Osiemnasta dyrektywa w sprawie harmonizacji ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do podatków obrotowych - zniesienie niektórych odstępstw przewidzianych w art. 28 ust. 3 szóstej dyrektywy 77/388/EWG.

OSIEMNASTA DYREKTYWA RADY
z dnia 18 lipca 1989 r.
w sprawie harmonizacji ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do podatków obrotowych - zniesienie niektórych odstępstw przewidzianych w art. 28 ust. 3 szóstej dyrektywy 77/388/EWG
(89/465/EWG)

RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 99,

uwzględniając wniosek Komisji (1),

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego (2),

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego (3),

a także mając na uwadze, co następuje:

artykuł 28 ust. 3 szóstej dyrektywy Rady 77/388/EWG z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do podatków obrotowych - wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku (4), zmieniona Aktem o Przystąpieniu Hiszpanii i Portugalii, pozwala Państwom Członkowskim na stosowanie odstępstw odnośnie do zasady wspólnego systemu podatku od wartości dodanej w okresie przejściowym, określonym pierwotnie na pięć lat; Rada zobowiązała się do podjęcia w stosownych przypadkach, na wniosek Komisji, działań dotyczących zniesienia, przed upływem tego okresu, części lub wszystkich tego rodzaju odstępstw;

w systemie własnych źródeł dochodów Wspólnoty wiele spośród tych odstępstw powoduje trudności w obliczaniu kompensaty przewidzianej w rozporządzeniu Rady (EWG, Euratom) nr 1553/89 z dnia 29 maja 1989 r., w sprawie ostatecznych, jednolitych ustaleń dotyczących gromadzenia zasobów własnych narosłych z tytułu podatku od wartości dodanej (5); podstawą zniesienia tych odstępstw jest zapewnienie wydajniejszego funkcjonowania tego systemu;

zniesienie tych odstępstw przyczyni się również do zwiększenia neutralności systemu podatku od wartości dodanej na poziomie Wspólnoty;

część z wyżej wymienionych odstępstw powinna zostać zniesiona odpowiednio od dnia 1 stycznia 1990 r., 1 stycznia 1991 r., 1 stycznia 1992 r. oraz 1 stycznia 1993 r.,

uwzględniając przepisy Aktu o Przystąpieniu, Republika Portugalska ma prawo, najpóźniej do dnia 1 stycznia 1994 r., odroczyć zniesienie zwolnienia transakcji określonych w pkt 3 i 9 załącznika F do dyrektywy 77/388/EWG,

najpóźniej do dnia 1 stycznia 1991 r. Rada powinna na podstawie sprawozdania Komisji dokonać przeglądu sytuacji w zakresie odstępstw przewidzianych w art. 28 ust. 3 dyrektywy 77/388/EWG, w tym odstępstwa określonego w art. 1 pkt 1 akapit drugi niniejszej dyrektywy, oraz podjąć decyzję, na podstawie wniosku złożonego przez Komisję, o zniesieniu tych odstępstw mając na względzie wszelkie naruszenia zasad konkurencji, które wyniknęły z ich stosowania lub też które mogą wyniknąć w przyszłości w związku z zakończeniem procesu tworzenia rynku wewnętrznego,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

W dyrektywie 77/388/EWG wprowadza się następujące zmiany:

1) Z mocą od dnia 1 stycznia 1990 r. wykreśla się transakcje określone w załączniku E pkt 1, 3-6, 8, 9, 10, 12, 13 oraz 14. Państwa Członkowskie, które dnia 1 stycznia 1989 r. stosowały podatek od wartości dodanej do transakcji wymienionych w załączniku E pkt 4 i 5, mają prawo do stosowania warunków określonych w art. 13A ust. 2 lit. a) tiret ostatnie, również do świadczenia usług i dostaw towarów, stosownie do art. 13A ust. 1 lit. m) i n), w przypadku gdy działania takie są podejmowane przez instytucje prawa publicznego.

2) Z załącznika F:

a) Z mocą od dnia 1 stycznia 1990 r. wykreśla się transakcje określone w pkt 3, 14 i 18-22;

b) Z mocą od dnia 1 stycznia 1991 r. wykreśla się transakcje określone w pkt 4, 13, 15 i 24;

c) Z mocą od dnia 1 stycznia 1992 r. wykreśla się transakcje określone w pkt 9;

d) Z mocą od dnia 1 stycznia 1993 r. wykreśla się transakcje określone w pkt 11.

Artykuł  2

Republika Portugalska ma prawo, najpóźniej do dnia 1 stycznia 1994 r., odroczyć terminy, określone w art. 1 pkt 2 lit. a), skreślenia pkt 3 z załącznika F oraz w art. 1 pkt 2 lit. c), skreślenia pkt 9 z załącznika F.

Artykuł  3

Do dnia 1 stycznia 1991 r. Rada, na podstawie sprawozdania Komisji, dokona przeglądu sytuacji w zakresie innych odstępstw określonych w art. 28 ust. 3 dyrektywy 77/388/EWG, włączając te, o których mowa w art. 1 pkt 1 akapit drugi niniejszej dyrektywy, oraz, działając na wniosek Komisji, podejmie decyzję o ich zniesieniu uwzględniając wszelkie zniekształcenia konkurencji, które wyniknęły z ich stosowania lub też które mogą wyniknąć wskutek środków podjętych w celu zakończenia procesu tworzenia rynku wewnętrznego.

Artykuł  4

W odniesieniu do transakcji określonych w art. 1, 2 i 3 Państwa Członkowskie mogą podjąć środki dotyczące odliczania podatku od wartości dodanej w celu całkowitego lub częściowego zapobieżenia sytuacji, w której zainteresowani podatnicy wyciągają nieuzasadnione korzyści lub ponoszą nieuzasadnione straty.

Artykuł  5
1.
Państwa Członkowskie przyjmą środki niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy nie później niż w terminach określonych w art. 1 i 2.
2.
Państwa Członkowskie poinformują Komisję o podstawowych przepisach prawa krajowego, które przyjmą w dziedzinie objętej niniejszą dyrektywą.
Artykuł  6

Niniejsza dyrektywa jest skierowana do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 18 lipca 1989 r.
W imieniu Rady
R. DUMAS
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 347 z 29.12.1984, str. 3 i Dz.U. C 183 z 11.7.1987, str. 9.

(2) Dz.U. C 125 z 11.5.1987, str. 27.

(3) Dz.U. C 218 z 29.8.1985, str. 11.

(4) Dz.U. L 145 z 13.6.1977, str. 1.

(5) Dz.U. L 155 z 7.6.1989, str. 9.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1989.226.21

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Osiemnasta dyrektywa w sprawie harmonizacji ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do podatków obrotowych - zniesienie niektórych odstępstw przewidzianych w art. 28 ust. 3 szóstej dyrektywy 77/388/EWG.
Data aktu: 18/07/1989
Data ogłoszenia: 03/08/1989
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 01/01/1991, 01/01/1993, 24/07/1989, 01/01/1990, 01/01/1992