Sprawa C-447/23, Banco Santander (Restrukturyzacja i uporządkowana likwidacja banku Banco Popular IV): Postanowienie Trybunału (szósta izba) z dnia 11 września 2025 r. - Juan Antonio i María Consuelo v. Banco Santander, SA

Postanowienie Trybunału (szósta izba) z dnia 11 września 2025 r. (wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Juzgado de Primera Instancia de Santa Coloma de Farners - Hiszpania) - Juan Antonio i María Consuelo/Banco Santander, SA
[Sprawa C-447/23 1 , Banco Santander (Restrukturyzacja i uporządkowana likwidacja banku Banco Popular IV)]

(Odesłanie prejudycjalne - Artykuł 99 regulaminu postępowania przed Trybunałem - Dyrektywa 2014/59/UE - Restrukturyzacja i uporządkowana likwidacja instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych - Zasady ogólne - Artykuł 34 ust. 1 akapit pierwszy lit. a) i b) - Umorzenie lub konwersja długu - Skutki - Artykuł 53 ust. 1 i 3 - Umorzenie instrumentów kapitałowych - Artykuł 60 ust. 2 akapit pierwszy lit. b) i c) - Środki ochronne dla akcjonariuszy - Artykuły 73-75 - Preferencyjne prawa subskrypcji na akcje - Dyrektywa 2003/71/WE - Dyrektywa 2004/109/WE - Ochrona praw akcjonariuszy i wierzycieli - Wadliwe i błędne informacje podane w prospekcie emisyjnym publikowanym w związku z publiczną ofertą papierów wartościowych - Informacje o emitentach papierów wartościowych dopuszczonych do obrotu - Powództwo o stwierdzenie odpowiedzialności - Powództwo o stwierdzenie nieważności umowy nabycia - Powództwa wniesione przeciwko następcy uniwersalnemu instytucji kredytowej objętej decyzją o restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji)

(C/2025/6600)

Język postępowania: hiszpański

(Dz.U.UE C z dnia 22 grudnia 2025 r.)

Sąd odsyłający

Juzgado de Primera Instancia de Santa Coloma de Farners

Strony w postępowaniu głównym

Strona skarżąca: Juan Antonio i María Consuelo

Strona pozwana: Banco Santander, SA

Sentencja

Przepisy art. 34 ust. 1 lit. a), art. 53 ust. 1 i 3 oraz art. 60 ust. 2 akapit pierwszy lit. b) i c) dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/59/UE z dnia 15 maja 2014 r. ustanawiającej ramy na potrzeby prowadzenia działań naprawczych oraz restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w odniesieniu do instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych oraz zmieniającej dyrektywę Rady 82/891/EWG i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2001/24/WE, 2002/47/WE, 2004/25/WE, 2005/56/WE, 2007/36/WE, 2011/35/UE, 2012/30/UE i 2013/36/UE oraz rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 i (UE) nr 648/2012, w świetle art. 47 i art. 52 ust. 1 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej oraz zasady pewności prawa,

należy interpretować w ten sposób, że:

stoją one na przeszkodzie wniesieniu powództw o stwierdzenie odpowiedzialności za wadliwy i błędny charakter informacji podanych, w szczególności, w prospekcie emisyjnym, przewidzianych w art. 6 dyrektywy 2003/71/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 4 listopada 2003 r. w sprawie prospektu emisyjnego publikowanego w związku z publiczną ofertą lub dopuszczeniem do obrotu papierów wartościowych i zmieniającej dyrektywę 2001/34/WE, oraz w art. 7 dyrektywy 2004/109/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 grudnia 2004 r. w sprawie harmonizacji wymogów dotyczących przejrzystości informacji o emitentach, których papiery wartościowe dopuszczane są do obrotu na rynku regulowanym, oraz zmieniającej dyrektywę 2001/34/WE, oraz powództw o stwierdzenie nieważności umowy nabycia akcji i preferencyjnych praw subskrypcji na akcje zgodnie z prawem krajowym, jeżeli powództwa o stwierdzenie odpowiedzialności i stwierdzenie nieważności:

- zostały wniesione po podjęciu działań w ramach restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji powodujących całkowitą utratę wartości akcji stanowiących kapitał zakładowy instytucji kredytowej, która wyemitowała te papiery wartościowe, i

- mają na celu zwrot równowartości kwoty, powiększonej o odsetki, zapłaconej za nabycie tych samych papierów wartościowych przed podjęciem działań w ramach restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji.

1 Data złożenia: 10.07.2023

Zmiany w prawie

Wolna Wigilia po raz pierwszy i nowe obowiązki dla firm, które wejdą… w Wigilię

W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.

Grażyna J. Leśniak 23.12.2025
Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.6600

Rodzaj: Postanowienie
Tytuł: Sprawa C-447/23, Banco Santander (Restrukturyzacja i uporządkowana likwidacja banku Banco Popular IV): Postanowienie Trybunału (szósta izba) z dnia 11 września 2025 r. - Juan Antonio i María Consuelo v. Banco Santander, SA
Data aktu: 11/09/2025
Data ogłoszenia: 22/12/2025