Sprawa T-718/25: Skarga wniesiona w dniu 16 października 2025 r. - Nederlandse Aardolie Maatschappij / Komisja

Skarga wniesiona w dniu 16 października 2025 r. - Nederlandse Aardolie Maatschappij / Komisja
(Sprawa T-718/25)

(C/2025/6641)

Język postępowania: angielski

(Dz.U.UE C z dnia 22 grudnia 2025 r.)

Strony

Strona skarżąca: Nederlandse Aardolie Maatschappij BV (Assen, Niderlandy) (przedstawiciel: De Backer, adwokat)

Strona pozwana: Komisja Europejska

Żądania

Strona skarżąca wnosi do Sądu o:

- stwierdzenie nieważności decyzji na podstawie art. 263 TFUE;

- stwierdzenie na podstawie art. 277 TFUE niemożności zastosowania art. 23 rozporządzenia (UE) 2024/1735 w sprawie ustanowienia ram środków na rzecz wzmocnienia europejskiego ekosystemu produkcji technologii neutralnych emisyjnie (zwanego dalej "NZIA");

- stwierdzenie na podstawie art. 263 TFUE nieważności zaskarżonego rozporządzenia delegowanego lub stwierdzenie na podstawie art. 277 TFUE, że nie ma ono zastosowania, oraz

- obciążenie pozwanej na podstawie art. 134 regulaminu postępowania przed Sądem kosztami poniesionymi przez skarżącą, a także kosztami poniesionymi przez interwenientów.

Zarzuty i główne argumenty

Na poparcie skargi, po pierwsze, o stwierdzenie nieważności decyzji Komisji Europejskiej (UE) 2025/1479 z dnia 22 maja 2025 r. określającej proporcjonalny wkład podmiotów posiadających zezwolenie zdefiniowane w art. 1 pkt 3 dyrektywy 94/22/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w realizację unijnego celu dotyczącego mocy zatłaczania CO2 do 2030 r. (zwanej dalej "zaskarżoną decyzją") oraz rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2025/1477 z dnia 21 maja 2025 r. uzupełniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1735 przez określenie zasad dotyczących identyfikacji upoważnionych producentów ropy naftowej i gazu, którzy muszą wnieść wkład w osiągnięcie celu Unii dotyczącego dostępnej mocy zatłaczania CO2 do 2030 r., zasad obliczania ich odpowiednich wkładów oraz obowiązków sprawozdawczych (zwanego dalej "zaskarżonym rozporządzeniem delegowanym") oraz po drugie, o stwierdzenie niemożności zastosowania art. 23 ust. 1 NZIA, strona skarżąca podnosi pięć zarzutów.

1. Zarzut pierwszy dotyczy naruszenia istotnych wymogów proceduralnych ze względu na to, że Komisja nie wywiązała się ze spoczywającego na niej na mocy art. 23 ust. 3 NZIA obowiązku skonsultowania się ze wszystkimi zainteresowanymi stronami, w tym ze stroną skarżącą, w przedmiocie sprawozdań przedłożonych przez państwa członkowskie.

2. Zarzut drugi dotyczy naruszenia prawa Unii ze względu na błędne zastosowanie art. 23 ust. 2 NZIA:

- w celu obliczenia wymogu dotyczącego wpłaty od skarżącej, ponieważ nie cała produkcja gazu przez skarżącą była objęta zezwoleniem zdefiniowanym w art. 23 ust. 1 NZIA w okresie odniesienia od dnia 1 stycznia 2020 r. do dnia 31 grudnia 2023 r.; a

- metodologia obliczania wymogów dotyczących indywidualnego wkładu na podstawie art. 23 ust. 2 NZIA, uzupełniona w art. 4 zaskarżonego rozporządzenia delegowanego, nie jest wystarczająco solidna, aby zapewnić, że wymogi dotyczące wkładów indywidualnych będą obliczane na podstawie wiarygodnych danych.

3. Zarzut trzeci dotyczy naruszenia zasady proporcjonalności ze względu na:

- wpływ, jaki mają określone w NZIA wymogi dotyczące wkładu, który nie został oceniony zgodnie z wymaganym standardem; oraz

- określone wymogi, które nie mogą zostać osiągnięte do 2030 r. w wykonalny sposób.

4. Zarzut czwarty dotyczy naruszenia zasady równości ze względu na to, że określone w art. 23 NZIA wymogi dotyczące składek mają wpływ jedynie na ograniczoną liczbę przedsiębiorstw, i nie dotyczą innych, znajdujących się w podobnej sytuacji, nie uwzględniają okoliczności odróżniających, i opierają się na przyjętym arbitralnie okresie odniesienia służącym do obliczenia wymogów dotyczących indywidualnego wkładu.

5. Zarzut piąty dotyczy naruszenia wolności prowadzenia działalności gospodarczej ze względu na to, że określone w art. 23 NZIA wymogi dotyczące wkładu stanowią nadmierne zakłócenie prowadzonej przez stronę skarżącą działalności gospodarczej.

Zmiany w prawie

Wolna Wigilia po raz pierwszy i nowe obowiązki dla firm, które wejdą… w Wigilię

W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.

Grażyna J. Leśniak 23.12.2025
Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.6641

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa T-718/25: Skarga wniesiona w dniu 16 października 2025 r. - Nederlandse Aardolie Maatschappij / Komisja
Data aktu: 22/12/2025
Data ogłoszenia: 22/12/2025