Osiemnasta dyrektywa w sprawie harmonizacji ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do podatków obrotowych - zniesienie niektórych odstępstw przewidzianych w art. 28 ust. 3 szóstej dyrektywy 77/388/EWG.

OSIEMNASTA DYREKTYWA RADY
z dnia 18 lipca 1989 r.
w sprawie harmonizacji ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do podatków obrotowych - zniesienie niektórych odstępstw przewidzianych w art. 28 ust. 3 szóstej dyrektywy 77/388/EWG
(89/465/EWG)

RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 99,

uwzględniając wniosek Komisji (1),

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego (2),

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego (3),

a także mając na uwadze, co następuje:

artykuł 28 ust. 3 szóstej dyrektywy Rady 77/388/EWG z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do podatków obrotowych - wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku (4), zmieniona Aktem o Przystąpieniu Hiszpanii i Portugalii, pozwala Państwom Członkowskim na stosowanie odstępstw odnośnie do zasady wspólnego systemu podatku od wartości dodanej w okresie przejściowym, określonym pierwotnie na pięć lat; Rada zobowiązała się do podjęcia w stosownych przypadkach, na wniosek Komisji, działań dotyczących zniesienia, przed upływem tego okresu, części lub wszystkich tego rodzaju odstępstw;

w systemie własnych źródeł dochodów Wspólnoty wiele spośród tych odstępstw powoduje trudności w obliczaniu kompensaty przewidzianej w rozporządzeniu Rady (EWG, Euratom) nr 1553/89 z dnia 29 maja 1989 r., w sprawie ostatecznych, jednolitych ustaleń dotyczących gromadzenia zasobów własnych narosłych z tytułu podatku od wartości dodanej (5); podstawą zniesienia tych odstępstw jest zapewnienie wydajniejszego funkcjonowania tego systemu;

zniesienie tych odstępstw przyczyni się również do zwiększenia neutralności systemu podatku od wartości dodanej na poziomie Wspólnoty;

część z wyżej wymienionych odstępstw powinna zostać zniesiona odpowiednio od dnia 1 stycznia 1990 r., 1 stycznia 1991 r., 1 stycznia 1992 r. oraz 1 stycznia 1993 r.,

uwzględniając przepisy Aktu o Przystąpieniu, Republika Portugalska ma prawo, najpóźniej do dnia 1 stycznia 1994 r., odroczyć zniesienie zwolnienia transakcji określonych w pkt 3 i 9 załącznika F do dyrektywy 77/388/EWG,

najpóźniej do dnia 1 stycznia 1991 r. Rada powinna na podstawie sprawozdania Komisji dokonać przeglądu sytuacji w zakresie odstępstw przewidzianych w art. 28 ust. 3 dyrektywy 77/388/EWG, w tym odstępstwa określonego w art. 1 pkt 1 akapit drugi niniejszej dyrektywy, oraz podjąć decyzję, na podstawie wniosku złożonego przez Komisję, o zniesieniu tych odstępstw mając na względzie wszelkie naruszenia zasad konkurencji, które wyniknęły z ich stosowania lub też które mogą wyniknąć w przyszłości w związku z zakończeniem procesu tworzenia rynku wewnętrznego,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

W dyrektywie 77/388/EWG wprowadza się następujące zmiany:

1) Z mocą od dnia 1 stycznia 1990 r. wykreśla się transakcje określone w załączniku E pkt 1, 3-6, 8, 9, 10, 12, 13 oraz 14. Państwa Członkowskie, które dnia 1 stycznia 1989 r. stosowały podatek od wartości dodanej do transakcji wymienionych w załączniku E pkt 4 i 5, mają prawo do stosowania warunków określonych w art. 13A ust. 2 lit. a) tiret ostatnie, również do świadczenia usług i dostaw towarów, stosownie do art. 13A ust. 1 lit. m) i n), w przypadku gdy działania takie są podejmowane przez instytucje prawa publicznego.

2) Z załącznika F:

a) Z mocą od dnia 1 stycznia 1990 r. wykreśla się transakcje określone w pkt 3, 14 i 18-22;

b) Z mocą od dnia 1 stycznia 1991 r. wykreśla się transakcje określone w pkt 4, 13, 15 i 24;

c) Z mocą od dnia 1 stycznia 1992 r. wykreśla się transakcje określone w pkt 9;

d) Z mocą od dnia 1 stycznia 1993 r. wykreśla się transakcje określone w pkt 11.

Artykuł  2

Republika Portugalska ma prawo, najpóźniej do dnia 1 stycznia 1994 r., odroczyć terminy, określone w art. 1 pkt 2 lit. a), skreślenia pkt 3 z załącznika F oraz w art. 1 pkt 2 lit. c), skreślenia pkt 9 z załącznika F.

Artykuł  3

Do dnia 1 stycznia 1991 r. Rada, na podstawie sprawozdania Komisji, dokona przeglądu sytuacji w zakresie innych odstępstw określonych w art. 28 ust. 3 dyrektywy 77/388/EWG, włączając te, o których mowa w art. 1 pkt 1 akapit drugi niniejszej dyrektywy, oraz, działając na wniosek Komisji, podejmie decyzję o ich zniesieniu uwzględniając wszelkie zniekształcenia konkurencji, które wyniknęły z ich stosowania lub też które mogą wyniknąć wskutek środków podjętych w celu zakończenia procesu tworzenia rynku wewnętrznego.

Artykuł  4

W odniesieniu do transakcji określonych w art. 1, 2 i 3 Państwa Członkowskie mogą podjąć środki dotyczące odliczania podatku od wartości dodanej w celu całkowitego lub częściowego zapobieżenia sytuacji, w której zainteresowani podatnicy wyciągają nieuzasadnione korzyści lub ponoszą nieuzasadnione straty.

Artykuł  5
1.
Państwa Członkowskie przyjmą środki niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy nie później niż w terminach określonych w art. 1 i 2.
2.
Państwa Członkowskie poinformują Komisję o podstawowych przepisach prawa krajowego, które przyjmą w dziedzinie objętej niniejszą dyrektywą.
Artykuł  6

Niniejsza dyrektywa jest skierowana do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 18 lipca 1989 r.
W imieniu Rady
R. DUMAS
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 347 z 29.12.1984, str. 3 i Dz.U. C 183 z 11.7.1987, str. 9.

(2) Dz.U. C 125 z 11.5.1987, str. 27.

(3) Dz.U. C 218 z 29.8.1985, str. 11.

(4) Dz.U. L 145 z 13.6.1977, str. 1.

(5) Dz.U. L 155 z 7.6.1989, str. 9.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1989.226.21

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Osiemnasta dyrektywa w sprawie harmonizacji ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do podatków obrotowych - zniesienie niektórych odstępstw przewidzianych w art. 28 ust. 3 szóstej dyrektywy 77/388/EWG.
Data aktu: 18/07/1989
Data ogłoszenia: 03/08/1989
Data wejścia w życie: 24/07/1989, 01/01/1990, 01/01/1993, 01/05/2004, 01/01/1992, 01/01/1991