Rozporządzenie 1831/94 dotyczące nieprawidłowości i zwrotu niesłusznie wypłaconych kwot w ramach finansowania z Funduszu Spójności oraz organizacji systemu informacyjnego w tej dziedzinie

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 1831/94
z dnia 26 lipca 1994 r.
dotyczące nieprawidłowości i zwrotu niesłusznie wypłaconych kwot w ramach finansowania z Funduszu Spójności oraz organizacji systemu informacyjnego w tej dziedzinie

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1164/94 z dnia 16 maja 1994 r. ustanawiające Fundusz Spójności(1), w szczególności jego art. 12 ust. 5,

a także mając na uwadze, co następuje:

artykuł 12 rozporządzenia (WE) nr 1164/94 określa zasady regulujące we Wspólnocie walkę z nieprawidłowościami oraz zwrot kwot utraconych w wyniku nadużyć bądź niedbalstwa w dziedzinie Funduszu Spójności;

zasady ustanowione w niniejszym rozporządzeniu muszą odnosić się do wszystkich środków dopuszczalnych przewidzianych w art. 3 rozporządzenia (WE) nr 1164/94;

niniejsze rozporządzenie reguluje wyłącznie niektóre aspekty zobowiązań Państw Członkowskich będących beneficjentami zgodnie z art. 12 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1164/94 i w rezultacie nie powinno rzutować na żadne inne zobowiązania w ramach tego artykułu;

w celu zapewnienia, by Wspólnota była lepiej poinformowana o środkach podejmowanych przez Państwa Członkowskie będące beneficjentami w celu zwalczania nieprawidłowości, należy określić przepisy prawa krajowego, które zostaną przekazane Komisji;

w celu ustalenia charakteru nieprawidłowych praktyk oraz finansowych skutków nieprawidłowości, a także odzyskania nieprawidłowo wypłaconych kwot, należy powziąć postanowienie o zgłaszaniu Komisji co kwartał wszystkich wykrytych nieprawidłowości; dodatkowo do tych sprawozdań muszą być również dostarczane informacje na temat postępów w procedurach sądowych lub administracyjnych;

Wskazane jest, by Komisja była systematycznie informowana o procedurach sądowych i administracyjnych prowadzonych przeciwko osobom, które dopuściły się nieprawidłowości; wskazane jest również zagwarantowanie systematycznego przekazywania informacji dotyczących środków podejmowanych przez Państwa Członkowskie w celu ochrony interesów finansowych Wspólnoty;

właściwym jest określenie procedur, które mają być stosowane przez Państwa Członkowskie i Komisję w przypadkach, gdy kwoty utracone w wyniku nieprawidłowości nie mogą być odzyskane;

należy ustalić minimalny próg, powyżej którego przypadki nieprawidłowości muszą być automatycznie zgłaszane Komisji przez Państwo Członkowskie będące beneficjentem;

przepisy niniejszego rozporządzenia nie powinny wpływać na przepisy krajowe dotyczące postępowania karnego lub pomocy wzajemnej między Państwami Członkowskimi na szczeblu sądowym w sprawach karnych;

wskazane jest uwzględnienie możliwości udziału Wspólnoty w kosztach sądowych oraz kosztach wynikających bezpośrednio z postępowania sądowego;

w celu zapobiegania nieprawidłowościom należy wzmocnić współpracę pomiędzy Państwami Członkowskimi a Komisją, a jednocześnie należy dokonać wszelkich wysiłków, aby zagwarantować, że działanie takie jest przeprowadzane z poszanowaniem zasad poufności;

należy ustanowić, iż przepisy niniejszego rozporządzenia stosowane są również w przypadku gdy płatność, która powinna była zostać dokonana w ramach Funduszu Spójności nie została dokonana wskutek nieprawidłowości,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Bez uszczerbku dla zobowiązań wynikających bezpośrednio z art. 12 rozporządzenia (WE) nr 1164/94, niniejsze rozporządzenie dotyczy wszystkich dostępnych środków przewidzianych w art. 3 rozporządzenia (WE) nr 1164/94.

Niniejsze rozporządzenie nie wpływa na stosowanie w Państwach Członkowskich przepisów dotyczących postępowania karnego lub współpracy sądowej między Państwami Członkowskimi w sprawach karnych.

Artykuł  1a 1

Dla celów niniejszego rozporządzenia przyjmuje się następujące definicje:

1) "nieprawidłowość" oznacza jakiekolwiek naruszenie przepisów prawa wspólnotowego wynikające z działania lub zaniedbania ze strony podmiotu gospodarczego, które spowodowało lub mogło spowodować szkodę w ogólnym budżecie Wspólnot Europejskich w związku z finansowaniem nieuzasadnionego wydatku z budżetu Wspólnoty;

2) "podmiot gospodarczy" oznacza jakąkolwiek osobę fizyczną lub prawną lub jakikolwiek inny podmiot biorący udział w realizacji interwencji z funduszy, z wyjątkiem Państw Członkowskich, podczas wykonywania przez nie uprawnień władzy publicznej;

3) "wstępne dochodzenie administracyjne lub sądowe" oznacza wstępną ocenę pisemną wykonaną przez właściwy organ administracyjny lub sądowy, stwierdzającą na podstawie konkretnych faktów istnienie nieprawidłowości, bez uszczerbku dla możliwości późniejszego skorygowania lub wycofania wniosku dotyczącego istnienia nieprawidłowości w następstwie ustaleń dokonanych w trakcie postępowania administracyjnego lub sądowego;

4) "podejrzenie nadużycia finansowego" oznacza nieprawidłowość, która prowadzi do wszczęcia postępowania administracyjnego i/lub sądowego na poziomie krajowym w celu stwierdzenia zamierzonego działania, w szczególności nadużycia finansowego określonego w art. 1 ust. 1 lit. a) Konwencji w sprawie ochrony interesów finansowych Wspólnot Europejskich;

5) "upadłość" oznacza postępowanie upadłościowe w rozumieniu art. 2 lit. a) rozporządzenia Rady (WE) nr 1346/2000(2).

Artykuł  2 2

(skreślony)

Artykuł  3
1. 3
W okresie dwóch miesięcy następujących po upływie każdego kwartału Państwa Członkowskie będące beneficjentami zgłaszają Komisji wszelkie nieprawidłowości, które były przedmiotem wstępnego dochodzenia administracyjnego i/lub sądowego.

W tym celu Państwa Członkowskie podają w każdym przypadku szczegółowe informacje dotyczące:

a) projektu lub przedmiotowego działania oraz numer projektu lub wspólny kod identyfikacyjny CCI (fr. Code Commun d'Identification);

b) przepisów, które zostały naruszone;

c) daty i źródła pierwszej informacji prowadzącej do podejrzenia, że pojawiła się nieprawidłowość;

d) praktyk stosowanych przy popełnianiu nieprawidłowości;

e) w stosownych przypadkach, czy praktyki te pozwalają podejrzewać nadużycie finansowe;

f) sposobu, w jaki wykryto nieprawidłowość;

g) w stosownych przypadkach, Państw Członkowskich i państw trzecich, których to dotyczy;

h) momentu lub okresu, w którym popełniono nieprawidłowość;

i) służb lub organów krajowych, które przystąpiły do stwierdzenia nieprawidłowości, oraz służb odpowiedzialnych za postępowanie administracyjne i/lub sądowe prowadzone w następstwie wykrycia nieprawidłowości;

j) daty wstępnego dochodzenia administracyjnego lub sądowego w sprawie nieprawidłowości;

k) tożsamości zaangażowanych osób fizycznych i/lub prawnych oraz innych zaangażowanych podmiotów, z wyjątkiem przypadków, gdy takie informacje nie mają znaczenia dla zwalczania nieprawidłowości ze względu na charakter tej nieprawidłowości;

l) całkowitej kwoty przyznanej na projekt lub działanie i podziału jej współfinansowania pomiędzy źródła wspólnotowe, krajowe i prywatne;

m) kwoty, której dotyczy nieprawidłowość, i jej podziału pomiędzy wspólnotowe, krajowe i prywatne źródła finansowania; w przypadkach, w których nie dokonano płatności ze środków publicznych na rzecz osób i/lub innych podmiotów określonych w lit. k), informacje dotyczące kwot, które byłyby niesłusznie wpłacone, jeśli nieprawidłowość nie zostałaby wykryta;

n) ewentualnego zawieszenia płatności i możliwości odzyskania kwot;

o) charakteru nieprawidłowego wydatku.

W drodze odstępstwa od akapitu pierwszego nie ma obowiązku zgłaszania następujących przypadków:

– przypadków, w których jedyna nieprawidłowość polega na zaniechaniu częściowego lub całkowitego wykonania działania współfinansowanego przez budżet Wspólnoty na skutek upadłości instytucji wykonawczej lub ostatecznego odbiorcy. Jednakże należy zgłaszać nieprawidłowości poprzedzające upadłość oraz wszelkie podejrzenia nadużycia finansowego;

– przypadków zgłaszanych organom administracyjnym przez instytucję wykonawczą lub ostatecznego odbiorcę z własnej woli lub przed wykryciem przez właściwe organy, przed lub po przyznaniu środków publicznych;

– przypadków, w których organy administracyjne wykrywają błąd w związku z kwalifikacją finansowanego projektu i przystępują do jego usunięcia przed dokonaniem płatności ze środków publicznych.

2.
Jeśli niektóre informacje wymienione w ust. 1, w szczególności te, dotyczące praktyk stosowanych w momencie popełnienia nieprawidłowości oraz sposobu, w jaki zostały wykryte, nie są dostępne, Państwa Członkowskie będące beneficjentami dostarczają brakujące informacje, w stopniu w jakim jest to możliwe, w momencie przekazywania Komisji następnych sprawozdań kwartalnych na temat nieprawidłowości.
3.
Jeśli przepisy prawa krajowego przewidują poufność dochodzenia, to przekazywanie informacji podlega zezwoleniu przez właściwy sąd.
Artykuł  4

Każde Państwo Członkowskie będące beneficjentem niezwłocznie zgłosi Komisji i w razie potrzeby innym zainteresowanym Państwom Członkowskim wszelkie wykryte nieprawidłowości lub przypuszczenie, że mogły wystąpić, jeśli istnieją obawy, że:

– mogą mieć one w bardzo krótkim czasie reperkusje poza jego terytorium,

i/lub

– pokazują, że nowa praktyka została wprowadzona w życie.

Artykuł  5
1. 4
W okresie dwóch miesięcy następujących po upływie każdego kwartału Państwa Członkowskie będące beneficjentami informują Komisję, z odniesieniem do poprzedniego sprawozdania sporządzonego zgodnie z art. 3, o wszczętych procedurach w odniesieniu do wszystkich nieprawidłowości, o których poprzednio powiadomiono, oraz o ważnych zmianach z nich wynikających, w tym o:

– kwotach, które odzyskano lub spodziewane jest ich odzyskanie,

– środkach tymczasowych podjętych przez Państwa Członkowskie będące beneficjentami w celu odzyskania sum nieprawidłowo wypłaconych,

– procedurach sądowych lub administracyjnych wprowadzonych z myślą o odzyskaniu sum nieprawidłowo wypłaconych i o nałożeniu sankcji,

– przyczynach zaniechania procedur odzyskiwania; Komisja zostaje powiadomiona o ile to możliwe przed podjęciem decyzji,

– wszelkiemu zaniechaniu postępowania karnego.

Państwa Członkowskie będące beneficjentami powiadamiają Komisję o decyzjach administracyjnych lub orzeczeniach sądowych lub ich głównych elementach dotyczących zakończenia tych procedur i określają w szczególności, czy stwierdzone elementy pozwalają podejrzewać nadużycie finansowe, czy też nie.

2. 5
Gdy Państwo Członkowskie będące beneficjentem uważa, że nie można będzie odzyskać kwoty albo nie można oczekiwać jej całkowitego odzyskania, informuje ono Komisję w specjalnym sprawozdaniu o nieodzyskanej kwocie oraz o powodach, dla których według niego kwotą tą powinna zostać obciążona Wspólnota bądź Państwo Członkowskie będące beneficjentem.

Informacje te muszą być wystarczająco szczegółowe, by pozwolić Komisji na podjęcie decyzji w najkrótszym możliwym terminie po konsultacji z władzami zainteresowanych Państw Członkowskich, które ponoszą konsekwencje finansowe w rozumieniu art. 12 ust. 1 tiret trzecie rozporządzenia (WE) nr 1164/94.

Informacje te muszą obejmować przynajmniej:

a) datę ostatniej płatności na rzecz instytucji wykonawczej i/lub ostatecznego odbiorcy;

b) kopię zlecenia windykacji;

c) w stosownych przypadkach kopię dokumentu poświadczającego upadłość instytucji wykonawczej lub ostatecznego odbiorcy;

d) krótki opis działań podjętych przez Państwo Członkowskie w celu odzyskania danej kwoty, zawierający informację o datach tych działań.

3.
W przypadku, o którym mowa w ust. 2, Komisja może wyraźnie zażądać od Państwa Członkowskiego będącego beneficjentem kontynuacji procedury odzyskiwania.
Artykuł  6

Jeśli w okresie odniesienia nie będzie żadnych nieprawidłowości, które należałoby zgłosić, Państwa Członkowskie będące beneficjentami informują Komisję o tym fakcie w terminie wymienionym w art. 3 ust. 1.

Artykuł  6a 6

Informacje wymagane na mocy art. 3 i 4 oraz art. 5 ust. 1 przekazuje się w miarę możliwości drogą elektroniczną, bezpiecznym połączeniem, przy użyciu modułu opracowanego w tym celu przez Komisję.

Artykuł  7

Jeśli właściwe władze Państwa Członkowskiego zadecydują, na wyraźne żądanie Komisji, o rozpoczęciu lub kontynuacji postępowania sądowego w celu odzyskania kwot nieprawidłowo wypłaconych, Komisja może podjąć się zwrotu Państw Członkowskiemu całości lub części kosztów sądowych lub kosztów wynikających bezpośrednio z postępowania sądowego w momencie przedstawienia dokumentacji dowodowej, nawet jeśli postępowanie nie zakończy się pomyślnie.

Artykuł  8
1.
Komisja utrzymuje właściwe kontakty z zainteresowanymi Państwami Członkowskimi w celu uzupełniania dostarczanych informacji na temat nieprawidłowości określonych w art. 3, na temat procedur określonych w art. 5 oraz w szczególności na temat możliwości odzyskania kwot.
2.
Niezależnie od kontaktów określonych w ust. 1 Komisja poinformuje Państwa Członkowskie o przypadkach, w których charakter nieprawidłowości może sugerować możliwość wystąpienia identycznych lub podobnych praktyk w innych Państwach Członkowskich.
3.
Komisja organizuje spotkania informacyjne na szczeblu wspólnotowym dla przedstawicieli Państw Członkowskich w celu zbadania wraz z nimi informacji uzyskanych zgodnie z art. 3-5 oraz zgodnie z ust. 1 niniejszego artykułu, w szczególności o wnioskach, które można z nich wyciągnąć w związku z nieprawidłowościami, środkami zapobiegawczymi i środkami ścigania.
4.
Na żądanie Państwa Członkowskiego lub Komisji Państwa Członkowskie i Komisja konsultują się nawzajem w celu zwalczania wszelkich luk prawnych szkodliwych dla interesów Wspólnoty, które staną się widoczne w czasie wprowadzania w życie obowiązujących przepisów.
Artykuł  8a 7

Komisja może użyć wszelkich informacji o charakterze ogólnym lub operacyjnym przekazanych przez Państwa Członkowskie na mocy niniejszego rozporządzenia w celu przeprowadzenia analiz ryzyka przy pomocy stosownych narzędzi informatycznych i opracować na podstawie uzyskanych informacji sprawozdania i instrumenty ostrzegania służące lepszemu zrozumieniu wskazanego ryzyka.

Artykuł  9

Komisja regularnie informuje Państwa Członkowskie w ramach Komitetu Doradczego ds. Koordynacji w Dziedzinie Zapobiegania Nadużyciom Finansowym o rzędzie wielkości funduszy wykorzystanych w czasie popełniania nieprawidłowości, które wykryto, oraz o różnych kategoriach nieprawidłowości w podziale na rodzaj i podliczone sumy.

Artykuł  10
1.
Państwa Członkowskie i Komisja podejmą wszelkie niezbędne środki ochrony w celu zagwarantowania, że informacje, które wymieniają między sobą, pozostaną poufne.
2.
Informacji określonych w niniejszym rozporządzeniu nie wolno udostępniać w szczególności osobom innym, aniżeli tym w Państwach Członkowskich lub w instytucjach Wspólnotowych, które z racji swych obowiązków powinny mieć do nich dostęp, chyba że Państwo Członkowskie wyraźnie się na to zgodziło.
3. 8
Podczas przetwarzania danych osobowych na mocy niniejszego rozporządzenia Komisja i Państwa Członkowskie czuwają nad przestrzeganiem przepisów wspólnotowych i krajowych dotyczących ochrony wymienionych danych, w szczególności przepisów dyrektywy 95/46/WE i, w stosownych przypadkach, przepisów rozporządzenia (WE) nr 45/2001.
4.
Informacje przekazane lub nabyte w jakiejkolwiek formie stosownie do niniejszego rozporządzenia są objęte tajemnicą zawodową i będą chronione w ten sam sposób, jak podobne informacje są chronione przez ustawodawstwo krajowe Państwa Członkowskiego, które je otrzymało oraz przez odpowiednie postanowienia mające zastosowanie do instytucji wspólnotowych.

Ponadto informacje te nie mogą być wykorzystywane w jakichkolwiek innych celach niż te określone w niniejszym rozporządzeniu, chyba że władze, które je przekazały, jednoznacznie wyraziły na to zgodę, oraz pod warunkiem że przepisy obowiązujące w Państwie Członkowskim, w którym mieści się urząd otrzymujący te informacje, nie zakazują przekazywania bądź wykorzystywania tych informacji.

5.
Ustępy 1-4 nie utrudniają wykorzystania informacji uzyskanych zgodnie z niniejszym rozporządzeniem w przypadku wystąpienia na drogę sądową lub ścigania sądowego w związku z niezgodnością z przepisami wspólnotowymi w obszarze Funduszu Spójności. Właściwe władze Państwa Członkowskiego, które dostarczyło informacje, zostają bezzwłocznie poinformowane o takim wykorzystaniu informacji.
6.
Gdy Państwo Członkowskie zawiadomi Komisję, że osoba fizyczna lub prawna, której nazwisko lub nazwa zostało przekazane Komisji na mocy niniejszego rozporządzenia, okazuje się w wyniku dalszego dochodzenia nie być zamieszaną w jakiekolwiek nieprawidłowości, Komisja bezzwłocznie informuje o tym fakcie wszystkie osoby, którym ujawniła to nazwisko lub nazwę na mocy niniejszego rozporządzenia. Następnie osoba ta przestaje być traktowana, z racji uprzedniego zawiadomienia, jako osoba zaangażowana w te nieprawidłowości.
Artykuł  11

W przypadkach współfinansowania, ponoszonego wspólnie przez Fundusz Spójności i przez Państwo Członkowskie, odzyskane kwoty zostają podzielone między to Państwo Członkowskie i Wspólnotę, proporcjonalnie do wydatku już przez nie poniesionego.

Artykuł  12 9
1.
W przypadku gdy nieprawidłowości odnoszą się do kwot poniżej 10.000 EUR obciążających budżet Wspólnoty, Państwa Członkowskie nie przekazują Komisji informacji przewidzianych w art. 3 i 5, chyba że Komisja wyraźnie ich zażąda.
.2
Będące beneficjentami Państwa Członkowskie, które nie przyjęły euro jako waluty do dnia wykrycia nieprawidłowości, muszą przeliczyć kwotę przedmiotowych wydatków w walucie krajowej na euro. Kwota ta zostanie przeliczona na euro według miesięcznego kursu księgowego Komisji z miesiąca, w którym wydatek został lub zostałby ujęty w księgach organu odpowiedzialnego za płatności w związku z danym programem operacyjnym. Kurs ten jest publikowany przez Komisję co miesiąc w formie elektronicznej.
Artykuł  13

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Okres pomiędzy datą wejścia w życie a końcem bieżącego kwartału uważa się za kwartał do celów art. 3 i 5.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 26 lipca 1994 r.

W imieniu Komisji
Peter SCHMIDHUBER
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 130 z 25.5.1994, str. 1.

(2) Dz.U. L 160 z 30.6.2000, str. 1. Rozporządzenie zmienione Aktem Przystąpienia z 2003 r.

1 Art. 1a dodany przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 2168/2005 z dnia 23 grudnia 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.345.15) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2006 r.
2 Art. 2 skreślony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 2168/2005 z dnia 23 grudnia 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.345.15) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2006 r.
3 Art. 3 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr 2168/2005 z dnia 23 grudnia 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.345.15) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2006 r.
4 Art. 5 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 4 lit. a) rozporządzenia nr 2168/2005 z dnia 23 grudnia 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.345.15) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2006 r.
5 Art. 5 ust. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 4 lit. b) rozporządzenia nr 2168/2005 z dnia 23 grudnia 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.345.15) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2006 r.
6 Art. 6a dodany przez art. 1 pkt 5 rozporządzenia nr 2168/2005 z dnia 23 grudnia 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.345.15) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2006 r.
7 Art. 8a dodany przez art. 1 pkt 6 rozporządzenia nr 2168/2005 z dnia 23 grudnia 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.345.15) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2006 r.
8 Art. 10 ust. 3 zmieniony przez art. 1 pkt 7 rozporządzenia nr 2168/2005 z dnia 23 grudnia 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.345.15) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2006 r.
9 Art. 12 zmieniony przez art. 1 pkt 8 rozporządzenia nr 2168/2005 z dnia 23 grudnia 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.345.15) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2006 r.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1994.191.9

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 1831/94 dotyczące nieprawidłowości i zwrotu niesłusznie wypłaconych kwot w ramach finansowania z Funduszu Spójności oraz organizacji systemu informacyjnego w tej dziedzinie
Data aktu: 26/07/1994
Data ogłoszenia: 27/07/1994
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 30/07/1994