Sprawa T-711/25: Skarga wniesiona w dniu 15 października 2025 r. - OMV Petrom / Komisja

Skarga wniesiona w dniu 15 października 2025 r. - OMV Petrom / Komisja
(Sprawa T-711/25)

(C/2025/6634)

Język postępowania: angielski

(Dz.U.UE C z dnia 22 grudnia 2025 r.)

Strony

Strona skarżąca: OMV Petrom SA (Bukareszt, Rumunia) (przedstawiciele: J. Wileur, L. Kj0lbye, S. Troch, D. Van der Eycken i K. Beikos-Paschalis, adwokaci)

Strona pozwana: Komisja Europejska

Żądania

Strona skarżąca wnosi do Sądu o:

- stwierdzenie nieważności zaskarżonej decyzji w całości lub w części;

- stwierdzenie nieważności zaskarżonego rozporządzenia delegowanego w całości lub w części;

- obciążenie Komisji poniesionymi przez nią kosztami oraz kosztami poniesionymi przez stronę skarżącą.

Zarzuty i główne argumenty

Na poparcie skargi o stwierdzenie, na podstawie art. 263 TFUE, nieważności decyzji Komisji (UE) 2025/1479 z dnia 22 maja 2025 r. 1  i rozporządzenia delegowanego z dnia 21 maja 2025 r. 2  strona skarżąca podnosi sześć zarzutów, które mają świadczyć o niezgodności z prawem - a tym samym niemożności zastosowania w oparciu o art. 277 TFUE rozporządzenia (UE) 2024/1735 w całości lub w części (np. jego rozdziału III lub niektórych jego przepisów, takich jak art. 20 i 23).

1. Zarzut pierwszy dotyczy tego, że Unii Europejskiej nie przyznano kompetencji pozwalającej jej na pominięcie zasady gospodarki rynkowej i zmuszenie przedsiębiorstw prywatnych do budowy nowej infrastruktury w celu stworzenia nowego rynku. W tej sytuacji UE nie była właściwa, aby przyjąć rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1735 z dnia r. w sprawie ustanowienia ram środków na rzecz wzmocnienia europejskiego ekosystemu produkcji technologii neutralnych emisyjnie i zmieniające rozporządzenie (UE) 2018/1724 (Net-Zero Industry Act, zwane dalej "NZIA") 3 . Stanowi to również wyjaśnienie dlaczego, nawet gdyby Unii przyznano taką kompetencję (quod non), nie mogłaby ona powołać się na art. 114 TFUE jako podstawę prawną rozdziału III NZIA, ponieważ warunki jego stosowania nie zostały spełnione. Pomocniczo i w zakresie, w jakim istniałaby odpowiednia podstawa prawna do wspierania tworzenia rynku, właściwą podstawą prawną powinien być art. 173 TFUE, który przyznaje Unii kompetencję wspierającą w dziedzinie polityki przemysłowej, lub - tytułem ewentualnym - art. 192 TFUE, który przyznaje Unii kompetencję dzieloną w dziedzinie środowiska.

2. Zarzut drugi dotyczy tego, że w rozdziale III NZIA dopuszczono się naruszenia zarówno zasady gospodarki rynkowej, jak i samej istoty prawa podstawowego do wolności prowadzenia działalności gospodarczej poprzez nakazanie prywatnym przedsiębiorstwom zaangażowania się w nowe przedsięwzięcie i utworzenia nowego rynku poprzez dokonanie znacznych inwestycji w budowę nowej infrastruktury.

3. Zarzut trzeci dotyczy tego, że w rozdziale III NZIA dopuszczono się naruszenia zasady proporcjonalności poprzez (i) nałożenie obowiązku stworzenia zdolności składowania na poziomie, który nie został oparty na obiektywnych kryteriach i który nie uwzględnia istniejącej i planowanej zdolności składowania, (ii) nałożenie obowiązku stworzenia zdolności składowania, który jest oczywiście nieodpowiedni do osiągnięcia celu, jakim jest istnienie działającego rynku wychwytywania i składowania CO2 oraz zmniejszenie emisji CO2 do 2030 r., (iii) popełnienie oczywistego błędu przy ocenie skutków gospodarczych, jakie będzie miał obowiązek stworzenia zdolności składowania dla europejskich producentów ropy naftowej i gazu oraz (iv) niewzięcie pod uwagę innych, mniej restrykcyjnych rozwiązań.

4. Zarzut czwarty dotyczy tego, że obowiązek rozwijania zdolności składowania CO2 narusza zasadę "zanieczyszczający płaci", ponieważ producenci ropy naftowej i gazu w Unii są zobowiązani do dokonywania inwestycji po to, aby zaradzić emisjom CO2 pochodzącym z innych gałęzi europejskiego przemysłu.

5. Zarzut piąty dotyczy tego, że obowiązek stworzenia zdolności magazynowania narusza również ogólną zasadę niedyskryminacji, wprowadzając nieuzasadnioną różnicę w traktowaniu (i) producentów ropy naftowej i gazu, którzy produkują w Unii, oraz produkujących poza Unią i importujących ropę naftową i gaz do Unii, (ii) unijnych producentów ropy naftowej i gazu w państwach członkowskich, które mają bardzo zróżnicowany popyt na składowanie CO2, (iii) prywatnych unijnych producentów ropy naftowej i gazu oraz niektórych państwowych unijnych producentów ropy naftowej i gazu, którzy nie są objęci obowiązkiem rozwijania zdolności składowania CO2, i (iv) unijnych producentów ropy naftowej i gazu oraz unijnych producentów węgla, którzy nie są objęci obowiązkiem rozwijania zdolności składowania CO2.

6. Zarzut szósty dotyczy niemożliwości przestrzegania harmonogramu przewidzianego dla wywiązania się z obowiązków określonych w rozdziale III NZIA.

1 Decyzja Komisji (UE) 2025/1479 z dnia 22 maja 2025 r. określająca proporcjonalny wkład podmiotów posiadających zezwolenie zdefiniowane w art. 1 pkt 3 dyrektywy 94/22/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w realizację unijnego celu dotyczącego mocy zatłaczania CO2 do 2030 r. (Dz.U. L 2025/1479).
2 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2025/1477 z dnia 21 maja 2025 r., uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1735 przez określenie przepisów dotyczących identyfikacji upoważnionych producentów ropy naftowej i gazu, którzy muszą wnieść wkład w osiągnięcie celu Unii dotyczącego dostępnej mocy zatłaczania CO2 do 2030 r., zasad obliczania ich odpowiednich wkładów oraz obowiązków sprawozdawczych (Dz.U. L 2025/1477).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1735 z dnia 13 czerwca 2024 r. w sprawie ustanowienia ram środków na rzecz wzmocnienia europejskiego ekosystemu produkcji technologii neutralnych emisyjnie i zmieniające rozporządzenie (UE) 2018/1724 (Dz.U. L 2024/1735).

Zmiany w prawie

Wolna Wigilia po raz pierwszy i nowe obowiązki dla firm, które wejdą… w Wigilię

W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.

Grażyna J. Leśniak 23.12.2025
Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.6634

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa T-711/25: Skarga wniesiona w dniu 15 października 2025 r. - OMV Petrom / Komisja
Data aktu: 22/12/2025
Data ogłoszenia: 22/12/2025