Sprawa T-763/25: Skarga wniesiona w dniu 3 listopada 2025 r. - Bündnis für eine enkeltaugliche Landwirtschaft/Komisja

Skarga wniesiona w dniu 3 listopada 2025 r. - Bündnis für eine enkeltaugliche Landwirtschaft/ Komisja
(Sprawa T-763/25)
(C/2025/6655)

Język postępowania: niemiecki

(Dz.U.UE C z dnia 22 grudnia 2025 r.)

Strony

Strona skarżąca: Bündnis für eine enkeltaugliche Landwirtschaft eV (Lassan, Niemcy) (przedstawiciele: R. Klinger i C. Douhaire, adwokaci)

Strona pozwana: Komisja Europejska

Żądania

Strona skarżąca wnosi do Sądu o:

- stwierdzenie nieważności decyzji Ares (2025)5510328-08/07/2025 przyjętej przez stronę pozwaną w dniu 8 lipca 2025 r. i udostępnionej w języku niemieckim w dniu 3 września 2025 r.

- obciążenie strony pozwanej kosztami postępowania.

Zarzuty i główne argumenty

Na poparcie skargi strona skarżąca podnosi cztery zarzuty.

1. Zarzut pierwszy: błędne oddalenie wniosku o wszczęcie wewnętrznej procedury odwoławczej w odniesieniu do zaniechania wycofania zatwierdzenia na podstawie art. 21 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 1107/2009 1 , zaniechania przyjęcia rozporządzenia o nieodnowieniu na podstawie art. 20 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (WE) nr 1107/2009 lub zaniechania przyjęcia środków nadzwyczajnych na podstawie art. 69 rozporządzenia (WE) nr 1107/2009 w odniesieniu do fluopyramu jest niezgodne z prawem.

- Interpretowanie i stosowanie art. 21 ust. 1 i 3 rozporządzenia (WE) nr 1107/2009, w związku z art. 1 ust. 1 akapit pierwszy, w związku z art. 2 ust. 1 lit. h) rozporządzenia (WE) nr 1367/2006 2  w ten sposób, że zaniechanie wycofania zatwierdzenia substancji czynnej zgodnie z art. 21 ust. 3 rozporządzenia nr 1107/2009 nie może być przedmiotem wniosku o wszczęcie wewnętrznej procedury odwoławczej są błędne.

- Interpretowanie i stosowanie art. 10 ust. 1 akapit drugi, w związku z art. 2 lit. h) rozporządzenia nr 1367/2006 w ten sposób, że wniosek o wszczęcie wewnętrznej procedury odwoławczej w odniesieniu do zaniechania przyjęcia środków nadzwyczajnych na podstawie art. 21 ust. 3, art. 20 ust. 1 lit. b) lub art. 69 rozporządzenia (WE) nr 1107/2009 jest obwarowany terminem, są błędne. Oddalenie wniosku o wycofanie zatwierdzenia fluopyramu należy uznać za zdarzenie powodujące rozpoczęcie biegu terminu. W wyniku złożenia w dniu 5 listopada 2024 r. wniosku o wszczęcie wewnętrznej procedury odwoławczej termin przewidziany w art. 10 ust. 1 akapit drugi rozporządzenia (WE) nr 1367/2006 został dochowany.

2. Zarzut drugi: błędne oddalenie wniosku o wszczęcie wewnętrznej procedury odwoławczej w odniesieniu do zaniechania przyjęcia środków na podstawie art. 21 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 1107/2009 jest bezpodstawne.

Spoczywający na Komisji obowiązek dokonania przeglądu i wycofania zatwierdzenia fluopyramu wynika z art. 21 ust. 1 i 3, w związku z art. 6 lit. f) i art. 4 ust. 1, ust. 3 lit. b), c) i e) rozporządzenia (WE) nr 1107/2009 oraz załącznikiem II pkt 3.10 do tego rozporządzenia, w związku z art. 191 ust. 2 TFUE.

3. Zarzut trzeci: błędne oddalenie wniosku o wszczęcie wewnętrznej procedury odwoławczej w odniesieniu do zaniechania przyjęcia środków na podstawie art. 20 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (WE) nr 1107/2009 jest bezpodstawne.

Obowiązek nieodnawiania zatwierdzenia fluopyramu wynika z art. 20 ust. 1 lit. b), w związku z art. 6 lit. f) i art. 4 ust. 1 i ust. 3 lit. b), c) i e) rozporządzenia (WE) 1107/2009 oraz załącznikiem II pkt 3.10 do tego rozporządzenia, w związku z art. 191 ust. 2 TFUE.

4. Zarzut czwarty: błędne oddalenie wniosku o wszczęcie wewnętrznej procedury odwoławczej w odniesieniu do zaniechania przyjęcia środków na podstawie art. 69 rozporządzenia (WE) nr 1107/2009 jest bezpodstawne.

Spełnione są również przesłanki określone w art. 69 rozporządzenia (WE) nr 1107/2009, zważywszy że fluopyram stwarza poważne zagrożenia dla środowiska, a w szczególności dla wód gruntowych.

1 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009 z dnia 21 października 2009 r. dotyczące wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin i uchylające dyrektywy Rady 79/117/EWG i 91/414/EWG (Dz.U. 2009, L 309, s. 1).
2 Rozporządzenie (WE) nr 1367/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 6 września 2006 r. w sprawie zastosowania postanowień Konwencji z Aarhus o dostępie do informacji, udziale społeczeństwa w podejmowaniu decyzji oraz dostępie do sprawiedliwości w sprawach dotyczących środowiska do instytucji i organów Wspólnoty (Dz.U. 2006, L 264, s. 13).

Zmiany w prawie

Wolna Wigilia po raz pierwszy i nowe obowiązki dla firm, które wejdą… w Wigilię

W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.

Grażyna J. Leśniak 23.12.2025
Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.6655

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa T-763/25: Skarga wniesiona w dniu 3 listopada 2025 r. - Bündnis für eine enkeltaugliche Landwirtschaft/Komisja
Data aktu: 22/12/2025
Data ogłoszenia: 22/12/2025