Język postępowania: angielski
(Dz.U.UE C z dnia 22 grudnia 2025 r.)
Strony
Strona skarżąca: Shell Italia E&P (Rzym, Włochy) (przedstawiciele: De Backer, A. Greco i A. Venditti, adwokaci)
Strona pozwana: Komisja Europejska
Żądania
Strona skarżąca wnosi do Sądu o:
- stwierdzenie nieważności decyzji na podstawie art. 263 TFUE;
- stwierdzenie na podstawie art. 277 TFUE niemożności zastosowania art. 23 rozporządzenia (UE) 2024/1735 w sprawie ustanowienia ram środków na rzecz wzmocnienia europejskiego ekosystemu produkcji technologii neutralnych emisyjnie (zwanego dalej "NZIA");
- stwierdzenie na podstawie art. 263 TFUE nieważności zaskarżonego rozporządzenia delegowanego lub stwierdzenie na podstawie art. 277 TFUE, że nie ma ono zastosowania, oraz
- obciążenie pozwanej na podstawie art. 134 regulaminu postępowania przed Sądem kosztami poniesionymi przez skarżącą, a także kosztami poniesionymi przez interwenientów.
Zarzuty i główne argumenty
Na poparcie skargi, po pierwsze, o stwierdzenie nieważności decyzji Komisji Europejskiej (UE) 2025/1479 z dnia 22 maja 2025 r. określającej proporcjonalny wkład podmiotów posiadających zezwolenie zdefiniowane w art. 1 pkt 3 dyrektywy 94/22/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w realizację unijnego celu dotyczącego mocy zatłaczania CO2 do 2030 r. (zwanej dalej "zaskarżoną decyzją") oraz rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2025/1477 z dnia 21 maja 2025 r. uzupełniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1735 przez określenie zasad dotyczących identyfikacji upoważnionych producentów ropy naftowej i gazu, którzy muszą wnieść wkład w osiągnięcie celu Unii dotyczącego dostępnej mocy zatłaczania CO2 do 2030 r., zasad obliczania ich odpowiednich wkładów oraz obowiązków sprawozdawczych (zwanego dalej "zaskarżonym rozporządzeniem delegowanym") oraz po drugie, o stwierdzenie niemożności zastosowania art. 23 ust. 1 NZIA strona skarżąca podnosi sześć zarzutów.
1. Zarzut pierwszy dotyczy naruszenia zasady proporcjonalności ze względu na:
- wpływ, jaki mają określone w NZIA wymogi dotyczące wkładu na podmioty zobowiązane nie został oceniony zgodnie z wymaganym standardem; oraz,
- określone w NZIA wymogi dotyczące wkładu, które nie mogą zostać osiągnięte do 2030 r. w wykonalny sposób.
2. Zarzut drugi dotyczy naruszenia zasady równego traktowania ze względu na:
- wpływ określonych w art. 23 NZIA wymogów dotyczących wkładu na ograniczoną liczbę przedsiębiorstw i zmniejszenie liczby innych przedsiębiorstw znajdujących się w podobnej sytuacji;
- to, że w określonych w art. 23 NZIA wymogach dotyczących wkładu nie przewidziano elastyczności w odniesieniu do zróżnicowanych okoliczności; oraz
- określone w art. 23 NZIA wymogi dotyczące wkładu opierają się na arbitralnie określonym okresie odniesienia służącym do obliczenia indywidualnych wymogów dotyczących wkładu.
3. Zarzut trzeci dotyczy naruszenia wolności prowadzenia działalności gospodarczej ze względu na to, że określone w art. 23 NZIA wymogi dotyczące wkładu w nieuzasadniony sposób wywierają wpływ na prowadzoną przez stronę skarżącą działalność gospodarczą.
4. Zarzut czwarty dotyczy naruszenia zasady pewności prawa ze względu na zastosowanie do obliczania określonych w NZIA wymogów dotyczących wkładu historycznego okresu referencyjnego, bez zastosowania okresu przejściowego lub porównywalnych środków ochronnych.
5. Zarzut piąty dotyczy naruszenia w odniesieniu do zaskarżonej decyzji istotnych wymogów proceduralnych ze względu na to, że Komisja nie przeprowadziła konsultacji zgodnie z wymogami określonym w art. 23 ust. 3 NZIA.
6. Zarzut szósty dotyczy naruszenia prawa Unii ze względu na błędne zastosowanie art. 23 ust. 2 NZIA poprzez wykorzystanie danych, które mogą być niewiarygodne ze względu na zastosowanie niewystarczająco solidnej metodologii.
W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.
23.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.
22.12.2025W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.6646 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Sprawa T-725/25: Skarga wniesiona w dniu 17 października 2025 r. - Shell Italia E&P / Komisja |
| Data aktu: | 22/12/2025 |
| Data ogłoszenia: | 22/12/2025 |