Sprawa C-2/23, FL und KM Baugesellschaft i S: Wyrok Trybunału (piąta izba) z dnia 30 października 2025 r. - FL und KM Baugesellschaft m.b.H. & Co. KG, S AG

Wyrok Trybunału (piąta izba) z dnia 30 października 2025 r. (wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Oberlandesgericht Wien - Austria) - FL und KM Baugesellschaft m.b.H. & Co. KG, S AG
(Sprawa C-2/23 1 , FL und KM Baugesellschaft i S)

(Odesłanie prejudycjalne - Konkurencja - Artykuł 101 TFUE - Skuteczność (effet utile) - Dyrektywa 2014/104/UE - Przepisy regulujące dochodzenie na podstawie prawa krajowego roszczeń odszkodowawczych z tytułu naruszenia prawa konkurencji państw członkowskich i Unii Europejskiej - Artykuł 6 ust. 6 i 7 - Artykuł 7 ust. 1 - Dyrektywa 2019/1/UE - Przyznanie organom ochrony konkurencji państw członkowskich uprawnień w celu skuteczniejszego egzekwowania reguł konkurencji i zapewnienia prawidłowego funkcjonowania rynku wewnętrznego - Artykuł 31 ust. 3 - Zakres stosowania - Mechanizm wzajemnej pomocy administracyjnej i prawnej - Przekazanie akt organu ochrony konkurencji organowi prowadzącemu postępowanie przygotowawcze - Włączenie do akt postępowania przygotowawczego oświadczeń w ramach programu łagodzenia kar i propozycji ugodowych wraz z załącznikami do nich - Dostęp do tych dokumentów osób, którym przedstawiono zarzuty i innych stron w takim postępowaniu)

(C/2025/6587)

Język postępowania: niemiecki

(Dz.U.UE C z dnia 22 grudnia 2025 r.)

Sąd odsyłający

Oberlandesgericht Wien

Strony w postępowaniu głównym

Strona inicjująca postępowanie przed sądem odsyłającym: FL und KM Baugesellschaft m.b.H. & Co. KG, S AG

Przy udziale: Zentrale Staatsanwaltschaft zur Verfolgung von Wirtschaftsstrafsachen und Korruption

Sentencja

1) Artykuł 101 TFUE

należy interpretować w ten sposób, że:

nie stoi on na przeszkodzie przepisom krajowym, zgodnie z którymi krajowy organ ochrony konkurencji i sąd krajowy właściwy w sprawach karteli są zobowiązane, w ramach mechanizmu pomocy administracyjnej przewidzianego w tych przepisach, przekazać prokuraturze, na jej wniosek, akta sprawy tego organu i tego sądu, w tym oświadczenia w ramach programu łagodzenia kar oraz propozycje ugodowe zawarte w tych aktach, a także informacje, które z nich wynikają, pod warunkiem że taki mechanizm nie narusza skuteczności (effet utile) tego artykułu.

2) Artykuł 31 ust. 3 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1 z dnia 11 grudnia 2018 r. mającej na celu nadanie organom ochrony konkurencji państw członkowskich uprawnień w celu skuteczniejszego egzekwowania prawa i zapewnienia należytego funkcjonowania rynku wewnętrznego

należy interpretować w ten sposób, że:

ochrona, jaką przyznaje on oświadczeniom w ramach programu łagodzenia kar i propozycjom ugodowym, nie obejmuje dokumentów i informacji, które zostały dostarczone w celu przedstawienia, skonkretyzowania i ustalenia treści tych oświadczeń i propozycji.

3) Artykuł 31 ust. 3 dyrektywy 2019/1 w związku z art. 47 akapity pierwszy i drugi oraz art. 48 ust. 2 i 3 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej

należy interpretować w ten sposób, że:

nie stoi on na przeszkodzie przepisom krajowym, zgodnie z którymi w ramach postępowania karnego, którego przedmiotem nie jest naruszenie prawa konkurencji, prawo dostępu do oświadczeń w ramach programu łagodzenia kar i propozycji ugodowych, sporządzonych na potrzeby postępowania przed krajowym organem ochrony konkurencji i przekazanych krajowym organom karnym, mają osoby, którym przedstawiono zarzuty i które nie są autorami tych oświadczeń lub propozycji, lecz stoi na przeszkodzie przepisom krajowym, zgodnie z którymi prawo do takiego dostępu mają inne strony tego postępowania karnego, w szczególności osoby poszkodowane wskutek danego naruszenia prawa konkurencji, które żądają naprawienia szkody spowodowanej tym naruszeniem.

1 Dz.U. C 127 z 11.04.2023.

Zmiany w prawie

Wolna Wigilia po raz pierwszy i nowe obowiązki dla firm, które wejdą… w Wigilię

W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.

Grażyna J. Leśniak 23.12.2025
Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.6587

Rodzaj: Wyrok
Tytuł: Sprawa C-2/23, FL und KM Baugesellschaft i S: Wyrok Trybunału (piąta izba) z dnia 30 października 2025 r. - FL und KM Baugesellschaft m.b.H. & Co. KG, S AG
Data aktu: 30/10/2025
Data ogłoszenia: 22/12/2025