadku nie uczestniczą oni w szczególności w wizytach domowych lub oficjalnych przesłuchaniach osób w kontekście prawa karnego Państwa Członkowskiego. Jednakże mają dostęp do informacji w ten sposób otrzymanych."

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od okresu kontroli 1995/96.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 12 grudnia 1994 r.

W imieniu Rady
J. BORCHERT
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 175 z 28.6.1994, str. 7.

(2) Opinia wydana dnia 18 listopada 1994 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).

(3) Dz.U. L 388 z 30.12.1989, str. 18.

(4) Dz.U. L 355 z 5.12.1992, str. 1. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem (WE) nr 165/94 (Dz.U. L 24 z 29.1.1994, str. 6).

(5) Dz.U. L 67 z 14.3.1991, str. 11.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1994.328.1

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 3094/94 zmieniające rozporządzenie (EWG) nr 4045/89 w sprawie kontroli przez Państwa Członkowskie transakcji stanowiących część systemu finansowania przez Sekcję Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej
Data aktu: 12/12/1994
Data ogłoszenia: 20/12/1994
Data wejścia w życie: 23/12/1994, 01/07/1995, 01/05/2004