(Dz.U.UE C z dnia 23 grudnia 2025 r.)
Celem niniejszych drugich niewiążących wytycznych Komisji jest przedstawienie praktycznych wskazówek dotyczących niektórych przepisów rozporządzenia (UE) 2024/795 (rozporządzenie w sprawie STEP), a tym samym ułatwienie wdrażania, z uwzględnieniem wniosków wyciągniętych z wdrażania w terenie, a także zmian wprowadzonych do rozporządzenia w sprawie STEP rozporządzeniem (UE) 2025/2653 1 (małe rozporządzenie zbiorcze w dziedzinie obronności). W niniejszych wytycznych sporadycznie sparafrazowane zostaną unijne przepisy, jednak celem wytycznych nie jest rozszerzenie ani ograniczenie praw i obowiązków określonych w rozporządzeniu w sprawie STEP. Aby ocenić, czy określone projekty kwalifikują się do otrzymania środków w ramach określonej możliwości finansowania na podstawie rozporządzenia w sprawie STEP, promotorzy projektów powinni zapoznać się z przepisami odpowiedniego programu (np. określonymi w odpowiednich aktach podstawowych, rocznych programach prac, zaproszeniach do składania wniosków i opisach tematów), ponieważ przepisy te nadal obowiązują. STEP nie jest nowym instrumentem finansowania, lecz działa w ramach istniejących programów UE. Niniejsze wytyczne opierają się na pierwszych wytycznych wydanych w maju 2024 r., które pozostają w mocy. Mają one na celu dostarczenie promotorom projektów i instytucjom zarządzającym dalszych informacji na temat sposobu wdrażania STEP.
WPROWADZENIE
Platforma na rzecz Technologii Strategicznych dla Europy (STEP), ustanowiona rozporządzeniem (UE) 2024/795, wspiera rozwój i wytwarzanie w UE technologii krytycznych istotnych dla konkurencyjności UE, a także rozwój kwalifikacji i miejsc pracy niezbędnych do osiągnięcia tych celów.
W maju 2024 r. Komisja opublikowała pierwsze niewiążące wytyczne 2 zawierające praktyczne wskazówki dotyczące niektórych przepisów rozporządzenia w sprawie STEP i ułatwiające jego wdrożenie. Małe rozporządzenie zbiorcze w dziedzinie obronności zmienia art. 2 ust. 7 rozporządzenia w sprawie STEP, w którym zobowiązano Komisję do aktualizacji wytycznych w celu uwzględnienia technologii obronnych.
Niniejsze drugie wytyczne stanowią odpowiedź na ten wymóg, jak również na otrzymane informacje zwrotne i wnioski o wyjaśnienia związane z wdrażaniem STEP. Doprecyzowano w nich kwestię wsparcia w ramach STEP na rzecz technologii obronnych oraz zawarto inne informacje istotne dla rozwoju lub wytwarzania technologii krytycznych. Pozostają one bez uszczerbku dla zasad konkurencji, w szczególności zasad pomocy państwa. Należy je czytać w powiązaniu z pierwszymi wytycznymi, które pozostają w mocy i są obecnie stosowane również do technologii obronnych.
1. Cele STEP
W art. 2 ust. 1 rozporządzenia w sprawie STEP nakreślono główne cele:
a) wspieranie rozwoju lub wytwarzania technologii krytycznych w całej UE lub ochrona i wzmacnianie ich odpowiednich łańcuchów wartości;
b) zwalczanie niedoborów siły roboczej i kwalifikacji niezbędnych w przypadku wszelkiego rodzaju wysokiej jakości miejsc pracy w ramach wsparcia pierwszego celu.
W pierwszych wytycznych dotyczących STEP określono powyższe cele, które rozszerzono poniżej i które odnoszą się do technologii obronnych.
1.1. Wspieranie rozwoju lub wytwarzania technologii krytycznych w całej UE lub ochrona i wzmacnianie ich odpowiednich łańcuchów wartości
- Projekty strategiczne w ramach aktu dotyczącego leków o krytycznym znaczeniu
W marcu 2025 r. Komisja zaproponowała akt dotyczący leków o krytycznym znaczeniu 3 , którego celem jest zwiększenie dostępności, dostaw i produkcji leków o krytycznym znaczeniu w UE. Proponowany akt dotyczący leków o krytycznym znaczeniu zmieniłby rozporządzenie w sprawie STEP, aby ujednolicić traktowanie w ramach STEP projektów uznanych za strategiczne na podstawie aktu w sprawie przemysłu neutralnego emisyjnie, aktu w sprawie surowców krytycznych 4 i aktu dotyczącego leków o krytycznym znaczeniu.
W związku z tym projekty, które zgodnie z aktem dotyczącym leków o krytycznym znaczeniu uznano za strategiczne, ponieważ eliminują podatność łańcuchów dostaw krytycznych produktów leczniczych na zagrożenia, należy postrzegać jako projekty przyczyniające się do osiągnięcia celu STEP, o którym mowa w art. 2 ust. 1 lit. a) pkt (iii) rozporządzenia w sprawie STEP. Nie oznacza to jednak, że organizacje automatycznie nabywają prawo do otrzymania finansowania unijnego ani że pieczęć STEP jest im przyznawana automatycznie. W każdym przypadku wszelkie finansowanie musi być zgodne z unijnymi zasadami pomocy państwa.
- Recykling i gospodarowanie odpadami, w tym surowcami krytycznymi
Projekty dotyczące recyklingu i gospodarowania odpadami mogą wchodzić w zakres STEP, jeżeli wiążą się z rozwojem lub wytwarzaniem nowych technologii recyklingu lub jeżeli bezpośrednio przyczyniają się do wzmocnienia łańcuchów wartości surowców krytycznych wykorzystywanych w technologiach krytycznych w ramach STEP. Natomiast projekty ograniczające się do wdrażania dostępnych na rynku procesów recyklingu zasadniczo nie kwalifikują się w ramach STEP.
Zgodnie z art. 2 ust. 3 rozporządzenia w sprawie STEP projekty dotyczące surowców krytycznych mogą wchodzić w zakres stosowania, jeżeli chronią i wzmacniają łańcuchy wartości technologii krytycznych, a nie tylko w przypadku uznania za projekty "strategiczne" na podstawie aktu w sprawie surowców krytycznych 5 . Projekty nadal będą musiały wspierać realizację celów STEP i spełniać co najmniej jeden warunek STEP, aby można je było uznać za krytyczne (zob. sekcja 3 pierwszych wytycznych). W związku z tym:
- Jeżeli w ramach projektu opracowana zostanie nowa krytyczna technologia recyklingu/gospodarowania odpadami, można uznać, że osiąga on cele i spełnia warunki STEP (innowacje lub zapobieganie zależnościom/zmniejszenie zależności).
- Jeżeli projekt opiera się na technologii dostępnej na rynku, zastosowanie mają przepisy aktu w sprawie surowców krytycznych:
- jeżeli odzyskany materiał jest surowcem strategicznym (załącznik I do aktu w sprawie surowców krytycznych), projekt należy sprawdzić pod kątem zgodności z definicją "projektu strategicznego" zawartą w akcie w sprawie surowców krytycznych (art. 6). Zgodnie z art. 2 ust. 5 rozporządzenia w sprawie STEP projekty uznane za strategiczne w ramach aktu w sprawie surowców krytycznych automatycznie wchodzą w zakres STEP.
- Jeżeli odzyskany materiał jest surowcem krytycznym (załącznik II do aktu w sprawie surowców krytycznych), projekt można uznać za powiązaną usługę kluczową i specyficzną dla rozwoju lub wytwarzania technologii objętych zakresem STEP, pod warunkiem, że wyraźnie wspiera on ich łańcuchy wartości.
Jeżeli chodzi o inne projekty w zakresie recyklingu lub gospodarowania odpadami, które nie są związane z surowcami krytycznymi, jedynie projekty rozwijające lub wytwarzające technologie krytyczne (tj. wspierające realizację celów STEP i spełniające co najmniej jeden warunek STEP) mogą kwalifikować się w ramach STEP.
1.1.1. Wspieranie rozwoju lub wytwarzania technologii krytycznych w całej UE
Zgodnie z rozporządzeniem w sprawie STEP oraz z wyjaśnieniami w pierwszych wytycznych, zakres STEP nie obejmuje instalacji i wdrażania produktów końcowych. Może on jednak obejmować powiązane usługi, które są krytyczne i specyficzne dla rozwoju i wytwarzania tych produktów w sektorach objętych zakresem STEP (zob. sekcja 1.1.2 pierwszych wytycznych), w tym również wtedy, gdy wdrażanie kwalifikuje się jako usługa powiązana i może być tym samym zgodne ze STEP.
Jak stanowią pierwsze wytyczne, wytwarzanie do celów kwalifikowalności na podstawie rozporządzenia w sprawie STEP należy rozumieć jako obejmujące również tworzenie nowych linii produkcyjnych, w tym obiektów pierwszych tego rodzaju (zob. sekcja 1 pierwszych wytycznych). Uruchomienie obiektów pierwszych tego rodzaju może się kwalifikować, jeżeli są one integralnym elementem rozwoju wysoce innowacyjnej technologii lub zwiększenia skali innowacyjnego procesu uprzednio demonstrowanego wyłącznie na skalę pilotażową, o ile taka technologia lub taki proces (i) przyczyniają się do realizacji celów STEP oraz (ii) spełniają co najmniej jeden z warunków STEP.
W ramach STEP wspierane mogą być projekty uruchamiające linie produkcyjne, pod warunkiem, że działania te wspierają głównie rozwój lub wytwarzanie technologii krytycznych w sektorach objętych zakresem STEP (np. obiekty pierwsze tego rodzaju, linie pilotażowe lub zwiększanie skali innowacyjnych procesów). Zakres STEP nie obejmuje natomiast szerokiego wdrażania ani rutynowej masowej produkcji produktów końcowych, a także działań peryferyjnych, które nie są krytyczne ani specyficzne dla rozwoju lub wytwarzania technologii krytycznych.
Na przykład STEP może wspierać rozwój lub wytwarzanie technologii krytycznych przeznaczonych dla pojazdów elektrycznych (np. elektrycznych układów napędowych, zaawansowanych akumulatorów, energoelektroniki i systemów zarządzania energią), pod warunkiem, że technologie te mieszczą się w sektorach objętych zakresem STEP i realizują cele STEP, w tym spełniają warunki STEP. W ramach STEP nie kwalifikuje się jednak masowa produkcja pojazdów elektrycznych jako taka lub działalność peryferyjna, taka jak lakiernictwo.
Do wsparcia w ramach STEP może kwalifikować się na przykład wdrożenie elektrolizerów, pod warunkiem, że wsparcie jest przyznawane na technologię, która w momencie oceny kwalifikowalności jest pierwszą tego rodzaju i stanowi istotną innowację: (1) zainstalowana moc wyjściowa elektrolizerów jest większa niż obecny stan techniki (tj. < 20 MW uznaje się za nieinnowacyjne) lub (2) obejmują one technologię innowacyjną inną niż standardowa technologia PEM/alkaliczna (np. elektrolizer stałotlenkowy (SOEC) lub (3) ponieważ stanowią one część zintegrowanego i wysoce innowacyjnego projektu/ rozwiązania bądź ponieważ mają innowacyjne zastosowanie lub innowacyjny model biznesowy, podczas gdy w Unii nie wdrożono jeszcze podobnych projektów lub w porównaniu z podobnymi projektami projekt demonstracyjny ma istotnie lepsze parametry pod względem potencjału innowacyjnego.
W dziedzinie biotechnologii może to obejmować na przykład - między innymi i zgodnie ze Strategią na rzecz medycznych środków przeciwdziałania oraz projektami już wspieranymi w ramach Programu UE dla zdrowia - ogłoszenie zaproszeń do składania wniosków dotyczących innowacyjnego wytwarzania zapewnianego przez inwestycje w odporne, skalowalne, inteligentne, modułowe i elastyczne innowacyjne technologie wytwórcze, a także zaproszeń do składania wniosków dotyczących procesów wytwarzania medycznych środków przeciwdziałania i technologii na rzecz bezpieczeństwa zakładów produkcyjnych (np. cyberbezpieczeństwa). Oczekuje się, że takie działania przyczynią się do sprawniejszego, bardziej zrównoważonego i odpornego wytwarzania, którego skala może zostać z łatwością zwiększona, wzmocnią zdolności reagowania na gwałtowny wzrost popytu na medyczne środki przeciwdziałania oraz zapobiegania niedoborom tych środków, a także doprowadzą do poprawy konkurencyjności unijnego przemysłu wytwórczego oraz wsparcia strategicznej autonomii Unii i unijnej strategii przemysłowej w dziedzinie medycznych środków przeciwdziałania.
1.1.2. Inne przykłady
Zgodnie z pierwszymi wytycznymi "usługi powiązane" obejmują specjalistyczne usługi, które są kluczowe i specyficzne dla rozwoju i wytwarzania produktów końcowych wchodzących w zakres STEP. W ramach STEP kwalifikują się jednak wyłącznie infrastruktura lub sprzęt o krytycznym i szczególnym znaczeniu dla rozwoju lub wytwarzania technologii krytycznych bądź rozwoju odpowiednich kwalifikacji. Infrastruktura ogólnego przeznaczenia nie kwalifikuje się jako samodzielny projekt, ale można uwzględnić koszty dodatkowe, jeżeli jest to dozwolone na podstawie przepisów dotyczących poszczególnych programów 6 . Zakup gruntów w ramach projektu może kwalifikować się jako koszt dodatkowy, zgodnie z przepisami dotyczącymi poszczególnych programów. Nie powinien on stanowić znacznej części wydatków w ramach projektu.
Działania związane z transferem technologii mogą kwalifikować się w ramach STEP, pod warunkiem, że wyraźnie przyczyniają się do rozwoju lub wytwarzania technologii objętych zakresem STEP w jednym z sektorów objętych zakresem STEP i spełniają co najmniej jeden z warunków STEP. Projekty wspierające ekosystemy mogą być istotne dla STEP, zakładając, że ich działania wyjściowe wspierają głównie rozwój lub wytwarzanie technologii krytycznych. Przykłady ekosystemów obejmują centra kompetencji, ośrodki, parki technologiczne i klastry.
1.2. Rozwiązanie problemu niedoboru siły roboczej i kwalifikacji
Jednym z celów STEP jest zwalczanie niedoborów siły roboczej i kwalifikacji, niezbędnych z punktu widzenia wysokiej jakości miejsc pracy różnego rodzaju. W związku z tym można udzielić wsparcia na rozwój kwalifikacji, które są bezpośrednio istotne dla rozwoju i wytwarzania technologii krytycznych w sektorach objętych zakresem STEP. Biorąc pod uwagę utrzymujące się niedobory w tych obszarach oraz czas potrzebny na zdobycie takich kompetencji, projekty mające na celu rozwój kwalifikacji niezbędnych do średnio- lub długoterminowego rozwoju technologii krytycznej mogą kwalifikować się jako projekty STEP. Wspieranie takich kwalifikacji jest niezbędne do wzmocnienia zdolności UE do opracowywania i wytwarzania technologii krytycznych w przyszłości.
Nabywanie szerokich i przekrojowych kwalifikacji może być wspierane w ramach STEP tylko wtedy, gdy jest ono połączone z nabywaniem kwalifikacji specyficznych dla STEP i tylko wówczas, gdy te ostatnie są dominujące. Takie elementy kwalifikacji można uznać za przyczyniające się do realizacji STEP tylko wtedy, gdy stanowią one elementy pomocnicze w ramach szerszego projektu STEP i są zgodne z przepisami dotyczącymi poszczególnych funduszy. Projekty lub działania koncentrujące się wyłącznie na kwalifikacjach ogólnych lub przekrojowych nie kwalifikują się jako projekty STEP.
Projekty związane z kwalifikacjami STEP są już wspierane w ramach kilku unijnych programów finansowania, takich jak program "Cyfrowa Europa", Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego (EFRR), Fundusz na rzecz Sprawiedliwej Transformacji (FST) i Europejski Fundusz Społeczny Plus (EFS+). Projekty te obejmują szeroki zakres działań zmierzających do rozwoju specjalistycznych kwalifikacji istotnych dla rozwoju i wytwarzania technologii krytycznych. Projekty wspierające realizację celu STEP w zakresie kwalifikacji (tj. rozwiązanie problemu niedoboru siły roboczej i kwalifikacji) powinny być istotne dla rozwoju lub wytwarzania technologii krytycznych. Wsparcie może przybierać różne formy, w tym kształcenia i szkolenia zawodowego, szkolnictwa wyższego, uczenia się dorosłych, przygotowania zawodowego i pośrednictwa pracy. Rozporządzenie w sprawie STEP nie nakłada ograniczeń na rodzaj działania edukacyjnego, pod warunkiem, że takie działanie wspiera rozwój lub wytwarzanie technologii krytycznych.
Kwalifikacje istotne dla technologii w sektorze obronnym ocenia się na podstawie tych samych kryteriów, co w przypadku innych sektorów objętych zakresem STEP.
2. Sektory technologii objęte zakresem STEP
Pierwsze wytyczne zawierają orientacyjne wykazy obszarów technologicznych i technologii, które kwalifikują się w ramach każdego sektora objętego zakresem STEP (zob. sekcja 2 pierwszych wytycznych). Wykazy te pozostają ważne i mają charakter orientacyjny i niewyczerpujący (tj. technologie niewymienione w wykazie mogą być mimo to istotne dla STEP). Aby technologie mogły kwalifikować się jako krytyczne, muszą one wspierać realizację celów STEP i spełniać co najmniej jeden z dwóch warunków STEP (zob. sekcja 3 pierwszych wytycznych).
W niniejszych drugich wytycznych dodano pewne elementy w celu zapewnienia jasności, zarówno w odniesieniu do pierwszych trzech sektorów wprowadzonych rozporządzeniem w sprawie STEP, jak i nowego sektora technologii obronnych określonego w małym rozporządzeniu zbiorczym w dziedzinie obronności.
Zgodnie ze zmienionym art. 2 ust. 1 lit. a) rozporządzenia w sprawie STEP, który obecnie obejmuje ppkt (iv) "technologie obronne", w zakres STEP wchodzą następujące sektory:
- Technologie cyfrowe i innowacje w ramach głębokich technologii;
- Czyste i zasobooszczędne technologie;
- Biotechnologie;
- Technologie obronne.
2.1. Technologie cyfrowe i innowacje w ramach głębokich technologii
Gigafabryki sztucznej inteligencji są istotne dla STEP, ponieważ stanowią kluczową infrastrukturę, której celem jest szybkie rozszerzenie mocy sztucznej inteligencji również na technologie obronne, w tym technologie o potencjale podwójnego zastosowania, obecnie kwalifikujące się do wsparcia w ramach STEP na podstawie małego rozporządzenia zbiorczego w dziedzinie obronności.
2.2. Czyste i zasobooszczędne technologie
Od czasu przyjęcia pierwszych wytycznych STEP Komisja przyjęła akt delegowany, w tym załącznik 7 zmieniający załącznik do aktu w sprawie przemysłu neutralnego emisyjnie oparty na wykazie technologii neutralnych pod względem emisji netto określonym w art. 4 aktu w sprawie przemysłu neutralnego emisyjnie. W tym akcie delegowanym wymieniono technologie i podkategorie technologii neutralnych emisyjnie, a także ich produkty końcowe i konkretne komponenty uznawane za wykorzystywane głównie do produkcji technologii neutralnych emisyjnie.
2.3. Biotechnologie
Sektor ten obejmuje produkty lecznicze znajdujące się w unijnym wykazie leków o krytycznym znaczeniu 8 i ich składniki oraz produkty lecznicze, o których mowa w akcie dotyczącym leków o krytycznym znaczeniu. Biotechnologie, takie jak medyczne środki przeciwdziałania, mają również coraz większe znaczenie w sektorze obronnym, gdyż oferują szeroki zakres możliwości, począwszy od nowych materiałów opracowanych z wykorzystaniem biotechnologii, a skończywszy na technologiach ulepszania człowieka.
2.4. Technologie obronne
Zgodnie z rozporządzeniem w sprawie STEP, zmienionym małym rozporządzeniem zbiorczym w dziedzinie obronności, termin "technologie obronne" stosowany w rozporządzeniu w sprawie STEP odnosi się do technologii zawartych w produktach związanych z obronnością, o których mowa w załączniku do dyrektywy 2009/43/WE 9 , odpowiadającym wspólnemu wykazowi uzbrojenia UE 10 , lub niezbędnych do opracowywania i wytwarzania takich produktów. Wykaz ten jest regularnie aktualizowany przez Radę. Do celów STEP należy uwzględnić najnowszą wersję wykazu opublikowaną w Dzienniku Urzędowym. Aktualizacje wspólnego wykazu uzbrojenia UE nie mają wpływu na ważność realizowanych projektów. Ponadto technologie usunięte z wykazu w przyszłych aktualizacjach mogą nadal kwalifikować się do wsparcia STEP w innych sektorach objętych zakresem STEP, pod warunkiem, że nadal wspierają realizację celów STEP i spełniają co najmniej jeden warunek STEP oraz są zgodne z mającymi zastosowanie przepisami dotyczącymi poszczególnych programów.
Technologie obronne obejmują również technologie istotne z punktu widzenia unijnych priorytetów rozwoju zdolności 11 . Szczególną uwagę należy jednak zwrócić na technologie obronne, które są istotne dla priorytetowych obszarów zdolności określonych przez Radę Europejską 6 marca 2025 r. 12 , a mianowicie: (i) obronę powietrzną i przeciwrakietową; (ii) systemy artyleryjskie, w tym zdolności do precyzyjnych głębokich uderzeń; (iii) pociski rakietowe i amunicję; (iv) drony i systemy antydronowe; (v) czynniki warunkujące potencjał sił, w tym w odniesieniu do przestrzeni kosmicznej i ochrony infrastruktury krytycznej; (vi) mobilność wojskową oraz (vii) cyberprzestrzeń; sztuczną inteligencję i wojnę radioelektroniczną. Oprócz tych siedmiu priorytetowych obszarów zdolności Plan działania na rzecz gotowości obronnej do 2030 r. obejmuje również walkę naziemną i operacje morskie.
Ponadto kilka programów UE objętych STEP wspiera również technologie o możliwości podwójnego zastosowania (tj. zarówno do celów cywilnych, jak i obronnych). Takie technologie o potencjale podwójnego zastosowania mogłyby obejmować zaawansowane rozwiązania w zakresie cyberprzestrzeni i sztucznej inteligencji, infrastrukturę kosmiczną, CBRJ 13 i medyczne środki przeciwdziałania oraz niektóre materiały zaawansowane. Technologie o potencjale podwójnego zastosowania mogą być istotne w kilku sektorach objętych zakresem STEP. Ich kwalifikowalność w każdym z sektorów objętych zakresem STEP należy oceniać pod kątem zarówno przepisów dotyczących poszczególnych programów, jak i warunków STEP.
Jeżeli technologia obronna znajduje się w wyżej wymienionych wykazach i dokumentach urzędowych, można ją uznać za istotną dla STEP. Nadal będzie jednak wymagane wspieranie realizacji celów STEP i spełnienie co najmniej jednego warunku STEP, aby można było uznać ją za krytyczną (zob. sekcja 3 pierwszych wytycznych).
W poniższej tabeli przedstawiono priorytetowe obszary zdolności określone przez Radę Europejską 14 (6 marca 2025 r.), w Planie działania na rzecz gotowości obronnej 15 (16 października 2025 r.) oraz w unijnych priorytetach rozwoju zdolności.
| Obszar technologii | Przykłady technologii (orientacyjne, niewyczerpujące) |
| Obrona przeciwlotnicza i przeciwrakietowa | Zintegrowane wielowarstwowe systemy obrony przeciwlotniczej i przeciwrakietowej, pociski przechwytujące, systemy wykrywania (radary) |
| Systemy artyleryjskie oraz zdolności do precyzyjnych głębokich uderzeń | Systemy artyleryjskie, zdolności do precyzyjnych uderzeń dalekiego zasięgu, zaawansowana amunicja |
| Pociski rakietowe i amunicja | Pociski kierowane i amunicja, amunicja konwencjonalna, głowice bojowe, paliwa rakietowe |
| Systemy dronowe i systemy zwalczania dronów | Bezzałogowe statki powietrzne (wszystkie klasy), systemy roju, zagłuszacze, systemy zwalczania bezzałogowych statków powietrznych |
| Strategiczne czynniki wspomagające | Aktywa kosmiczne i ich ochrona, orientacja sytuacyjna w przestrzeni kosmicznej, usługi wykorzystujące przestrzeń kosmiczną, takie jak obserwacja Ziemi, pozycjonowanie, nawigacja i synchronizacja czasu oraz bezpieczna komunikacja, ochrona infrastruktury krytycznej, bezpieczeństwo energetyczne |
| Cyberbezpieczeństwo, sztuczna inteligencja, walka radioelektroniczna | Sztuczna inteligencja do celów dowodzenia i kontroli, cyberobrona, walka informacyjna, operacje z wykorzystaniem widma elektromagnetycznego, w tym zestawy walki radioelektronicznej, transformacja cyfrowa sił zbrojnych, optronika i systemy częstotliwości radiowej |
| Mobilność wojskowa | Zdolności magazynowe i inżynieryjne, zrównoważona i sprawna logistyka, wytwarzanie przyrostowe na potrzeby obsługi bojowej |
| Walka w terenie | Systemy bliskiego wsparcia ogniowego, systemy wojskowe, załogowe i bezzałogowe systemy naziemne |
| Transport morski | Morska orientacja sytuacyjna, załogowe i bezzałogowe systemy walki nawodnej i podwodnej, systemy walki na dnie morskim i systemy zwalczania okrętów podwodnych |
| Walka powietrzna | Systemy walki powietrznej, powietrzne systemy wczesnego ostrzegania, taktyczne i strategiczne systemy transportu lotniczego, wiropłaty, tankowanie w powietrzu |
| Medycyna (w tym środki przeciwdziałania) | Działania wojenne w obszarze CBRJ, w tym specjalne czujniki oraz systemy ochronne, odkażania i rekonwalescencji |
3. Ilustracja - podejście do oceny na wysokim szczeblu
Aby ocenić, czy dana technologia ma kluczowe znaczenie w ramach STEP, a tym samym czy projekty mogą wchodzić w zakres STEP, promotorów projektów zachęca się do:
- zapoznania się z portalem STEP, w tym ze stroną poświęconą możliwościom finansowania STEP, na której przedstawiono (i) przykłady zaproszeń do składania wniosków (zarówno otwartych, jak i zamkniętych), które są zgodne ze STEP, oraz (ii) przykłady projektów STEP.
- uwzględnienia orientacyjnych i niewyczerpujących wykazów obszarów technologii w ramach każdego sektora objętego zakresem STEP w pierwszych i drugich wytycznych (zob. sekcja 2 pierwszych i drugich wytycznych).
Uznanie projektów za istotne dla STEP nie wystarczy, aby otrzymać finansowanie unijne zgodnie z przepisami dotyczącymi poszczególnych programów.
Aby ocenić, czy projekt wspiera technologię objętą zakresem STEP, należy przeprowadzić ocenę na trzech poziomach, zgodnie z rozporządzeniem w sprawie STEP (jak szczegółowo opisano w wytycznych dotyczących STEP):
1) Sektory objęte zakresem STEP
Projekty STEP powinny wspierać technologie należące do jednego z czterech sektorów objętych zakresem STEP lub ich połączenia (technologie cyfrowe i głębokie, czyste i zasobooszczędne technologie, biotechnologie i technologie obronne).
Rozporządzenie w sprawie STEP, małe rozporządzenie zbiorcze w dziedzinie obronności, pierwsze i drugie wytyczne oraz szereg innych istotnych aktów przywołanych w tych dokumentach zawierają szereg wskazówek w tym zakresie. Fakt, że konkretna technologia nie jest wyraźnie wymieniona w wyżej wymienionych dokumentach, nie wyklucza automatycznie uznania projektu za projekt STEP.
2) Cele STEP
Projekty STEP powinny wspierać realizację głównych celów STEP, w tym wspierać rozwój lub wytwarzanie technologii krytycznych w całej UE, ochronę i wzmocnienie ich odpowiednich łańcuchów wartości lub rozwiązanie problemu niedoboru siły roboczej i kwalifikacji. Projekty związane z wdrażaniem lub wprowadzaniem na rynek rozwiązań dostępnych komercyjnie (w tym gotowych rozwiązań komercyjnych) zasadniczo nie wchodzą w zakres STEP.
3) Warunki STEP
Ponadto projekty STEP powinny wspierać wyłącznie technologie zaklasyfikowane jako krytyczne. Aby daną technologię można było zakwalifikować jako krytyczną, musi ona albo (i) wnosić na rynek wewnętrzny innowacyjny, najnowocześniejszy i przełomowy element o znaczącym potencjale gospodarczym, albo (ii) przyczyniać się do ograniczania lub zwalczania strategicznej zależności Unii (zob. sekcja 3 pierwszych wytycznych).
W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.
23.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.
22.12.2025W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.6798 |
| Rodzaj: | Komunikat |
| Tytuł: | KOMUNIKAT KOMISJI - Drugie wytyczne dotyczące Platformy na rzecz Technologii Strategicznych dla Europy (STEP) wyjaśniające elementy rozporządzenia (UE) 2024/795 i komunikatu Komisji C/2024/3209 |
| Data aktu: | 23/12/2025 |
| Data ogłoszenia: | 23/12/2025 |